כביש / ספורט > כתבות

לראשונה בישראל: תחרות פורמולה סטודנטים

תחרות פורמולה סטודנטים הראשונה בארץ נערכה השבוע בפארק מוטורסיטי הסמוך לבאר-שבע. שלוש קבוצות- מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטת תל- אביב והטכניון, התחרו זו בזו במרוץ שכלל נהיגה בשמיניות, ספרינטים ונהיגה מהירה במסלול היקפי. התחרות בחנה את מהירות הנהיגה על כל אחד מהרכבים לצד התכנון ההנדסי עליו שקדו קבוצות הסטודנטים
צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

באדיבות התאחדות לנהיגה ספורטיבית

תחרות פורמולה סטודנטים (FSAE) היא פלטפורמה לפיתוחים טכנולוגיים חדשים, חלקם נוצרים בכיתות הלימוד של הסטודנטים באוניברסיטאות. באירוע שיא זה נבחן השילוב בין אתגרים הנדסיים לבין יכולות אנוש של נהג הרכב על מסלול המרוצים. לכל קבוצה שותפים עשרות סטודנטים ממחלקות שונות ומגוונות שחברו כולם יחדיו למען המטרה המשותפת - רכב מרוץ תקין, בטיחותי ו...מהיר.

בתחרות הראשונה שנערכה בארץ זכתה קבוצת הפורמולה של הטכניון במקום הראשון, קבוצת אוניברסיטת בן- גוריון בנגב נצחה במקצה האוטוקרוס (מרוץ על משטח כבוש) וקבוצת תל אביב נצחה במקצה התאוצה.

image

תחרות זו היא לא רק מרוץ מכוניות, אלא תחרות תכנון הנדסי לכל דבר בה כל קבוצה מקבלת ניקוד גם על האופי ההנדסי של הפרויקט. השופטים, שהינם מהנדסים בכירים מתחום הרכב העולמי, בוחנים את שלבי תכנון הרכב, שיטות הייצור בהן הקבוצה השתמשה וטכנולוגיות חדשות שהיו מעורבות בתהליך. התוכנית הכלכלית של הקבוצה מקבלת ניקוד אף היא על פי מדד האיכות שלה, כך שהמטרה היא לא רק לסיים ראשונים במסלול, אלא בכל הקטגוריות.

ארגון מהנדסי התחבורה העולמי (SAE) מתפקד כאיגוד מהנדסים שמטרתו קידום סטנדרטים אוניברסליים והכשרות למקצועות ההנדסה, כשהדגש הוא על חלל ותעופה וכלי תחבורה. תחרות הפורמולה סטודנטים (FSAE) החלה בשנות השמונים בחסות ארגון הSAE, במטרה שקבוצות סטודנטים מאוניברסיטאות שונות יתכננו מכונית מרוץ קטנה בהשראת רכבי פורמולה, בתנאי שכל רכב חייב לעמוד בחוקי תקנון בטיחות מחמירים ביותר. המטרה היא לאפשר לסטודנטים להנדסה ומתחומים שונים לצבור ידע מעשי גם בשלבי התכנון וגם בשלבי הייצור וכך להכין אותם לעולם העבודה.

במהלך האירוע הוצג גם רכב הפורמולה סטודנטים החשמלי הראשון והיחיד בישראל, בכך למעשה נחשף גם עתיד הספורט המוטורי. "העולם צועד לכיוון של אנרגיה ירוקה ופחות מזהמת ולכן התקבלה החלטה של איגוד מהנדסי הרכב העולמי שהתחרויות העתידיות יתקיימו רק על בסיס מכוניות חשמליות", הסביר דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' אבי לוי, שליווה את הפרויקט מראשיתו.

ארגון האירוע נעשה כולו על ידי קבוצת הפורמולה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, על ידי סטודנטים שנרתמו למען הפרויקט בהתנדבות תוך ליווי וייעוץ של חוקרים ומרצים מהמחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון.

" BGR היא הקבוצה הוותיקה בישראל בענף הפורמולה סטודנט. אנו שומרים על קשר מתמיד עם שאר הקבוצות כדי לחלוק איתן את הידע שצברנו לאורך השנים ולעזור להן לייצר רכבים בסטנדרט תחרותי, כשאחת המטרות היא גם לייצר תחרות ישראלית של רכבי פורמולה שסטודנטים תכננו ובנו", אמר זיו ברוך, ראש קבוצת הפורמולה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והוסיף: "פיתוח הספורט המוטורי בישראל ישפיע בצורה ישירה על ביסוס תחום הרכב בארץ ויעודד משקיעים וחברות מקומיות לפתח כלי רכב ופיתוחים נוספים הקשורים לתחום. אני גאה ושמח שהצלחנו להביא את התחרות אלינו – לישראל ומקווה שהצלחת האירוע תהיה סימן לבאות ".

"אנחנו מלווים את פרויקט הרכב האוטונומי של פורמולה בן גוריון מזה מספר חודשים. מעבר למטרה הברורה של תמיכה בפרויקט, חשוב לנו לקחת חלק ולהשפיע על הכשרת דור העתיד של המהנדסים, ולחשוף את הסטודנטים לתהליכי עבודה סדורים, לטכנולוגיות מתקדמות ולאתגרים הטמונים בהפיכת הרכב לרכב חשמלי ואוטונומי. שמחנו לקחת חלק באירוע הפורמולה-סטודנטים הראשון בישראל. אנחנו גאים בסטודנטים ונשמח ללוות אותם גם בהמשך." אמר גיל גולן, מנכ"ל מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס (GM) בישראל שהעניקה חסות לאירוע.

נותני החסות לאירוע: ג'נרל מוטורס (GM), אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטת תל- אביב והטכניון, עיריית באר שבע, המועצה האזורית בני שמעון, אלטרנתיבי מרוצים, מרכז יזמות 360 באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התאחדות הספורט המוטורי בישראל, משרד התרבות והספורט, חברת יעדים ופורשה (יבואן רשמי) בישראל.

image