רכב כבד > קטלוג משאיות 2023

העתיד כבר כאן - משאית תא הדלק של יונדאי בישראל

כלמוביל, יבואנית יונדאי, מרצדס, ג'נסיס, מיצובישי ואורה לישראל, מקדמת חדשנות וקיימות ומשיקה בישראל את ה- Xcient Fuel Cell של יונדאי, משאית חשמלית שבמקום מערך סוללות במשקל עצום הדורש זמני הטענה ארוכים, עושה שימוש במערכת תא דלק מבוססת מימן אותו ניתן למלא בכ-8 דקות.
מדובר במפגן חדשנות המסמן את עתיד עולם התחבורה הכבדה בטכנולוגיה שבהדרגה תתפוס את מקומם של מנועי הדיזל

image

כלמוביל, יבואנית יונדאי, פורצת קדימה עם מסר סביבתי וטכנולוגי בתחום התחבורה המסחרית עם ההשקה של Xcient Fuel Cell בישראל, המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי שעושה שימוש בטכנולוגיית תא דלק מימני נטול פליטות מזהמים.

במשך יותר מ-100 שנים מנועי בעירה פנימית שינו את הדרך שבה אנו חיים מן הקצה אל הקצה ואין ספק שמהפכת התחבורה הפרטית, הציבורית והמסחרית אפשרה לאנושות להתפתח ולהתקדם בתוך פרק זמן קצר יחסית למקומות המדהימים בהם היא נמצאת היום.

עם זאת, למרות היתרונות הגדולים של דרך הנעה זו, ככל שעובר יותר זמן מתבררים גם היקפי הנזקים ששריפת דלקים גורמת לכדור בו אנו חיים ובמילניום השלישי כבר ברור כי לא ניתן יהיה להמשיך בדרך זו עוד זמן רב מבלי לגרום לפגיעה בלתי הפיכה ביכולת שלנו לחיות כאן בטווח הכמעט מיידי.

מצד שני, די ברור שגם אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור וכדי לשמר את אורח וסגנון החיים להם הורגלנו יצטרכו להימצא מקורות אנרגיה זמינים, יעילים ולא מזהמים.

image

מעבר לתחבורה נקיה

בכל הנוגע לתחבורה אישית, בשנים האחרונות חלה התקדמות של ממש בטכנולוגיית הסוללות. מכוניות חשמליות עם טווח וביצועים ראויים זוכות להצלחה לא מבוטלת ואין ספק שקונצרן יונדאי, שהיה מן החלוצים להשיק פלטפורמה חשמלית ייעודית, מציע פלטפורמה המשמשת בסיס לכמה מהחשמליות הבולטות בשוק: יונדאי איוניק 5 וג'נסיס GV60.

הדבר הופך לבעייתי כשמדובר ברכבים במשקל כבד שצריכים לשנע משקלים של טונות רבות ודורשים מאגרי אנרגיה עצומי ממדים ומשקל.
עם זאת, בניגוד למכוניות עם מנועי בעירה העושים שימוש בבנזין או בסולר שצריכים כמות קטנה יחסית של כמה עשרות ליטרים כדי לאפשר טווח של מאות קילומטרים, בשביל לספק טווח דומה ברכב פרטי חשמלי נדרש מערך סוללות ששוקל מאות קילוגרמים.

image

דלק המחר

כאן נכנס לתמונה מה שרבים רואים בו את "דלק המחר" – המימן, אשר בתהליך כימי של ריאקציה עם חמצן בתא דלק יוצר אנרגיה חשמלית משמעותית וכאמור נטולת פליטות לחלוטין, למעט אדי מים.

למעשה לא ממש מדובר בתגלית חדשה וכבר במאה ה-19 התהליך הכימי המאפשר ליצור אנרגיה על ידי ערבוב מימן וחמצן נחשף, עם זאת למרות ניסויים שונים רבים במהלך העשורים האחרונים היה קשה לצוותי הפיתוח להפוך את התיאוריה לטכנולוגיה שמישה בצורה בטוחה, יעילה וכלכלית להנעת כלי רכב ומרבית יצרני הרכב לא השקיעו משאבים בפיתוח טכנולוגיה זו עד היום.



יונדאי מובילה עולמית בתחום טכנולוגיית תא הדלק

ביונדאי זיהו כבר די מזמן את הפוטנציאל, החליטו לא לוותר וב-1998 הקימו בקונצרן מחלקת מחקר ייעודית לתאי דלק. תוך מספר שנים יונדאי הפכה למובילה בתחום והציגה אבות טיפוס ראשונים למכוניות ולאוטובוסים שעושים שימוש בטכנולוגיה.

בשנת 2013 השיקה יונדאי את ix35 FCEV, רכב ראשון (שהתבסס על רכב הפנאי ix35) במהדורה מוגבלת בייצור סדרתי, וב-2018 השיקה את ה-nexo, קרוסאובר שתוכנן מדף חלק בטכנולוגיית תא דלק.

ה-nexo יוצר ונמכר במהדורה מוגבלת ובשל מחירו הגבוה ביחס לרכבים מקבילים (גם חשמליים) והיעדר תשתית זמינה לתדלוק במימן במרבית העולם, בשלב זה הוא לא יכול להוות תחרות להצלחה ולשגשוג להם זוכים בשנים האחרונות רכבים חשמליים מונעי סוללות, אך בקרב כל המומחים יש תמימות דעים שמכוניות כמו ה-nexo מסמנות את הדרך בה תלך בעתיד כל תעשיית הרכב.

בעוד שבשלב זה הנעה חשמלית על ידי אנרגיה האגורה בסוללות נראית כפתרון יעיל ובר קיימה לכלי רכב פרטיים או מסחריים קלים לפחות בעתיד הקרוב, הצורך המיידי הבלתי ניתן לדיחוי בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית בכל ענפי התחבורה וצמצום כולל של פליטות המזהמים בכל סוגי כלי הרכב מחייב לחשוב על פתרונות גם לתחבורה הכבדה שאחראית על חלק לא מבוטל מהזיהום האוטומוטיבי.
כאן נכנסת לתמונה יונדאי
Xcient Fuel Cell, המשאית הראשונה בייצור סדרתי שעושה שימוש בטכנולוגיית תא דלק.

image

משאית תא הדלק הראשונה בייצור סדרתי

יונדאי Xcient Fuel Cell היא משאית בגודל בינוני במשקלים שבין 19 ל-34 טון המצוידת בשתי מערכות תא דלק קטנות יחסית וסוללה בנפח 73 קוט"ש (בגודל דומה לזו המצויה במכונית נוסעים חשמלית) שמספקות באופן רציף את האנרגיה הנדרשת למנוע החשמלי המפיק 476 כ"ס ומומנט מטורף של 3400 נ"מ בתנאי אמת לכ-400 קילומטרים בין תדלוקים.

לרכב 7 מכלים עם יכולת אחסון של 31 ק"ג מימן ומשך ה"תדלוק" נמשך בין 8 ל-20 דקות (בתלות ביכולת מתקן המילוי ובטמפרטורת הסביבה) – בדומה לזמן תדלוק של משאית עם מנוע בעירה ומשמעותית פחות מהזמן הנדרש להטעין סוללות שיספקו מספיק אנרגיה לטווח נסיעה דומה.

השילוב בין שתי מערכות תא דלק לסוללה מאפשר זמינות רציפה של האנרגיה הנדרשת לתנועה כשבמצב רגיל תאי הדלק מספקים אנרגיה למנוע ובמקביל מטעינים את מערך הסוללות שנכנס לפעולה כשנדרש כוח מיידי בעוצמה גבוהה במיוחד.


יתרה מזאת, ההבדל העצום בין המשקל הקל יחסית של מיכלי המימן למשקל הסוללות הנדרשות לטווח דומה מאפשר נשיאת מטען רב יותר באופן משמעותי.

image

עכשיו גם בישראל

לבד מדרום קוריאה, ארץ מוצאה של יונדאי, ומספר מדינות באיחוד האירופי בהן יש לובי סביבתי חזק מאוד, ולמרות שבמחוזותינו נושאי איכות הסביבה עוד לא תפסו את המקום החשוב שלהם בשיח הציבורי, ישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם בה ה-Xcient Fuel Cell נכנסת לשימוש. את הקרדיט לכך יש לתת לחברת כלמוביל המציעה את מגוון הדגמים החשמליים הגדול ביותר בישראל מבית המותגים השונים שהיא מייבאת והיבואנית ששמה לה למטרה להוביל את השוק בקידום ערכי קיימות, שמירה על הסביבה וחדשנות.
בשווייץ פועל צי של 47 משאיות תא דלק של יונדאי והן צברו בשנתיים האחרונות כבר למעלה מ-5 מיליון קילומטרים של שימוש עם אלפי קילומטרים נטולי רעש ופליטות מזהמים שכל משאית כזו עושה מדי חודש.

במיזם משותף של כלמוביל יבואנית יונדאי בישראל, משרד האנרגיה, בז"ן וסונול, הגיעו לאחרונה לארץ שלוש משאיות Xcient Fuel Cell במשקל 19 טון שמשמשות את מערך ההפצה של כלמוביל וכבר בשלב זה מדובר ככל הנראה על עוד מספר משאיות במשקלים גבוהים יותר שיצטרפו במהלך השנה הקרובה.

במסגרת המיזם הושלמה במרץ 2023 הקמת תחנת ה"תדלוק" המימנית הראשונה בצפון הארץ והיא למעשה מאפשרת כבר כעת את הפעלת המשאיות באופן שוטף.

image

מתחילים להיפרד מהדיזל המזהם

בשלב ראשון מדובר בכלמוביל שהרימה את הכפפה ותשלב מספר משאיות תא דלק בצי שלה ואין ספק שהדרך עד למעבר מסיבי של התחבורה המסחרית למנועים נטולי פליטות מזהמים מבוססי תא דלק עוד ארוכה, גם מבחינת כלל המעטפת הטכנולוגית הנדרשת לשם כך (ייצור המימן, שינועו והקמת תחנות מילוי) וגם מבחינה כלכלית (עלות הפקת המימן ועלות המשאיות).
עם זאת, לא יהיה מוגזם לקבוע כי היונדאי Xcient Fuel Cell מבשרת על תחילתה של נקודת המפנה המשמעותית ביותר במאה השנים האחרונות בתחום המשאיות בישראל ולמעשה בעולם כולו.

קישור למדריך האינטרנטי - קטלוג משאיות 2023
לצפייה בקטלוג המלא - קטלוג משאיות 2023 בקובץ PDF

image

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - אלי

01 במאי 2023 ב 00:20

סתם סקרנות,
אז איך הם מתדלקים אם זו רק תחנה אחת בצפון?
אפשר לקחת מימן "ספייר" ולתדלק עצמאית בהמשך הנסיעה...?

2

Ogash Ofer

01 במאי 2023 ב 15:49

אורח/ת - אלי כתב/ה:
"

סתם סקרנות,
אז איך הם מתדלקים אם זו רק תחנה אחת בצפון?
אפשר לקחת מימן "ספייר" ולתדלק עצמאית בהמשך הנסיעה...?

"
כרגע זה מוגבל לצפון.
אין ג'ריקן למימן...

3

אורח/ת - מישמיש

02 במאי 2023 ב 16:11

חלומות באספמיה. פרויקט יקר בזבזני ומיותר. תרגיעו עם ההתלהבות , הדיזל כאן לעוד הרבה עשרות שנים , עד שהכורים האטומים הקומפקטים יגיעו

4

Ogash Ofer

08 במאי 2023 ב 18:14

היום,במעמד שר האנרגיה, נחנכה ליד קיבוץ יגור תחנת הדלק הראשונה בה ניתן לתדלק מימן!
תחנת סונול יגור
בשיתוף בז"ן וחברת כלמוביל יבואנית משאיות יונדאי (מונעות מימן).