שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת SBS לאיחוד הצלה

ארגון איחוד הצלה מפעיל רכבי SBS מבצעיים לצורך הגשת עזרה ראשונה בשטח ולכן חשוב להכיר למתנדבי הארגון את הכלים ואת יתרונותיהם/מגבלותיהם. יצאנו לשלושה ימי הדרכת נהיגה מעשית למתנדבי סניפי רמת בית-שמש, גבעת-זאב ואלעד, בתאי השטח המרהיבים הסמוכים אליהם. חוץ מהעובדה שהיה כיף, כי מדובר באנשים מדהימים, היה לימי הנהיגה המעשית הללו גם ערך מוסף רב מאוד הטמון בהתנסות המעשית עם הכלים בהם הם משתמשים באירועי אמת

image

ארגון איחוד הצלה הוא ארגון מתנדבים המאגד רופאים, פראמדיקים וחובשים מרחבי ישראל כגוף התנדבותי לכונני רפואת חירום, על מנת להציל חיים ולהעניק שירותי עזרה ראשונה. הארגון מונה כ-6,000 מתנדבים והשנה הם טיפלו ב-625,000 מקרי חירום עם זמן הגעה ממוצע לאירוע שעומד על כ-90 שניות!
כחלק מהציוד שהארגון מפעיל, הוא משתמש גם ברכבי שטח קלים (
SBS) מדגמי פולריס RZR וקוואסאקי TERIX ארוכים בעלי ארבעה מושבים, המצוידים כמיני-אמבולנס ונושאים ציוד רפואי, על מנת לתת מענה למקרי חירום, גם בעומק השטח.

image

רכבי שטח קלים הם בעלי ניידות גבוהה שכוללת יכולות עבירות טובות משל רכבי 4X4 מקובלים ובעיקר בעלי יכולת לתנועה מהירה בשטח. מצד שני, הם לא מצויידים במערכות עזר אלקטרוניות המקובלות כיום בכלי רכב רגילים – רמת הבטיחות שלהם בתאונה חס ושלום, נמוכה יותר, הם לא סלחניים לטעויות ודורשים מיומנות גבוהה והרבה מאוד משמעת עצמית בזמן הנהיגה.

מתנדבי הארגון שנדרשים לתפעל את הכלים הללו, נדרשים למיומנויות הללו על מנת שיוכלו למצות מהם את יכולותיהם מבלי לסכן את עצמם, וגם כדי לשמור על תקינות הכלים שכאמור, יש להם תפקיד מוגדר לבצע – להבדיל מהכלים הפרטיים שכולנו מכירים שמשמשים לפנאי, פאן וטיולים, כאן הייעוד הוא ברור ומוגדר - כדי להציל חיים! כלי שמושבת בגלל תקלות ושבירות או חלילה תאונה, לא רק עולה לארגון כסף רב בתיקונים, אלא גם יורד מהסד"כ והכוננות לטיפול במקרי חירום, נפגעת קשות.

image

לכן הכשרת המתנדבים בנהיגה נכונה ואחראית ב-SBS חשובה מאוד לארגון, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. אחרי כמה הדרכות בהם הכירו את הכלים ברמה התיאורטית והתנסו בנהיגה בהם בשטחים טרשיים וחוליים, הגיע הזמן להתנסות מעשית ארוכה יותר בתוואי השטח הספציפיים בהם הם עובדים, ואת שלושת המחזורים הראשונים ערכנו עם מתנדבי סניפי רמת בית-שמש, גבעת-זאב ואלעד.

image

image

הכלים עימם עובד ארגון איחוד הצלה הם קוואסאקי טריקס ארבעה-מושבים ופולריס RZR 1000 בעל בסיס גלגלים ארוך עם ארבעה מושבים, הממותקנים כמיני אמבולנס. שניהם מבוססים על תמסורת וריאטור המקובלת בכלים מסוג זה, בעלת מצבי High ו-Low. ההנעה היא 2X4 או 4X4, אין דיפרנציאל אחורי ואת הקדמי ניתן לנעול בסיבוב חוגה או לחיצת מתג, כאשר מצבי עבירות קשה דורשים זאת. בדיגום של איחוד הצלה סיפוני המטען סגורים בארגז פח ומכיל ציוד רפואי רב, כך שהכלי תמיד עמוס לעייפה ובעל מרכז כובד גבוה וביחד עם ארבעה נוסעים, המתלים האחוריים נסגרים, מרווח הגחון מצטמצם והרגישות להתהפכויות קיימת ומאיימת. כל אלה מאתגרים במיוחד לנהיגה, במיוחד בשטח טכני.

image

הפולריס RZR כלי מהיר וספורטיבי יותר מהטריקס בייעודו המקורי, וגם בגרסתו הבסיסית הצנועה המשמשת את איחוד הצלה עם ארגז המטען העמוס מאחור, הוא כלי מהיר ויציב יותר, בעל בסיס גלגלים ארוך יותר ומהלך מתלה עדיף, המציע יתרון בולט בכל הקשור למערכת המתלים, שמאפשרת לו תנועה מהירה יותר בשטח ויציבות עדיפה בסיטואציות של עבירות קשה.

image

סדר היום בשלושת הדרכות הללו דומה מאוד: לאחר תדריך בטיחות קצר, אנו יוצאים ישר לשטח. תחילת התנועה תמיד על אספלט עם דגשי הבטיחות המתבקשים כי בכל זאת הכלים הללו מיועדים לנוע בשטח ונימוסי הכביש שלהם מאוד בסיסיים ודורשים זהירות מרובה - אבל מהר מאוד אנו נוטשים את האספלט ומתחילים לנוע בשבילים הסלעיים והמבוצבצים. עם הפולריס האתלטי אני בכלל לא מופתע מהקצב המהיר, אבל דווקא הטריקס העמוס והמגושם מתגלה כבעל יכולות מפתיעות ולא רעות בכלל. הצירים הנוחים המסומנים בצבע מהווים רק כיוון כללי - אנו מושכים מהם כל הזמן לשבילים ה"לבנים" המתפתלים משמאל ומימין ומזמנים לנו אתגרי עבירות. נוף מרהיב של גבעות ירוקות רעננות ולאחר כמה וכמה ימי מזג אוויר סוער - הצמחיה לבשה גוון ירוק מסנוור, פה ושם עדיין שלוליות ומקטעי בוץ, והכלים שועטים קדימה, בולעים ומגהצים את המהמורות בקצב מהיר בהרבה משל כל ג'יפ רגיל ובוודאי משל אמבולנס 4X4 גדול ומגושם, מה שנותן לצוות על SBS יתרון גדול בזמני התגובה וההגעה לפצוע בשטח.

image

שלושת המשתתפים בכל נגלה מתחלפים בנהיגה ביניהם וטועמים נהיגת שבילים מהירה, טיפוס בעליות, ירידה במדרונות, התמודדות עם מדרגות סלע ותפעול טכני נכון של הכלי – שילוב וניתוק הנעה כפולה, מתי לשלב לתחום הנמוך (LOW), מתי לנעול דיפרנציאל קדמי ומתי אפשר לחזור ל-HIGH ולהנעה ל-2 גלגלים אחוריים בלבד וכמובן עבודה נכונה מול מכוון חיצוני היכן שצריך. כולם מתנסים ומרגישים את התנהגות הכלי במצבים שונים, ובהפסקות להחלפת נהגים מתענגים על קפה חם... בין לבין, הערות בונות לגבי הנהיגה והרבה עצות לאיך לעשות מה.

לזכות המשתתפים ייאמר שמעבר להיותם האנשים הטובים ביותר, כאלה שהחברה הישראלית יכולה להתגאות בהם וצריכה להכיר להם תודה גדולה על פועלם, גם הפגינו נהיגה טובה ואחראית - ולזכות הכלים נציין יכולות טובות גם תחת עומס רציני. ובנוסף, למרות שהם כבר ותיקים וחבוטים, סיימו את ימי הנהיגות הגדושים והתובעניים עם אפס תקלות מכניות במהלך כל ששת הנגלות שלנו בשטח. היו לנו שלושה ימים של כיף, מהנים, מלמדים ומספקים – כי כאן מדובר באנשים יקרים שהידע שהם רוכשים בהדרכה כזו יסייע להם בקרוב מאוד להציל חיים, וזהו כבר רווח נקי לכולנו! נתראה בהדרכות הבאות!

1640773621792164077362217116407736226121640773623007164077362345116407736237861640773624137164077362468116407736251061640773625577164077362608116407736265851640773627191164077362746116407736279201640773628262164077362863216407736290971640773629635164077363015616407736305421640773630942164077363135916407736318321640773632302164077363351116407736344341640773634896164077363536016407736358691640773636356164077363738516407736383121640773638855164077363929116407736405821640773641447164077364184816431340720791643134072565164313407295416431340733981643134073811164313407450316431340759231643134076696164313407728316431340780141643134078891164313407940116431340800541643134080565164313408112316431340818421643134083047164313408380516431340843001643134084917164313408543916431340861511643134086599164313408719316431340876291643134088066164313408854116431340904871643134091279164313409181616431340923211643134092813164313409350316431340940531643134094476164313409498116431340954381643134096040164313409657616431340970491643134097444