שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

נקודה בשטח: חורבת מלח

גבעה קטנה וצנועה מצפון לאור עקיבא מספקת לנו את אחד מאתרי הפריחה המרשימים ביותר במרכז הארץ

במשך שנים, אתר הפריחה בחורבת מלח היה ידוע למעטים, שהגיעו למקום בנאמנות מדי שנה, לצפות בפריחות המרהיבות המתחלפות על פי העונות. בשטח די קטן, על גבעה לא גבוהה, תמצאו בסוף הקיץ את החצבים, לאחר מכן צצות הסתווניות ולצידן הנרקיס הסתווי, שעמוד הפריחה שלו עולה במרבית המקרים לפני הופעת העלים. בהמשך, יפרחו גם הרקפות, העיריות, הכרכומים, הנוריות ושלל פרחים נוספים. הפריחה של מינים מסוימים כל כך צפופה, שיש להקדיש תשמות לב מרובה כדי שלא לדרוך עליהם ולרמוס אותם.

מעט מאוד ידוע על ההיסטוריה של המקום, ששימש כמחצבה ככל הנראה בתקופה הרומאית-ביזנטית. אחת ההשערות היא, שהאבנים שנחצבו במקום שימשו לבנייתה של קיסריה ואולי גם להקמתה של אמת המים הסמוכה. במקום יש גם קולומבריום יפהפה, חצוב בסלע, שצריך להשקיע מעט מאמץ כדי למצוא אותו, אבל זאת השקעה משתלמת (ראו תמונה).
טיפ קטן למציאתו: חצו את הגבעה לצד מזרח עד שתגיעו לגדר תיל, פנו מאלה ולכו לאורכה. הקולומבריום נמצא משמאל, אחרי 30-40 מטר, בתוך בור חציבה מרובע, מוסתר מעט בשיחי אלה.

image

הקולומבריום. שווה את מאמץ החיפוש

אחרי שתסיימו להתפעל מהפריחות, המשיכו בנסיעה עם דרך העפר צפונה. בעונה שאת היא מעט בוצית, אבל עבירה לכל רכב שטח. אחרי שתחצו את אפיקו של נחל עדה (זהירות: בימים גשומים, כשהזרימה בנחל חזקה, עומק המים די גדול, אבל הקרקעית יצוקה בטון כך שאין סכנה לשקוע), תראו לידכם את אמת המים, בקטע שנשמר בצורה מעוררת השתאות (קישור לכתבה על מפעלי המים באזור). מכאן ממשיכים בנסיעה ויוצאים דרך מושב בית חנניה.

כיצד מגיעים: בצומת בנימינה על כביש 4 פונים לכיוון אור עקיבא, בכיכר הראשונה פונים ימינה לתוך אזור התעשייה ונוסעים עד קצה הרחוב. ממגרש החניה המאולתר שבסוף הרחוב יוצאת דרך עפר ברורה, שתוביל אתכם אחרי כ-100 מטר לאתר.
המקום אינו שמורה, אך הקפידו להישאר על הדרך כדי שלא תרמסו בטעות את הפרחים. מכאן אפשר להמשיך לאחד ממסלולי הטיול באזור רמות מנשה (קישור) או לאזור הכרמל (קישור).

image

160629147976716062915045681606291506586

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - אורנה

19 בנובמבר 2022 ב 14:02

למה לנסוע שם ברכבי 4*4? זו דרך קצרה להליכה וממש ממש חבל להכניסאליה רכבי שטח.