שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

הצפרדע האכזרית בארה''ב

ברוך טולידאנו הוא הישראלי הראשון שהצליח להגיע לתחרות ה- TTC, של המגאזין הפופלארי ביותר בארה''ב לרכבי שטח ה- FOURWHHELER.
קצת על ברוך, קצת על התחרות, קצת על הצפרדע וקצץ על המתחרים...

מדי שנה עורך ה- FOUR WHEELER (מגאזין 4X4 הפופלרי ביותר בארה''ב) את תחרות ה – TTC(Top Truck Challenge) המוקדשת להכתרת רכב השטח הטוב ביותר, האופטימלי. ה- TTC הינה התחרות היוקרתית ביותר בארה''ב המתקיימת זו השנה העשירית. השנה, בנוסף לחגיגת השטח המתלווה לכל תחרות , מציין הירחון 40 שנה להיווסדו ולכן מצפה לנו חוויה כפולה.

כ- 1000 אנשים מכל העולם הגישו את מועמדותם למאגזין, ומתוכם נבחרו 72 רכבים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר לזכיה על ידי 8 מומחים של מגזין הרכב. המאגזין מציג את 72 הרכבים + נתונים טכניים על הרכב בפני הקוראים המתבקשים לערוך את הסינון השני על ידי דרוג את הרכבים. השנה השתתפו כ – 40,000 קוראים בתהליך בחירת עשרת הרכבים לתחרות.

לדעת מומחים רבים ובניהים עורכי ה- FOUR WHEELER , טוענים כי העשירייה שנבחרה השנה הינה מבין החזקות שנבחרו אי פעם. כמו בחלומות הרטובים ביותר של כל ג'יפאי, בוקר אחד הטלפון צילצל בביתו של ברוך טולידאנו בעל רכב השטח המוכר בכינויו ''הצפרדע'', ומצדו השני של קו הטלפון בישר לו עורך המאגזין שרכבו נבחר בדרוג הכולל למקום הרביעי והמכובד מאוד. בצד ברכות על הזכייה המרגשת הומטרו עליו ההוראות - להכין את הרכב, כסף ושלל רב של הכנות שדרשו כמובן המון ריצות וסידורים.

ברוך טולידאנו הנו הישראלי הראשון שרכבו נבחר להשתתף בתחרות ה- TTC מאז החלה התחרות. ישראלי נוסף הציג את מועמדותו השנה - מוריס דהן (ישראלי יורד החי בלוס-אנג'לס) אולם הוא לא הצליח להגיע לעשירייה הראשונה.

התחרות מתקיימת בין התארכים 3.6.02-7.6.02 (יום ב' עד יום ו' שבוע הבא!) בפארק מוטורי ענק בשם !!bb!! הוליסטר הילס!b! שבקליפורניה, לא רחוק מסן-פרנסיסקו. הצוות של ברוך כולל 5 אנשי צוות ישראלים ואמריקאיים: מישראל יצאו לתחרות שלושה אנשי צוות: ברוך טולידאנו - ראש הקבוצה ונהג עדו כהן - נווט ומכנואי(נוסיף כי עדו בנה את הצפרדע בסדנת השיפורים שלו בפרדס חנה). אבי פשרל - מנהל הקבוצה

בארה''ב מחכים לקבוצה שני אנשי צוות נוספים המגיעים עם רכבי שירות המצוידים בכל מגוון החלפים, על פי רשימה ארוכה ומדוייקת שברוך הכין להם מראש, וזאת ללא כל תשלום (מלבד החלקים שבהם יעשה ברוך שימוש בפועל). את החלק האמריקאי של הצוות שלו איתר ברוך באמצעות הפורום הפופולרי של Pirate4x4.com . ברוך הציג את עצמו וכתב שהוא הולך להתחרות ב- TTC ובקש עזרה בפורום. אבי פשרל, מנהל הקבוצה, ארגן מוסך עם כל החלקים והאביזרים, שם יערכו שיפורים אחרונים לרכב כמו החלפת צלבים וכיו''ב. פשלר חי שנים בארה''ב (לוס אנג'לס) והקשרים והחברים שנותרו לו מהתקופה בה חי בארה''ב שימשו אותו מאוד.

התחרות:

ה- TTC היא תחרות שמטרתה למצוא את הג'יפ האופטימלי, הג'יפ שעושה את כל המקצועות בצורה הטובה ביותר- ג'יפ המסוגל להתמודד עם מים, חול, בוץ ומכשולים נוספים, וזאת מבלי להתפשר על תכונות חשובות אחרות: יופי, סטייל, תכנון הרכב, זוויות גישה נטישה, רדיוס סיבוב וגמישות. כמו שאתם יכולים להבין, בחירת הג'יפ קשה ודורשת בחינת פרמטרים רבים מאוד. לשם כך בנויה התחרות משני חלקים, טכני וביצועי:

 התחרות:

החלק הטכני

החלק הטכני מורכב מבדיקה של: זויות גישה ונטישה, מרווח גחון, גמישות (רמפת RTI), מהלכי מתלה. בנוסף בחלק זה נבדקים: Show & Shine - איך האוטו מאורגן, ניקיון, איכות העבודה והחומרים. Ride & Drive – נוחות הנסיעה. Engeniring - רמת ההנדסה ותכנון של הרכב.

  החלק הטכני

החלק הביצועי

בחלק הביצועי על המתחרים להראות את כישורי הרכב במספר פרמטרים: 1. האצה - זמן האצת הרכב להגיע מ – 0 ל – 100 קמ''ש. 2. מרחק בלימה – המרחק המינימלי שנדרש לרכב לבלום מ-נסיעה במהירות של 100 קמ''ש. 3. Tow Test – מבחן גרירה: הרכב מחובר למשאית במשקל 20 טון ונדרש לגרור אותה במעלה גבעה, הרכב שגורר את המשאית את המרחק הרב ביותר מקבל את מירב הניקוד.

  החלק הביצועי

נשמע לכם הרבה? זו רק ההתחלה. עכשיו תורם של המבחנים הייעודים: 1. בור הבוץ - MUD PIT - מסלול בוץ באורך של 70-80 מ', עמוס בבוץ בגובה מטר אחד. המסלול הוא בלתי עביר והמטרה היא להגיע כמה שיותר רחוק. במבחן זה יש יתרון לרכבים בעלי מנוע חזק המצליחים בדר''כ לגמוע מרחק רב יותר. 2.מעוות השלדות -Frame Tweester - המסלול באורך 80 מ' המורכב מאבנים ומים. תחילתו של המסלול מורכב מסלעים ובוץ ולקראת סיום המסלול מונחים בולי עץ ענקיים לרוחב ובניהם בורות בוץ עמוקים. על פניו המסלול נראה קליל אולם הוא לא קל בכלל וגורם עומסים קשים לרכב והוא בוחן את יכולת האוטו בעיוותים קיצוניים.

3. הרוביקון הקטן- שיקום הג'יפאי שלא שמע על מסלול הרוביקון בארה''ב! ובכן ב- TTC החליטו לתת לחברה' טיפה מן החוויה ולנסות לעבור מסלול מעין רוביקון הכולל את המכשולים הנפוצים ברוביקון כדוגמת בולדרים ענקיים, מעברי סלעים וקירות. 4. מסלול מכשולים: מכניסים את הרכב למעין מגרש גדול, במגרש מוצבים מכשולים הבאים להדגיש את הזריזות ויכולת התמרון של הרכב.

5. מלכודת טנקים: זהו אחד המכשולים הקשים בתחרות ומוקדש לו יום שלם. המסלול הוא מעין קניון ברוחב של 7 מטר עם זוויות מטורפות ומגמת עליה. במסלול משובצים מכשולים שווים כדוגמת בורות מים עמוקים בעומק 1.5 מטר. אף מתחרה עוד לא עבר מימיו את המסלול ללא שימוש בכננת. מכשול זה הוא אבי אבות המכשולים... כל התקלות מתקיימות במכשול זה והרכב צריך להתמודד עם עומסים אדירים. המכשול מוקצב בזמן מעבר של חצי שעה. ועכשיו לת'כלס, הניקוד: כל המכשולים מוגבלים בזמן חובה ונקודות חובה, כלומר לא מספיק שגמרת את המכשול בזמן, אלא נדרש גם לא נגעת בקונוסים וכיו''ב. למרות שהשימוש בכננות מותר הרי שהוא גורם להורדת נקודות. וחזרה לתצפית הישראלית שלנו על התחרות המדהימה הזו -

לשאלתנו, סיפר לנו ברוך מהם לדעתו היתרונות והחסרונות של הצפרדע במכשולים השונים (ע''פ הנתונים היבשים וללא התחשבות בתקלות שונות ובטעויות אנוש). אחד החסרונות העיקריים לדעת ברוך הוא איכות ונוחות הנסיעה על הכביש - ברוך מעריך כי במבחן זה הוא באחד המקומות האחרונים. נקודות חולשה נוספות שאותן ציין הן ה- Show & Shine ו-תכנון הרכב.

אבל לא סתם נבחרים למקום הרביעי...לרכב אומנם קיימים חסרונות אך יש לו גם יתרונות גדולים: 1. רמפת ה- RTI – כבר בתחרויות שנערכו במסגרת היוקוהומה צ'אלנג' , טענו מיקי ושחר כי התוצאה שברוך השיג ברמת ה- RTI היא התוצאה הגבוה ביותר שהוסגה בעולם לדעתם. 2. רדיוס סיבוב - בעקבות התקנת היגוי אחורי – לרכב רדיוס סיבוב מדהים (לעוד 4 רכבים בתחרות מותקנת מערכת היגוי אחורי). 3. זוויות גישה ונטישה – לרכב זוויות גישה ונטישה מעל 100 מעלות (!!)

4. המנוע החזק של הצפרדע (500 כ''ס) מעניק לה יתרון במכשולי ומעברי הבוץ. 5. לגבי מעברי בולדרים וסלעים ברוך חושב שהצפרדע במצב טוב יחסית היות והרכב גבוה והצמיגים גדולים (44 אינץ'). 6. מלכודת הטנקים- המכשול הקשה ביותר בתחרות – לצפרדע של ברוך יש יתרון בולט בזכות בסיס הגלגלים הארוך והרחב ומרווח הגחון הגבוה.

חשוב לשים לב שכל היתרונות והחסרונות שציינו הן יחסיות למפרטי הרכבים האחרים - כפי שהם פורסמו במאגזין, ושוב, כל ג'יפאי יודע שלטעויות האנוש והתקלות הטכניות (שכאמור לא נלקחו בחשבון) יש השפעה מכרעת על התוצאה.

קצת על הרכב:

הצפרדע התחיל את דרכו כסופה 92 סטנדרטית אולם לאחר המטמורפוזה שעברה לא נותר ממנה דבר בצפרדע פרט לחלק קטן ברצפה וקיר אש...לשינויים אחראית ''המחלה הג'יפאית'' בה לקה ברוך וגם עדו - אליו נלקחה הסופה לשינוי המסיבי.

  קצת על הרכב:

מפרט טכני:

!!bb!! בסיס גלגלים: !b! אורך - 3.3 מטר רוחב - 2.55 מטר(כמו של אוטובוס). !!bb!! מרווח גחון: !b! גובה הרכב בבטן 80 ס''מ !!bb!! גלגלים: !b! 44 אינץ' Super Swamper Bugger !!bb!! זוית גישה !b! 110 מעלות !!bb!! זוית נטישה !b! 120 מעלות *אלו זווית מטורפות, בזויות אלו ''הצפרדע'' יכול לטפס על קירות ואף למעלה מזה. !!bb!! בולמים !b!קדמי: בולמי Sway-A-Way , אלו בולמים בעלי מהלך מתלה מטורף של 19 אינץ' – הבולמים יוצרו במקור בעבור מרוצי הבאחה בארה''ב. הבולמים מאפיינים בחוזקם ובמהלך המתלה שלהם שהוא כל כך גדול שללא התקנת מוט מייצב , הרכב מתנדנד. אחורי: Sway-A-Way.

  מפרט טכני:

!!bb!! סרנים: !b! RockWell 2.5 טון הלקוחים ממשאיות ריו צבאיות. אלו סרנים חזקים מאוד ובעצם אלו הסרנים שניתן לחבר להם צמיגים בקוטר 44 אינץ' מבלי שישברו. !!bb!! מנוע: !b! שברולט BigBlock - מנוע אמריקאי בנפח של 8 ליטר עם 500 כ''ס ומומנט אין- סופי של 75 קג''מ. המנוע: למנוע הזרקת דלק, ראש אלומניום ושנורקל המחובר לגג הרכב. !!bb!! גיר: !b! TH400 – גיר מחוזק מאוד עם קיט המאפשר להחליף הילוכים באופן ידני בלבד (מולבש על תיבת הילוכים אוטומטית).

!!bb!! טרנספר : !b! NP205 - הטרנספר החזק ביותר הקיים בשוק. !!bb!! יחסי העברה: !b! 1: 6.72 - מקנים לרכב מומנט נוסף. !!bb!! ראדיאטור: !b! חידוש מיוחד לכבוד התחרות הוא הראדיאטור, העשוי כולו אלומניום. הראדיאטור גדול ומורכב מאחורי שני הכיסאות, באמצע הרכב. לצורך קירור מורכבים על הראדיאטור שני מאווררים גדולים. יתרונו הגדול של הראדיאטור הוא בכניסה מהירה למים עמוקים – פעולה הגורמת לנזק לרכב עם ראדיאטור רגיל. נוזל הקירור מגיע חזרה לראדיאטור באמצעות צינורות השלדה של הרכב. !!bb!! היגוי אחורי: !b! חידוש נוסף שברוך התקין ברכב במיוחד ל- TTC הוא היגוי אחורי. בגלל ממדי הרכב, לרכב לא הייתה יכולת תמרון- ואפילו בתחרויות בארץ ירדו לברוך נקודות רבות על נגיעות סס''''ל וזמן יקר עבר בשל הצורך הרב בתמרון איטי ומסורבל. הפתרון לכך הוא התקנת היגוי אחורי. הרעיון הוא להתקין סרן קדמי במקום הסרן האחורי- ההיגוי נשלט ע''י ידית נפרדת . כל ההיגוי ברכב הוא היגוי הידראולי (לחץ שמן עם בוכנה)כך שרכב מסוגל לנוע כמו סרטן ובכך מאפשר לו יכולות אדירות. ברוך מציין שהשליטה על ההיגוי האחורי היא קשה ביותר ויש לו בסה''כ 7 שעות היגוי אחורי, אך הוא החל לתפוס את העניין ומקווה שעד התחרות הוא כבר יהיה מתורגל- לדעתו זהו השיפור הטוב ביותר שהותקן ברכב לאחרונה. !!bb!! כננות: ברכב מותקנות שתי כננות: !b! כננת קידמית: WARN 8274 מקצועית המיועדת למירוצים. כננת אחורית: WARN 9000 . בנושא הבטיחות ברוך לא חסך וברכב מותקנים כסאות, רתמות מרוץ וכלוב בטיחות חזק ביותר שכבר עמד בהצלחה בלא מספר התהפכויות. !!bb!! לתשעת המתחרים של ברוך לחצו על הדף הבא...!b!

רוברט ברייס מקנדה, שברולט בלייזר 83

אחד הרכבים החזקים בתחרות- אשר קאדילק ויונימוג הביאו לו את המוטיבציה. מנוע קאדילק V-8 , סרני יונימוג, צמיגי האמר 44 אינצ' ועוד

רוברט ברייס מקנדה, שברולט בלייזר 83

ג'רי סנטרל , אוקלוהומה ארה''ב CJ-3A שנת 56'

רכב חזק נוסף בעל מנוע שברולט LT1-V8, נועלי דפראנציאל ARB קימה/אחרוה, צמיגי 44 אינץ' BOGGERS.

ג'רי סנטרל , אוקלוהומה ארה''ב CJ-3A שנת 56'

טים דזמן , קנדה, טויוטה לנד קרוזר FJ-40 שנת 72'

זהו באמת בין ארבעת הרכבים החזקים בתחרות. אחד הלנד קרוזרים החזקים שקימים בעולם. אם דזמן ינהג כמו שהרכיב את הרכב אזי הוא צפוי לאחד המקומות הראשונים בתחרות. על קצה המזלג: מנוע: GM 502ci BigBlock, סרנים(ק/א): דנה 60HD/ דנה 70HD, נעילות דפראנציא(ק/א): ARB,DETROIT, צמיגי Super Swamper Boggers 44 אינץ' ועוד

טים דזמן , קנדה, טויוטה לנד קרוזר FJ-40 שנת 72'

מרק ג'יסמן, אוסטרליה, ניסאן GQ PATROL שנת 89'

מרק ג'יסמן, אוסטרליה, ניסאן GQ PATROL  שנת 89'

קורני דין, קנדה, שברולט K20 שנת 85'

קורני דין, קנדה, שברולט K20 שנת 85'

ג'ס היינס, מישגן, ארה''ב , טויוטה פיק-אפ שנת 86'

ג'ס היינס, מישגן, ארה''ב ,  טויוטה פיק-אפ שנת 86'

סקוט גודפרי , קליפורניה, ארה''ב, RAPTOR 1001

עוד מתחרה אימתני ומועמד לאחד מהמקומות הראשונים. זהו רכב שנבנה במיוחד לתחרות ה - TTC.

סקוט גודפרי , קליפורניה, ארה''ב, RAPTOR 1001

טובי לבנדר , קליפורניה , ארה''ב , JEEP שנת 53'

טובי לבנדר , קליפורניה , ארה''ב , JEEP שנת 53'

אלברדו רמירז, קליפורניה, ארה''ב, UH Scout שנת 78'

אלברדו רמירז, קליפורניה, ארה''ב,  UH Scout שנת 78'

ג'ון ריינולדס, קליפורניה , FAT CITY Bronco שנת 2002'

עוד מפלצת המאיימת על התואר. רכב מדהים וקרבי ביותר, בעל היגוי אחורי ועוד...

ג'ון ריינולדס, קליפורניה , FAT CITY Bronco  שנת 2002'

הספונסרים:

ובכן אי אפשר לא לומר תודה גדולה לספונסרים של ברוך שעזרו במימון של כשני שליש מההוצאה העומדת על 30,000 $. והם: יוקוהמה הגיפור - צמיגים. חברת טכנו אם מדחסים. איתן אלדר. חברים פרטיים של ברוך.

לא נותר לנו אלא לומר לברוך ''סחטיין'' על הכבוד שהבאת לג'יפאות הישראלית בהישג העצום בעצם ההשתתפות בתחרות, וב-ה-צ-ל-ח-ה !!!!!

-התמונות בכתבה זו צולמו בחלקן ע''י רונן אנג'ל, ברוך טולידאנו. התמונות של הרכבים נלקחו ממאגזין ה- FOURWHEELER אפריל 2002.

תגובות

0 תגובות