רכב כבד > קטלוג משאיות 2021

עולם הרכב הכבד עם הפנים לעתיד

בשנים האחרונות משאיות הפכו מכלי עבודה לחממה טכנולוגית מתקדמת. לפני שניגשים להציץ על דגמי המשאיות החדשים של השנה כדאי גם לסקור את המהפכה הטכנולוגית שמתרחשת כבר עכשיו

image

עולם הרכב והתחבורה משתנה ללא היכר בשנים האחרונות, כאשר אנחנו בפתחה של מהפכה טכנולוגית שתשנה את הדרך והצורה בה מתבצעת התחבורה הממונעת בעולם. מהפכה זו לא פוסחת גם על עולם המשאיות והרכב הכבד, שלאט לאט מאמץ טכנולוגיות מעולם המכוניות.

כבר כיום המשאית המודרנית היא כבר לא מוצר מכאני בסיסי, אלא משלבת בתוכה מגוון מערכות מחשוב לניהול המנוע, תיבת ההילוכים, ניהול ובקרת עומס על המכלולים עם התרעה על מועדי טיפולים ושליטה במערכות התפעול השונות. גם מערכות בטיחות כמו חלוקת בלימה אלקטרונית, מערכות ABS או מערכות בקרת משיכה ויציבות (ESP) הפכו לסטנדרט מחייב.

הקפיצה הטכנולוגית הבאה שיישומה כבר החל עומדת לשנות לחלוטין את המשאית המוכרת לנו, כשבעוד כמה שנים יופיע בעולם דור חדש של משאיות שיהיו שונות בעיצוב ובמבנה מהמשאיות על הכביש כיום. החזון הטכנולוגי העתידי מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא החזון הירוק, שבו מנועי הדיזל הגדולים והמזהמים יפנו את מקומם לאט לאט לטכנולוגיות הנעה ירוקות ונטולות פליטה. החלק השני הוא החזון האוטונומי, מה שמתחיל כעת בשילוב מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות שבאות לעזרתה נהג, ובסופו של דבר אמור להביא בעוד קצת יותר מעשור למשאית שנוהגת בעצמה כאשר הנהג יהיה רק "משקיף".

image



בטיחות מעל הכל
כאמור, מערכות בטיחות מתקדמות הופכות להיות סטנדרט מחייב בתעשיה, והשלב הבא הוא לעבור למערכות שנוטלות לעצמן את היכולת למנוע תאונות באופן ישיר. יכולות אלו מתבססות בראש ובראשונה על כוח מחשוב חזק במיוחד שמסוגל להביט קדימה ולצדדים ולקרוא את הנעשה על הכביש באמצעות ראדרים ומצלמות.

היישום הראשון של מערכות אלו הוא בקריאת המרחק ממכוניות או עצמים שונים כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים בקדמת המשאית. בשלב ראשון היו מערכות אלו מסוגלות לספק התראה כדי להסב את תשומת הלב של הנהג, אך כיום הן מסוגלות להפעיל את מערכת הבלימה אוטומטית במידה והנהג אינו מגיב להתרחשות בזמן. בשילוב עם מערכת בקרת השיוט, מתאפשר לנהג לקבוע מהירות ומרחק רצויים מהרכב שלפנים כאשר המערכת שומרת עליהם באופן אדפטיבי בהתאם למצב התנועה.

ניטור הנעשה מצידי המשאיות מאפשר הפעלת מערך אקטיבי נוסף שנועד לשמור על המשאית בנתיב הנהיגה. המצלמה הקדמית למעשה קוראת את סימוני הכביש ומבצעת תיקוני היגוי לשם כך. זיהוי הנעשה מצידי המשאית מאפשר לנהג יכול לקבל התרעה ויזואלית או קולית כאשר יש תנועה מסוכנת בשטחים מתים. כיום חלק מהמשאיות לוקחות את היכולת הזו שלב אחד קדימה עם מערך מצלמות שלמעשה מחליף את מראות הצד ומקרין את הנעשה בצידי המשאית על מסכים בתא הנהג.

image



כל המערכות הללו לא רק שומרות על הנהג מפני תאונה, אלא גם מסוגלות להפחית ממנוע עומס, אך אם זה לא מספיק כיום המשאית מסוגלת לזהות מצבי עייפות של הנהג ולהתריע שהגיע הזמן לעצור למנוחה. מערכות מתקדמות אלו החלו להיות נפוצות בדגמים משאיות גדולים ויקרים, אך אט אט מגיעות גם למשאיות קלות וזולות יותר, כאשר עם הזמן והתקדמות טכנולוגית המציאות הרבודה המשאית תוכל לבצע יותר ויותר פעולות נהיגה בעצמה בדרך לחזון שכבר לא נשמע כל כך דמיוני של משאית אוטונומית.

הזמן הירוק
המהפכה השניה שהולכת להתחולל בשנים הקרובות היא המעבר להנעה אלטרנטיבית במקום מנועי הדיזל המלווים אותנו מראשית ימי המשאית. כבר לא מעט שנים משווקות בעולם משאיות מונעות ביו-דיזל או גז טבעי והספקות פליטת מזהמים מופחתת, אך אלו רק שלב ביניים בדרך למעבר הדרגתי להנעה חשמלית.

חברות כמו איסוזו, סקניה והינו כבר מציעות כיום משאיות היברידיות עם הנעה חשמלית חלקית, מה שעוזר לשפר את צריכת הדלק והפליטות בעיקר בשימוש עירוני. אבל העתיד נמצא במשאיות בעלות הנעה חשמלית מלאה. כבר כיום יצרניות כמו וולוו, מרצדס ומאן מציעות דגמים בעלי הנעה חשמלית מלאה, אך בגלל משקל וקיבולת הסוללות המוגבלת כיום הטווח המרבי שלהם מוגבל לכ-200-300 ק"מ מה שאומר שהן מתאימות לעבודות עירוניות או עבודות קו קצרות.

image



טווח הנסיעה האפשרי צפוי לגדול בשנים הקרובות עם התפתחות בטכנולוגיית הסוללות, שגם יהפכו קלות יותר ויפגמו פחות במשקל ההעמסה. נכון לעתה הצפי שעיקר השימוש במשאיות חשמליות יעשה בעיקר במשאיות המשמשות לעבודות עירוניות, כחלק מהמגמה של הרשויות באירופה לאסור על כלי רכב מונעי דלק למרכזי הערים.

כמו בעולם המכוניות, המעבר להנעה חשמלית יאפשר גם ליצרניות חדשות ונועזות להיכנס לשוק המשאיות. טסלה כבר הציגה קונספט משלה לראש גורר חשמלי שיכנס לייצור בשנים הקרובות, וגם מיזמים נוספים כמו ניקולה צפויים לקרוא תיגר על היצרניות הוותיקות שמצידן גם לא צפויות להישאר מאחור. דבר אחד בטוח, עולם הרכב הכבד הולך להיות מעניין מאד בשנים הקרובות.

תגובות

0 תגובות