שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

אגדת כביש: פורשה B32

זה היה בזמנו הוואן המהיר ביותר בעולם, פולקסוואגן T3 שבו נשתל מנוע שנלקח מהפורשה 911 קאררה, שהריץ את הקופסה בעלת הגלגלים למהירות מקסימלית של 217 קמ"ש

תחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת היו שנות התהילה של מכוניות הראלי מ-Group B. הן היו חזקות, מהירות, מתוחכמות – וגם מסוכנות. בעקבות תאונה קטלנית בראלי של קורסיקה בשנת 1986, שבה נהרגו הנהג הנרי טויוונן ונווטו סרג'יו קרסטו, נאסר השימוש בהן במרוצי ה-WRC.

אבל המכוניות הללו זכו לתהילה גם במרוצים אחרים, במיוחד בראלי של דקאר. מי שהיתה חזקה בתחום היא חברת פורשה, שהחלה לפתח גרסת 4X4 של ה-911, שנקראה תחילה 953 ובסופו של תהליך הפיתוח התקבלה ה-959 המיתולוגית שניצחה את הדקאר של 86.

את נסיעות המבחן לכלי החדש ערכה החברה באלג'יר, ושם נתקל צוות הפיתוח בבעיה: לא היתה בנמצא מכונית מהירה מספיק עם נפח מטען סביר, שתוכל לתת תמיכה לדגם הניסוי. אז מה עושים? מייצרים אחת כזו.

הוואן שהוצע לאחרונה למכירה. פורשה אורגינל

לצורך העניין נרכש פולסוואגן T3, אחד הוואנים הפופולריים ביותר שנבנו אי פעם. במפעלי פורשה נשתל בו מנוע בוקסר שש בוכנות שנלקח מה-911 בנפח 3.0 ליטר, תיבת ההילוכים הוחלפה לתיבה של הפורשה 915, הותקנו דיפרנציאל מוגבל החלקה ובלמי דיסק והמתלים שופרו וחוזקו. הוואן המשודרג סיפק את הסחורה ובפורשה החליטו לייצר גם גרסה שמיועדת לקהל הרחב.

ההסבה נעשתה לגרסת "קאראט" של ה-T3, רמת הגימור הגבוהה ביותר של הוואן. המנוע שנשתל בו נלקח מה-911 קאררה, עם נפח מעט גדול יותר, 3.2 ליטר, שסיפק כ-230 כ"ס (המנוע החזק ביותר שפולקסוואגן הציעה אז בוואנים שלה ניפק 112 סוסים...). מבחוץ כמעט שלא נעשו שינויים, למעט תוספת של ספוילר קדמי וחישוקים עם סמלי פורשה. אפילו הגריל הקדמי נשאר, עם הסמליל של פולקסוואגן... בחלק הפנימי נעשו גם כן שינויים מעטים והותקנו הגה ולוח שעונים שנתרמו מהקאררה.

מנוע הבוקסר שנלקח מהקאררה

על פי נתוני החברה הוואן, שקיבל את השם B32, זינק מ-0 למאה בתוך שמונה שניות, והיה מסוגל להגיע למהירות מירבית של 217 קמ"ש. עם תשעה נוסעים ומיזוג אוויר פועל, הוא עדיין היה מסוגל להגיע למהירות של 187 קמ"ש.

עם מחיר שהיה זהה בזמנו לזה של 911 חדשה, לא היו הרבה קופצים על ה"מציאה". פורשה הציעה את הוואן ללקוחות נבחרים, ובסופו של דבר נבנו ונמכרו רק 7 כאלה. בנוסף, נבנו ככל הנראה עוד 8 דגמי אבטיפוס שונים, שנשארו בבעלות החברה.

יש כמות לא ידועה של וואנים כאלה שנשתלו בהם מנועי פורשה בידי בעלים פרטיים, אבל לפני שבועות מספר הוצע למכירה אחד מהכלים האורגינליים שנבנו על ידי פורשה, והוא נמכר במחיר שהגיע לכ-365 אלף דולר.

166797502230816679750235271667975024368166797502537516679750265211667975027761

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - חיים

10 בנובמבר 2022 ב 20:45

[object Object]

ההגה ולוח השעונים לא של קררה. סך הכל שמו סמל של פורשה על הגה מקורי.
אבל כן, מכונית מעניינת במיוחד