שטח 4X4 > כתבות > חדשות

בלימת חירום אוטונומית – עד כמה היא יעילה?

איגוד הרכב האמריקאי (AAA) בחן את מערכות הבלימה האוטונומיות בכלי רכב של ארבע יצרניות מובילות, והמסקנות: במצבים של התנגשות חזית-אחור במהירות נמוכה המערכות מתפקדות ביעילות. במהירויות גבוהות יותר או במצבים מורכבים, התוצאות שונות לחלוטין

מערכות בלימת החירום האוטונומיות (AEB) הופכות ליותר ויותר נפוצות במכוניות חדשות. איגודי יצרניות הרכב של אירופה ושל יפן החליטו כבר ב-2019 להפוך את המערכות לסטנדרט במכוניות שלהן, והיצרניות בארה"ב החליטו בחודש שעבר, באופן וולונטרי, שהמערכות אלו יהיו פריט חובה בכלי הרכב החדשים מתוצרתן.

לכאורה, מערכת נפלאה, מצילת חיים. אתם נוסעים לעבודה במכונית החדשה והנוצצת שלכם, הרכב שלפניכם מאט או עוצר, תשומת הלב שלכם ברגע זה בדיוק מופנית למשהו אחר – והמערכת, שנעזרת במצלמות, ברדאר ובלייזר (LiDAR) – מבחינה שאתם לא מגיבים ונכנסת לפעולה באופן עצמאי ובולמת את הרכב. נהדר, לא?

image

תאונת חזית-אחור במהירות גבוהה יחסית. המערכת לא הצליחה לבלום בזמן

מסתבר שלא כל כך. בחינה שערך איגוד הרכב האמריקאי (AAA) למערכות כאלו במכוניות של ארבע יצרניות מובילות - פורד, הונדה, שברולט וגם טויוטה – העלתה שבמצבים של התנגשות חזית-אחור במהירות של עד 30 מייל/שעה (קצת פחות מ-50 קמ"ש), ב-85 אחוז מהמקרים המערכות הצליחו לבלום את הרכב בזמן. במקרים שהסתיימו בכל זאת בתאונה, המערכות הצליחו להאט את הרכב הפוגע ב-86 אחוז. אבל כשהמהירות עלתה ל-40 מייל/שעה (כ-65 קמ"ש), הנתונים נראים אחרת: רק ב-30 אחוז מהמקרים התאונה נמנעה כליל, ובמקרים שההתנגשות ארעה, המהירות של הרכב הפוגע הואטה ב-62 אחוז בלבד.

image

תאונה בין שני כלי רכב המגיעים לצומת מכיוונים צולבים

במצבים מורכבים יותר, המערכות לא הצליחו כלל למנוע תאונות. כך קורה בהתנגשות בצומת של שני כלי רכב המגיעים מכיוונים צולבים וגם במצבים שבהם רכב פונה שמאלה לתוך נתיב של רכב המגיע מולו. אלו מצבים המוגדרים בארה"ב כתאונות T-BONE, בהן נהרגים כ-40 אחוז מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב, והמערכות של כל היצרניות לא הצליחו למנוע אותן.

אחד מראשי ה-AAA אמר לאחר המבחן: "בלימת חירום אוטונומית מצליחה להתמודד היטב עם המשימה המוגבלת שהיא תוכננה לעשות. למרבה הצער, המשימה הזו הוגדרה לפני שנים, והתקנים לא התפתחו מאז. דרישות הבדיקה של הטכנולוגיה הזו, או כל מערכת בטיחות לרכב לצורך העניין, חייבות להתעדכן כדי להתמודד עם מהירויות ותרחישים מציאותיים יותר כדי להעניק בטיחות טובה יותר למשתמשי הדרך".

image

תאונה בין כלי רכב הפונה שמאלה לבין רכב מגיע ממול

יש אמנם לסייג את תוצאות המבחנים, שכן למשל בבדיקת התאונות חזית/אחור הרכב הנפגע היה סטטי, כלומר לא בתנועה, שזה מצב פחות סביר במציאות. ובכל זאת יש להמשיך ולהקדיש את כל תשומת הלב לנהיגה, על אף כל מערכות הבטיחות, במיוחד בכבישים הפקוקים והלא בטוחים שיש לנו בארצנו.

תיעוד המבחנים השונים בווידאו


הניסיון של אתר השטח בתחום:

כותב עופר אוגש - מנהל אתר השטח: לאתר השטח 4X4 ניסיון רב שנים בהדרכה של לקוחות ואנשי צוות מכירות מטעם יבואני כלי הרכב במערכות האוטונומיות לבלימת חירום.
בניסויים ובהדגמות משתמשים באובייקט נייח - בובה תואמת אדם או בלוח פרספקט ועליו סממני רכב (לוחית רישוי, פסים זוהרים, מבנה פנסים וכו') ונוסעים אליהם במהירות מבוקרת כשכלי הרכב לרוב (או אף תמיד) בולם ועוצר באופן אוטונומי. למדנו בהדרכות שאפשר גם לבלבל את המערכת ולהרפות מהגז (קורה לרוב בגלל פחד של הנהג) אפילו במהירות נמוכה מאוד וחזרה לדוושת הגז. וכי אז המערכת חושבת כי הנהג מגיב ולרוב מתבלבלת ולא מגיבה כצפוי. ומנגד בהדגמות של מערכת TSS של טויוטה (שהשקה של הקורולה עם מערכות הבטיחות) הגענו לבלימה גם במהירות של 90 קמ"ש, למרות שהיפנים חייבו לבצע את הניסוי עד 50 קמ"ש (אבל המהנדסים היפנים היו איתי ברכב) וזה עבד מצוין!
מערכת TSS של טויוטה, סרט ותמונות מתוך ימי ההדרכה בארץ
השקה דינאמית של מערכת הבטיחות של סובארו - EYESIGHT

תגובות

6 תגובות

1

Ogash Ofer

02 באוקטובר 2022 ב 16:16

הוספתי בתחתית הכתבה גם פסקה שלנו (אתר השטח) מהניסיון ההדרכתי בארץ עםהמערכות האוטונומיות לבלימת חירום.

2

אורח/ת - נועם עמיהוד

03 באוקטובר 2022 ב 12:44

יש עוד בעייה קשה שהמערכת לא מתמודדת איתה וזה מה קורה מאחוריך....נתקלתי בזה כבר מספר פעמים שהרכב עצר אוטונומית ומנע פגיעה ברכב שלפני אבל סיכן אותי בפגיעה מאחור בעובדה שלא נתן לי שיקול דעת לברוח הצידה מהרכב שהיה צמוד אלי מאחור
בקיצור יתרון עם חסרון...

3

Ogash Ofer

03 באוקטובר 2022 ב 12:44

אורח/ת - נועם עמיהוד כתב/ה:
"

יש עוד בעייה קשה שהמערכת לא מתמודדת איתה וזה מה קורה מאחוריך....נתקלתי בזה כבר מספר פעמים שהרכב עצר אוטונומית ומנע פגיעה ברכב שלפני אבל סיכן אותי בפגיעה מאחור בעובדה שלא נתן לי שיקול דעת לברוח הצידה מהרכב שהיה צמוד אלי מאחור
בקיצור יתרון עם חסרון...

"
בדיוק בשביל זה למרצדס יש גם רדאר לאחור...

4

אורח/ת - נועם עמיהוד

03 באוקטובר 2022 ב 12:45

מרצדס? אולי בהמשך בנתיים סובארו.....

5

Ogash Ofer

03 באוקטובר 2022 ב 12:46

אורח/ת - נועם עמיהוד כתב/ה:
"

מרצדס? אולי בהמשך בנתיים סובארו.....

"
ברור!

6

Ogash Ofer

03 באוקטובר 2022 ב 12:46

בכול בלימה, קלה ועד בלימת חירום כדאי גם לבדוק מי מאחור...