כביש / ספורט > כתבות

אגדת כביש: ה-Futurliner של ג'נרל מוטורס

אחד מכלי הרכב יוצאי הדופן שיוצרו אי-פעם, עם מראה עתידני מאוד יחסית לתקופתו, מראה שהתאים בדיוק למטרה אליה נוצר. מתוך תריסר ה-Futurliner שנבנו, תשעה שרדו עד היום והם שווים מיליונים, בדולרים

עם אורך של 10 מטרים, רוחב 2.4 מטר וגובה של 3.5 מטר, ה-Futurliner של ג'נרל מוטורס, שנוצר בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת, היה אחד מכלי הרכב הבולטים והייחודיים ביותר שנעו באותן שנים על הכבישים בארה"ב. עיצוב הארט-דקו שאב השראה ברורה מהרכבות ומהמטוסים של אותה תקופה, כאשר כיפת הזכוכית מעל הנהג מזכירה תא טייס והגרפיקה האדומה-לבנה והקצה האחורי המפוסל מתייחסים לכמה מקטרי הרכבת ​​המהירים ביותר של אז.

image

ה-Futurliner דור שני

סיפורו של ה- Futurliner התחיל בשנת 1933, לאור ההצלחה הגדולה של תצוגת ג'נרל מוטורס ביריד העולמי בשיקגו שנערך באותה שנה. משם עלה הרעיון, ליצור תצוגה דומה אבל ניידת, אותה אפשר יהיה להציג ברחבי ארצות הברית. בשלב ראשון נבנה צי של משאיות "סטרימליינר" שהוסבו לסוג של וואנים ענקיים, שעליהן הוצבו ההמצאות והטכנולוגיות האחרונות של אותן שנים. צי זה, שנקרא "מצעד הקידמה" (Parade of Progress), הסתובב ברחבי אמריקה בתקופת השפל הכלכלי והסעיר את דימיון האמריקאים בחידושים שעליהם קראו עד אז רק בחוברות הקומיקס... המצעד היה להיט ענק, ולמעלה מ-10 מיליון צופים ב-220 ערים, נחשפו לפלאי הטכנולוגיה.

image

הסטרימליינר, קודמו של ה-Futurliner

בשנת 1939 החליט צ'ארלס קטרינג (סגן נשיא למחקר והפיתוח של GM דאז), שהגיע הזמן "למודרניזציה" של המצעד, ולכן אישר בניית 12 כלי רכב חדשים - ה-Futurliner, שנועדו להחליף את הצי המיושן והעייף של ה"סטרימליינרים" (שהוצאו לגמלאות וגורלם אינו ידוע). כלי הרכב עוצבו על ידי הארלי ג'יי. ארל (Harley J. Earl) - ראש מחלקת העיצוב של GM, שמאוחר יותר מונה כסגן נשיא ג'נרל מוטורס.


כל Futurliner היה מצויד בכמה וכמה דלתות תצוגה וכניסה, כמו גם בלוח תאורה שהתרומם ממעל הגג לגובה של כ-5 מטר, והאיר את התצוגה שבתוך הרכב. דלתות צד ענקיות היו נפתחות באופן חשמלי כדי לחשוף את המוצרים שבתוך הרכב, כשבכל אחד מהם תצוגה מתחום אחר: סאונד סטריאופוני, תנורי מיקרוגל, טלוויזיה, ציוד חקלאי מודרני, מקררים חשמליים ומיזוג אוויר וטכנולוגיות חדשות אחרות.

image

שיירה של ה-Futurliners דור ראשון, עם תא הנהג השקוף

ה- Futurlinersהראשונים צוידו במנועי דיזל ותיבות הילוכים ידניות, והגיעו למהירות מירבית של כ-65 קמ"ש. תא הנהג נמצא גבוה-גבוה מעל המנוע, כשהנהג יושב במרכז ומאחוריו ספסל לשני נוסעים אותו אפשר היה להפוך למיטה. כיפת הזכוכית השקופה הפכה את התא למרחץ זיעה, ובכל כלי היו שני נהגים שהתחלפו ביניהם במהלך הנסיעות הארוכות.

הרכב צויד בשמונה גלגלים (ארבעה בחזית וארבעה מאחור) עם צמיגים בעלי דופן לבנה. כדי שאפשר יהיה לסובב את ארבעת הגלגלים הקדמיים שהותקנו כ"דבל-ג'אנט", היתה ברכב גרסה מוקדמת של היגוי כוח, אך זאת כשלה לעתים קרובות והפסיקה לעבוד. לכל גלגל היו מעצורי תוף נפרדים, שעבדו קשה כדי להאט את המסה הגדולה, 14 טון בקירוב במעמס מלא. לוגו הזהב של GM ניצב בחזית, מעל ארבעת הפנסים הראשיים, בהם הותקנה פונקציית עמעום אוטומטית כאשר הגיעה תנועה ממול.

image

תא הנהג

עד להצטרפותה של ארה"ב למלחמת העולם השנייה לאחר התקיפה בפרל הרבור, עבר המצעד בעוד ערים, ומיליוני צופים נוספים חזו בפלאות. בכל מקום אליו הגיע המצעד, הכלים סודרו במעגל, כפי שעשו עם העגלות של החלוצים שכבשו את מערב ארה"ב במהלך המאה ה-19. אוהל ענק הוקם במרכז המעגל, וסיפק מחסה לצופים ומקום לדוכני מכירות ופרסום.

לאורך תקופת המלחמה וגם לאחריה, המצעד הושבת כליל, והוא חודש רק ב-1953, כמעט במקביל להצגתה של מכונית הספורט הקלאסית של גנרל מוטורס: השברולט קורבט, שגם אותה עיצב ארל. ה- Futurliner עודכן, קיבל מנוע בנזין שש בוכנות בטור ותיבת הילוכים אוטומטית, הגג השקוף הוחלף ובתא הנהג הותקן מיזוג אוויר... גם התצוגות עודכנו בחלקן, והמצאות חדשות נוספו כמו מנועי סילון ואנרגיה אטומית.

image

תא התצוגה פתוח, עם יחידת התאורה מעל

אבל אחת הטכנולוגיות שהוצגו במצעד, היתה זו שהביאה לקיצו: הטלוויזיה. עם התרחבות תפוצתה בארה"ב, כבר לא היה צורך לצאת מהבית כדי לראות את החידושים האחרונים, והמצעד הפסיק לצעוד ב-1956. מעריכים כי יותר מ-50 מיליון אמריקנים צפו בו, במהלך כל גלגוליו.

מיד לאחר הפסקת המצעדים, נהרס אחד מהכלים בתאונה, ושאר ה-11 נמכרו או נתרמו על ידי ג'נרל מוטורס. גודלם העצום והמאפיינים הייחודיים הקשו מאוד על איחסונם ותחזוקתם. כיום, 60 שנה לאחר ייצורם, ידוע על תשעה Futurliners ששרדו, אך לא כולם במצב נסיעה. Futurliner 3 שבו תצוגת מנוע הסילון, שוחזר בשנת 2014 ונחשב לייצוג המדויק ביותר של הרכב המקורי. Futurliner 11 שוחזר גם הוא בקפידה ונמכר במכירה פומבית תמורת 4 מיליון דולר ב-2015, וגם Futurliner 10 במצב מצוין ומוצג באופן קבוע בתערוכות מכוניות. Futurliner 9 הוסב לרכב מהודר להסעת אח"מים, עם בר משקאות עשיר... מבין האחרים, שלושה נמכרו מחוץ לארה"ב, והשניים הנותרים נמצאים במצב מתקדם של הזנחה ולא בטוח שאפשר וכדאי לשחזר אותם והם משמשים בעיקר כמקור לחלקי חילוף.

image

קהל הצופים במצעד הקידמה

המעצב שהפך לסגן נשיא

הארלי ארל היה אחד החלוצים הגדולים של תעשיית הרכב בארה"ב, עם תרומה משמעותית לתהליך העיצוב של המכונית המודרנית. הוא היה הראשון שהציג את הרעיון של מכונית הקונספט עם הביואיק Y-Job משנת 1938 (כיום נחשב כרכב הקונספט הראשון בעולם) והוא זה ששילב לראשונה אלמנטים אווירודינמיים בעיצוב מכוניות אמריקאיות. את מלאכת העיצוב למד בהתחלה מאביו, שבנה מרכבים למכוניות עבור הכוכבים הגדולים של הוליווד. ארל השתמש בחימר כדי לייצר מודלים מוקדמים של עיצוביו, ומשך את תשומת ליבו של אחד ממנהלי ג'נרל מטורס, שהביא אותו לחברה.

התכנון הראשון של ארל עבור GM היה הקדילאק לה-סאל משנת 1928, ועבודתו מצאה חן כל כך בעיני מנכ"ל החברה, שמינה אותו כראש מחלקת העיצוב, מחלקה שנפתחה במיוחד עבורו. בתקופת מלחמת העולם פיתח תבניות לצבעי הסוואה עבור צבא ארה"ב ולאחריה תכנן את הקורבט. בתקופה זו גם מונה כסגן נשיא GM, האחראי על העיצוב. הוא נפטר ב-1969, בגיל 75.

image

הארלי ארל בביואיק Y-Job משנת 1938

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - חולה רכבים אמריקאים

15 באוקטובר 2021 ב 09:11

כתבה יפה ומעניינת.

2

אורח/ת - Noam Badash

15 באוקטובר 2021 ב 11:32


היה צי שלם של רכבים כאלו שהסתובהו בארה"ב. כל רכב היה בסיס לתצוגה שונה

3

אורח/ת - Efi Braunshtein

15 באוקטובר 2021 ב 11:32


היה עליה פרק שלם בקינדיק בדיסקברי

4

אורח/ת - בני מנצור

15 באוקטובר 2021 ב 11:32


וואייי מטורף מעניין אם אפשר לייבא אחד כזה לארץ...
ומה יגידו בוחני התנועה שיעצרו אותו, בטח ירצו למדוד לו גובה חחחח

5

אורח/ת - Orie Vaidenfeld

15 באוקטובר 2021 ב 11:33


כנראה שבעבר למעצבי הרכבים היה מעוף.....

6

אורח/ת - אלי

15 באוקטובר 2021 ב 15:33

כתבה נהדרת.

7

אורח/ת - Roee Kanner

16 באוקטובר 2021 ב 18:31

אוטובוס בסטייל חיפושית