שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

דיפנדר 90 - ד''ר ג'אקיל ומיסטר גז

עבירות גבוהה, עמידות יוצאת דופן ומהירות נסיעה רבה הן דרישות הכניסה למסע ההישרדות בקרואטיה. ל-90 של אלי ומיקי יש את זה.

הלקח העיקרי של מיקי מההשתתפות בקרואטיה בשנה שעברה היה שהמכונית (CJ7 עתיר מידות מאוטושטח 8) הייתה פשוט גדולה מדי. השנה, חבר מיקי יוחאי לאלי שחר (המוביל של צוות ניר מליגת העבירות) ויחד טיכסו עצה לייצר חבילה קומפקטית וצנועה אך עם אגרוף מחץ של 8V בריא. הבסיס לנוסחה נבחר להיות דיפנדר 90 8V אחד משלושה יחידים שהגיעו ארצה עם תחילת הייבוא ב-94'. ה-90 בגרסת ''נאט''ו'' מציג תקרת ברזנט, דלתות נמוכות סף ועם ידיות פתיחה שקועות. מתחת למכסה המנוע שוכן אותו 8V 3.9ל' חביב המחובר לתיבת- הילוכים ידנית. איני רוצה להלאות אתכם בהיסטוריה הארוכה של המכונית הזו. רק אציין שעברה המון ידיים - חלקן מוכרות בענף - ושחייו היו מאוד-מאוד מיוסרים. כך הגיע במצב רעוע למדי למוסך ''ידיים טובות'' שבמושב טל שחר שם החל תהליך הבנייה מחדש והשיפורים לקראת התחרות בקרואטיה.

שלא במפתיע עיקר המאמץ רוכז במערכת ההנעה. המנוע לעומת זאת, נותר סטנדרטי וגם אם אינו חזק מאוד עם רק כ-190 כ''ס יש לו מספיק קיטור כדי להזיז את ה-90 הקליל במשנה מרץ. תיבת ההילוכים הידנית הוחלפה לתיבה-אוטומטית של דיסקברי עם ארבעה הילוכים. הנוזל ההידראולי שבתיבה מקורר על-ידי מצנן המזגן המקורי שלפני ראדיאטור המנוע. תיבת-ההעברה נותרה המקורית של דיפנדר והיא מפצלת את הכוח לדיפרנציאלים מופחתי-יחס ל-1:4.11 עם דטרויט לוקר מאחור ו-ARB לפנים. החוליה האחרונה הן ארבע ציריות מקסי-דרייב חסונות המפתלות צמיגי סופר-סוומפר 34 על 9.5 אינץ' נעולים על חישוקי פלדה 15 אינץ'.

בקרואטיה - בדומה מאוד לליגת יונדאי אקסטרים אצלנו - הכננות הן אלו שקובעות את קצב האירוע. ב-90 הזה יש שלוש כננות! וורן 9500 קדמית ואחורית ו-וורן 8274 איתנה המותקנת במרכז הרכב הגוללת את הכבל דרך צינור פלדה לחזית. לטובת אספקת המתח העצום שדורשת כננת - כל שכן צמד כננות שעובדות במקביל - החליף אלטרנטור שני את מדחס המזגן, מצבר שני הצטרף גם הוא למאמץ והחיווט החשמלי נבנה מחדש, מאסיבי כדי לעמוד במתח העצום ובעיקר אטום לגמרי למים. עוד מלקחי קרואטיה שעברה הועבר חלק מהפיקוד (מגבים, צופר...) לנווט. משאבת הדלק חיצונית וניתנת להחלפה מהירה, ומערכת היניקה שואבת אוויר גבוה מעל לתקרת הרכב דרך צנרת גמישה שלא תפריע למעבר ביער סבוך. דווקא שיפור המתלים מסורתי יחסית עם ערכת קפיצים ובולמים של אולדמן. מוט ההגה הפגיע הוחלף למוט מחוזק של מקסי-דרייב ונוספו פגושי פלדה וצינורות סף. בתחום המיגון הותקן מיגון לסרנים ולתיבת-ההעברה. החבילה הזו הצליחה להביא את הצמד - אלי ומיקי - למקום ה-23 המכובד בראלי קרואטיה 2003. רק כמה ימים אחרי שה-90 חזר לארץ הצלחנו לשים עליו את היד ברגע האחרון לפני סגירת הגיליון.

כל מי שמכיר דיפנדרים יבין מייד שכאן מדובר בחיה אחרת לגמרי. וגם אם יש למצוא דיזלים משופרים חזקים מאוד עדיין קשה להתחרות ב-8V בנזין אטמוספרי וצמא. הוא מהיר, זריז וכיפי בצורה שקשה לתאר. כאילו השיל מעליו את הכבדות והגמלוניות של אחיו ויצא לטיסה מהירה בשבילים. ואיך שהוא טס! ממש בלי להתבייש מסוגל ה-90 הזה לעוף על השביל במהירות שלא תבייש מכונית ראלי. נכון, זו לא אימפרזה - אפילו לא מתקרב - אבל התחושות, הרעש של ה8V והאופן שבו המכונית מגיבה ומתנהגת כל-כך מהנה ומענגת שקשה שלא להשוות. הוא יוציא זנב בחדווה על פני כל סיבוב חלקלק ויחזור להתיישר לקול רעם המנוע האדיר באחת. בסיס הגלגלים הקצר גורם לזנב לצאת יחסית מהר וכל קשת ראוי לה שתילקח בפסיעת זנב אלגנטית. קיצור יחסי ההעברה בדיפרנציאל הרים את תחום הסל''ד בו עובד המנוע, למרכז הסקאלה. שם בדיוק הוא מספק את עיקר הסחורה ותמיד יש עוד המון כוח זמין רק ממתין להתגברות הלחץ על הדוושה. מהצד השני של המטבע. שומר ה-90 על גמישות רבה בשלדה - לא מעט בזכות קשת ההתהפכות המקורית - ועם דיפרנציאלים נעולים אין הרבה מכשולי עבירות שאינו יכול להם. עובדה! הוא סיים את קרואטיה. קיצור יחסי ההעברה הוריד את ה-LOW עוד יותר וכמות הכוח שמגיעה לגלגלים פשוט מהממת. כל-עוד יש אחיזה ה-90 יטפס על כל קיר, סלע או שיפוע. אין מגבלות זוויות מרכב והסוומפרים הגדולים נושכים נגיסות גדולות בקרקע - תענוג.

גם וגם. שחור ולבן. ד''ר ג'אקיל ומסיטר גז. אחד שהוא שניים. 90 שמצליח להיות בעל עבירות יוצאת דופן וגם לשמור על יכולת מצויינת על השביל המהיר והפתוח. אך יותר מכל זה כלי כל-כך כיפי שרק חבל שאין עוד כמוהו כדי שגם אחרים - אולי אתם - תוכלו להינות גם.

תגובות

0 תגובות