כביש / ספורט > יומני מסע בארץ

מזראטי בטיול כביש חוצה קו פרשת המים

13 רכבי ספורט ו-SUV של מזראטי יצאו ביום שישי לטיול כביש ספורטיבי מהיר שארגן סמלת - יבואן רכבי מזראטי מאיטליה לישראל. מסלול הטיול חצה את קו פרשת המים ההררי של מדינת ישראל - יצא משפלת יהודה לערד, ירד לים המלח ביקר למרגלות המצדה וטיפס דרך מישור אדומים לירושלים וחזרה למישור החוף.
צילם: שליו מימוני

1616369911128


לאחר ארוחת בוקר שארגנו בסמלת בלב הטבע של יער המלאכים יצאנו לדרך משפלת יהודה לעבר הכביש המדהים המלווה את גדר ההפרדה בפיתולים וביישרות המהירות, היכן שמזראטי יכולה להפגין יציבות, יכולת דינאמית וביצועים מרגשים. דרך בקעת ערד טיפסנו לקו פרשת המים של מדינת ישראל עד לגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים התיכון. ירדנו מזרחה דרך כביש סדום-ערד עד לים המלח, נמוך יותר ממינוס 420 מטרים, עצרנו לתצפית על מעלה זרון ובריכות הייבוש של מפעלי ים המלח, נכנסנו למצדה כדי
לתפוס" תמונה טובה ונסענו צפונה על כביש 90 לאורכו של ים המלח עד לבית הערבה, משם עלינו לארחת הצהרים המדהימה של הכנענית.

1616369890737

תצפית על מעלה זרון וים המלח

בירידות לאורך כביש ערד סדום עצרנו לצפות על הדרך העתיקה המטפסת דרך מעלה זרון והמיצד הרומאי (הביזנטי) שקיים למרגלותיו עם תצפית לים המלח הידוע גם בשם ים המוות ובאנגלית DEAD SEA. ריכוז המלחים הגבוה: 34% מלח למול 3.5% בים התיכון, לא מאפשר חיים, אבל מייצר אשלג שממנו מייצרים דשן כימי להגדלת תוצרת גידולי השדה מהאדמה (בנוסף כורים כאן גם מגנזיום, ברום, סידן ותחמוצות כימיות נוספות).
לים המלח אין מוצא ולצערנו הוא קטן ומתייבש עם השנים. בשל ההתייבשות של ים המלח יורד מפלסו מידי שנה בכמטר שלם ונוצרים בולענים עמוקים בחלק האדמה שנחשף. הסיבות לייבוש רבות - בגלל האידוי של מפעלי ים המלח בצד הישראלי ובצד הירדני, בגלל שיורד פחות גשם, בגלל שישראל סכרה את סכר דגניה ובגלל שהירדנים סכרו את הערוצים הזורמים והיורדים מהרי אדום לעבר ים המלח, והתצואה נראית לעין בבירור ושפת המים מתרחקת מהכביש.

1616369904955

מצדה - שנית מצדה לא תיפול

זה יותר מסמלי ששירת מכוניות ספורט מהאיכותיות שמיצרים באיטליה ובירתה רומא, עוצרת לצילום מתחת להר אותו כבשו הרומאים בשת 73 לפני 1948 שנים ובכך הכריעו את המרד הגדול של היהודים רומאים, לאחר שבשנת 70 לספירה הם כבשו את ירושלים ושרפו את בית המקדש השני.
רק לאחר כשלוש שנים מכיבוש ירושלים, בשנת 73 לספירה, ולאחר מצור של 3 שנים שהטיל הלגיון הרומאי על המעוז היהודי האחרון, הצליחו הרומאים להכניע את תושביו ומאז הפכה המצדה לסמל של גבורה ועיקשות כשנהוג לומר בימינו כי "מצדה לא תיפול בשנית" (אמן ואמן!).
מצדה נבנתה ע"י הורדוס כארמון מדברי מפואר, מבודד ומאובטח היטב בזכות המיקום הטופוגרפי על צוק בלב מדבר, בגובה של 63 מטרים מעל פני הים, וכ-450 מטרים מעל ים המלח שלמרגלותיו. מצדה נבחרה על ידי המלך הורדוס לשמש כמקום מפלט ומצודה מלכותית ועל פסגתו השטוחה נבנו ארמונות מפוארים, מבני ציבור ותענוגות. ביצורים הקיפו את המצוק ומערכות לאיסוף ואגירת מים הבטיחו אספקה שוטפת לכל אורך השנה.
בשנת 66 לספירה, בתחילת המרד היהודי נגד הרומאים, כבשה קבוצת מורדים יהודים קיצוניים באמונתם, הסיקריים את מצדה מידי חיל המצב הרומי שהוצב שם. בשנת 70 לספירה ולאחר חורבן ירושלים הצטרפו אליהם סיקריים נוספים ובני משפחותיהם, כאשר בראשם מנהיגם אלעזר בן יאיר.
על מצדה עלה והטיל מצור קשה באמצעות שמונה מחנות מצור וגדר אבנים היקפית, הלגיון העשירי הרומאי. ולאחר שבנו סוללה בצד המערבי ונלחמו לפרוץ את חומות המבצר הבינו התושבים כי אבדה תקוותם והם בחרו להתאבד ולא לסיים את חייהם כעבדים אצל הרומאים.
לאחר כיבוש מצדה בשנת 73 שקע ההר אל תהומות השכחה ורק עם חזרת התנועה הציונית לארץ ישראל שוקם המקום והפך לאתר היסטורי משמעותי.

1616369906306

תודה לכולם

תודה לאנשי היבואן - סמלת. לספיר אלקריף שמזמינה את כולם ודואגת לנו לכל הפרטים הקטנים, לעופר בלון - איש מזראטי, שדואג לכל אחד ואחד ולעבד ותד - איש השירות של מזראטי, שלשמחתנו נשאר מחוסר עבודה ונהנה "לסגור" את השיירה המכובדת.
תודה למזראטי שמייצרים מכונות נהיגה מרגשות ומופלאות ותודה ענקית לכל המטיילים שהשתתפו בטיול.

1616369871554161636987369016163698754741616369877759161636988049616163698824091616369885718161636988736716163698919721616369893406161636989461716163698962111616369897846161636989906516163699004531616369902114161636990960016163699036871616369883854161636990754916163698789281616369912622