שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2023: רגעי השיא, הטרגדיות והמנצחים

כמה מבכירי הרוכבים פרשו בעקבות תאונות, אבל זה לא הוריד במאומה מהתחרות והמתח בקטגוריית האופנועים, כשההפרש בין קווין בנווידאס, שניצח, לבין טובי פרייס שסיים במקום השני, היה 43 שניות בלבד לאחר שבועיים של תחרות קשה! במכוניות לעומת זאת, שרשרת של תאונות ותקלות העניקה לנאסר אל-עטייה ניצחון קל, החמישי במספר שלו
צילומים מהאתר הרשמי של הדקאר dakar.com

אחד הדקארים רבי התהפוכות הסתיים השבוע, עם לא מעט תאונות שחלקן השפיעו בצורה משמעותית על התוצאות, עם מסלול לא פשוט שחלק מהמתחרים אמרו שהיה הקשה ביותר בו נתקלו, וגם מזג אוויר מטורף עם ימים של גשם שוטף שהפך חלקים מהמדבר הסעודי לאגמי בוץ בלתי עבירים ואת ערוצי הוואדיות הסתמיים לנחלים שוצפי מים, שאילצו את המארגנים לקצר חלק מהסטייג'ים ואף לבטל אחד מהם עבור האופנועים והטרקטורונים.

image

ובסופם של השבועיים המפרכים, אחרי כ-9000 ק"מ ש-5000 מתוכם תחרותיים, היו גם מנצחים. חלקם צפויים, חלקם פחות, והכל חלק מקסמו של הראלי המסקרן ביותר בעולם. נתייחס כאן רק לקטגוריות העיקריות, קרי האופנועים, המכוניות והמשאיות. את הקטגוריות האחרות נסקר בכתבה נפרדת.

אופנועים

שברון הלב של טובי פרייס בסיום הדקאר היה גדול. יום לפני, הוא עוד הוביל בדרוג הכללי, אמנם ביתרון זעיר עד כמעט בלתי נראה של 12 שניות, אבל הוביל! ואז, שרשרת של טעויות מטופשות בהגעה לנקודות הציון בסטייג' האחרון, עלתה לו בתואר שנפל בחיקו של קווין בנווידאס, חברו לקבוצת ק.ט.מ, כשההפרש ביניהם עומד על 43 שניות בלבד. הפרש בלתי נתפס כמעט, בהתחשב באורכו של הראלי.

image

קווין בנווידאס בדרך לניצחון

ה"קרב" השנה היה מותח ומלא תהפוכות לאורך כל הראלי, עם לא מעט תאונות שהביאו לפרישתם של מספר רוכבים בכירים שחלקם, לפחות על הנייר, היו בין המועמדים לזכות (קישור לכתבה). סאם סנדרלנד, מנצח השנה שעברה, פרש כבר לאחר הסטייג' הראשון לאחר שנפל מאופנועו ונפצע. תאונה דומה קרתה גם לריקי בראבק, המנצח של הדקאר ב-2020, בסטייג' השלישי. ה"קורבן" הבא היה חואן ברדה, בסטייג' העשירי. מייסון קליין, ה'רוקי' של 2022, התרסק פעמיים בסטייג' התשיעי, סבל מכאבים קשים והחליט לפרוש ביום הלפני אחרון. וגם מתיאס ווקנר נפל, נפצע ופרש - בסטייג' האחרון.

image

פרייס, הפסד על הבאזר

מאוכזב נוסף היה סקיילר הוס, הרוכב האמריקני של קבוצת הסקוורנה, שהוביל בדרוג הכללי בשישה סטייג'ים של הראלי, אך איבד מומנטום בימים האחרונים וסיים במקום השלישי, חמש דקות וארבע שניות אחרי בנווידאס. ההפרשים מהמקומות הבאים היו גם הם קטנים, עם פאבלו קווינטינלה במקום הרביעי (19:02 דקות הפרש), אדריאן ואן-בוורן בחמישי (20:30) ולוסיאנו בנווידאס, אחיו הצעיר של קווין, בשישי (22:42).

מכוניות

גם בקטגוריה זו היו מספר תאונות, אך ההשפעה שלהן על התוצאה הסופית היתה משמעותית ביותר. זה התחיל בהתהפכות של סבסטיאן לואב בסטייג' השני, שעלתה לו בזמן רב, אך בשל צירופי המקרים בימים הבאים - בסופו של דבר סיים במקום השני תוך שהוא מנצח בשישה סטייג'ים ברציפות, הנהג הראשון עם הישג כזה. בסטייג' השישי, סטפן פטרהנסל "ננעץ" בתוך בור, הרכב שלו התעופף באוויר והנחיתה גרמה לפציעתו של הנווט, אדוארד בולנג'ר, ולפרישה מהראלי. כמה דקות לאחר מכן, גם קרלוס סאיינז עבר חוויה דומה, רכבו נפגע קשה וגם הוא איבד סיכוי לתואר. הוא אמנם חזר להתחרות, אך בסטייג' העשירי התהפך שוב והחליט לפרוש.

image

גם הבוץ לא עצר אותו, אל-עטייה

וכך הבמה נשארה פתוחה עבור נאסר אל-עטייה, שהוביל את הדרוג כבר מהסטייג' השלישי, אך שרשרת התאונות היקנתה לו יתרון של יותר משעה כבר מהסטייג' השישי, ועם יתרון כזה הניצחון היה מונח לבטח בכיסו. לואב כאמור סיים שני, בהפרש ענק של כשעה ועשרים דקות אחרי אל-עטייה, לוקאס מוראס סיים במקום השלישי בהפרש של יותר משעה וחצי, ג'יניאל דה-ויליה והאנק לטגן סיימו במקומות 4-5 בהתאמה, בהפרשים של יותר משעתיים וחצי מהמנצח. בעשירייה הפותחת יש לא פחות מחמישה טויוטה היילקס, שלושה מקבוצת טויוטה GAZOO (אחד מהם של אל-עטייה), ושניים של קבוצת אוברדרייב.

image

האאודי המרוסק של סאיינז

משאיות

לאחת התאונות בקטגוריה הזו, היתה תוצאה טרגית: בסטייג' התשיעי, אלז לופריאז, שהוביל עד אז את הראלי, טיפס עם הפראגה שלו במעלה דיונת סכין, ובירידה ממנה דרס צופה ש"ארב" בתחתיתה כדי לתפוס תמונות טובות של המתחרים. לופריאז, שלא הבחין כלל במתרחש, המשיך בנסיעה, הצופה פונה במסוק לבית החולים אך נפטר מאוחר יותר, ככל הנראה מהתקף לב. ברגע ששמע על מה שקרה, הודיע לפוריאז שהוא פורש מהתחרות, למרות שסרטון שצולם מתא הנהג במשאית שלו מוכיח שלא היתה לו שום אפשרות לראות את הצופה, שהיה ממש בנתיב הנסיעה.

image

ואן קסטרן שועט

בעקבות הפרישה, הניצחון נפל בחלקו של יאנוס ואן קסטרן ההולנדי, במשאית האיווקו של קבוצת דה-רוי. למקום השני הגיע מרטין מצ'יק, גם הוא עם איווקו, בהפרש של יותר משעה מהמנצח. את המקום השלישי תפסה משאית נוספת של דה-רוי, נהוגה בידי מרטין ואן דה-ברינק. למקום הרביעי הגיע בנו של מרטין, מישל בן ה-20, שזה היה הדקאר השלישי שלו, גם הוא מקבוצת דה-רוי.

image

גם המשאיות טבעו בבוץ

התאונה של לופריאז

סיכום הראלי בוידיאו