שטח 4X4 > כתבות > חדשות

אגדת שטח: GMC סייקלון וטייפון

שני דגמים פורצי דרך של ג'נרל מוטורס שיוצרו במספרים קטנים בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, ששילבו ביצועים של מכונית ספורט בגוף של רכב שטח

רכב שטח ש"פותח" כמו מכונית ספורט ומציג ביצועים שלא נופלים מדגמים ספורטיביים רבים, אינו דבר נדיר בימינו. הרפטורים למיניהם של פורד, ה-TRX של ראם (קישור לכתבה), הגרנד צ'ירוקי טראק-הוק של ג'יפ (קישור לכתבה), שלא נדבר על דגמים של יצרניות כמו למבורגיני עם האורוס, פרארי עם הפרוסאנג, בנטלי עם הבנטייגה ועוד דגמים רבים אחרים.

אבל הבכורה בתחום הזה, שייכת לחברה עם תדמית שמרנית למדי: ג'נרל מוטורס. בתחילת שנות ה-90, מרבית רכבי השטח בארה"ב, תוכננו ונבנו בעיקר לצרכי עבודה. ב-GM עלה אז רעיון, שניתן לעשות מהם משהו אחר, יוקרתי יותר, שיקסום לקהל שונה וכמובן גם יתומחר בהתאם.

הסייקלון. ביצועים של מכונית ספורט

בשלב הראשון נבנה הסייקלון, שהיה טנדר עם תא נהג בודד, שיוצר ב-1991 למשך שנה אחת בלבד. לאחריו הגיע הטייפון, SUV עם שתי דלתות, שיוצר במשך שנתיים נוספות. שניהם נבנו על בסיס הג'ימי של אותן שנים, עם מנוע V-6 בנפח 4.3 ליטר עם הזרקת דלק, שתוגבר בטורבו ובאינטרקולר. תיבת ההילוכים היתה אוטומטית עם ארבע מהירויות, וטרנספר של בורג-וורנר העביר את הכוח לארבעת הגלגלים, בחלוקה של 35 אחוז לפנים ו-65 לאחור. הותקנה בהם מערכת מתלים ספורטיבית ובטייפון אפילו מתלי אוויר (שלא הוכיחו את עצמם).

עם 280 כ"ס, הביצועים היו מדהימים לזמנם לסוג הזה של כלי רכב: הסייקלון זינק מ-0 ל-60 מייל בשעה (97 קמ"ש) בתוך 4.3 שניות, ומהירותו המירבית הוגבלה ל-200 קמ"ש. במבחן השוואתי שערך אז ירחון הרכב Car & Driver, הטנדר זינק מהר יותר מפרארי 348ts שהתחרה נגדו. כמובן שהיה מדובר בזינוק בקו ישר בלבד, ואם היו נערכים מבחנים בתנאי דרך אחרים, אין ספק שהפרארי לא היה נשאר פראייר...

הסייקלון עם הפרארי שנגדו התחרה. מתוך המגזין Car & Driver


אבל אם נעשה השוואה בין מחירו של הסייקלון, שעמד על כ-25 אלף דולר לבין מחיר הפרארי – כ-122 אלף דולר – אין ספק שהטנדר היה עסקה טובה, למרות שלא היה רכב עבודה אמיתי (GM הגבילה את משקל המטען שאפשר היה לשאת בו ל-250 ק"ג בלבד, בשל חשש לנזק שעלול להיגרם למערכות ההינע שלו).

הסייקלון יוצר רק בצבע שחור עם ריפודים שחורים, ומפס הייצור שלו ירדו קצת פחות מ-3000 יחידות. הטייפון יוצר גם הוא רק בשחור, אבל אפשר היה לבחור ריפוד פנים בהיר יותר, לו זכו רק כמה מאות מתוך 4700 היחידות שיוצרו. בכל השאר הריפוד נשאר שחור... כ-150 סייקלונים נבנו במפרט פחות יוקרתי ויועדו לשיווק במזרח התיכון, במיוחד בערב הסעודית. כ-30 מהם, שלא נמכרו, הוחזרו לארה"ב ועובדי GM יכלו לרכוש אותם במחיר מוזל.

למרות נדירותם, שני הדגמים האלה נמכרים היום במחירים שפויים יחסית. טייפון במצב טוב נמכר בארה"ב במחירים שנעים בין 20 ל-30 אלף דולר, בעוד מחירו של הסייקלון מעט יקר יותר.

הטייפון. רק בשחור