שטח 4X4 > כתבות > טכני

ARB התקנת נועל דיפרנציאל

התקנת נועל דיפרנציאל 40RD בסרן אחורי מסוג: GM 14Bolts 9.5

Disclaimer

נועלי דיפרנציאל עלולים לשנות את התנהגות המכונית בתנאי נהיגה שונים. הרכבת נעילות דיפרנציאל היא פעולה מורכבת, הדורשת מומחיות וניסיון רב - כמו גם רשיון מוסך. המידע המובא ברשימה זו מיועד כמידע בלבד, והוא אינו תחליף להתקנה ובדיקה מקצועית על ידי בעל מקצוע מוסמך ומורשה על פי על דין. חברת גולדטק ונציגיה, מסירים מעצמם כל מחויבות להתקנת נעילות דיפרנציאל מכל סוג שלא נרכשו באמצעותה ושלא הותקנו על ידי מתקין מורשה ומוסמך על פי כל דין.

המכונית:

מתוצרת חברת Pathfinder Industries California שנת יצור : 1992. הרכב יובא במקור לישראל על ידי חברת החשמל ונמכר ב 1998 במכרז עם קרוב ל כ- 300 אלף ק''מ.

הרכב נרכש על ידי משה כרובי מתל-אביב אצל ד''ר ג'יפ (אבינועם אשכנזי) בחולון, ומשמש מאז, פרט לטיולי שטח, גם לחלוקת שקים של קוביות קרח לבתי אוכל , מסעדות ואולמות אירועים בתל-אביב רבתי. בשנתיים האחרונות המכונית עברה שיפוץ גיר אוטומטי, שיפוץ ציר קדמי (Dana 60 - 4.10), החלפת בלמים, החלפת וחיזוק גלי הינע וצלבים, החלפת נועלי טבורי גלגלים קדמיים (Lockers) , התקנת גגון מתכת, וו קדמי כפול (שתי נקבות) כתושבת לכננת Warn XD9000i, יציאת חשמל בניתוק מהיר לכננת (מחבר מלגזה), ציוד קשר (סלקום- אורנג', מוטורולה VHF ) - ומערכת GPS 2Pointer. בין ציוד החילוץ המותקן במכונית ניתן למנות מגבה היי-ליפט, כולל תושבת מדרך לקרקע לא יציבה מתקן לייצוב ההיי-ליפט להרמה בכל צד של הרכב, (מתקן מקורי של חברת היי-ליפט ארה''ב) רצועות גרירה ושאקלים בגדלים ובאורכים שונים, Snatch Block תעשייתי 10 טונות עומס, כבל אנרגו-קינטי Ricoverline 8 מטר + רצועות ריסון, שפאלות חילוץ, ציוד חפירה קל, כפפות וכבל חליפי לכננת 20 מטר, קומפרסור 12V ומיכל אוויר להפעלת פטיש אוויר - וכמובן ארגז כלי עבודה מושלם. העבודה בוצעה על ידי סעדיה ויורם לוי, אב ובנו בעלי מוסך אפ''ק ברחוב אפ''ק בתל-אביב. (מאז 1965!) סעדיה לוי הוא בעל ניסיון של מעל ל 35 שנה במכונאות רכב ומערכות דיזל. ובבעלותו בשותפות גם מוסך לתיקון רכב אמריקאי בלוס אנג' לס, אותו ניהל במשך כעשר שנים עד לחזרתו ארצה. בנו, יורם, מתמחה בתיקון מערכות חשמל ומיזוג אוויר – וגם אינו מושך ידו מאוברול מלא של מנועי דיזל גדולים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

ראשית חוכמה - זיהוי נכון של הסרן;

המכונית שנבחרה להתקנה היא מכונית לא סטנדרטית שמעטות ממנה - כמה עשרות בודדות אולי כמה מאות, יוצרו בעולם. הדגם שנבחר הוא הזמנה מיוחדת של חברת החשמל הישראלית ויש מעט מאד תיעוד לגביה בעולם. http://www.pathfinder.com פריק של ואנים כפולי הנעה, סייע לנו לא מעט בזיהוי ומצאנו כי הציר האחורי הוא לא אחר מאשר GM14 bolts 9.5” לאמור, GM14 ברגים, קוטר גלגל עטרה (Corona) תישע וחצי אינץ'. (קיים גם דגם גדול יותר ב 14GM 10.5 - אולם הוא קל מאד לזיהוי ואי אפשר לטעות ביניהם. (כל בית הפיניון מתפרק מבחוץ מצד גל ההינע והוא מחוזק ברשת של חיזוקי פלדה). בקטלוג של ARB גילינו פרטים נוספים על מידות וקטרים נדרשים על מנת להיות בטוחים בזיהוי. ציר ימין אחור פורק לבדיקה שבסיכומה הזמנו נועל מדגם 40RD. חשוב לציין כי התקנת הנועל בציר זה דומה מאד להתקנת נועל בכל ציר שבו הציריות מאובטחות על ידי C קליפ.


www.pathfinder.com/

להורדת הקובץ לחץ כאן

ראשית חוכמה - זיהוי נכון של הסרן;

כלי עבודה נדרשים:

סט בוקסות ומפתחות (מילימטרי ואינצ'י) press- או בוקסות ואיזמל רחב להכנסת מיסבים חולצי מיסבים ואיזמל אינדיקטור ברזולוציה של 0.01 (מאיות) מפתח פין לטיפול באום כיוון הזריקה ידית שעון (מפתח מומנט) מקדחה (חשמלית או אוויר) מקדחים - 11.2 מ''מ (7/16) - 5 מ''מ לקידוח ראשוני מברזי ¼'' (1-2-3) להתחיל עם 1 לעבור ל2 ולסיים ב 3! מלחציים פטיש פלסטיק או מקבת מסיר שומנים WD40 שרלק לוקטייט 270 - ירוק לנעילת להברגות לוקטייט 569 לאטימת צנרת אוויר נייר שמיר סיליקון ליצירת אטמים שולחן עבודה נקי סמרטוטים לניקוי תנור אפיה שמן אבן משחזת משחזת זווית

להורדת הקובץ לחץ כאן

כלי עבודה נדרשים:

התקנת הנעילה

בשל גודלה של המכונית הוחלט לבצע את העבודה בשכיבה על הרצפה ולא להרים את המכונית על ליפט. המלצת היצרן היא בכל מקרה שניתן - לפרק את כל הציר מן הרכב ולבצע את כל העבודה על השולחן. ערכת ARB מגיעה עם מספר רב של חלקים - חלקם קטנים. יש להפקיד עם עבודה מסודרת נקיה ויסודית. בדקו את אריזת הנעילה ואת המדחס להמצאות כל החלקים כפי שמופיע ברשימת המצאי בדף הנלווה. אל תתחילו לעבוד לפני שוידאתם שכל החלקים נמצאים!

להורדת הקובץ לחץ כאן

התקנת הנעילה

ועכשיו לעבודה:

הרימו את המכונית ופרקו את הגלגלים. יש להציב את המכונית על בוקים מאובטחים בגובה מספיק כדי לעבוד מתחתיה בנוחיות. נקזו את השמן מהציר האחורי באמצעות פירוק מכסה בית הדיפרנציאל, שמן חלבי משמעותו חדירת מים לציר. לאמור, יש לבדוק מחזירי שמן בקצה צינורות הציר

להורדת הקובץ לחץ כאן

ועכשיו לעבודה:

1.

יש לבדוק את הצינור הנשם העליון שאינו סתום או קרוע. יש לחלוץ את המוט המרכזי הארוך על ידי פירוק הפין המחזיק (retaining Pin), הסירו את טבעות C בקצה הציריות ומשכו את הציריות החוצה כ 20 - 10 ס''מ לכל צד (כדי לאפשר תנועה חופשית של בית הדיפרנציאל). זאת הזדמנות טובה להוציא את הציריות עד הסוף, לנקות אותן ולבחון את מצב השיניים הפנימיות. 2. פרקו את שתי אומגות גשר המסבים (בכל אחת שני ברגים, עליון ותחתון) סמנו באמצעות דורן צד ימין וצד שמאל. האומגות יורכבו בסוף התהליך לאותם צדדים מהם פורקו!

להורדת הקובץ לחץ כאן

 1.

3.

סובבו אחורה את אום כיוון הזריקה (טבעת מחוררת גדולה עם הברגה חיצונית) מצד ימין של בית הדיפרנציאל ושחררו את הלחץ מהדיפרנציאל. הוציאו את הדיפרנציאל. (אם הבורג סובב עד הסוף ואי אפשר להוציא את היחידה ניתן להשתמש בזהירות בלום לקבלת מנוף) טבעת השימס מצד העטרה – שמאל, תיפול ביחד עם הדיפרנציאל החוצה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

3.

4. הורד את טבעת העטרה מן הדיפרנציאל המקורי

להורדת הקובץ לחץ כאן

4. הורד את טבעת העטרה מן הדיפרנציאל המקורי

5.

התקן את המסב המסופק בערכה (ראה ס' 4. לעיל) ואת המסב המשומש (אם לא תקין התקן חדש!) לדיפרנציאל ARB. אם יש צורך והעטרה לא נכנסת חלק יש לחממה בתוך כלי עם מים בתנור אפיה לכ 80 עד 100 מעלות צלסיוס (כדי להרחיבה – אבל לא יותר מדי – לאמור – שניתן יהיה להמשיך לאחוז בה עם כפפות עבודה!) יש לוודא כי משטח המפגש בין העטרה לפני הדיפרנציאל ARB נקיים וחלקים לחלוטין לפני ההתקנה. סגרו את הברגים עם לוקטייט והדקו רדיאלית (כמו אומים של גלגל) למומנט לפי מפרטי יצרן. כדי שלא לשבור את הלוקטייט הדקו מיד ל- 100% המומנט נדרש. שימו לב: אין לאפשר נזילות לוקטייט למשטח שבין העטרה לדיפרנציאל! הדבר לא יאפשר כיוון מדויק והעטרה תסתובב עקומה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

5.

6.

סמנו בתוך בית הדיפרנציאל מקום לקדיחת חור לפתח כניסת צינור האוויר. המיקום המדויק אינו חשוב, אולם יש להקפיד ש החור יקדח בחלק העליון ימני של בית הדיפרנציאל. זאת כדי לאפשר התקנה נכונה של מתאם כניסת צינור האוויר למדחס. בהתקנה של נעילת ARB קדמית יש לקדוח את החור בחלק העליון שמאלי של בית הדיפרנציאל. הגנו על הפיניון, מסב הפיניון וסביבותיו, מנתזים באמצעות עטיפתם בסמרטוט לח. באמצעות מקדח אוויר קטן קדחו חור בבית הדיפרנציאל בקוטר 11.2 מ''מ מבפנים החוצה – התחילו עם מקדח קטן יותר 5-6 מ''מ והמשיכו עם המקדח בקוטר 11.2 (''7/16). לאחר הקידוח הסופי הבריזו באמצעות מברזים (1-2-3) במהלך ¼ אינץ'.

להורדת הקובץ לחץ כאן

6.

7.

הרכיבו את כל חלקי נועל ARB כולל המסב החדש מימין והמקורי משמאל (צד העטרה) כולל טבעת האוויר (טבעת עם צינור אוויר ומגרעת עבור שני O רינג). בשלב מוקדם זה אל תרכיבו עדיין את ה- O רינגים) ונסו להכניס את הARB כולו לתוך בית הדיפרנציאל. סגרו את אום הכיוון הפנימי מימין ככל שניתן והשתמשו בטבעת המרווח (שימס) השמאלית המקורית. בצורה זאת קרוב לוודאי שתגיעו בקלות למרחק הזריקה הנכון. ודאו את הזריקה באמצעות האינדיקטור או באמצעות משחת סימון צבעונית. כאשר צינור האוויר פונה ישר אליכם הרכיבו את אומגות כיסוי המסבים (כפי שסומנו עם פירוקם – שמאל – ימין) והדקו מעט. התחילו לדחוף, בעדינות!, את צינור האוויר כלפי מעלה עד שיווצר מגע בינו לבין טבעת האומגה הימנית. סמנו את מקום המפגש בגיר לא נמחק. פרקו את אומגת גשר המסבים הימנית ושייפו רווח למעבר צינור האוויר על פי הסימון שביצעתם. חברו את האומגה המותאמת.

להורדת הקובץ לחץ כאן

7.

8.

הוציאו את הדיפרנציאל ממקומו, חתכו באמצעות קוצץ צינורות את צינור האוויר המתכתי מטבעת האוויר על פי הסימון שביצעתם בס' 9 לעיל. נקו היטב את הצינור, את הדיפרנציאל ואת סביבת העבודה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

8.

9.

הוציאו את הדיפרנציאל ממקומו, חתכו באמצעות קוצץ צינורות את צינור האוויר המתכתי מטבעת האוויר על פי הסימון שביצעתם בס' 9 לעיל. נקו היטב את הצינור, את הדיפרנציאל ואת סביבת העבודה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

9.

10.

הספיגו את טבעות ה O רינג בשמן 40WD והלבישו אותן בעדינות ובתנועות עגולות ואיטיות לשתי המגרעות על הצינור הימני של הדיפרנציאל. נקו היטב את טבעת האוויר (והצינור) והשחילו אותה – בזהירות שלא לקרוע! על שני ה O רינגים. שימו לב לדחוף עד הסוף שלא יוותר רווח בין טבעת האוויר לדיפרנציאל עצמו.

להורדת הקובץ לחץ כאן

10.

11.

הכניסו את הדיפרנציאל ARB לבית הדיפרנציאל כמו בס', 8-9 לעיל, ובדקו שוב את התאמת העטרה לפיניון. (זריקה ומרווח backlash) .

12.

לאחר ההתאמה סגרו את אומגות בית המסבים למומנט הנדרש על ידי יצרן הרכב.

טבעת האוויר מרחיבה מעט את הדיפרנציאל כולו. במקרה שלא ניתן לכוון את הדיפרנציאל למקומו מחדש באמצעות שינוי רוחב השימס בצד שמאל – צד העטרה של הדיפרנציאל ניתן לחתוך מגרעת בתושבת אום הכיוון על מנת שלפחות שני חורים יהיו גלויים גם במצב של הכנסה עמוקה של אום הכיוון. שתי שיניים גלויות מספיקות גם להחזרה של טבעת האבטחה שמחזיקה את אום הכיוון במקומו. (ראו צילומים של קידוח המגרעת)

13.

13.1

הבריגו מבפנים את ניפל כניסת האוויר (פליז חלול עם הברגה דו צדדית) לחור שקדחתם בבית הדיפרנציאל. הדקו. מן החלק החיצוני (מלמעלה) הבריגו אליו את הבורג החלול החיצוני (גם כן מפליז) . יש לאטום את ההברגה החיצונית באמצעות נוזל איטום לצנרת אוויר (למשל לוקטייט 569).

13.2

השחילו את אום הפליז ולאחריה את טבעת האטימה הקטנה המסופקת בערכה (''3/16 או ''1/8) על צינור האוויר היוצא מטבעת האוויר. הכניסו את הקצה הקטום של הצינור לתוך חלל ניפל הפליז שהוברג בגג בית הדיפרנציאל מבפנים, ואליו הבריגו את הטבעת ואת האום שהושחלו על הצינור קודם לכן.

להורדת הקובץ לחץ כאן

13.2

13.3

שימו לב להוראות התקנת המדחס על מנת להמשיך את השחלת הצנרת. (בהמשך)

14.

השחילו את הציריות חזרה לבית הדיפרנציאל עמוק מספיק על מנת להשחיל את טבעות ה C. משכו את הציריות בחזרה החוצה על מנת להושיב את טבעות ה C במקומן. דחפו את הפין הארוך שבאמצע דיפרנציאל ARB למקומו והדקו באמצעות החלקים בערכה (פין עם הברגה, מפתח להכנסתו לפין ובורג ארוך). הדקו באמצעות לוקטייט.

להורדת הקובץ לחץ כאן

14.

בכך הסתיימה ההתקנה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בכך הסתיימה ההתקנה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

התקנת המדחס וצמת החשמל:

הוראות כלליות:

1.

המדחס יותקן בכל מקום ברכב אך לא יותר רחוק מאשר 2 מטר מהסוללה.

2.

יש לשים לב לצמת החשמל ולדיאגרמת החשמל המסופקת.

במקרה של התקנה אחורית בלבד יתוקנו ברכב שני מתגים:

1. קומפרסור 2. נעילה אחורית

4.

במקרה של התקנה כפולה: מלפנים ומאחור מגבילה מערכת החיווט שילוב של הנעילה הקדמית אם הנעילה האחורית אינה משולבת. על מנת שלא לאבד כושר היגוי – מומלץ שלא לעקוף את ההגבלה.

5.

יש לאטום את כל חיבורי האוויר בחומר אטימה ייעודי לצנרת אוויר כגון לוקטייט 569.

התקנת המדחס.

1.

ברגיל יותקן מדחס האוויר של ARB בתוך תא המנוע. בהתקנה ב Pathfinder בו תא המנוע קטן מלפנים נמצא כי המקום הנוח ביותר להתקנה הוא מתחת לכסא הנוסע מימין.

להורדת הקובץ לחץ כאן

1.

2.

הבריגו את התושבת המסופקת בערכה עם 4 ברגים לרצפה והדקו מלמטה עם המשטח המסופק.

3.

השחילו את המדחס לתוך התושבת והדקו. היזהרו מהידוק יתר של הבורג דבר שעלול לעוות את הגוף ולפגוע במנוע המדחס!

4.

התקן ליד המדחס את הריליי המסופק.

5.

במיכל המדחס אתרו 3 חורי הברגות. להברגה הראשונה יש להבריג את הניפל המסופק ואליו יש להבריג את הסולנואיד המסופק.

6.

להברכה המרכזית יוברג מפסק הלחץ. - Pressure Switch))

להורדת הקובץ לחץ כאן

6.

צמת החשמל

1.

על מנת להתקין את צמת החשמל יש לעקוב אחרי הדיאגרמה המפורטת המסופקת בערכה. הצמה בנויה בצורה ברורה וחד משמעית.

2.

כללי: המחבר המסומן ב “Isolating Switch יחובר למתג המדחס – Compressor. המחבר המסומן ב Switch 1 יחובר לנעילה האחורית ואילו Switch 2 יחובר או ישמר לנעילה קדמית.

3.

סמן מקום על לוח השעונים וקדח חורים עבור מפסקי ההפעלה. המפסקים המסופקים בערכה כוללים מנורות סימון פנימיות ולכן יש לחברם לחוט חשמל חי אחרי הדלקת אורות באמצעות ''גניבת מתח'' אל החוט הכחול-לבן מכל חוט המוליך לאחר משעוני הרכב. (מחבר ''גנב מתח'' מסופק בערכה).

4.

שני החוטים העבים (שחור ואדום) – יורכבו ישירות למצבר או לקופסת חיבורים מתאימה לאחר שהודקו עליהם טבעות חיבור גדולות המסופקות בערכה. שים לב: חיבור למתח חי יעשה רק לאחר השלמת כל החיבורים ובדיקת התאמתם לדיאגרמת החשמל! השתמש במד מתח לבדיקת החיבורים!

5.

עבודה איטית ומסודרת תבטיח התקנה נכונה של צמת החשמל. אל תמהרו! בדרך לסוללה או מתחת ללוח השעונים הרחיקו את חוטי החשמל ממקור. אל תאפשרו לחוטים לגעת בשלדה או להשתפשף וליצור קצר!

ובכן, כמעט סיימנו. בדיקת המערכת תיעשה כאשר מכסה בית הדיפרנציאל פתוח. יש להפעיל את הקומפרסור ולוודא כי לאחר זמן קצר, לאחר שנבנה לחץ עבודה הוא מפסיק לפעול. לאחר מספר – פתיחות – סגירות של הנועל יורד הלחץ במערכת והמדחס שב לפעול.

מנת לבדוק את פעולת הנועל יש להרים את גלגלי הרכב באוויר ולפעיל את הנעילה. יש לעשות זאת ללא הפעלת המנוע (להפעיל סוויץ'!) כדי לשמוע דליפות אוויר. במצב של נעילה משולבת שני הגלגלים באותו ציר חייבים לנוע לאותו כיוון כאשר מסובבים אחד מהם. במצב של נעילה לא משולבת (חופשי- פתוח) סיבוב של גלגל אחד על אותו ציר יניע את הגלגל הנגדי בכיוון ההפוך! לאחר שוידאנו כי הכל תקין יש לנקות באמצעות אוויר את בית הדיפרנציאל, להתקין אטם חדש על בית הדיפרנציאל (או ליצור אטם סיליקון), לסגור ברגים , להדק למומנט הנדרש על ידי היצרן ולהוסיף שמן. חברת ARB ממליצה למלא את הסרן האחורי בשמן המיועד לדיפרנציאלים מוגבלי החלקה (LSD). מכל מקום יש לבדוק את המערכות בקפדנות בחמש מאות ( 500 ) הק''מ הראשונים ולאחר מכן יש להחליף את השמן. מכאן ואילך אין צורך בטיפול מיוחד. שימרו על הדיפרנציאל הפתוח המקורי שלכם – כולל כל חלקיו הפנימיים

להורדת הקובץ לחץ כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

נסיעה טובה.

*

המידע באדיבות רוני מנדלבאום מנהל המחלקה האוטומוטיבית בחברת גולדטק טכנולוגיות בע''מ ARB משווקת בלבדית בישראל של מוצרי

תגובות

0 תגובות