שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סוס פרא בשטח ההפקר - מבחן דרכים פורד ברונקו BADLANDS

הכל למעשה מתחיל בקשיחות. לאן תיקח את עצמך בזמן שאחרים מוותרים?
סברס, למשל זו דוגמא מצוינת. האם מתיקות הפרי הטבעי, תריץ אותך בשיא החום (נגד כל אותם מומחים שיגידו שקוטפים רק בזריחה), למקומות הכי נטושים, כדי להביא לעצמך מתנה?
ובכן, תשמעו סיפור, שמתחיל (איך לא?) בסברס, וגולש עד אמריקה.
הייתכן כי נסענו עד מדבריות אריזונה כדי לקטוף פירות?
האמת היא שוויין במישיגן יותר קרובה, אבל אני בספק לענייני הצבר האמריקאי.
יצאנו לבדוק, כפי שאומר ההוא מהטלוויזיה...
מבחן דרכים משולב במסלול טיול בארץ והפעם למעיינות ברמת הגולן: עין טורבינה, עין ראובן, עין צנובר, עין פחורה, מפל זוויתן עליון, מפל האירוסים, עין כנף ועוד

image

פורד ברונקו הוא תוצר עתיר תהילה. חמישה דורות של הברונקו נמכרו משנת 1966, הדור השישי הוצג בשנת 2021 ואף הוא מיוצר באותו מפעל בעיר וויין, במישיגן.

פורד פיתחה את הברונקו כמתחרה ישיר למותג המפורסם (ג'יפ רנגלר), ואף הוא בהשוואה למקור, מצויד בחלקים פריקים כמו הדלתות והגג.

image

הגג המתפרק

במהלך הדורות הגדילו בפורד את הברונקו מכל צדדיו, שיפרו את המנועים לחזקים וטכנולוגיים הרבה יותר, והקצינו את יכולות השטח אשר הפכו מושא לקנאה.

כאשר העמדנו את הבאדלנדס מול אחיו יליד שנות ה-80 ההבדלים היו רבים מן המשותף (עד כדי הצעה מגונה מבעל רכב האספנות לעשות החלפה).

image

image

FORD BRONCO בהפרש של כ-40 שנים

image

image

במעבר בין רכבי הפרטי לברונקו הגדול נרשם הלם תרבותי חד משמעי.
אבל למה בכלל אני צריך לקחת את הברונקו הזה? תשמעו סיפור.

בכל שנה בחודש אוגוסט, אני יוצא אל השטחים הפתוחים, אל השדות הרחוקים, לחפש ולמצוא סוכריות מהטבע, או כמו שאמר לי פעם ילד בדואי רועה עדר כבשים, שלא סיים גימל כיתות, אבל לימד אותי, המנוסה (או חשבתי שאני כזה), איך קוטפים סברס בידיים כמעט חשופות, ללא פגיעת קוצים ובכל שעה ביום, וקינח במשפט שהפיל אותי - "זה בריא, זה ביו".

image

גימל כיתות הוא לא למד, אבל נתן לי בחמש דקות חינוך של חיים. ולכן, מאז הפכתי למומחה טוב יותר, וכל שנותר לי זה לאתר שדרת קקטוסים פורייה ותוך מספר דקות אני מצויד בכמות סברסים שתעשה לי הקיץ למתוק יותר. את הקוצים אני משאיר לפחדנים. (מקצוען! ע.א.)

image

לכן, ואולי רק בשביל זה, כדאי ורצוי להצטייד ברכב קשוח שיביא אותי אל אותן שדרות עלומות, שהקוטפים המסחריים (האלו מן הצמתים), טרם ניקו.

אז פורד ברונקו באדלאנדס (יעני אדמות הפקר בתרגום גוגל), הוא זה שנבחר להביא אותי אל מחלקת הממתקים, ולדעתי אפשר להבין את הקשר הנוצר כאן בין הצבר המתוק והקוצני לרכב שטח קשוח שלא מפחד מאף אחד. ולא, אני לא צריך לנסוע עד מדבריות אריזונה על מנת להוכיח את זה.

בבוקר אני מתייצב באתר היבואן היפהפה והמושקע בניר צבי, חותם פה ופה, עובר תדריך מלא על המגודל שיש לו צבע מאוד מיוחד (Velocity Blue).

image

על פי אתר היבואן פורד ברונקו משווק בישראל בארבעה דגמים ובשבע רמות גימור שונות (גרסה קצרה של 2 דלתות וכזו ארוכה יותר עם ארבע), שני סוגי מנועי בנזין (2.3 ליטר, 270 כ"ס, ו-2.7 ליטר, 330 כ"ס). מחירי הדגמים נעים החל מ-379,961 עד 534,961 .

אבל הרחק מעליהם (באגף נפרד באתר) ניצב דגם הראפטור החזק ביותר במשפחה (מנוע 3 ל', 400 כ"ס), במחיר 775,000 ₪ (קישור למבחן דרכים לפורד ברונקו רפטור).

אני הצנוע קיבלתי לידי כאמור את זה שעולה "רק" 478,961 ₪. אבי שמוסר לי את הרכב עובר איתי על התפעול שלו, ומבאר אילו כפתורים יחלצו אותי ממצבים מביכים בשטח.

image

כפתורי הקסם

בהתאם למחיר, ולמורשת, יש כאן מבחר נאה של אופציות ההופכות רכב, לרכב שטח אמיתי ולא מצועצע.

לאלו מבין קוראיי שסלעים, בוץ, שלג וחולות טובעניים מדברים פחות אל ליבם, אסביר כי היכולת של רכב שטח לעבור את כל אלו תלויה בניצול המכלולים הקשיחים לעשות מעל ומעבר למה שיש לרכב הנוסע על הכביש להציע.

למשל, נעילה של דיפרנציאל קדמי או אחורי, על מנת לשפר את האחיזה בקרקע, יכולת הרכב לזחול על סלעים במהירות קבועה ללא גז, אפשרות לנעול גלגל אחורי על מנת לבצע סיבוב סביב ציר, ולהקטין את קוטר הסיבוב ועוד מטעמים מהסוג הזה, שהם לבדם יגרמו לכל ג'יפאי חובב להזיל ריר.

בנוסף למתגים הייעודיים, בין המושבים הקדמיים נמצאת חוגה גדולה למצבי הנהיגה השונים (שלושה ימים משותפים לא הביאו אותי לבדוק לעומק את כולם, ואני מתנצל שלא הספקתי).

image

הברונקו מגיע עם מיגונים המגיעים עם הרכב מהמפעל, ותפקידם לשמור על תחתית הרכב משלל פגעי הדרך.

הברונקו החדש עוצב ברוח רטרו, עם כבוד רב למורשת, אבל בטאצ' מודרני וכך למשל אפשר למצוא אנטנת רדיו מזדקרת בצד ימין של הרכב, למרות שכל אלו כבר חלפו מן העולם (ככה חשבתי) כזכר לימים עברו.

במגע ראשון ובמבט רואים כי הברונקו בנוי יצוק. מבחינים בזה בכל פינה וחומר. מאסיבי, אבל נעים. קשוח ולא על חשבון נוחות.

image

יפה בספרטניות שלו ובפונקציונלית של הכפתורים והמתגים, אבל ראבאק, כמה ימים צריך בשביל להתרגל למיקום הכפתורים בין המושבים, שמורידים את החלון??

כאמור, כחלק מחבילת הקשיחות יש לברונקו חלקים שליפים לטובת המראה המאצ'ואיסטי, או לאיזה צורך אתגרי בו דלתות וגג הם חלקים מיותרים, שאפשר להשאיר בבית (לכן הכפתורים של החלונות לא על הדלתות - ע.א.).

הצמיגים הבשרניים במיוחד, מבשרים לכל מתעניין כי הם לא נועדו לטיפוס אקסטרימי על מדרכות קניון רמת אביב, אלא יותר לכיוון של חציית הגרנד קניון בנבדה.

image

אני יוצא מחניון היבואן ומטפס אל הרי ירושלים במשימה משפחתית חשובה. על הכביש המהיר הברונקו מתנהל בנינוחות של גדולים. המנוע החזק מאפשר האצות חזקות, אבל גם נסיעה שקטה, שמופרת עם רחש רוח, שמגיע כנראה מהגג הפריק.

באופן מוזר, בקרת השיוט האדפטיבית מבטלת את עצמה ברגע שהרכב מגיע סמוך לרכב שלפניו (כמו ברמזורים), ויש צורך להפעילה מחדש בכל פעם (יתכן וזו אופציה הניתנת לשינויים בהגדרה כלשהי).

הישיבה על המושבים הקשיחים נוחה ואלו היושבים בספסל האחורי נהנים ממרווח גדול ומחיבורי חשמל (כפי שכל אמריקאי מכובד מציע), לרבות שקע חשמל 220 וולט.

רגע, באנו עד כאן בשביל כבישים נינוחים?

image

בעוד האחת טרודה בענייני משפחה, אני נוסע אל הסטף, מחנה את הברונקו בחניה, משוטט בין הטרסות, מוצא תאנים בשלות וכמה משוכות צבר שיכתירו כהצלחה ראשונית את מטרת המבצע.

image

"... הסטף נמצא סמוך להר איתן ובצידה המערבי של ירושלים. בתחתית הסטף זורם נחל שורק, שמנקז את הגשמים מהרי ירושלים המערביים עד לשפך שלו בים, סמוך לפלמחים. הסטף הוא למעשה אתר לשחזור חקלאות קדומה שהתקיימה פה לפני אלפי שנים וממשיכה להתקיים היום בתנאים קצת שונים.

image

image

קיימת פה חקלאות מסוגים שונים אחת מהן היא “חקלאות בעל” זוהי חקלאות שאינה מבוססת על השקיה אלא רק על מי גשמים. העצים שמתקיימים מסוג חקלאות זה הם: הזית, השקד והגפן. בדרך ניתן לראות שרידים של מבנים קדומים עתיקים, מדובר על שרידי הכפר הערבי סטף שבשנת 1949 ננטש ע”י יושביו..."

למידה נוסף באתר "בא לי לטייל" הקליקו כאן

image

על מנת להוציא לברונקו תמונה מנצחת אני מביא אותו אל ערוץ נחל שורק, בו זורמים מים מטוהרים ובקצה השביל היורד מההר (אותו עברתי לאורכו עם רכב אחר) אל מעבר בטון בתוך המים.

image

image

image

image

איך יצא??

באופן די מוזר בתנועה מנהלתית רגועה הברונקו מאוד צנוע בלגימת נוזלים ובירידה מירושלים, כמו שקורה עם רכב חשמלי, הטווח הנותר גדל ככל שהתקרבתי למרכז, ואין לי ספק כי אלו שחגגו איתו לפניי, לחצו בלי בושה. (צריכת דלק ממוצעת - ליטר דלק לכל 6 ק"מ).

כבר מזמן לא התעוררתי כל כך מוקדם שלא על מנת לנסוע לנתב"ג, אבל שבת זו שבת, ואם רוצים להספיק כמה שיותר צריך להקריב משהו, ככה גם אורחיי, שישכימו קום על מנת ליהנות.

אל חברי צרפתי גמלאית טרייה, שוותיקה מהם בטיולים שלנו המשותפים, ושלושתם יחד לא הפסיקו להתפעל מזה המוביל אותם היום.

image

אם כבר קמנו כל כך מוקדם, לאן ניסע? התעניין מי מהם. נתחיל בדרום רמת הגולן ונראה איך נתקדם משם. אמרתי, אבל כפי שידוע לכם, כל טיול שטח בנוי מתוכנית מצד אחד ומבלת"ם (מושג צבאי שמשרת את אוכלי האבק ומשמעו בלתי מתוכנן), מצדו האחר.

נשתדל כמובן להציג יכולות, אבל לא על חשבון אנשים ו/או חלקים, כי כולנו צריכים לחזור בערב בחתיכה אחת. סיימתי את נאום הקברניט.

image

על מנת להתחיל ברכות ולהגביר את הקצב נסענו אל מושב כנף, לא לפני שעצרנו לתצפית קצרה על הכנרת ממצפור בית ציידא.

אוויר הבוקר דחוס ואפור מקשה על ראות צלולה ונוף מדהים בימים בהירים, והופך ל"סתם" נוף יפה.

image

image

המון מקום למטען

בכניסה למושב כנף, לפני שער הכניסה הסגור, פונים שמאלה על כביש אספלט ישן.

תוך מספר דקות מגיעים אתו אל החניון בו נשאיר את הברונקו להשתזף, אנו עולים אל חורבות בית הכנסת העתיק דיר עזיז.

image

image

"... דיר עזיז הוא כפר סורי נטוש בדרום הגולן שנבנה על חורבות ישוב יהודי מתקופת התלמוד.... על פי הממצאים בית הכנסת נבנה במאה ה-6 לספירה ונחרב כנראה ברעידת האדמה של שנת 749 לספירה. על-פי ניתוח ממצאי הסקר הקרמי, המקום היה מיושב בכל שלבי התקופה הרומית והביזנטית. סביבת בית הכנסת שזורה בעצים בודדים, טרסות, תלוליות של אבני בניין, פריטים אדריכליים ומתקנים חקלאיים.

image

image

ייחודו של בית הכנסת בכך שהוא נבנה בציר מזרח-מערב כשהקשתות (אפסיס) בקיר הדרומי שלו פונות לכיוון ירושלים. כמו כן, הוצבו בבית הכנסת שני טורי עמודים, והתגלה בו גרם מדרגות המובילה לקומה השנייה... בפינת המבנה נבנתה במה ששימשה כנראה כהיכלית ארון הקודש, ועליה כתובת ביוונית שבה מופיעים השם "יהודה" והשנים 295 המציינות, ככל הנראה, את מניין השנים לחורבן בית המקדש..."

למידע נוסף באתר "ציוני דרך" הקליקו כאן

בצידו השני של החניון, בלב חורש אקליפטוסים, בנויות מספר בריכות שכשוך, זהו עין כנף.

פינת המעיין נבנתה לזכרו של אשר (אשי) נוביק ז"ל, חייל מילואים מהיישוב כנף שנהרג במהלך מלחמת לבנון השנייה, אבל מי הבריכה ירקרקים, מאוד רדודים ולא מזמנים טבילה או שכשוך.

image

עין כנף

image

image

יתכן מאוד שמה שאנו רואים כאן ייתן לנו רמז מן היקום על העתיד להתרחש מאוחר יותר. בקצה החניון יוצאת דרך עפר המובילה כפי שהבחנתי במפות אל צדו האחר של ההר.

חשבתי לעצמי כי נצא ונראה לאן נגיע. הדרך מתחילה כדרך עפר רגועה, מעת לעת יש מעבר על פני זרזיף מים קטנטן או כמה אבנים בולטות.

image

image

לא משהו שהברונקו יספר לחבריו, אבל בהמשך הדרך הגענו אל מה שנקרא מעלה כנף, מקטע סלעים, לא פשוט, שיש בו גם אבנים גדולות, בורות וחריצים, וגם מדרגות סלע חלקלקות ובעייתיות.

בקיצור - אם אתה מחפש צרות יש לך אותן כאן בשפע.

היות ואנחנו כאן לבד, ללא רכבים נוספים לסיוע, או מדריך מקצועי, האגו של הצלחת הטיפוס הונמך לטובת שלמות המרכב.

אני בטוח כי אם הייתי מתאמץ ומפעיל את כל כפתורי הפלא הברונקו היה צולח את המכשול, אבל את כל אלה ניתן לעשות כאשר הרכב הוא שלך וכל נזק יהיה על חשבונך. רכב הדגמה, על פי תפיסתי, הוא רק לתת מתאבן ללקוח אפשרי, ולא לקחת אותו למקומות עליהם נתחרט לאחר מעשה.

image

אולם גם בדרך חזרה ניתן היה להפעיל כמה מהיכולות כדי לקבל תחושה, ואני בטוח, כך אמרתי לחבריי, כי בהמשך היום נמצא עוד שבילים ראויים.

בנסיעה למקום שניתן להגיע אליו רק עם רכב שטח, נזכרנו כי נוכל לשנות לרגע את המסלול שבחרנו ולנסוע לטבילה שטיול קטן בצדה.

כביש 808 שחוצה את רמת הגולן נקרא גם ציר המפלים. זהו כביש אורך אזורי, המוביל מצומת מגשימים בדרום ועד צומת המפלים בצפון. אורכו של הכביש הוא 18 ק"מ, והוא משמש כציר האורך העיקרי בדרום רמת הגולן.

קצהו הצפוני מתחבר לכביש 87, אולם במקום לפנות ימינה או שמאלה, מכאן ממשיכים ישר על דרך עפר המשמשת בעיקר לצירי תנועת טנקים והטקסטורה הקרקעית נעה בין תלוליות ובורות, לפודרה חומה ואבנים נוקשות.

לברונקו לא הייתה כאמור כל בעיה לחצות את כל אלו בקלילות של עז הרים צעירה. עד כדי כך שאפילו לא צריך להעביר להנעה מרובעת גלגלים.

ציר העפר הזה מגיע למקום בו בשנות שירותי הסדיר נקרא בשפת המפות המקודדות של צה"ל בשם "חונפן 36" והוא המעבר על נחל הזוויתן.

גם כאן השארנו את הסוס לנוח ברחבה הגדולה, ואנחנו ירדנו בזהירות במדרון התלול היורד לבריכה של מפל זוויתן עליון או בשמו הנוסף מפל האירוסים.

image

מבט על

כאן המים אומנם ירקרקים כשאר המעיינות, אך צוננים ונעימים מאוד.

העצים שבתחתית הערוץ מספקים מסתור צל מן השמש, ואפשרות לשבת בניחותא ולנשנש מטעמים.

image

image

היות ובאנו לחפש הרפתקאות ולא סתם לשבת, חזרנו במעלה השביל לזה שהמתין בסבלנות.

כשם שנהוג לומר כי אין הקומץ משביע את הארי, כך קצת אבק ומים עוד לא עשו לנו את היום. תן לנו עוד, עלתה נהמה מהספסל האחורי.

הפניתי את ההגה, והודעתי לקהל כי התוכנית עכשיו עוברת שינויים ברוח המסע וניסע לאן שיש גם וגם.

ליד העיר קצרין יש מקור מים בשם עין פחורה, שדרך עפר לא נוחה לרכבים קלים מובילה אליו.

image

image

עדר פרות גדול שחנה בצל העצים הסביר את השאריות הטבעיות שעיטרו את כל האתר, ורדידות המים וצבעם לא הצליחו לגרום לנו להיכנס לרבוץ בהם.

על כן, שבנו על עקבותינו ונסענו אל המעיין הקרוב שאנחנו מכירים. עין ראובן, או עין צנובר, הוא מקום חביב עם בריכה גדולה, אבל צירוף סוף אוגוסט, שבת ויום חם מאוד מביא לכאן היום הרבה מטיילים שגודשים את האתר.

image

image

עין ראובן

באתר הבא שבחרתי להגיע אליו לא הייתי אף פעם, ולכן זו סיבה טובה לנסות.

עין טורבינה, וגם לו יש שם נוסף בריכת הצ'רקסים, נמצא במורדות רכס הטורבינות בצפון רמת הגולן, ולקח לנו כמה דקות לאתר את השביל שמגיע עד לבריכה עצמה. גם כאן מצאנו בריכת בטון מלאה בחציה עם מים ירוקים מידי.

image

עין טורבינה

כנראה תופעה של שאיבת מים יתרה, יחד עם ירידת מפלס עונתית הגורמת למרבית אתרי המים בגולן להיות פחות אטרקטיביים.

למען האטרקטיביות והעניין חצינו את הכביש וטיפסנו על דרך העפר אל מצפור טורבינות הרוח.

image

image

image

חו"ל זה פה ממש ממול

לאחר שהסתכלנו לסורים שמעבר לגדר הרחוקה בלבן של העיניים, החלטנו לאפשר לזה שחייב להגיע מוקדם הביתה, אבל אי אפשר לתת ליום שהיו בו ריגושים גדולים וקטנים להסתיים ברעב, ועל כן שני גברים ועלמה אחת רעבים עד הציפורניים, עצרנו ליד המסעדה ששמה כשם הכביש, כי אין שילוב הולם יותר מרכב אמריקאי גדול וחזק, עם קציצת בשר מצוינת בלחמנייה, מאותה יבשת, במוסד שיש לו כבר עבר והווה מפוארים.

image

זה לא שלא ידעתי כי לברונקו יש עוצמה, קשיחות ויכולת, אבל מסתבר כי גם סוף שבוע ארוך ככל האפשר, לא הצליח לדגדג אחוזון מסך אותן יכולות, ולפעמים, האומץ שלי לנסות נעצר אל מול הידיעה כי היות וזה לא רכב שלי, אני מעדיף להחזיר אותו עם סך חלקיו, מאשר לחוש תחושת ניצחון שהצלחתי היכן שאחרים כשלו.

כזכור, יש במשפחה גם דגם זול ופחות חזק, ויש גם שני אחים גדולים, חזקים ויקרים יותר.

470 אלף שקל זה המון כסף, ואני ירוק מקנאה למי שיש ביכולתו לרכוש את הברונקו, כי ברור וחד שהברונקו יספק אין ספור רגעי ריגוש שייצרו זיכרונות נהדרים לשנים רבות, לכן הייתי ממליץ לכל רוכש ללמוד את הרכב בסביבה בטוחה עם אנשי מקצוע, שידע מה אפשרי, ומה בלתי סביר וללא צורך, לעשות.

image

סוס הפרא המבוית הזה יכול לקחת כל גחמה אל הקצה (ומעבר לה), בביטחון מוחלט וביכולת שתשאיר אותך מופתע גם בפעם האלף.

העולם צועד למקומות בהם יכחדו סוסים כאלו ויישארו מהם רק זיכרון עמום, ועל כן ראוי (אם אפשר) לשים יד על אחד מאלו לפני שתקנות כאלו או אחרות ישביתו שמחות של חובבי הג'אנר.

image

פורד ברונקו בדלנדס
FORD BRONCO BADLANDS

מנוע בנזין 2.7 ליטר 6V טורבו.

הספק: 330 כ"ס.

מומנט 57.4 קג"מ.

צריכת דלק (במבחן) 1:7.6 ליטר/ק"מ.

מחיר 478,961 ₪ (כולל אגרה).

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - אורי

11 בספטמבר 2023 ב 17:03

נראה יופי של טיול. נשמח אם תוסיף את המסלול לכתבה

2

אורח/ת - ירון הולנדר

11 בספטמבר 2023 ב 18:57

כל המסלול כתוב ומפורט

3

Ogash Ofer

13 בספטמבר 2023 ב 06:35

אורח/ת - אורי כתב/ה:
"

נראה יופי של טיול. נשמח אם תוסיף את המסלול לכתבה

"
לכל נקודה ונקודה כפי שירון מפרט אפשר להגיע בווייז.
זה מסלול שבנוי קל וידידותי לקורא 0לצד כמובן מבחן הדרכים לרכב).