כביש / ספורט > כתבות

ה-BMW iX נוחת בישראל

ה-iX קרוס אובר חשמלי גדול ממדים מבית ב.מ.וו שישווק עם הנעה כפולה, שני הספקי מנוע וטווח נסיעה חשמלי של עד כ-600 ק"מ.
יבואנית BMW בישראל מודיעה על תחילת השיווק של ספינת הדגל הטכנולוגית החדשה של המותג הגרמני

BMW iX הוא הדגם הראשון המבוסס על פלטפורמה חדשה, מודולרית וניתנת להרחבה, שעליה תתבסס קבוצת BMW גם בעתיד.

ה-iX משלב את הפונקציונליות של ה-X5 עם היכולות הדינמיות של ה X6-והרושם החזותי של ה-X7. התוצאה היא פרופורציות ייחודיות של רכב ספורט-פנאי גדול. הוא דומה באורכו ל-X5 וגובהו כשל ה-X6. בסיס גלגלים של 3,000 מ"מ וסרחי עודף קצרים, יוצרים איזון בין נוחות בנסיעות ארוכות ומאפיינים ספורטיביים בנהיגה תובענית.

image

חלק קדמי: גריל הכליות האנכי משמש כפנל חכם

הגריל סגור לחלוטין ומשמש כפנל דיגיטלי חכם המכיל מצלמה, רדאר וחיישנים נוספים המותקנים מאחורי משטח שקוף. גופי החימום ומערכת ניקוי החיישנים מותקנים בתוך הגריל עצמו. ציפוי פוליאורתן נוסף מפחית את רגישות הגריל לפגיעות. יכולת התיקון העצמית שלו מאפשרת לו לתקן שריטות קלות, לדוגמה בתוך 24 שעות בטמפרטורת החדר או לאחר 5 דקות של הזרמת אוויר חם. ידיות הדלתות שקועות בתוך הדלתות והן מגיעות בגימור בגוון מנוגד. מבנה זה, אשר הוצג בעבר רק בדגמי הקופה של היצרן, מדגיש את האופי הספורטיבי של הרכב ומעניק לחלונות הצד נטולי המסגרות מראה זורם. נוסף לפנל החכם שבגריל הכליות, הרכב מצויד גם במערך מצלמות וחיישנים נסתרים המשרתים את מערכות העזר לנהג; זה הבסיס מאחורי עיקרון ה-Shy Tech כאשר הקו המנחה הוא שהטכנולוגיה נשארת ברקע ואפשר לראות אותה רק כאשר היא פועלת.

חבילות עיצוב חיצוניות: חבילות Sport ו- Titanium Bronze

חבילת ה-Sport:
החלק הקדמי הכולל שלושה פתחי אוורור גדולים מאוד בעיצוב שונה; מגינים גדולים ומשולשים בקצוות החיצוניים של הפגוש הקדמי מעבירים את האוויר אל פתחי אוורור ומשפרים את הזרימה סביב גוף הרכב ודרכו. קווי הגבול בקצוות התחתונים של הגוף, החצאיות הצדדיות המעוצבות וידיות הדלתות מגיעים בגוון שחור מבריק. המסגרות הכחולות שבדיפיוזר האחורי צבועות בצבע הגוף במקום בצבע הכחול הסטנדרטי. הפנסים האחוריים מגיעים עם עדשות מושחרות. חבילת הספורט כוללת גם חישוקי סגסוגת קלה בגודל 21 אינץ' ובלמי ספורט עם קליפרים כחולים.

חבילת ה-Titanium Bronze:
גריל הכליות המורכב מאלמנטים תלת-ממדיים, ידיות הדלתות, החלק התחתון של חלונות הצד, המתפרש אל תוך קורה D והאלמנטים העיצוביים שבחלקו החיצוני של הפגוש האחורי מגיעים כולם בגימור Titanium Bronze. גוון זה יוצר רושם מתוחכם.

image

טכנולוגיית ה-e-Drive של BMW מהדור החמישי מספקת יעילות גבוהה וטווח נסיעה גדול.

מערכת ההנעה כוללת את המנוע החשמלי, את המערכות האלקטרוניות ואת תיבת ההילוכים ומשלבת אותם בתוך יחידה אחת. גישה זו מאפשרת שיפור של 30% בעוצמת הכוח בהשוואה למערכות הנעה חשמליות קודמות. המנועים החשמליים האחרונים שפותחו בתוך קבוצת BMW בעלי מקדם יעילות של 93%. בזכות יעילותם, צריכת האנרגיה שלהם נמוכה במיוחד. המנועים מתאפיינים בהעברת כוח מהירה, בפרופיל ביצועים ספורטיבי ובפעולה שקטה במיוחד.

סוללת מתח גבוה: עוצמת אנרגיה אופטימלית וטווח נסיעה משופר

טכנולוגיית ה-e-Drive של BMW מהדור החמישי כוללת גם סוללת מתח גבוה הפועלת בטכנולוגיית תאים חדשנית. עוצמת האנרגיה של סוללת הליתיום-יון עלתה בכ-20% בהשוואה לסוללה מהדור הקודם. הסוללה החדשה מתאפיינת גם בביצועים טובים יותר, ביכולות טעינה ופריקה משופרות, בעמידות ובבטיחות גבוהים יותר. האחריות על הסוללה עומדת על 8 שנים או עד 160,000 ק"מ.

יחידות הנעה וסוללות

ה-iX מיוצר בשתי גרסאות, בשתיהן מערכת ההינע כוללת מנוע חשמלי אחד בסרן הקדמי ומנוע נוסף בסרן האחורי.
BMW iX xDrive50 עם הספק כולל של 523 כ"ס והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.6 שניות. קיבולת הסוללה עומד על 111.5 kWh (נטו – 105.2 kWh) וטווח הנסיעה המקסימלי נע בין 549 ל-630 ק"מ, טווח הנסיעה בדגם BMW iX xDrive50 המשווק בישראל הינו 600 ק"מ.

BMW iX xDrive40 עם הספק של 326 כ"ס והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות. קיבולת הסוללה עומד על 76.6 kWh (נטו – 71KwH) וטווח הנסיעה נע בין 375 ל-425 ק"מ, טווח הנסיעה בדגם BMW iX xDrive40 המשווק בישראל הינו 408 ק"מ.

המהירות המקסימלית בשני הדגמים מוגבלת אלקטרונית ל-200 קמ"ש. טווח הנסיעה של הרכב הוגדל על ידי שיפור רמת היעילות של מערכת ההינע ושל אנרגיית הסוללה, ולא על ידי שימוש בסוללות גדולות מאוד. פעולה זו הייתה מגדילה את משקל הרכב ומשפיעה בצורה שלילית על היכולות הדינמיות ועל תצרוכת האנרגיה של המנוע החשמלי.

image

טעינה

טעינת סוללת המתח הגבוה בעזרת עמדת טעינה ביתית או ציבורית מאפשרת שימוש בזרם חילופין(AC) חד-פאזי או תלת-פאזי בהספק של עד 11 קו"ט. בצורה זו ניתן לטעון את הסוללה של דגם ה-xDrive50 ממצב 0% ועד 100% בתוך 11 שעות. הסוללה של ה- BMW iX xDrive40 דורשת פחות מ 8 שעות כדי להיטען במלואה. ניתן להשתמש בהספק טעינה גבוה יותר כדי לקצר את זמני הטעינה על ידי התחברות על עמדת טעינה מהירה בזרם ישר (DC). ניתן לטעון את סוללת המתח הגבוה של ה- BMW iX xDrive50 בהספק של עד 200 קו"ט. במקרה זה ניתן בתוך 10 דקות בלבד להעלות את טווח הנסיעה של הרכב בכ-120 ק"מ. עוצמת הטעינה המקסימלית של ה-BMW iX xDrive40 היא 150 קו"ט – כלומר טעינת הרכב בעזרת עמדת טעינה מהירה למשך 10 דקות מוסיפה כ-90 ק"מ ויותר לטווח הנסיעה. בשתי הגרסאות ניתן לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בתוך כ-35 דקות.

תמהיל חומרים

התמהיל של חומרים ביצירת כלוב הנוסעים כולל קרבון וחומרים תרמו פלסטיים, לצד פלדות חוזק גבוה ואלומיניום. רכיבי קרבון קלים מאוד ובמקביל, חזקים במיוחד לפיתול בצדי הגוף, בחלק האחורי של הרכב ובגג – מאפשרים שיפור רמת הבטיחות בתא הנוסעים ויוצרים כלוב נוסעים מקרבון.

image

אווירודינמיקה

ניצול מלא של התועלות שמספקת מערכת ההנעה החשמלית ואמצעים נוספים שהוטמעו בקפידה, מאפשרים לשפר את המאפיינים האווירודינמיים של ה- BMW iX עם מקדם גרר של 0.25. האלמנטים האווירודינמיים הקדמיים והאחוריים, תחתית המרכב ואזורי הגלגלים מוסיפים למעלה מ-65 ק"מ לטווח הנסיעה. יכולות ההתנהגות של הרכב ורמת הנוחות בתוך תא הנוסעים, מבוססים על מקדם הגרר הנמוך ועל מבנה הגוף העשוי ממסגרת משנה מאלומיניום.

תא הנוסעים

גישת ה-Shy Tech, כוללת רמקולים נסתרים, פתחי אוורור מעוצבים המגיעים בגימור זהב ברונזה, משטחים מחוממים ומגרעת סמויה של מקרן התצוגה העילית בלוח המכשירים. גלגל ההגה המשושה, בורר ההילוכים המעוצב והצג הקמור, מבוסס על מערכת ההפעלה מהדור החדש. ידיות הדלתות משתלבות בקו האלכסוני המעוצב, שעליו נמצא גם הלחצן החשמלי לפתיחת הדלת. לחצני כוונון המושב ממוקמים בחלקה העליון של הדלת. במקביל, רמקולי טווח בינוני (Mid) סמויים של מערכת השמע, מותקנים מתחת לדיפון הבד של הדלתות.

המושבים החדשים לנהג ולנוסע הקדמי כוללים משענות ראש אינטגרליות. בפעם הראשונה בדגם של BMW ניתן לבחור להתקין רמקולים אינטגרליים בתוך המושבים עצמם המותקנים בתוך משענת הראש ובאזור המותניים. המושבים כוללים גם פעולת חימום, אוורור ועיסוי.

המושבים האחוריים מתאימים לשלושה נוסעים. שני המושבים החיצוניים כוללים גם משענות ראש אינטגרליות, והמושב המרכזי כולל משענת ראש הניתנת לקיפול לצורך שיפור שדה הראייה לאחור. היעדר התעלה המרכזית מאפשרת לכל היושבים במושב האחורי ליהנות ממרווח רגליים נדיב.

image

לוח מכשירים דק, צג קמור צף

בדגם החדש מותקן לוח מכשירים דק, המגיע בגימור Sensatec כסטנדרט. הצג הקמור אשר עורך את הופעת הבכורה שלו כאן, מקובע במקומו על ידי מבנה תמיכה סמוי ולכן נראה שהוא צף. הוא בנוי מיחידה אחת ומשמש כאלמנט בקרה מרכזי. הצג כולל צג מידע בגודל 12.3 אינץ' וצג בקרה בגודל של 14.9 אינץ' היוצרים יחידה אחת הפונה לעבר הנהג. הצג מצויד במערכת ההפעלה של BMW מהדור החדש. לוח המחוונים מציע אפשרויות התאמה אישית מלאות המאפשרות הצגת נתונים לנהג בהתאם למצב בפועל. במקום לחצנים רגילים, נעשה שימוש במשטח בקרה עם לחצני הפעלה.

image

דגמים ורמות גימור

דגם ה-iX ישווק בישראל ב-4 גרסאות: 2 יחידות הנעה/סוללה ו-2 רמות גימור לכל אחת. דגם ה-xDrive40 ישווק ברמות הגימור Spirit ו-Tech.

דגם ה-xDrive50 ישווק ברמות הגימור Ultimate ו-Ultimate Bronze.

פלטפורמה טכנולוגית חדשה

הפלטפורמה הטכנולוגית החדשה עורכת את הופעת הבכורה שלה ב- BMW iX והיא מאפשרת התקדמות בתחומי הנהיגה האוטונומית והשירותים הדיגיטליים. לדוגמה, עוצמת המחשוב גדלה ומאפשרת עיבוד נתונים בהיקף של פי 20 בהשוואה לדגמים קודמים. התוצאה: המערכות הממוחשבות יכולות לטפל בכמות כפולה של נתונים המגיעים מחיישני הרכב בהשוואה לדגמים קודמים. עוצמת מחשוב גבוהה, מערך חיישנים ואינטליגנציה מלאכותית המאפשרת שיפור מתמשך של פעולות המערכת ופיתוח מבוסס נתונים המספקים דרכים חדשות לשיפור חוויית הנהיגה בעתיד הקשור לנוחות ולבטיחות. ניתן לייבא פעולות נוספות אל הרכב באמצעות שדרוג התוכנה מרחוק.

מחזור אנרגיה

מחזור אדפטיבי ומותאם אישית של אנרגיית הבלימה מאפשר לשפר את יעילות מערכת ההינע. ניהול הינע אדפטיבי מאפשר את התאמת אנרגיית הבלימה הרגנרטיבית למצב הנסיעה בהתאם לנתונים המגיעים ממערכת הניווט ומהחיישנים המשמשים את מערכות העזר לנהג. לחילופין, הנהג יכול לשנות את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית (גבוהה, בינונית או נמוכה) בכל מצבי הנהיגה דרך תפריט ה-iDrive במצב הנהיגה.

תצוגה עילית עם מקרן ללא מסגרת

מערכת ההקרנה מתוכננת כך שהגרפיקה מוצגת לנהג כאילו היא נמצאת במרחק של 3 מטרים לפני הרכב. מרחק הקרנה זה מאפשר לנהג לקלוט אותו בצורה הטובה ביותר כיוון שהוא מאפשר לו לעבד את המידע בצורה מדויקת בלי לשנות את מיקוד עיניו במצבי נהיגה רגילים. השילוב שבין התצוגה העילית והמסך הדיגיטלי מציג פתרון אידאלי להעברת המידע בכל מצב נהיגה נתון באופן המשפר את רמת הארגונומיה.

image

חלון גג פנורמי עם הצללה אלקטרו-כרומית

הדגם מגיע עם גג שמש פנורמי המשתרע לאורך כל חלל הפנים ללא קורות רוחב, מה שהופך אותו לחלון הגג הגדול ביותר שהותקן אי-פעם בדגמי BMW. הוא גם ממקסם את חלל הראש של הנוסעים כיוון שהוא אינו מצריך שימוש בדיפון לתקרה ובנוסף כולל הצללה אלקטרו-כרומית המופעלת בלחיצת כפתור ומאפשרת הצללת חלל הפנים מאור השמש. הגג משתמש בטכנולוגיית PDLC - (Polymer Dispersed Liquid Crystal) להצללת חלל הפנים.

מערכת השמע

מערכת השמע הסטנדרטית שב-BMW iX מורכבת ממגבר 205 ואט ו-12 רמקולים. מערכת שמע היקפית מבית Harman Kardon כוללת אקולייזר 7 ערוצים, מגבר 655 ואט ואפשרות לכוונון עוצמת הצליל בהתאם לביצועי הרכב הדינמיים.
18 רמקולים אחראים להפקת צליל היקפי, ו-4 רמקולים המותקנים בתוך משענות הראש האחוריות בנוסף ל-5 רמקולי Mid ו-5 טוויטרים. בנוסף, שני רמקולי בס ושני רמקולי סאב-וופר נוספים מתחת למושב האחורי. הטוויטרים ממוקמים מאחורי סורגים מחוררים ורמקולי ה-Mid מוסתרים מאחורי גימור הבד של הדלתות.

דגם כ"ס רמת גימור טווח חשמלי מחיר
xDrive40 326 Spirit 408 ק"מ 559,000 ₪
xDrive40 326 Tech 408 ק"מ 599,000 ₪
xDrive50 524 Ultimate 600 ק"מ 699,000 ₪
xDrive50 524 Ultimate Bronze 600 ק"מ 759,000 ₪

image