שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

מינוס 400 - היסטוריה מוטורית

תחרות האופנועים הבינלאומית שהתקיימה בים המלח, כחלק מהסבב העולמי של ליגת ההארד אנדורו, היא אירוע היסטורי פורץ דרך בתחום הספורט המוטורי בישראל ויחד עם תמיכה של מדינת ישראל - משרד התרבות והספורט, משטרת ישראל, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והרשות המקומית. היזמים המוטורים - אנשי ריידס פור ריידס עם חברת ההפקה קומטק, בשיתוף פעולה מדהים של מזג אוויר לוהט ושטח ייחודי שאין כמוהו בעולם, לייצר אירוע אתגרי גם לרוכבי אופנועי האנדורו הטובים בעולם. זכינו! כשלנו (אתר השטח) ניתנה הזכות לנהל ושלוט על מערך החילוץ הייחודי שנבנה עבור התחרות המיוחדת ושנתן פתרון לכל בעיה ומצוקה במהלך המירוץ.
סיכום אירוע מהצד האנושי והניהולי של התחרות

יזמות ישראלית שאין שני לה

במאמץ רב ובתיאום ארוך עם המון בירוקרטיה הצליחו שני היזמים הישראלים - איתמר צפורי ודור שוורץ, בסיוע חברים טובים שנרתמו למשימה ואנשי חברת ההפקה קומטק לתאם אירוע רכיבה בינלאומי שקיבל את כל האישורים הנדרשים ממדינת ישראל - החל מרשות הטבע והגנים ורשות העתיקות, דרך המימון של מדינת ישראל באמצעות משרד התרבות והספורט ועד לאישור בשטח של משטרת ישראל בסיוע גופי החילוץ וההצלה - מרשים ביותר!

image

תחרות אופנועים בינלאומית

הסבב הישראלי הפותח את ליגת ה"הארד אנדורו" – Hard Enduro World Champibship לשנת 2022 יקרא מינוס 400, לציון העובדה שהוא נערך באזור הנמוך ביותר בעולם, והוא הראשון בהיסטוריה שנערך בישראל. לאחריו יתקיימו סבבי התחרות המסורתיים והוותייקם של אליפות ההארד אנדורו באירופה ובארצות הברית כשהמפורסמים בהם הם 'רומניאקס' הרומני המפרך ו'הארצברג' האוסטרי הקשוח.
ליגת ה"הארד אנדורו" – Hard Enduro World Champibship מאוגדת תחת התאחדות האנדורו העולמית שמסונפת ל-FIM (פדרציית הספורט המוטורי העולמית לאופנועים), והיא מקיימת השנה 9 סבבים (ושנה שעברה 8 סבבים) של מירוצי הארד אנדורו בארצות שונות. כל מי שעקב אחר ליגת ההארד אנדורו עד לשנת 2021 מכיר אותה יותר כאליפות WESS – כפי שנקראת גם לאחר שהוכנסה תחת כנפי FIM.
הקרדיט ל-"ייבוא" אליפות ההארד אנדורו לארץ הקודש מגיע כאמור לאיתמר ציפורי ולדור שוורץ, השותפים והיזמים שמאחורי Riders for Riders הישראלית.

תחרות מתואמת ותחת פיקוח ישראלי הדוק

כתחרות בינלאומית שזכתה לתמיכה ומימון של מדינת ישראל נדרשו המארגנים לתיאום ואישורים מול משרדי ממשלה וגורמי אכיפה רבים במדינת ישראל ובראש משרד לאיכות הסביבה, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות וכמובן משטרת ישראל.
המסלול שונה ותוקן פעמים רבות בהתאם להערות ומגבלות הגופים השונים עד שלבסוף הושגו הסכמות ונמצא המסלול המיטבי לביצוע התחרות תוך שמירה על ערכי טבע, שימוש בשטחים מופרים או מיועדים להפרה, שימוש בשטחי אש של צה"ל בהם נוסעים כלי רכב צבאיים, מגבלות משטרת ישראל, יכולת חילוץ והצלה מהשטח, כיבוי אש ועוד גופים והתניות.
שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע, באזור הדרום אמר: "אנחנו מברכים את שר התרבות והספורט, חילי טרופר, על ההחלטה האמיצה שקיבל, לשנות את מסלול התחרות ולמזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע ובסביבה, ואת השרה להגנת הסביבה התמר זנדברג על עמידה איתנה ופעולות ברורות שסייעו למאבק שהובלנו יחד עם ארגון תושבי הנגב, מדבר קיימא. מדינת ישראל עומדת להיות הצפופה במדינות המערב ואין לנו פריבילגיה להרוס שטחים פתוחים" וממטה המאבק במכרה בערד ("שדה בריר") נמסר: "אנחנו שמחים על ההכרה במשקלם של ערכי הטבע והמורשת באיזור של המכרה המתוכנן סביב הר בריר שהביאה להסרתו מתוואי המירוץ".
רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט אשר בחסותו נערך האירוע: "אני מברך את כל הגורמים אשר השיגו הבנות על תוואי השטח. מדינת ישראל מארחת אירועים בינלאומיים מעין אלו, אשר זוכים לאהדה ברחבי העולם בזכות שידורם למיליוני צופים. האירוע מציג את פניה היפות של מדינת ישראל על גווניה הייחודים באזור ים המלח ומעודד את התיירות והכלכלה באזור. המשרד רואה חשיבות רבה בעידוד ספורט מוטורי מוסדר וחוקי תוך שמירה על הטבע הארץ ישראלי. נמשיך לפעול יחד עם כלל הגורמים בשיתוף פעולה משמעותי, אשר רואה לפניו כל העת את האיזון בין שמירה על הטבע לבין החשיבות באירוח אירועי ספורט בינלאומיים".

קישור להודעה הרשמית של משרד התרבות והספורט

1654354445889

ביצוע ללא פשרות

התוכנית המקורית הייתה גרנדיוזית - לא פחות! אבל הביצוע בהתחשב בתנאי מזג האוויר הקשים ובמגבלות הבירוקרטיות הנוקשות שהוטלו על מארגני האירוע (במיוחד לאחר ובסמוך ל"אסון הר מירון") דרש גמישות, יצירתיות והרבה מאוד השקה מצד כל המארגנים ואנשי ההפקה. צוות שלם של אופנוענים אמיתיים נרתם למשימה והגיע לעזור ולסייע להפקה.
זינקו למירוץ 175 רוכבים מהארץ ומהעולם, מהם 15 רוכבים מקצוענים בקטגוריית גולד, אחד ישראלי: סוף סלע - רוכב גולד ועוד תותח: יפתח פרנקו - רוכב סילבר (בשנה שעברה ברומניאקס). כול הרוכבים עוברים את אותו המסלול והזמנים שלהם ממינים אותם לשלוש קטגוריות נוספות: סילבר, ברונז ואיירון. את המירוץ ניהל ביד רמה כרם אסולין וצוות מרשלים שהביאו המון נשמה ואהבה לספורט המוטורי. ניהלו את המרשלים הרכובים אודי לפיד ורוני סלייפר האלופים ואת זירת המרוץ שחר ניקחו. על המיקרופון האחד והיחיד - בועז קורפל, שהפך את האירוע המיוחד לחוויה היסטרית עבור קהל הצופים הנלהב.

1654354443391

צוות החילוץ

בגלל המורכבות ואורך התחרות נדרשה ההפקה לבנות צוות חילוץ ורסטילי המתאים לימי התחרות השונים ולנו - אתר השטח בניהול הח"מ, ניתנה הזכות להוביל ולנהל (שלא לכתוב "לפקד") על הבנייה, ההכנות והתפעול והביצוע בימי התחרות.
כמו חמ"ל צבאי עם חפ"ק מוביל בלב השטח ולו צוותים רגליים של חילוץ, צוותים רכובים של חילוץ המורכבים ממקצוענים היודעים לבצע חילוץ בתנאים המורכבים והקשים ביותר לצד אנושיות יוצאת דופן וכאן המקום לכתוב: תודה ענקית לבועז ולכל אנשי צוות החילוץ הנהדרים - אתם הישראלים היפים!
בנוסף נרתמו למשימות אופנוענים מומחים, חברים ומתנדבים שהגיעו לעזור, צוותי מד"א - חובשים, רופאים ופארמדיקים באמבולנסים רבים, צוותי מד"א בצל"צים (טרקסטרים של קאן אם), עשרות שוטרים הפרוסים בשטח, מרשלים ותחנות תדלוק ניידות, רופאים נהדרים בחפ"ק הנייד (תודה ענקית!) , צוות רחפן למעקב אחר מתחרים, מסוק של מד"א זמין לכל קריאה וחפ"ק נייח שנבנה בכפר המוטורי ובו טובי המומחים והמנהלים לטובת האירוע המורכב. תודה לאנשי החפ"ק הנייח והאבטחה שעשו ימים ולילות טרם האירוע ובזמן האירוע כדי שיצליח גבי פ., אורי א., שי מ. ובן התותח השקט.

1654354445045


ימי התחרות

יומו הראשון של המירוץ התחיל והסתיים במסלול סופר אנדורו עם אלמנטים מאתגרים - גזעי ענק, צינורות בטון, גדרות הפרדה, צמיגי משאיות וכו', שנבנה בכפר המוטורי שבאזור המלונות על ים המלח ומרכזו מסלול רכיבה אורבני באורך של 14 ק"מ לאורך שדרת המלונות שבין ים המלח לכביש 90. המסלול האורבני היה מאתגר וכלל אלמנטים מלאכותיים רבים לצד שימוש באמלמנטים הבנויים לצד הכבישים וניקוז הנחלים.
אחר הצהרים התקיים פיינל של שלושים הרוכבים הטובים ביותר, כשלגמר עלו 12 הטובים מבין רוכבי הפיינל, בתוך מסלול הסופר אנדורו - חוויה מיוחדת השמורה למקצוענים בלבד.
תוצאות היום הראשון קבעו את סדר הזינוק של קבוצות הרוכבים למקצה הפרולוג של היום השני.
הפרולוג "יוחננוף" ביום הרכיבה השני כלל הקפת הייר-סקרמבלר של כ-20 ק"מ מסביב לערוץ של נחל חמר בקטע הנמוך הנשפך לאזור ים המלח ולא רחוק מצומת זוהר. בסיום המסלול המתיש בשטח נוספה הקפה במסלול הסופר אנדורו שבכפר המוטורי.
ביום השלישי – יום המרוץ העיקרי, המתחרים זינקו מצומת הכניסה למחצבות דימונה (מחצבות סילון) למסלול שטח באורך של כ-75 ק"מ הכולל את הטיפוס של נחל כמריר, עליות וירידות לאורך "סכיני דימונה" (בשטח אש של צה"ל) ולקינוח, רק למעטים שעמדו בזמן מטרה, ירידה מצומת המחצבות עד לכפר המוטורי שעל שפת ים המלח במסלול מאתגר לצד מחצבות נחל חימר וכביש 31 (כביש סדום - ערד).

1654354442397

הרוח הישראלית החמה

מזג האוויר של תחילת חודש אפריל 2022 היכה ללא רחמים וחמסין קשה פקד את היום השני בנחל חמר וגם הקשה על היום השלישי של התחרות בסכיני דימונה. ההפקה נערכה מבעוד מועד עם שפע מים לשתייה וצינון ואנשי צוות החילוץ ומד"א התכוננו למצבי קיצון קשים והיו מוכנים לכל חילוץ ומענה לרוכבים במצוקה.
בטנדר של מנהל החילוץ (הח"מ) נבנתה בריכת קרח לקירור בשעת הצורך - בריכת ילדים מגומי ובתוכה 60 שקיות קרח מכוסות בברזנט ומעליו 60 ליטר מים בבקבוקים המוכנים לשפיכה לבריכה על מנת להפעילה. אותה הבריכה עם קרח הוכנה בנקודות פינוי הנפגעים של מד"א.
בכול תחנות המרשלים פרסה ההפקה, בניהולו של יוחאי תמיר אלוף האלופים, כמויות גדולות של בקבוקי מים ל"תדלוק" ולקרר את הרוכבים כשכול רוכב חויב לפי תקנון התחרות לשאת 3 ליטר מים על גבו.

ואכן מזג האוויר "לא אכזב" וחמסין אדיר ירד על ים המלח, כך שגם אלופי העולם הרוכבים בראש הרגישו את הקושי ובהחלטה מחושבת מראש של צוות הניהול הוחלט "לחתוך" את סבבי הצהרים, לקצר את אורך המסלולים במיוחד עבור הרוכבים הלא מקצוענים, ולהשאיר את התחרות רק לשעות הבוקר.

1654355610464

תוצאות

שלושה רוכבים מקצוענים בלבד! סיימו את יום המרוץ השלישי בזמן הגג של 4 שעות ועוד שניים הצליחו להגיע לקו הסיום לאחר שעברו את כל נקודות הביקורת - מטורף!!!
מריו רומן הספרדי, רוכב שרקו, סיים במקום הראשון בזמן של 03:48:24 שעות, כשהוא עוקף את בילי בולט החיה, רוכב הוסקוורנה, שמסיים קצת יותר מ-7 דקות אחריו ושלישי מסיים גראהם ג'רוויס האגדי, גם הוא רוכב על הוסקוורנה, רק כ-2 דקות לפני סיום הזמן הרשמי (4 שעות כאמור). במקומות הרביעי והחמישי אלפרדו גומז, רוכב גאס גאס, וווייד יאנג רוכב שרקו, שעברו בכל נקודות הביקורת, אבל סיימו כמה דקות לאחר ה"קאט-אוף" - זמן הגג של 4 שעות בזמנים של 04:03 ו-04:06 שעות בהתאמה.
סוף סלע - הרוכב הישראלי המקצועי, סיים במקום ה-11 הכללי והראשון מבין הישראלים, כשלא הספיק להגיע לנקודת הביקורת האחרונה. יפתח פרנקו - הישראלי השני, סיים במקום ה-13, כשנעצר 2 נקודות ביקורת לפני הסיום.

טבלת התוצאות והזמנים הרשמית של התחרות


1654354446584


חילוצים "בקטנה"

כבר ביום הראשון הוזנק צוות החילוץ לעזור ולחלץ רוכבים שנפלו ולא יכלו להמשיך לרכוב וכמובן שחילצנו גם את האופנועים שלא יישארו (או שלא יישארו...) לבדם בשטח, רוכב שלא הרגיש טוב וכנראה שקצת התייבש, רוכבת שנתקעה ללא דלק (אקסטרה של הצוות שכן הנושא באחריות הרוכבים עצמם וצוותי הסיוע שלהם).
ליום השני נפרסו צוותי הכוחות לאורך נחל חמר במוכנות לכל עניין וביום זה תחת 40 מעלות חום רצו, סייעו, סחבו וחילצו אופנוענים רבים שהגיעו לשעת משבר וחלקם אף לשעת מצוקה. וביום השלישי לאחר שפרסנו גם את כוחות המשטרה וצוותי החילוץ של מד"א נפרסו צוותי החילוץ משני צידיו של נחל כמריר ולא עזבו את השטח עד אשר אחרון הרוכבים סיים או חולץ ועד אשר צוות "רוכבי המטאטא" ברשותו של רוני סלייפר האלוף, סרק את כל הצירים ודאג לכך שלא נפספס ולו רוכב אחד (זה בנוסף על מכשירי העקיבה, התיעוד ומהעקב בנקודות המרשלים וצוות הרחפן שסרקו ובעקבו אחר הרוכבים).
בסיום כל האירוע אפשר לקבוע כי סך כל העזרה שהוגשה (והייתה חשובה לזמנה) הייתה מינורית וכי אירוע האופנועים, רכיבה תחרותית ברמת הקושי הגבוהה ביותר עם מאמץ אדיר של הרוכבים ואתגרי רכיבה ברמה של "אלופי העולם" הסתיימה בשלום.

1654354444123

החילוץ הגדול - היום השני

ככתוב - יום שני היה סיוט של מזג האוויר אליו התכוננה ההפקה, אנשי החילוץ ואנשי מד"א בקפדנות ואף שמשכו של יום זה קוצץ בחצי הקושי הגופני בו היה אדיר.
לאחר כשעתיים מהזינוק התקבלה במערכת הקשר של ניהול התחרות הודעה כי רוכב מיובש הגיע לצ'ק פוינט 4 ונדרשת עזרה.
צוות חילוץ רגלי שהמתין בנחל הוזנק למקום ותוך כ-3 דקות טיפס בריצה במעלה הערוץ הקטן והגיע לרוכב (שמו המלא של הגיבור - רוכב על! נצור במערכת). אבחנה מהירה של הצוות המקצועי ומדידת חום הבהירה כי מדובר במכת חום על סף מוות! של רוכב מקצועי שמיצא כוחותיו וגופו הגיע ל 41.3 מעלות חום, עם הכרה מעורפלת ובלי יכולת להזיז את הגפיים.
תוך דקות מספר חולץ הרוכב על אלונקה והורד לנחל חימר שם חיכה הרופא הרופא של התחרות ברכב החילוץ (הטנדר של הח"מ) שבארגזו נבנתה בריכת קרח קפואה אליה הוכנס הרוכב.
את דרכנו החוצה מנחל חימר לתחנת הפינוי של מד"א ליד צומת זוהר עשינו כשהרופא והפרמדיק מצוות החילוץ יושבים על ארגז הטנדר ושומרים על הרוכב שכוב בתוך בריכת הקרח.
לבריכת הקרח של מד"א הועבר הרוכב שטמפרטורת גופו 39 מעלות ולאחר בדיקת רופא החלטנו להזניק מסוק של 669 שהגיע לאחר כ-15 דקות (את ההתראה קיבלו בצה"ל באמצעות הטלפון הלוויני, עם תחילת הפינוי מתוך הנחל). למסוק הועבר הרוכב לאחר שחום גופו ירד ל-37 מעלות, אך עדיין סובל מתסמינים קשים של מכת חום - קשיים בהזזת הגפיים, דיבור של שטויות (אשתו יודעת בדיעבד כמה הוא אוהב אותה) ועם הכרה מעורפלת וכאבים אדירים בגוף.
הצוות המקצועי של 669 טס (תרתי משמע) במהירות לבית חולים סורוקה אליו הגיע הרוכב שטמפרטורת גופו עלתה שוב ל-39 מעלות. שם נקלט במיון חירום ולאחר טיפול מסור ואישפוז של יומיים שוחרר הרוכב בשלום לביתו. נס גדול היה פה!

1654354441444

קישורים מהתקשורת

מינוס 400 – היסטוריה עולמית - אתר פול גז

רומן אלוף מרוץ מינוס 400, בולט הבריטי שני - אתר ONE

מינוס 400: מסי ורונאלדו של עולם האנדורו התחרו באליפות בישראל - אתר מלכת הכביש

The all-new Hard Enduro World Championship got off to a big start in Israel - אתר REDBULL

The HOTTEST Hard Enduro Race Ever



165435448094816543544819651654354482960165435448380716543544843961654354485338

סוף דבר

בנימה אישית אסכם את האירוע האדיר בתקווה שהוא הראשון ולא האחרון. ציפורי ודור - היזמים התותחים שהופכים חלומות מטורפים למציאות, הצוות הנהדר שנאסף סביבם - אוסף של משקיענים, "ראש גדול", תשוקה אדירה לספורט המוטורי והמון רצון לעזור ולסייע. היה לי הכבוד והעונג הרב להיות חלק מהצוות.

1654354447409

165435555332016543555540331654355554710165435555541916543555562781654355557191165435555821516543555590351654355559907165435556074716543555616391654355562511165435556343516543555641941654355565209165435556623116543555673051654355568253165435556924516543555700241654355570936165435557161616543555727901654355573880165435557483116543555759081654355576547165435557741416543555783571654355579152165435558006416543555811171654355582597165435558332416543555842841654355585532165435558669416543555880551654355589216165435559002616543555910131654355592205165435559303016543555941291654355595007165435559619816543555971991654355598185165435559908716543556000191654355600965165435560185616543556029271654355603640165435560464816543556054351654355606213165435560694116543556077461654355608582165435560945216543556114381654355612595165435561383816543556148101654355615630165435561672916543556179741654355618896165435562056416543556214001654355622384165435562311516543556240021654355624685165435562570116543556262201654355626973

1654355619838

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת - צור

05 ביוני 2022 ב 11:35

מרתק!
תיאור ענייני, מקצועי ומורכב של אירוע מדהים. בתור צופה, ניכר היה שקיים מערך חילוץ רציני ועדיין היה מעניין מאוד לקרוא על זה.

יישר כח!

2

אורח/ת - שי

05 ביוני 2022 ב 16:05

אליפות לכל מי שעמל, טרח, יזם, הגה, צילם, חילץ, סייע, עודד ועזר כדי לקיים אירוע בינלאומי ברמה כזאת בישראל. לא הייתי מפקיד את נושא החילוץ בידיים של מישהו אחר.

3

אורח/ת - Itay Millman

06 ביוני 2022 ב 09:54

אף פעם לא הרגשתי ככה באירוע בישראל.
חו"ל -במרחק שעה נסיעה מהבית

4

אורח/ת - שי נחשון

06 ביוני 2022 ב 09:54

לא הבנתי היכן כשלתם, אירוע וארגון אדירים וכל זה כנגד קשיים בירוקרטים לא קטנים.
כל הכבוד

5

אורח/ת - Yossi Malka

06 ביוני 2022 ב 09:54

אלוףףף - יופי של סיקור!
ללא ספק הייתה חוויה מאתגרת ומורכבת.
אבל התוצאה הסופית הושגה,
והרוכבים בעולם ראו והבינו את הפוטנציאל שיש לנו פה להיות חלק בלתי נפרד מהסבב העולמי!

6

אורח/ת - Tsur Genosar

06 ביוני 2022 ב 09:55


כתיבה מרתקת

7

אורח/ת - Tedi Harush

06 ביוני 2022 ב 09:55

אירוע אדיר, בחירה פנטסטית שלכם לנהל את תחום החילוץ וההצלה - שגם הוכיח עצמו בפועל בשטח, הלכה למעשה.
אירוע סופר מאתגר כי היו הרבה גורמים מגדילים בדרך - ועל אף ולמרות הכל - היה אש ותמרות קרמל!

8

Ogash Ofer

15 באוגוסט 2022 ב 17:20

תזכורת לאירוע מכונן במינוס 400
(כמעט רק מי שהיה כאן יודע...)