שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: גשר בן

בקטע מעט נסתר של כביש הצפון הישן, נמצא אתר הנצחה צנוע לזכרו של בן דונקלמן, מהבולטים במתנדבי מח"ל שהגיעו להילחם במלחמת העצמאות, שהיה מפקדה השני של חטיבה 7

כביש הצפון הישן, בקטע שבין מושב אבן מנחם למושב נטועה (כביש שמספרו 8993), משמש היום בעיקר את חקלאי האזור ואת כוחות צה"ל המסיירים לאורך הגבול. באחד מעיקולי הכביש, בנקודה בו הוא חוצה את נחל שרך, נמצא אתר הנצחה קטן. האתר הוא לזכרם של לוחמי צה"ל סגן דרור ברגמן ורב"ט אלי מיטלמן, שנהרגו במקום במארב מחבלים בשנת 1972. כוח מג"ב שיצא לחלצם נתקל גם הוא במארב, בו נהרג מפקח משנה סעדי סלאח. בתקרית אחרת, בימי מלחמת יום כיפור, בדיוק באותו מקום, נפגע כוח אחר של מג"ב ממארב, בו נהרג סמ"ש אליהו חסן. שמות החללים מונצחים על שלט עץ צנוע, שבראשו מתנוסס השם "גשר בן". מעטים יודעים שזאת הנצחה נוספת, לזכרו של בן דונקלמן, מהבולטים במתנדבי מח"ל שהגיעו להילחם במלחמת העצמאות, שהיה מפקדה השני של חטיבה 7.

השלט באתר ההנצחה (צילום: אבשלום חרובי)

דונקלמן היה בן למשפחה יהודית-קנדית אמידה, שכבר מגיל צעיר נדבק בחלום הציוני. הוא הגיע לישראל בתחילת שנות השלושים, כשהיה בן 18, ועבד בפרדסי השרון. בלחץ הוריו, חזר לאחר כשנה לקנדה והשתלב בעסקי המשפחה. כשפרצה מלחמת העולם השנייה, התנדב לצבא הקנדי, עבר קורס קציני חי"ר, פיקד על כוחות בעת הנחיתה בנורמנדי ולחם בפועל עם חייליו עד לסיום המלחמה. על תפקודו זכה באות הגבורה הגבוה ביותר של הצבא הקנדי ובתום המלחמה הוצע לו להמשיך ולשרת כמפקד אחד הגדודים האיכותיים ביותר של צבא זה, אך הוא דחה את ההצעה ושב לעסקי המשפחה.

בימים שלפני הכרזת המדינה, כשהמלחמה כבר פרצה, הגיע לארץ כמתנדב וגויס לחטיבת הראל, השתתף במבצע "נחשון" וסייע בפריצת דרך בורמה. ביולי 1948 התמנה כמפקד חטיבה 7 בדרגת סא"ל, ופיקד עליה במבצעים בצפון הארץ, כולל במבצע "חירם" שבסיומו נכבש הגליל כולו.

דונקלמן בתקופת מלחמת העצמאות, ליד זחל"ם המצויד בתותח 20 מ"מ

לדונקלמן היה ניסיון רב בלחימה משותפת של כוחות רגליים עם כוחות משוריינים, שבה לידי ביטוי במבצעים אותם תכנן והוביל. הוא הדריך אישית את המג"דים בחטיבה בתורת המלחמה שפיתח, שהפכה מאוחר יותר לתורת המלחמה של צה"ל כולו. לא פעם התעמת עם הממונים עליו כשאלה התנגדו לתכנוני הקרב שלו, אך הוא עמד על שלו ולא היסס לפנות ישירות לבן גוריון כדי שיתמוך בו, ובכל המקרים הסתבר שצדק.

במהלך המלחמה הכיר את יעל, שהיתה פקידתו של מרדכי מקלף (לימים הרמטכ"ל השלישי) ונשא אותה לאשה, בחתונה בה השתתפה כל צמרת צה"ל של אותם ימים. בתום הקרבות, הוצע לו להקים את חיל השריון של צה"ל בדרגת אלוף, אך הוא דחה את ההצעה. הוא ניסה לפתח עסקים בישראל, ללא הצלחה, וחזר עם אשתו לטורונטו, הרחיב מאוד את עסקי המשפחה עד שהפך לאחד מעשירי קנדה.

חתונתו של דונקלמן. ליד יעל יושב יעקב דורי, מי הרמטכ"ל הראשון

לאורך השנים שמר על קשר עם ישראל, הגיע לארץ לביקורים פעמים רבות, התגייס לפעילות הבונדס בקנדה והיה מגדולי התורמים. בשנות חייו האחרונות מכר את כל עסקיו ופתח גלריה לאמנות. הוא נפטר ב-1997, יעל הלכה לעולמה ב-2016.

כיצד מגיעים: ניתן להגיע לנקודה משני קצותיו של הכביש. אפשר להיכנס למושב אבן מנחם, לחצות אותו לכל אורכו וביציאה ממנו לפנות ימינה עם הכביש שיוליך אתכם לגשר בן. לחלופין, ניתן לעשות זאת ממושב נטועה, אך שם - ביציאה מהמושב - יש לפנות שמאלה. ניתן לשלב את הביקור במקום יחד עם ביקור ב"קירות מדברים" בשתולה (קישור לכתבה) ובנקודת דיווח 105, שם נחטפו חיילי צה"ל ב-2006, האירוע שהביא לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

מטיילי אתר השטח בנקודת ההנצחה