שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול אתגרי לעומקו של מדבר יהודה

המסלול הקלאסי והאתגרי לנהיגה בצפון מדבר יהודה. 124 ק"מ של חוויות שטח מגוונות – תצפיות, בורות מים, נהיגה בעליות, מורדות ושבילים מהירים ובעיקר שממה מדברית מיוחדת!
המסלול אפשרי ביום אחד ארוך של נהיגה בכלים מהירים – כמו המאבריק X3, או ביומיים רגועים יותר בג'יפ. המסלול מעגלי, לאורכו חניוני לילה לג׳יפאים מומלץ לחלקו ליומיים, לאופנוענים, מאבריקים ולשאר הנהגים ההרפתקניים אפשרי ביום אחד ארוך. לאורך המסלול שלוש תחנות יציאה לכביש, למי שירצה "לחתוך" ולקצר.


אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

מישור אדומים – טיפוס למונטר – ירידה לבקעת הורקניה – חציית נחל קדרון – ציר בורות המים – סיבוב המוות – נחל דרגה - המשטרה הנטושה באום דרג' – מצוק ההעתקים – מצוקי דרגות – תצפיות על בקע ים המלח – נחל קדרון – המרסבא – קידר הישנה – מישור אדומים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה ובעבירות קשה לנהג מתחיל בשטח – המסלול מחייב כלי רכב גבוה והילוך כוח!

המסלול נוסע על שבילים ברורים שכולם גם מסומנים בצבע. וחלקו גם בתוך שמורות טבע ייחודיות בהן אין לרדת (וגם אין סיבה) מהשביל הברור. הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

1594190708620

המסלול נמצא בקצה שטח אש פעיל של צה"ל ומומלץ לנסיעה רק בסופי שבוע.

חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.

אורכו של המסלול 124 ק"מ והוא יארך כ-7 שעות של נהיגה מהירה במאבריק עד כ-12 שעות בקצב איטי של ג'יפ, תלוי בקצב הנהיגה ובעצירות בדרך.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 36 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בתחתית הכתבה.

1594190711200

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 8 (צפון מדבר יהודה),

מצפן ומכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום שלם בשטח.

תחנות יציאה לאורך מסלול הטיול:

לג׳יפאים ולמי שרוצה לקצר אפשר בשלוש תחנות יציאה לאורך מסלול הטיול הארוך:

1. מצוקי דרגות וירידה לכביש 90.

2. יציאה מרוג'ום א-נקה לעבר מעלה עמוס וכביש.

3. הכביש בבקעת הורקניה ביציאה לכביש מספר 1.

1594190716204

תחילת מסלול הטיול:

חנייה לנגררים ונקודת תדלוק בתחנת דלק פז אשר בלב אזור התעשייה של מישור אדומים.

כשתחילת מסלול הטיול ליד המחסום המערבי ולפני השער הצהוב של אזור התעשייה של מישור אדומים.

נ.צ. 1 - כניסה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נ.צ. 1 - כאן מתחיל שביל טוב, המסומן בסימון שבילים שחור והנכנס ללב מדבר יהודה.

1.2 ק”מ צומת T עם שביל רחב וטוב.

נ.צ. 2 - צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה לאורכו של ציר רחב וכבוש המסומן בשחור.

טיפ: רוב השבילים המסומנים בישראל מופיעים בצבע משתנה - שחור, אדום, ירוק או כחול, בין שני פסים לבנים.

0.7 ק”מ השביל חוצה את ואדי אבו-הינדי ומימין קיר בטון, בוחרים את המזלג הימני וממשיכים על השביל המסומן בשחור, מימין לגדר בטון הנמוכה.

2.5 ק”מ נקודת חצייה של גדר הבטון.

נ.צ. 3 - חציית גדר הבטון

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה, חוצים את הגדר הנמוכה ונוסעים עם השביל הימני בכיוון הירידה.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ויורדים לערוץ העמוק של ואדי א-דככין.

0.6 ק”מ חציית הערוץ כשמולו ישר טיפוס מעט תלול - פשוט למאבריק וקשה לג׳יפ. אפשר לעקוף את המעלה מימין.

0.7 ק”מ בראש המעלה פונים שמאלה.

0.8 ק”מ צומת שבילים עם שביל המסומן בכחול ומטפס מעלה.

נ.צ. 4 צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול.

מטפסים כל הזמן למעלה על השלוחה הצרה שמימין נוף לרוחבה של ירושלים. אם נדרש לשלב הילוך כוח Low לא להתבייש! שומר על הוארייטור במאבריק או על הגיר האוטומט של הג׳יפ.

3 ק”מ מגיעים לשיא הגובה של השלוחה היא כיפת המונטר.

נ.צ. 5 - המונטר

המונטר הוא הר הצופה על מדבר יהודה ועל ירושלים - משיא גובה של 524 מטרים, בצפון מדבר יהודה אפשר לראות מערבה את ירושלים ומגדליה מהם בולטים מעט לפני האופק הצריחים של מגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים ושל המתחם הנוצרי על שם אוגוסטה ויקטוריה ליד העיר העתיקה. עוד לפני וממזרח לירושלים רואים את השכונות של אבו-דיס, את מעלה אדומים וממש קרוב את היישוב קידר ומתחתיה את קידר החדשה עם הגגות האדומים. מדרום רואים את המשכו של מדבר יהודה ומדרום מזרח בולט ההר הקטום הוא הר ההורדיון. וממזרח רואים את בקעת הורקניה ובצפונה את בסיס צה''ל – נבי מוסא. מזרחית לבקעה את מצוק ההעתקים, קצת מים המלח שלמרגלותיו ואת המצוק הירדני הבולט. כך אפשר להבין מדוע שם ההר בערבית הוא הוא ''הצופה''.

במסורת היהודית זה הר העזאזל - בזמן בית המקדש, שימש המקום לטקס ההשלכה של העזאזל. הכהן הגדול היה מעלה כקורבן לאלוהים עז אחת על המזבח בבית המקדש ואת העז השנייה היה משליח למדבר מראש ההר ויחד איתה את כל העוונות של עם ישראל. על הפסגה מעט חפירות ושרידי צבא מימי מלחמת העולם הראשונה אז כבש כוח אנזא"ק האוסטרלי את האזור מידי הטורקים. ושרידי בטון אשר שימשו בסיס למכ"מים של צה"ל שפנו מזרחה.

מאפסים מד אוץ

יורדים דרומה מהמונטר על השביל המסומן בכחול.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו השביל הראשי (מסומן בכחל והופך אדום) מתעקל ימינה ומערבה ושביל חתחתים (מסומן בשחור) פונה שמאלה ויורד בחדות מטה.

נ.צ. 6 - צומת שבילים

1594190725053

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ויורדים למטה - מומלץ לשלב להילוך כוח Low כדי שהמנוע יבלום את הירידה ובכל מקרה יש להיעזר בבלמים כדי לעבור את ההצלבות לאט.

0.3 ק”מ צומת שבילים בעמק בו ממשיכים ישר וימינה על השביל הראשי (מסומן בשחור).

0.9 ק”מ צומת שבילים עם השביל המסומן האדום.

נ.צ. 6 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם הסימון האדום, מטפסים מעלה על השלוחה ויורדים לצומת שבילים מהעבר השני של השלוחה.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל הראשי המסומן באדום.

1.7 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ומטפסים למעלה על השלוחה הצרה.

2 ק”מ בראש השלוחה הצרה שמסביב נוף נהדר.

נ.צ. 8 - ראש השלוחה

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ויורדים למטה.

0.2 ק”מ צומת בו פונים ימינה לשביל הברור.

0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל הראשי.

0.9 ק”מ צומת שבילים בערוץ בו ממשיכים ישר וימינה על השביל המסומן בכחול.

1.2 ק”מ צומת בו ממשיכים ימינה וישר על השביל המסומן בכחול.

1.8 ק”מ צומת T בו מתחברים לשביל הכבוש והטוב העולה מנחל קדרון לעבר מנהרות הקדרון החדשות.

נ.צ. 9 - צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ויורדים על השביל הכבוש היטב למטה עד בקעת הורקניה.

1.6 ק”מ צומת שבילים בדיוק שהערוץ נפתח בו פונים שמאלה על השביל הכבוש היטב (נ.צ. 31).

3.1 ק”מ השביל הטוב חוצה ערוץ ומתעקל ימינה ומזרחה (נ.צ. 30).

4.2 ק”מ הכביש הפנימי של בקעת הורקניה (פנייה שמאלה וצפונה על הכביש תיקח אתכם לנבי מוסא ובהמשך לכביש מספר 1).

נ.צ. 10 (וגם נ.צ. 29) - בקעת הורקניה

1594190720949

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על הכביש הצר ונוסעים דרומה ללב המדבר.

1.8 ק”מ חוצים את הערוץ של נחל קדרון, מעט מתמרנים על הסוללות וממשיכים על השביל הטוב ישר ודרומה עם הסימון האדום.

3.7 ק”מ צומת שבילים בין השביל הרחב המסומן באדום לשביל צר המסומן בשחור.

נ.צ. 11 - צומת אדום ושחור

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור ויורדים לערוץ. .

1.2 חוצים את הערוץ ועולים ימינה עם השביל המסומן בשחור ונקרא ציר בורות המים.

שיטת איסוף המים במדבר – תעלות הניקוז ואיסוף מי השיטפונות ממדרונות הגבעה או מערוץ הנחל – היישר לתוך פתחי הניקוז של בור המים.

2.5 ק”מ חוצים ערוץ ואז כמה שבילים המטפסים מעלה כשכולם מגיעים מעלה לאותה הנקודה וממשיכים עם השביל המסומן בשחור.

3.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל השחור.

4.7 ק”מ שימו לב - בערוץ הנחל, מימין לשביל, בור מים מסותת יפה.

5 ק”מ משמאל לשביל בערוץ הנחל הקטן עוד בור מים.

5.6 ק”מ צומת עם השביל המסומן בירוק העובר בערוץ הנחל ובו ממשיכים ישר על השחור.

6 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.

6.2 ק”מ שימו לב - בור מים מסותת בסלע מימין לשביל המסומן בשחור.

7.2 ק”מ שביל ירוק חוצה את הדרך ואנו ממשיכים ישר עם השביל הראשי המסומן בשחור.

9 ק”מ תחילת הירידה ל"סיבוב המוות" היורד לתוך נחל דרגה המרשים.

9.9 ק”מ צומת T מעל ערוץ הזרימה של הנחל ובמפגש שבילים מסומנים בשחור ובכחול.

נ.צ. 12 – צומת T

המלצה: מול הצומת אחלה צל למרגלות מצוק התלכיד / קונגלומרט של הנחל נקודה נהדרת להפסקה עם צל בלב המדבר.

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על שביל מסומן בכחול – השביל המסומן "תופר" את הערוץ, נע על השלוחות שמימין לערוץ וחוצה אותו מספר פעמים ויש גם שביל מקביל הנע בתוך הערוץ.

1.5 ק”מ צומת נחל דרגה במפגש שבילים מסומנים בכחול וירוק.

נ.צ. 13 – צומת נחל דרגה

1594190722905

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל המסומן בירוק.

0.9 צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וחוצים ערוץ נחל.

2.6 ק”מ חציית נחל תקוע וממשיכים עם השביל הירוק.

4.1 ק”מ שביל מימין – ממשיכים ישר על הירוק.

5 ק”מ שביל משמאל – ממשיכים ישר על הירוק.

6 ק”מ מפגש שבילים ירוק וכחול במעבר ראשון של ערוץ של נחל חצצון.

נ.צ. 14 – נחל חצצון

מאפסים מד אוץ

0.5 ק”מ צומת שבילים בנחל חצצון עם השביל המסומן בשחור ובו ממשיכים ישר וימינה.

2.6 ק”מ צומת שבילים נוסף בחציית החצצון ובו ממשיכים ישר עם הסימון הירוק.

4.1 ק”מ בתוך הערוץ, ליד רמפה של העמסה למשאיות ורגע לפני העלייה לכביש של הבסיס הנטוש של נחל חצצון.

נ.צ. 15 – צומת ליד הרמפה

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה בערוץ ולאחר 300 מטרים אפשר לבחור להמשיך על הסימון השחור (לא ברור בהתחלה) שבתוך הערוץ) או לפנות שמאלה עם השביל המקסים והמעט אתגרי המטפס על השלוחה לעבר ראס אל- מנקושיה – בכול שביל שתבחרו לטפס תגיעו למעלה לעבר המישור ועליו יש להמשיך עם השביל הראשי, הברור ביותר דרומה.

7.8 ק”מ צומת T עם השביל הברור.

נ.צ. 16 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה עם השביל הברור.

0.3 ק”מ צומת שבילים בערוץ הנחל בו פונים ימינה ומטפסים למעלה לעבר המבנה.

1.1 ק”מ המבנה הגדול בראש הגבעה של משטרת רוג'ום א-נקה - מבנה בריטי מרשים אשר שימש תחנת משטרה בלב מדבר יהודה. אפשר להבחין בפנים בין מבניה המגורים לאורוות הסוסים של סיירי המדבר.
נ.צ. 17 – רוג'ום א נקה


מאפסים מד אוץ

אפשר לצאת מהמבנה ולפנות שמאלה ומערבה כ-4 ק"מ עד הכביש המטפס לעבר מעלה עמוס וגוש עציון.

אנחנו יוצאים מהמבנה ופונים ימינה חזרה למדבר.

צומת השבילים הראשון פונים ימינה ולמטה לערוץ עם השביל המסומן באדום.

0.9 ק”מ צומת שבילים של השביל המסומן באדום עם השביל הכחול.

נ.צ. 18 – צומת אדום כחול

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.

0.1 ק”מ מזלג שבילים בו ממשיכים ימינה עם הסימון הכחול.

1 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול ויורדים לערוץ מרשים.

2 ק”מ שימו לב – בור מים משמאל לשביל ומעבר לערוץ.

3 ק”מ מפגש שבילים מסומנים בכחול ובירוק.

נ.צ. 19 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.

1.5 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בשחור.

נ.צ. 20 – צומת T

1594190732185

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.

2.6 ק”מ חוצים צומת עם שביל רגלי המסומן באדום.

3.2 ק”מ חוצים צומת עם שביל המסומן בירוק ומוביל לראש חצצון.

4.5 ק”מ צומת עם השביל הירוק המגיע מראש חצצון בו ממשיכים שמאלה עם הסימון השחור.

6 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל המסומן בשיחור.

6.8 ק”מ צומת שבילים בין השחור לשביל המסומן בירוק העובר במרכזו של נחל חצצון.

נ.צ. 21 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק.

0.5 ק”מ צומת שבילים עם המסומן בכחול בו פונים שמאלה לשביל הירוק.

2.5 ק”מ צומת עם שביל משמאל בו ממשיכים ישר על הירוק.

4 ק”מ חוצים שוב את נחל תקוע.

5.7 ק”מ מעבר נחל חלחול עם שביל משמאל בו ממשיכים ישר עם הסימון הירוק.

6.6 ק”מ צומת נחל דרגה – וכבר היינו כאן והגענו ממערב.

נ.צ. 22 צומת שבילים שהיא גם נ.צ. 13


מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה עם השביל הטוב המסומן בירוק.

1.7 ק”מ חוצים צומת עם שביל רגלי מסומן בשחור.

2.7 ק”מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובאדום.

המשך ישר על הירוק יביא אתכם תוך פחות מקילומטר לכפר הנופש מצוקי דרגות ומשם בכביש היורד לים המלח ומפגש עם כביש 90.

נ.צ. 23 – צומת ירוק אדום

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה לשביל המסומן באדום.

1.1. ק”מ חוצים צומת שבילים.

1.4 ק”מ צומת שבילים עם שביל מסומן בירוק לתצפית נחל טור (מומלץ!) – 400 מטרים ימינה ומזרחה מהשביל.

2.8 ק”מ חציית נחל סמר.

6.2 ק”מ צומת שבילים, כשממזרח – מימין, 600 מטרים תצפית זרקא עם שביל מסומן בירוק.

נ.צ. 24 – צומת ירוק אדום

מצוק ההעתקים נוצר יחד עם השבר הסורי-אפריקני כתוצאה מתנועותיהם של הלוח הערבי ממזרח והלוח האפריקאי ממערב, ואשר התרחקותם זה מזה (לכיוון מזרח ומערב) ותנועתם (לכיוון צפון ודרום) יצרה את השבר כולו. גובהו של המצוק נע בין 50 מטרים מתחת פני הים (מעל נחל קדרון) ועד 270 מטר מעל פני הים (מעל נחל קדם) כשהוא נישא מעל ים המלח הנמצא בשפל של מינוס 420 מטרים מתחת לגובה פני הים התיכון.

1594190729190

מאפסים מד אוץ

חוזרים מהתצפית ופונים ימינה עם הסימון האדום.

0.4 ק”מ צומת שבילים במפגש צירים אדום וכחול.

נ.צ. 25 – צומת אדום כחול

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון מצוק ההעתקים עם השביל המסומן באדום.

6 ק”מ צומת עם שביל מסומן בירוק המוביל ימינה ומזרחה למצוק, אנחנו ממשיכים ישר עם השביל האדום.

6.6 ק”מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל הראשי.

9.2 ק”מ – צומת שבילים בנחל קדרון עם מפגש שבילים אדום וכחול.

נ.צ. 26 – צומת אדום כחול

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול במעלה נחל קדרון.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פנייה שמאלה במעלה הקדרון.

2.1 ק”מ שימו לב - לאחר חציית הקדרון בור מים מימין לדרך.

3.7 ק”מ חוצים את ערוץ הנחל ופונים ימינה עם הדרך הראשית.

3.9 צומת שבילים עם שביל המסומן בירוק.

נ.צ. 27 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומערבה לכיוון המחפורות והסוללות שרואים בהמשך הדרך.

0.3 ק”מ בוחרים בשביל הראשי הממשיך ימינה.

0.5 ק”מ חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים על השביל הראשי המסומן באדום.

0.8 ק”מ כביש אספלט של בקעת הורקניה (נסיעה צפונה עד סופו תביא אתכם לכביש מספר 1).

נ.צ. 28 – כביש הורקניה

1594190718903

מאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה על הכביש הצר.

2.4 ק”מ ליד קוביית בטון (בטונדה) שביל טוב משמאל – ירידה מהכביש לשטח.

נ.צ. 29 – ירידה חזרה לשטח (זה גם נ.צ. 10)

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה לשביל המסומן בכחול (זה אותו השביל שירדנו איתו מהמונטר).

שומרים על השביל הראשי הנוסע מזרחה, גם אם הסימון הכחול אינו ברור דיו.

1.1 ק”מ השביל הכחול חוצה את נחל עיד רווי.

נ.צ. 30 – חציית נחל עיד רווי

מאפסים מד אוץ

נוסעים מימין לערוץ הנחל על השביל הראשי, עדיין הסימון הכחול אינו ברור.

1.8 ק”מ השביל עובר מהמישור הרחב לשביל בן נתיב אחד, בין הגבעות ולצד ערוץ הנחל.

נ.צ. 31 – כניסה לבין הגבעות

מאפסים מד אוץ

השביל מטפס מעלה מהנחל וכיום הינו שביל כבוש טוב המוביל למנהרות הקדרון החדשות.

1.6 ק”מ לפני הכניסה למנהרה פניה ימינה וירידה מהשביל הטוב. ולמעלה (לכיוון העמוד ברזל).

1.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום הנמצאים באוכף בו כמה שבילים.

נ.צ. 32 - צומת אדום-כחול

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על אחד השבילים המטפסים מעלה לגבעה.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה לגבעה (כבר מכאן אפשר לראות קצה המרסבא).

0.5 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה ולאחר הכיפה יורדים לכיוון התצפית לעבר המנזר.

0.7 ק”מ כיפת התצפית ממזרח למנזר המרסבא.

נ.צ. 33 – תצפית מרסבא

המרסבא הוא מנזר בליבו של מדבר יהודה הצפוני הנקרא על שם הנזיר הקדוש סבאס, אחד מיזמי המנזרים במדבר בתקופה הביזנטית, עת החלה הנצרות להתפשט בעולם. המנזר שייך לזרם היווני אורתודוכסי, פעיל למעלה מ-1,500 שנים ובנוי על המצוק של נחל קדרון הזורם (במי ביוב לצערנו) מירושלים עד לים המלח. סבאס שהיה דור שלישי לנזירים נולד במנזר בטורקיה, עלה ארצה והחל לחיות במערה על המצוק. עם השנים הגיעו נזירים ותורמים והמקום נבנה, בוצר ועמד בפני הכיבושים הרבים שעבר האזור. גופתו של סבאס קבורה כיום במנזר לאחר שהייתה בגלות בוונציה במהלך כ-1,000 שנים והוחזרה ארצה בשנת 1965. כיום חיים במנזר כמה עשרות נזירים הידועים באופן חייהם הסגפני. אסור לנשים להיכנס למנזר, הנזירים אוכלים ארוחה אחת ביום, מתפללים שעות רבות החל מחצות, ישנים מעט ועוסקים בעבודת המנזר ללא שיש להם קשר עם הסביבה מנותקים מרשת החשמל, המים, הטלפון ואף אינם משתמשים בכסף.



מאפסים מד אוץ

חוזרים על הדרך הלא מסומנת מהכיוון שבאנו.

0.1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה (ימינה הדרך מטפסת מעלה).

0.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה וצפונה.

0.4 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לירידה לערוץ.

0.5 ק''מ צומת בו פונים ימינה ומטפסים על השביל לצד הערוץ.

1 ק''מ צומת T עם הדרך הראשית המסומנת בכחול.

נ.צ. 34 – השביל הכחול

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר, ימינה וצפונה במעלה נחל קדרון.

השביל לצד הבוסתנים ולמרגלות בתי רועים חוצה את הזרימה המסריחה של הקדרון 3 פעמים.

1.2 ק''מ צומת בו פונים ימינה לצד הערוץ ולכיוון הגשר הבנוי שמעל הקדרון.

1.4 ק''מ הגשר הבנוי מעל נחל קדרון במפגש שבילים כחול ושחור.

נ.צ. 35 – גשר בטון

מאפסים מד אוץ

חוצים את הגשר ופונים שמאלה לשביל.המסומן בשחור.

0.3 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומעט שמאלה.

2.2 ק''מ צומת בו ממשיכים במסעף הימני.

2.4 ק''מ צומת T עם השביל הרחב המסומן באדום. משמאל רואים את קידר ובהמשך את הבניינים הלבנים והגגות האדומים של מעלה אדומים.

נ.צ. 36 - צומת שחור אדום

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן בשחור.

1.9 ק"מ השביל השחור מתקרב לגדר של הישוב קידר וחוצה בין מאהלים בדואים שגרים סביב.

4.8 ק"מ השביל השחור חולף לצד הצומת בו חצינו את גדר הבטון הנמוכה בתחילת המסלול נ.צ. 3 - חציית גדר הבטון וממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן בשחור.

6.6 ק"מ השביל השחור חוצה את ערוץ הנחל הרחב כשמשמאל קיר הבטון וממשיכים ישר וצפונה על השחור.

7.3 ק”מ נ.צ. 2 - צומת T בו פונים שמאלה עם השביל השחור.

8.5 ק”מ כביש.

נ.צ. 1 - יציאה מהשטח לאזור תעשייה מישור אדומים

עד כאן מסלול טיול באורך 124 ק"מ כ-7 שעות של נהיגה במאבריק

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

קובץ GPS - רשימת קואורדינטות - מפות

קובץ TWL של מסלול הטיול למכשירי GPS

קובץ GPX של המסלול לתוכנת OFF ROAD

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1132349

181494

2

1131708

182293

3

1129643

182112

4

1129185

182545

5

1126952

182789

6

1126634

182520

7

1125997

183140

8

1124928

182043

9

1123649

182512

10

1123733

186052

11

1120346

184783

12

1113044

183925

13

1112027

184695

14

1108210

184625

15

1106720

181831

16

1101950

180961

17

1102085

179870

18

1101610

180412

19

1102803

182861

20

1103056

184030

21

1107745

184472

22

1112023

184695

23

1111033

186726

24

1116212

188188

25

1116396

187889

26

1121991

188958

27

1121766

185833

28

1122259

185631

29

1123735

186054

30

1123297

185043

31

1123210

183437

32

1124136

182109

33

1123560

181690

34

1124391

182078

35

1124752

181301

36

1127314

181214

מפת החלק הצפוני בקנה מידה 1/250000

מפת החלק הצפוני בקנה מידה 1/250000

מפת החלק הדרומי בקנה מידה 1/250000

מפת החלק הדרומי בקנה מידה 1/250000

עוד מסלולי טיול וטיולים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - משה

17 ביולי ב 09:29

הי עופר
תודה על ההשקעה הרבה בפירוט מסע מדבר יהודה,אך האם נשאר עוד אדם שמנוט לפי סיפור דרך פרט למתחרי דקר.
פשוט לצרף קובץ מסלול ולדרך.
תודות משה