שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מדבר יהודה, מנבי מוסה לאום דראג'

מסלול טיול בעל עבירות קשה.
סה''כ 100 ק''מ.
המסלול נכתב בשנת 2000

הטיול הוא בעל עבירות קשה.
סה''כ 100 ק''מ, יש להתחיל מוקדם.
יש להצטייד במים רבים.
מפות 1:50000 מדבר יהודה צפון ומדבר יהודה דרום.

בתחנת הדלק של מישור אדומים תידלקנו ואיפסנו ביציאה ממנו.
מעלה אדומים- יישוב עירוני שנוסד ב- 1975 סמוך לכביש ירושליים- יריחו. במרכז היישוב מצודה אשר הגנה בעבר על הדרך בין ירושלים ליריחו. מקור השם מעלה אדומים- בצבעם האדום של הסלעים דרכם עוברת הדרך.
לאחר כ- 12.5 ק''מ, מתחנת הדלק של מישור אדומים, פנינו ימינה לתוך מדבר יהודה, על פי שלט חום המוצב בצד שמאל של הדרך. איפסנו לאחר הפניה.
איפוס ב- נ.צ. 1690600:133950. ב- 1.5 ק''מ, מצד שמאל נבי מוסא אתר עליי לרגל מוסלמי. המוסלמים מייחסים לנקודה את מקום קבורתו של משה (מכאן השם הנביא משה). המקום הוקם במאה ה-13 כנראה, ע''י הסולטאן הממלוכי ביברס, היום משמש המקום לעליה לרגל לפלשתינאים ואתר דתי ותיירותי מרכזי.
המשכנו ישר על הכביש. ב- 4.8 ק''מ, חלפנו מעל נחל ''אוג'', נחל זה מוביל בימים מסוימים מי שפכים אבל בכמות קטנה בהרבה מזו שמוביל אחיו הגדול- נחל קידרון. המשכנו על הכביש, ב- 15.1 ק''מ, ניגמר הכביש ברחבת אספלט גדולה, המשכנו ישר עם דרך העפר. עוד כברת דרך קצרה, ב- 15.35,ק''מ, הגענו לנחל קדרון.
נחל זה הינו המזרים העיקרי של שפכי ירושלים המזרחית לים המלח. מפגע אקולוגי נוראי זה עובר גם לרגלי מנזר המאר- סבא ומסריח את כל סביבתו. לפני חציית הנח''ל איפסנו

בקעת הורקוניה היא בקעה מאורכת לאורך מדבר יהודה הצפוני. מקור השם בא ממצודת הורקוני המתנשאת מעל גיבעה בגבולה המערבי. המצודה שמקורה בתקופת בית שני, הוקמה במאה השניה לפנה''ס ע''י בית חשמונאי והיתה אחת מסידרת המצודות שהגנו על גבולה המזרחי של הממלכה החשמונאית. במקום ניתגלו גם חורבות מינזר ביזנטי מתקופה מאוחרת יותר.

איפוס ב- נ.צ. 1122029: 185558 אחרי חצית הנחל המשכנו ישר על דרך לבנה ורחבה, במפות סימון שבילים מסומנת דרך זו כדרך אדומה. ב- 5.2 ק''מ, פוגשים מעין מזלג דרכים לפני ירידה לנחל, איפסנו ונסענו בשמאלי.
איפוס ב- נ.צ. 119755: 188213 ב- 5.8 ק''מ, עוזבת דרך ימינה, התעלמנו ממנה והמשכנו ישר. הדרך הפונה ימינה היא מעקף נוח יותר מהדרך הממשיכה שבחרנו אנו, יבחר לו כל אחד את הדרך כרצונו. ב- 6.3 ק''מ, פגשנו מעין מזלג דרכים רחב, פנינו לשמאלי במגמת ירידה לוואדי. ב- 6.35 ק''מ, צומת T פנינו שמאלה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 120070: 182274 לאחר האיפוס פנינו שמאלה עם השביל. ב- 2.55 ק''מ, הגענו להסתעפות דרכים (נ.צ 118942: 180740) המשכנו ישר עם הדרך מתעלמים מפניות ימינה ושמאלה. ב- 4.35 ק''מ, צומת T פנינו שמאלה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 117602: 179787 עלינו על דרך המסומנת כחול, בכיוון כללי: מזרח. נוסעים עכשיו בתוך נחל דרגה.
נחל דרגה הינו נחל אכזב(ככל הנחלים במדבר יהודה), מתחיל בקצה הדרום מזרחי של ירושלים ומסתיים בים-המלח, ע''י מצפה שלם. בקטעו האחרון ע''י ים-המלח ניתגלו מגילות, תעודות, כלי חרס ועץ ועוד ממצאים מימי מרד בר-כוכבא. הנחל במקום בו חוצה אותו הדרך הפונה דרומה לתוך מדבר יהודה הינו אתר גלישת צוקים ידוע פופולרי.
המשכנו עם הנחל. ב- 1.8 ק''מ, התעלמו מדרך הפונה שמאלה. ב- 2.8 ק''מ, פגשנו בור מים גדול, ליד הקיר הלבן מימין.
הבור ניקרא חרבת אל מנקושיה. הבור בנוי ועשוי יפה, שווה עצירה בורות כאלו פזורים במדבר יהודה כמעט בכל פינה.
ב- 3.75 ק''מ, התעלמנו מפניה ימינה, המשכנו ישר. ב- 3.9 ק''מ התעלמו משביל הפונה שמאלה. ב- 8.95 ק''מ, התעלמנו מדר המגיעה משמאל. איפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 113031: 183935 ב- 0.5 ק''מ, לפניכם שתי אפשרויות: האחת לטפס את העליה הקצרה והאתגרית, השניה: לעקוף משמאל- אנחנו עקפנו משמאל. ב- 1.55 ק''מ, צומת דרכיפ. פנינו ימינה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 112031 : 184711 ב- 4.05 ק''מ, התעלמנו מפניה ימינה. ב- 6.1 ק''מ, פנינו שמאלה לכיוון ''מצפה מכוור'', איפסנו בפניה על-מנת לחזור לנקודה זו לאחר הביקור במצפה.
איפוס ב- נ.צ. 108221: 184607 ב- 2.3 ק''מ, התעלמנו מדרך הפונה שמאלה ל''נקב חימר''. המשכנו ישר ב- 2.5 ק''מ הגענו ל''מצפה מכוור''.(נ.צ 108364: 186823) לאחר תצפית, מנוחה וארחה קלה, חזרנו על הדרך שממנה באנו ל''מצפה מכוור'' כשהגענו לדרך פנינו שמאלה - דרומה ואיפסנו. ב- 0.5 ק''מ, פנינו שמאלה בנחל(נחל חצצון) לשביל הפונה מזרחה. ב- 1.35 ק''מ, התעלמנו מדרכים הפונות ימינה והמשכנו על הדרך הראשית. ב- 2.85 ק''מ, התעלמנו מפניה שמאלה ל''ראש חצצון''. דרך זו, שהיא מסומנת בסימון שבילים ירוק, מגיעה בסופה לדרך עליה אנו נוסעים. בחרנו לנסוע עם הדרך שעל אנחנו. איפסנו ע''י הכניסה שמאלה.
איפוס ב- נ.צ. 106192: 184890 ב- 1.1 ק''מ, שוב מתעלמים מפניה שמאלה הפעם זו יציאת השביל הירוק שניכנס קודם לכן ל''ראש חצצון''. המשכנו ישר ב- 2.8 ק''מ, התעלמנו מדרך הפונה ימינה בעליה על גבעה. המשכנו ימינה עם הדרך הראשית. ב- 4.45 ק''מ הגענו לצומת דרכים. המשכנו ישר מתעלמים מהדרך הפונה שמאלה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 103044: 184005 ב- 1.45 ק''מ, פגשנו מזלג, לקחנו את השמאלי לכיוון שלט ירוק מרובע, או, משמאל לעמוד תמרור שבילים. ע''י השלט הירוק איפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 102799: 182834 ב- 0.5 ק''מ, הגענו לצומת T פנינו שמאלה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 098885: 184116 ב- 0.45 ק''מ, צומת דרכים המשכנו ישר ודרומה. ב- 1.1 ק''מ, פנינו ימינה לכיוון נחל ערוגות ונחל חבר.
נחל ערוגות ונחל חבר- מהיותר מפורסמים בנחלי מדבר יהודה. נחל חבר מפורסם בשתי מערות. מערת האיגרות ומערת האימה בהן נמצאו שרידי עצמות אדם המיוחסות ללוחמי החופש של בר-כוכבא. נ.צ 097899: 184122. ב- 4.1 ק''מ, המשכנו ישר לא פנינו ימינה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 098303: 181682 ב- 0.5 ק''מ, מתחילה הירידה לחל ערוגות, את הירידה הזאת ירדנו בהילוך ראשון עם שילוב LOW הירידה עצמה קשה מעט, יש להקפיד על אחיזה איתנה בהגה ולבחור קו ישר ככל האפשר, ולהימנע מסיבובים מיותרים של ההגה. ב- 0.9 ק''מ, הגענו לאפיק והתחלנו לעלות. ב- 1.45 ק''מ, הגענו לראש העליה. כשאנחנו היינו שם הייתה הדרך קשה מאוד, מלאת בורות, מומלץ לנסוע באיטיות בהילוך כוח. אחן טעם ''להרביץ'' גז. סביר להניח שרכבים נמוכים לא יעברו כאן בתקופה זו. ב- 4.35 ק''מ צומת T פנינו שמאלה ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 095520: 181728 ב- 0.5 ק''מ, מזלג לקחנו את הימני לכיוון דרום. ב- 0.85 ק''מ, המשכנו ישר כשאנו מתעלמים מפניה שמאלה(נ.צ. 095162: 182074). ב- 1.7 ק''מ, המשכנו ישר מתעלמים מפניה שמאלה(נ.צ. 094616: 181628). ב- 2.9 ק''מ הגענו לנחל חבר ולמעל שמוכר כמעלה עוזי(מי שיודע למה, מוזמן להודיע). מעלה קשה יחסית יש להיזהר מאוד בעליה בו. ב- 4.65 ק''מ, התעלמנו ממנה והמשכנו ישר(נ.צ. 093307: 180082) המשכנו על הדרך הראשית כשמתעלמים מכל מיני שבילים ימינה ושמאלה. ב- 7.0 ק''מ, פנינו ימינה בשביל המסומן ירוק ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 090102: 175597 ב- 0.35 ק''מ, מצטרפת דרך הבאה משמאל. ב- 3.55 ק''מ, ניכנסנו לאזור מגורי בדואים. ב- 4.0 ק''מ, מזלג, לקחנו את השמאלי על מנת להתחבר לדרך לבנה ורחבה. ב- 4.25 ק''מ, מפגש עם הדרך הלבנה ופנינו ימינה. לאחר הפניה ימינה אנו דוהרים על הדרך הלבנה כשאנו מתעלמים מפניות ימינה ושמאלה. הנסיעה מתבצעת בינות לחושות של בדואים. ב- 7.2 ק''מ, הגענו לדרך לבנה וגדולה נוספת החוצה את הדרך שלנו, כאן, אם תסתכלו היטב תוכלו למצוא מצידכם הימני על סלע ענק סימון שבילים גם מעבר לצומת, על סלע מצידכם השמאלי, תוכלו להבחין בסימון- סימונים שקשה להבחין בהם באם אינכם יודעים שהם קיימים. מולנו ישר ממשיכה דרך(במפה מסומנת בירוק), המשכנובה(נ.צ. 094031: 172973) ב- 8.05 ק''מ, התעלמנו מהדרך הפונה ימינה ב- 8.1 ק''מ, פנינו ימינה עם הדרך הלבנה לכיוון הפיסגה של אום דארג', ב- 8.55 ק''מ הגענו למבנה הישן של משטרת אום דראג'.
אום -דראג' - מבנה משטרת הגמלים של הממלכה הירדנית שתפקדה בהגנת האזור עד 1967. חלק משרשרת מצודות הבנויות על איזורים גבוהים השולטים ובהם רוג'ום א-נקה, אום-דרג'ה ולוציפר. לאחר ביקור במקום ירדנו חזרה למפגש הדרכים הירוק עם האדום(זוכרים?). ביציאה ע''י עמוד השער (זה עם גדר התיל עליו) איפסנו. ב- 0.2 ק''מ, התעלמנו מדרך הפונה שמאלה ב- 0.3 ק''מ, הדרך מתעקלת שמאלה ואנחנו בירידה. ב- 1.1 ק''מ, הגענו חזרה למפגש הדרכים, האדומה והירוקה, פנינו ימינה לכיוון מחנה צבאי הניראה לעין, ב- 1.4 ק''מ, הגענו לשער ברזל לפני המחנה הצבאי, עברנו אותו ופנינו שמאלה לפני גדר הבסיס.(נ.צ. 093894: 172688). ב- 1.75 ק''מ, פנינו ימינה, אחרי אגן חימצון של הבסיס פנינו ימינה, לכיוון הבסיס עצמו. ב- 1.95 ק''מ, הגענו לכביש של הבסיס פנינו שמאלה על הכביש ואיפסנו.
איפוס ב- נ.צ. 093641: 1722433 ב- 0.7 ק''מ, התעלמנו בפניה בכביש ימינה הכביש עולה ומתפתל ב- 6.25 ק''מ, מצד ימין חממות או לולים, ב- 6.45 ק''מ, התעלמנו מפניה שמאלה בכביש והמשכנו לישוב. ב- 6.9 ק''מ, הגענו לצומת דרכים המשכנו ישר עם גדר הישוב שמולנו(נ.צ. 093583: 167330) לכיוון שטחי הישוב כרמל. ב- 7.35 ק''מ, אנו חולפים על פני הכניסה לישוב כרמל ומאפסים.
איפוס ב- נ.צ. 093296: 1671556 ב- 2.7 ק''מ, חלפנו על פני הכניסה ל''מעון''. המשכנו לכיוון באר שבע. ב- 8.7 ק''מ, חלפנו על פני הכניסה לסוסיה ןהמשכנו ישר עם הכביש. ב- 10.0 ק''מ, הגענו לצומת ממנה המשכנו ישר לבאר שבע. (שמאלה לערד) וכאן מגיע טיולנו לסיום

-סוף מסלול-

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

12 בינואר 2008 ב 07:24

בדיקה ותיקון מסלול ישן

המסלול המופיע כאן הוא מסלול ישן, משנת 2000.
אנחנו נשמח אם תבדוק את המסלול בטיול לאורכו
ותישלח לנו ההערות, תיקונים, תמונות וקובץ TWL עבור נקודות הציון לניווט

תודה

עופר