שטח 4X4 > כתבות > חדשות

את הרכב הבא שלכם ייתכן שתתדלקו... בחלב

לא, לא מדובר בתדלוק ישיר בנוזל הלבן, אלא באתנול המופק משאריות של תוצרי חלב. את הבשורה מביאה חברה קנדית, שעד כה עסקה בייצור Vodkow – וודקה המופקת מחלב

המרדף אחרי אנרגיות "ירוקות", הביא לשיתוף פעולה יוצא דופן בין ארגון יצרני החלב במדינת מישיגן, ארה"ב, לבין חברה קנדית העוסקת בייצור וודקה מחלב. לא, לא מדובר בבדיחה, מסתבר שהוודקה הזו היא באיכות לא רעה, ואם אפשר להפיק אותה מחלב - אפשר להפיק ממנו גם אתנול ולהשתמש בו לתדלוק מכוניות, כשהוא מעורבב באחוז מסוים עם בנזין. בתהליך משתמשים במוצר לוואי שנותר במהלך הפקת מוצרי חלב, המכיל אחוז גבוה של לקטוז שהוא סוג של סוכר. את הלקטוז "מאכילים" בשמרים – ומקבלים אתנול.

בהשקעה של כמה עשרות מיליוני דולרים, בסיוע של מדינת מישיגן, מוקם בימים אלה מפעל חדש שייפתח ב-2025, שיעבד את החומר העשיר בלקטוז ויפיק ממנו 2.2 מיליון ליטר אתנול מדי שנה. זה אמור לקזז 14,500 טון פחמן בשנה מפליטות של מכוניות, וגם להפחית את טביעת הרגל הפחמנית של מפעלי עיבוד החלב במישיגן בחמישה אחוזים בערך.

למרות שמציאת שימושים למוצרי הלוואי של החלב היא בהחלט חיובית, חשוב לציין שלתעשיית החלב טביעת רגל פחמנית עצומה. איגוד החלב האמריקאי מדווח כי התעשייה אחראית לשני אחוזים בערך מכלל פליטות גזי החממה בארה"ב, או 20 אחוז מהפליטות של המגזר החקלאי.

שימוש באתנול כדלק נפוץ בעיקר במדינות דרום אמריקה. בברזיל למשל, הדלק נדרש להכיל לפחות 25 אחוזי אתנול, שרובו מופק ממטעי קנה סוכר באגן האמזונס. את האתנול אפשר להפיק גם מתירס, סלק סוכר וגידולים עתירי פחמימות אחרים. הוא נחשב לדלק "ירוק" הודות לעובדה שפחות פחמן דו-חמצני נפלט בתהליך הייצור שלו, בהשוואה להפקת מוצרי נפט. אבל בשימוש במנועי המכוניות, האתנול פולט מזהמים בכמות הדומה לזו הנפלטת מבנזין (קישור לכתבה על האמר מונע באתנול).

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - Jack Steel

14 ביוני 2023 ב 23:28

זה e85, לא בדיוק חלב. זה אלכוהול, וזה דורש שינויים משמעותיים במנוע, אחרת זה גורם לנזק.

גם שום דבר חדש, באוסטרליה זה מאוד נפוץ ברכבי ספורט. תערובת 15% דלק 85% כוהל, עם השינויים הנכונים במנוע עושים פלאים לכח במנוע.

בהצלחה להחל את זה בישראל עם תקנה 380 שלא מאפשרת לשים בלמים של ברמבו.