שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

עמק יזרעאל על ציר המוביל, גלעד, יערות מנשה ונחל דליה

מסלול טיול בצפון:
חזרה הדרמנו דרך יערות מנשה המוריקים וערוץ נחל דליה היפיפה.
מסלול הטיול נכתב בשנת 2000

מסלול הטיול:

בחרנו הפעם להגיע לעמק יזרעאל ב''דרך המלך'', על ציר המוביל, ואז לרדת ממנו לאיזור שהוא כמעט ולא מטוייל, גלעד. חזרה הדרמנו דרך יערות מנשה המוריקים וערוץ נחל דליה היפיפה. למחפשים אתגרי נהיגה, העונה המומלצת היא החורף אז תימצאו במקום מים רבים, דרכים מוצפות ובוץ בלי-סוף. העונה היפה היא כמובן האביב הצובע את האיזור כולו במרבדי פריחה מדהימה לעין. לצערנו, מיעוט הגשמים השנה קיצר באופן משמעותי את ''זמן הירוק'' וכשבדקנו את המסלול (בשבוע השני ביוני 2000) רוב הצמחיה כבר הייתה יבשה. אין קשיי עבירות מיוחדים. חלקים גדולים מהדרך עוברים בסמוך לשטחים חקלאיים. אנא הקפידו להשאר על הדרכים ולא להכנס לשטח מעובד.

נתחיל בכניסה למושב רשפון ונאפס ליד שלט העץ הגדול. 0.35 ק''מ הגענו לצומת הפרחים המשכנו ישר. ב-1.08 ק''מ הגענו למסילת הברזל. חצינו בזהירות ומייד פנינו שמאלה במגמה צפונה במקביל למסילה. ב- 1.8 ק''מ מזלג, פנינו לשמאלי חוצים תעלה וממשיכים במקביל לאקליפטוסים. ב- 3.27 ק''מ הגענו לדרך גדולה, פנינו ימינה ומייד שמאלה בהמשך הציר המקביל למסילה במגמה צפונה. ב- 4.99 ק''מ צומת, פנינו ימינה במקביל לברושים במגמת תנועה מזרחה. ב-5.13 ק''מ מזלג, פנינו בשמאלי. ב- 5.75 ק''מ הדרך מתעקלת בחדות ימינה. ישר זו כניסה לפרדס. ב-6.12 ק'''מ צומת שבילים מדורגת (פניה ימינה וכעבור כעשרה מטרים פניה שמאלה) אנו פנינו שמאלה. ב- 7.00 ק''מ הגענו ל''בור'' מרכז שעשועים מוטורי לבחינת יכולת הרכב וגודל הקוחונס. נ.צ. 183390:137420.

איפוספידומטר ירדנו מהבור על השביל המושך מזרחה. מצאנו את השביל ליד עץ אשל בודד בראש הגבעה (לידו איפסנו). ב- 0.14 צומתT בתחתית הגבעה, פנינו שמאלה לדרך חולית. איתה המשכנו, מתעלמים מכל הפיצולים לתוך הפרדסים. ב- 0.82 ק''מ הגענו לצומת שבילים גדולה (מצד ימין זיהינו גישרון בטון) פנינו ימינה. ב- 1.48 ק''מ עיקול חד ימינה. צד שמאל הוא מבוי סתום. ב-1.68 ק''מ צומת גדולה המשכנו ישר. ב- 2.49 ק''מ אחרי קטע מפותל ומגניב הגענו לפרדס. פנינו שמאלה בכיוון שטוצר אדום ועמוד חלוד שלידו. המשכנו בשביל שעובר מימינם. ב- 2.16 ק''מ צומת Tפונים ימינה ומייד שמאלה במזלג לעבר שדרת ברושים. בברושים פנינו ימינה וב- 3.42 ק'''מ הגענו לדרך חולית רחבה ופנינו בה ימינה. ב- 4.22 ק''מ חצינו גישרון והמשכנו ישר. ב- 4.8 ק''מ הגענו לכביש הישן (כביש מס' 4) עברנו מתחת לגשר ופנינו שמאלה לכיוון צפון. איפוספידומטר אפסנו בתחנת האוטובוס אחרי הפנייה. ב-2.6 ק''מ פנינו ימינה בצומת דרור. חלפנו על-פני הכניסה לתל-מונד ולעין וורד וב- 8.8 ק''מ הגענו לציר המוביל. נ.צ. 185545,146057. איפוספידומטר המשכנו צפונה על הציר הרחב כשאנו מתעלמים מכל הפניות האחרות. ב-2.4 ק''מ הגענו לבתים, המשכנו ישר בזהירות כשאנו שמים לב לתנועה על הדרך. ב- 5.88 ק''מ חצינו כביש והמשכנו צפונה עם סימון שביל ישראל. משמאל זיהינו שלט ''שוחת שאיבה 590''. ב- 10.24 ק''מ חצינו את נחל שכם המזוהם. מצידו האחר זיהינו מיכלי מתכת גדולים והמשכנו ישר. ב- 12.46 ק''מ הגענו לכביש (שמנו לב לפס הלבן) פנינו שמאלה ואיפסנו. איפוספידומטר ב- 1.28 ק''מ הגענו לצומת ופנינו ימינה לכיוון באקה אל גרביה. ב-9.97 ק''מ צומת T פנינו שמאלה. ב- 10.8 ק''מ צומת המשכנו ישר. ב - 14.07 ק''מ ממש לפני צומת משמר הגבול, פנינו ימינה ועברנו מתחת לכביש. אחרי הגשר פנינו שמאלה והמשכנו על הדרך עד שנגמר האספלט. איפוספידומטר איפסנו ליד שלט כחול קטן של מקורות והמשכנו ישר על הדרך הגדולה. ב- 4.5 ק''מ הגענו לכביש ופנינו ימינה. ל- 4.95 ק''מ הגענו לצומת הכניסה ליישוב רגבים, פנינו שמאלה. ב- 5.29 יורדים ימינה לדרך עפר לבנה. נ.צ. 214958,153019. איפוספידומטר איפסנו. השביל הלבן מתפתל ואנו המשכנו איתו עד ל- 1.8 ק''מ אז הגענו לצומת. פנינו שמאלה לשביל הרץ לרגלי הגבעות. ב- 2.55 ק''מ מזלג שבילים המשכנו בשמאלי עם ערוץ הנחל. ב-3.66 ק''מ חצינו ערוץ נחל יבש. ב- 4.48 צומת שבילים גדולה עם שלט הכוונה אדום גדול. אנו פנינו ימינה אחרי שחצינו את הגדר. ב- 5.6 ק''מ עברנו שער בקר (וסגרנו אותו אחרינו) בצומת שבילים המשכנו לחצי-שמאל. ב- 6.66 ק''מ צומת שבילים. פנינו ימינה על מעבר בקר. ב- 7.25 ק''מ המשכנו ישר בצומת. ב- 7.66 ק''מ הגענו לתחתית המורד ופנינו שמאלה במגמה ישרה לכיוון חורשת העצים שנראית במורד הוואדי. ב- 8.17 ק''מ צומתT פנינו שמאלה. ב- 8.4 ק''מ פנינו ימינה במזלג. ב- 8.55 חיבור שבילים חצינו מעבר בקר ומייד עוד אחד במגמת עלייה. השביל מתפתל על קו העצים. ב- 8.9 ק''מ עוברים שער בקר, נכנסים בין העצים ומייד פונים שמאלה במזלג. ב- 9.9 ק''מ מתחברת דרך משמאל. ב- 10.1 ק''מ מגיעים לדרך גדולה, פנינו ימינה ואיפסנו. נ.צ.: 218465:160095 איפוספידומטר ב- 0.45 ק''מ הגענו לצומת גדולה (שלט זכות קדימה מימין). פנינו חצי-ימינה לכיוון שלד הטנק במעלה הגבעה. ב- 1.84 ק''מ צומת שבילים גדולה פנינו שמאלה ואחרי כמה עיקולים הגענו לשביל העולה על גבעה. צד ימין קל מאוד לטיפוס צד שמאל מדורג ודי מסובך. ב- 2.87 ק''מ הגענו לצומת שבילים והמשכנו בה ישר. ב- 3.7 ק''מ פנינו ימינה חזק (כמעט U) והמשכנו במקביל לגדר. ב-4.12 ק''מ משמאל מעבר לא מסודר בגדר. עברנו בו וחזרנו שמאלה עם השביל המקביל לקו העצים. ב- 4.55 ק''מ חזרה בצומת העליונה. פנינו בחוזקה ימינה עם השביל שעל קו הגובה. ב- 5 ק''מ פנינו פעמיים שמאלה לשביל היורד על כתף ההר. ב- 5.25 ק''מ המשכנו ישר בצומת במגמת ירידה. ב - 5.7 ק''מ מזלג דרכים המשכנו בשמאלי, עם ערוץ הנחל. ב-5.9 ק''מ דרך מתחברת משמאל אנו ממשיכים ישר. 7 ק''מ צומת T ימינה, ב- 8 ק''מ צומת מורכבת המשכנו בה ישר במקביל לדופן המערבית של הוואדי. ב- 9.6 ק''מ צומת גדולה. מימין כ- 70 מטרים מעיין נובע. אחרי טבילה קצרה המשכנו ישר מעל מעבר בקר. ב- 9.9 ק''מ צומת פנינו ימינה חזק מול סימון שבילים אדום על גזע ברוש. ב- 10.1 ק''מ פנינו שמאלה מייד אחרי גישרון בטון והמשכנו במקביל לקו העצים (משמאל יש עוד מעיינות) עד שב- 11 ק''מ הגענו לצומת T ופנינו בה ימינה לתחנת הדלק לתידלוק וריענון. יוצאים מהתחנה בדרך שהגענו בה ומאפסים בירידה לשטח. איפוספידומטר מיד פונים ימינה וב- 0.2 ק''מ צומת ממשיכים ישר. ב- 0.35 ק''מ צומת מורכבת, התעלמנו מפניה ראשונה ימינה ופונים אחרי 15 מטרים ימינה. המשכנו על קו האקליפטוסים עד הכביש ב- 1 ק''מ. איפוספידומטר איפסנו ופנינו שמאלה על הכביש עד הכניסה ליערות מנשה שב- 8.6 ק''מ. שימו לב! הפנייה הזו מסוכנת מאוד. פנינו שמאלה מעל מעבר בקר ואיפסנו. איפוספידומטר נסענו כל הזמן על הדרך הלבנה הגדולה כשאנו מתעלמים מכל הפניות האחרות. ב - 1.8 ק''מ הדרך פונה בחדות ימינה, אנו המשכנו ישר מעל מעבר בקר עם סימון שבילים כחול. נ.צ. 224892:161363 . המשכנו עם סימון השבילים הכחול כשבדרך עברנו על פני האתר של האיסוזו צ'אלנג'. איזור יפה זה שופע בשבילים ודרכים ניסתרות, חוויה לכל נהג וחוקר מתחיל. כעבור 4.1 ק''מ הגענו לכביש. פנינו ימינה ואיפסנו איפוספידומטר ב- 1.93 ק''מ פנינו ימינה בכיכר הכניסה לעין-השופט. ב- 3.9 ק''מ הגענו לצומת ופנינו שמאלה. ב- 4.8 ק''מ ירדנו לשטח ואיפסנו. נ.צ. 223260:158200. איפוספידומטר הגענו לערוץ נחל דליה והמשכנו לאורכו. ב- 0.68 ק''מ מזלג אחרי ערוצון, פנינו ימינה. ב- 2.9 ק''מ פנינו ימינה במזלג ומייד שמאלה אחרי שחצינו את ערוץ נחל דליה החרב. ב- 3.2 ק''מ עין מחוללים. מעיין נובע נחמד ופינה מצויינת לקפה. ב- 4.6 ק''מ צומת וגישרון בטון. המשכנו ישר עם סימון השבילים הכחול. ב- 5.2 ק''מ צומת אנו פנינו שמאלה על הכחול. פנייה ימינה הייתה מביאה אותנו למגרש המשחקים בהר חורשן. מומלץ לכל נהג חובב שטח. ממשיכים על הדרך הלבנה הגדולה עד שב- 8.9 ק''מ הגענו לכביש הכניסה לגבעת-נילי. איפסנו. איפוספידומטר ב- 3 ק''מ חזרנו לצומת הכניסה לרגבים. וחזרנו למרכז דרך ציר המוביל על אותה הדרך עימה הגענו. אפשרות נוספת היא להמשיך בשטח עד לצומת משמר הגבול ולאנדרטה וממנה לצאת בכביש לכיוון חדרה או עפולה .