שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מעין עקרבים לנחל אמציהו - מסלול מספרו של אבירם ברקאי

מסלול מדהים. אחד מאותם מסלולים, שהיו מוכרים רק למתי מעט, ועברו בסוד מפה לאוזן.
טוב עשו רשויות שמירת הטבע שאפשרו, באופן חוקי, לנוע במסלול יפהפה זה.
גדולתו של המסלול, קודם כל, בערוצו של נחל צין ובו - מים זורמים, צמחיית מים עשירה, גבים צחורים ובוהקים, המשתרעים לאורך מאות מטרים ומספר אתגרי נהיגה המספקים מנת אדרנלין גדושה.

סוג המסלול: לא מעגלי (כמעט). אורך המסלול: 45 ק''מ. זמן משוער: 7-5 שעות. דרגת קושי: בינוני קשה.

אופי המסלול

אתרים ונוף - מסלול מדהים. אחד מאותם מסלולים, שהיו מוכרים רק למתי מעט, ועברו בסוד מפה לאוזן. טוב עשו רשויות שמירת הטבע שאפשרו, באופן חוקי, לנוע במסלול יפהפה זה. גדולתו של המסלול, קודם כל, בערוצו של נחל צין ובו - מים זורמים, צמחיית מים עשירה, גבים צחורים ובוהקים, המשתרעים לאורך מאות מטרים ומספר אתגרי נהיגה המספקים מנת אדרנלין גדושה (ועם זאת, לא מהסוג העלול לגרום להפסקת הטיול). היציאה מערוץ נחל צין לנופי הערבה איננה אנטי קליימקס, אלה מהווה איזו השלמה - נוף שונה לחלוטין ויופיו עמו - מצלעות המכתש הקטן, התוואי החולי של נחל חצרה, עצי השיטה שבאפיקו והמפל שבראשו, הנחלים אביה ובעיקר אמציהו עם קירות חוואר הלשון, גומחות המסתור ועצי השיטה לרוב. הוא שאמרתי - מסלול מדהים. וגם המלצה ברורה בידי - צאו למסלול זה מאוחר ככל הניתן (תוך חישוב כל מקדמי הביטחון האפשריים). ככל שתגיעו לנחל אמציהו ולנחל אביה בשעות אחר הצהרים המאוחרות יותר, כן ייטב לכם - הצבעים עזים יותר, החום קלוש יותר, זרימת אוויר עדינה בין חגווי הסלע ונקודות צל לרוב. עבירות וניווט : המסלול מיועד לנהגים שיודעים ''לקרוא שטח'', מיומנים ומנוסים. חלקו הראשון של המסלול, הנסיעה בנחל צין, מציב מספר אתגרי נהיגה. לא משהו שלא ניתן להתגבר עליו אבל, בהחלט דורש ריכוז, בחירת נתיב נכונה וטכניקת נהיגה משופרת. היו ערניים ודרוכים. לידיעתכם, חלקו הראשון של המסלול - התוואי בנחל צין - נע בעקבות דרך, שזה לאחרונה סומנה בסימון שבילים. הבעיה שהסימון, פה ושם, עדיין לוקה בחסר, ועל כן הקפידו על הליכה ''עקב בצד אגודל'' עם סיפור הדרך, למען לא תסטו לנתיבים שאינם רצויים. בזמן שטפונות - שומר נפשו ירחק. גם מספר ימים אחרי אירועי שטפונות, הדרך עלולה להוות מכשלה גדולה - בוץ ומים חוגגים בה יחדיו.

פרטים חשובים

אבני דרך במסלול : נחל צין, גבי צין, גבי שיש, מכתש קטן, נחל חצרה, נחל צין, כביש מס' 90 - ''כביש הערבה'', נחל אביה, נחל אמציהו. מפות מומלצות: מפת טיולים וסימון שבילים -'צפון הערבה ומזרח הנגב'. נקודות ציון במסלול: הוצאו בעזרת מכשיר GPS של חברת מגלן. מגבלות צה''ל: אין. שמירת טבע: לאורך המסלול אתם נעים בתחומי 'שמורת מדבר יהודה'. אנא, הקפידו על כללי ההתנהגות בשמורה - אל תסטו מהשבילים המסומנים, אל תקטפו מהצומח, אל תפגעו בחי ובדומם. עונה הכי מומלצת: סוף החורף, תחילת האביב. תדלוק אחרון: 'גל' צומת ערבה 08-6570547. שעות עבודה: ימי חול ושישי שבת 07:00-21:30, 'פז' חצבה 08-6581548. שעות העבודה: ימי חול - 06:30-21:00 שישי 06:30-18:00 שבת 09:00-21:00. טלפונים חשובים: חדר מצב חטיבה מרחבית עין יהב (24 שעות) - 08-6581171 בית ספר שדה חצבה - 08-6581576 משטרת דימונה - 08-6559444 או 100 מד''א דימונה - 08-6559333 או 101 בי''ח סורוקה - 08-6400111 לא לשכוח: מים, עזרה ראשונה, מפה, כלים להחלפת גלגל, טלפון נייד + סוללה רזרבית.

איך מגיעים לנקודת ההתחלה

נוסעים בכביש מס' 90 - 'כביש הערבה', דרומה לכיוון אילת. חולפים על פני אבן דרך 161 ואחריה מגיעים לצומת חצבה ובה פנייה ימינה, לכיוון אורון ועיר אובות. איפוס. פונים ימינה עם כביש מס' 227, לכיוון אורון. 13.70 אתם בסיומה של הירידה, לכיוון ערוץ נחל צין ומימינכם שביל מסומן אדום. נקודת ציון 163536-032602 איפוס.

סיפור דרך

פונים ימינה, אחורה, עם השביל וסימון השבילים האדום. 0.10 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית, לכיוון המצוקים. בתחילת הנסיעה נוסעים בכיוון דרום מזרח. תוך כברת דרך קצרה הדרך נצמדת למצוקים שבמזרח הערוץ ומתחילה להתעקל מזרחה, ואחר כך צפון מזרח ולבסוף אפילו צפונה. 0.50 מתעקלים שמאלה, בין תלוליות קטנות ופוגשים, לראשונה מקרוב, את צמחיית האשלים של הנחל ובו גם שיחי מלוח לרוב. 0.60 מזלג. כראות עיניכם. 0.75 מזלג. ממשיכים עם הזרוע הימנית ומתקרבים למצוקי הערוץ. 0.95 מתחברים לזרוע השמאלית. 1.75 טעימה ראשונה של סבך הצמחייה, שהולך וסוגר על השביל. 2.10 חוויה ראשונה של מים. 2.15 צומת בתוך הסבך. אל תפספסו !! פנו ימינה, עם זרימת המים, לכיוון הגבעונת הנמוכה. מגיעים לגבעונת, מטפסים על במתה ומתחילים לנוע מחוץ לערוץ ומימינו. עצי הדקל, שנראים מאחור ושמאלה, הם 'עין עקרבים'. קבוצת עצי הדקל מלפנים - 'עין צין'. 2.45 מזלג. ממשיכים עם הזרוע השמאלית וסימון השבילים האדום. 2.55 מזלג. 165060-033686. לוקחים את הזרוע הימנית, להמשך תנועה על הבמה (השמאלית גולשת שמאלה, לכיוון הערוץ). 2.80 חוצים ערוצון קטן וישנה כאן דרך, הפונה שמאלה, לכיוון ערוץ הצין. אתם ממשיכים ישר, עם סימון השבילים האדום, להמשך תנועה, בטיפוס, על הבמה שמימין לערוץ הצין. 3.10 חוצים עוד ערוצון קטן ואחריו מתעקלים שמאלה ופוגשים דרך, המגיעה מאחור ומימין. 3.45 הדרך מתעקלת שמאלה, לחצייה ראשונה של הערוץ(מאז עזיבתו). נקודת ציון 165828-033506. 3.50 בתוך סבך הצמחייה של נחל צין. 3.55 חוצים את הערוץ ואתם מול משטחי סלע. מטפסים את המדרגה הראשונה ומייד פונים ימינה, עם סימון השבילים האדום (יש כאן גם דרך שממשיכה ישר, עם סימון שבילים ירוק, דרך מדרגת סלע גדולה - זו לא הדרך שלכם). נוסעים צמוד לערוץ נחל צין שמימינכם. 3.70 עוזבים את הערוץ ומתעקלים שמאלה, בעלייה. נקודת ציון 166012-033464. חולפים על פני מדרגה קטנה ומתעקלים ימינה (לא ממשיכים ישר בעלייה הדרדרתית, שמובילה לכיוון עץ השיטה). 3.85 חולפים מתחת לעץ שיטה. 4.20 גולשים חזרה לערוץ הנחל. 4.25 הדרך עוזבת את הערוץ ומטפסת למעלה. 4.35 במהלך הטיפוס הדרך מתעקלת שמאלה ושוב שמאלה. 4.55 צומת T נקודת ציון 166344-033836. איפוס. פונים ימינה, להמשך נסיעה, עם סימון השבילים האדום. ערוץ הצין נמצא מספר מאות מטרים מימינכם ואתם בתנועה בדרך מדברית יפה ביותר. בהמשך הנסיעה נוסעים על ''סכין'' . 0.60 גולשים מה''סכין''. 0.65 שוב חולפים ליד עץ שיטה, ש''הוזמן'' למקום. כמעט לא מעניק צל אבל אסתטי, מתאים לתפאורה. 0.75 יש כאן ערוץ, המגיע משמאל ומתחבר לנחל צין. הדרך מתעקלת ימינה ומייד שמאלה. 0.80 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית, הצמודה לערוץ, עם סימון שבילים אדום. 0.90 הדרך חולפת בין שני סלעים גדולים (הימני גדול יותר ועליו סימון השבילים האדום) ומשמאלכם עץ שיטה שתש כוחו. נקודת ציון 167014-034128. ממשיכים בנסיעה על משטח סלע. 1.00 עולים על שביל וממשיכים ישר. 1.10 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית, העליונה (הימנית, התחתונה, עם סימון שבילים ירוק, נעה בתוך הערוץ). 1.20 גולשים ימינה, לכיוון הערוץ, עם סימון השבילים האדום. 1.30 מתעקלים שמאלה, מימינכם משטחי סלע וזרימת מי הצין. 1.50 חוצים את הערוץ במים ועוברים לצדו השני, שם מטפסים על מדרגת סלע וממשיכים בנסיעה על מדרגות סלע בצדו המזרחי, הימני, של הערוץ. ייתכן ואין כאן סימון שבילים. נסיעה בקטע פראי. 1.90 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית (השמאלית לא עבירה). 2.10 ברוכים הבאים לתחילת 'שטח שיפוט גבי צין' - משטחי הסלע המבהיקים, המצוקיים של ערוץ הצין נראים בבירור. או-טו-טו ואתם שם. 3.10 הדרך מתעקלת חדות ימינה. נקודת ציון 168706-034815. תוך 10 מ' אתם אמורים להתעקל 180 מעלות לאחור. מכיוון שתנאי הדרך אינם מאפשרים זאת, ממשיכים ישר לכיוון ''הכיכר'' ושם, מסתובבים על המקום וגולשים לכיוון הערוץ.

גבי צין ומי הפוספטים

אתם יורדים לגבים, מתבוננים במים, נוגעים בהם ונרתעים. ''ממה לכל הרוחות נובע הגוון הצהוב של המים ומדוע הם כל כך שמנוניים?'' מסתבר שהשאלות הללו ניקרו זמן רב במוחם של מטיילים ומובילי טיולים שהגיעו לכאן, קפצו למים ושנתם נדדה - '' האם תוחלת חיינו קוצצה בחצי? '' לפני כשלוש שנים נועדו יחדיו, במקום זה, מומחי משרד הבריאות והיחידה לניטור נחלים. על המדוכה עמדה קושייה, שהוצבה בפניהם על ידי מנהלת בית ספר שדה 'שדה בוקר', המוציא טיולים רגליים רבים לנחל צין - ''האם הרחצה בגבי צין מסוכנת?'' תשובתם המוסמכת והחד משמעית הייתה - ''אין במים אלו שום סכנה לבריאות המתרחץ''. איך בכלל מגיעים מים לגבי צין גם בחודשי הקיץ השחונים? ובכן, עד שנת 1977 לא הייתה זרימת מים בצין, למעט אחרי אירועי שיטפונות. בשנה זאת הוקם מפעל הפוספטים במכרה צין. הפוספטים, כמרבית המחצבים האחרים בעולם, זקוקים לתהליך של שטיפה, על מנת להסיר מהם את חומרי הלוואי. קידוחים, שנעשו בשולי רכס חצרה, סיפקו מים מליחים, שאינם טובים לשתייה, אך בהחלט טובים לצורכי שטיפת הפוספטים. במפעל צין הוקמו ברכות שטיפה גדולות, שמוקמו באפיקי נחלים. הברכות, מסתבר, אינן אטומות ב-100 אחוז וכך מוצאים עצמם מי שטיפת הפוספטים (בתוספת מינורית ביותר של דטרגנטים, הנושאים חלק בתהליך השטיפה) מחלחלים לשכבת האקוויפר של סחף הנחלים, נעים במורד ערוצי המשנה, בואכה נחל צין. שם, הם נובעים באותם מקומות שלא ניתן לחלחל דרכם - כמו הגיר הלבן והקשה של גבי צין. מניסיון רב שנים במקום אומר, שהתגובה הקיצונית ביותר לרחצה במקום עליה שמעתי הייתה תגובה אלרגית, חד פעמית, שגרמה לפריחה. ועל כן, נכון לעכשיו, ניתן להשתכשך במים (אך לא מומלץ לשתות מהם..). ממש בתקופה האחרונה נעשה ניסיון אטימה משופר בברכות מפעל צין - לשם מניעה מוחלטת של דליפת מי השטיפה. במידה ותהליך זה יצליח תוך שנתיים, מקסימום שלוש, לא יזרמו יותר מים בנחל צין והגבים יתייבשו. כך תחלוף לה תהילת גבי צין.

ממשיכים לנסוע

3.30 חוצים את הערוץ בסבך הצמחייה ובתוך מים. 3.35 אתם בצדו השני של הערוץ. נקודת ציון 168760-034910. מתעקלים ימינה. 3.40 מימינכם סכר ובצדו מתקן לבדיקת מי שטפונות. 3.50 יורדים מדרגה ימינה, אחריה מתעקלים שמאלה ומימין קטע קניוני יפהפה של גבי צין. 3.75 מטפסים מדרגת סלע - הילוך LOW, מעט גז ואתם למעלה. (קחו את המדרגה הימנית, הנמוכה יחסית, עם סימני הצמיגים עליה, היא עדיפה על פני השמאלית הדרדרתית). תוך כברת דרך קצרה הקירות הנטויים של 'מכתש חצרה' (המכתש הקטן) יופיעו ישר מולכם. נוסעים בדרך שיש בה הכל - כל מה שבן אדם מחפש בדרך מדברית יש במסלול הזה - אולי למעט חול ואבני חול ( דוגמאות לאלה תפגשו מאוחר יותר בנחל חצרה). 5.30 הדרך מטפסת דרך קיר סלע - סימני צמיגי כלי הרכב, שכבר היו כאן ניכרים על הסלע. 5.40 ישנו כאן שביל הלכי רגל, בסימון שבילים ירוק, הפונה ימינה. נקודת ציון 168946-036173. אתם ממשיכים ישר בדרך הרכב. 5.85 חוצים זרוע אחת של ערוץ הצין ונעים במרכזו - בסבך שיחי מלוח ואשלים. 6.10 מזלג. נקודת ציון 168942-036756. איפוס. אתם ממשיכים ישר בזרוע הימנית, מלווים בסימון השבילים האדום, היישר לכיוונה של השלוחה המצוקית. מייד מקדם את פניכם מזלג נוסף. קחו כראות עינכם (שתי הזרועות מתחברות תוך 30-40 מ'). 30 מ' אחרי התמזגות זרועות המזלג אתם שוב במזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית וסימון השבילים האדום, צמודים לשלוחה המצוקית שמשמאלכם. הדרך נעה בתוך זרימה קלה של מי ערוץ הצין. 0.30 מתעקלים שמאלה ומייד ימינה, ונעים על משטח סלע, מלווים בזרימת מים משמאלכם. 0.35 ישנו כאן שביל רכב, הממשיך ישר ומעט ימינה ממשטח הסלע - זו לא הדרך שלכם !! אתם חוצים שמאלה את פלג המים ומטפסים דרך מדרגות סלע (שסימני צמיגים שחורים נכרים עליהן) לבמת סלע המתנהלת מצדו השמאלי של הערוץ ומעט מעליו. החל מ-0.40 אתם על במת הסלע, נעים בצדה הימני, ערוץ הזרימה של הצין מתחתיכם. 0.70 הדרך עוזבת את במת הסלע ופוגשת שביל. 0.90 מזלג. משמאלכם, במרחק של כ20- מ', עץ שיטה קטנטן. הדרך עם סימון השבילים האדום מתעקלת שמאלה, אל מחוץ לערוץ. נקודת ציון 169520-037329. איפוס. עוזבים את הערוץ ומתעקלים שמאלה (למעונינים להמשיך ו''לגעת'' גם ב 'גבי שיש', המשיכו ישר עם הערוץ ותוך כ500- מ' תגיעו ל 'גבי שיש'. נקודת ציון 169964-037282. סיימתם? - מסתובבים על עקבותיכם, חוזרים לנקודת הפיצול, מאפסים וממשיכים על פי סיפור הדרך). 0.20 ישנה כאן דרך שמצטרפת מאחור ומימין, מכיוון גבי שיש ונחל צין. 0.70 בעיקול הדרך שמאלה, ישנה כאן מרפסת תצפית פנורמית על 'גבי שיש'. 2.95 יש כאן שביל הלכי רגל, עם סימון שבילים ירוק, הפונה ימינה. נקודת ציון 170822-038741. אתם ממשיכים ישר, עם דרך הרכב וסימון השבילים האדום. 3.60 בראש עלייה, ברחבה המוקפת סוללות עפר. איזה ניגוד ליופי המדברי, שליווה אתכם עד הלום. אל דאגה, זו רק ''תזכורת'' קצרה לציויליזציה, שמייד תמחק מול המשכה של הדרך. 3.65 הדרך מתעקלת ימינה. 3.70 הדרך מתעקלת שמאלה. משמאלכם נראה קיר המכתש הקטן, עם צניחת שכבות הסלע הדרמטית שלו. 4.15 מזלג. מתעקלים ימינה עם הזרוע הימנית וסימון השבילים האדום (השמאלית, עם סימון ירוק, נעה לכיוון ''שער'' המכתש הקטן). בהמשך, הדרך מחריפה את התעקלותה ימינה ונעה מעל ומימין לערוץ נחל חצרה. 5.00 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית, לכיוון נחל חצרה. 5.15 אתם באפיק נחל חצרה עם מרקם הקרקע החולי בגוון אדמדם. נקודת ציון 171845-039557. איפוס.

נחל חצרה של המכתש הקטן

לכל מכתש שלושה סימני היכר ברורים: הוא מוקף צוקים זקופי קומה, קרקעיתו כאילו והתרוקנה, נחפרה ויש לו פתח ניקוז יחיד וצר. פתח הניקוז של המכתש הקטן, המיניאטורי והיפה במכתשי הנגב, הוא נחל חצרה, המנקז יובלים רבים בתוך תחומי המכתש הקטן, ממשיך בתנועה מזרחה - בתחילה במצע חולי ואחר כך גירני, דרך צניחתו הדרמטית במפל הגיר, בואכה חיבורו לנחל צין. נכון, רק את חלקו הקטן של נחל חצרה - זה שמחוץ למכתש - אתם זוכים לחוות. גם כך, שילוב הקרקע החולית של אפיקו עם עצי שיטה יפי בלורית ותואר ומפל קטן ודרמטי מספקים הנאה מרובה.

ממשיכים ישר, מזרחה...

0.15 עוזבים את ערוץ החצרה ומטפסים עם הדרך לצדו השני. נוסעים בדרך כורכרית רחבה. 0.80 צומת T בערוץ - מול מדרגת סחף ערוצים (קונגלומורט). פונים ימינה, עם סימון שבילים כחול. מימינכם עץ שיטה גדול, המספק מקום הולם למנוחת הלוחמים (כמוהו יקדמו את פניכם עוד כמה עצים נאים במורד נחל חצרה). 0.90 חוצים את ערוץ נחל חצרה, לכיוונם של מספר עצי שיטה נוספים. החל מ- 1.10 אתם נעים משמאלו של ערוץ החצרה. 2.20 הדרך יורדת לנסיעה בתוך ערוץ החצרה. 2.65 ישנה כאן פנייה ימינה, עם סימון השבילים הכחול. נקודת ציון 173093-038255. איפוס. פונים ימינה לדרך הכחולה, הנראית מטפסת בעלייה (למעונינים בחווה של ראש מפל חצרה - אחד המקומות שנתן לסופר מאיר שלו את ההשראה לספרו 'בביתו במדבר' - לפני שאתם פונים, המשיכו ישר עוד כ150- מ' עד ראש המפל. נסעתם לשם? אל תשכחו להוסיף את המרחק לסיפור הדרך). 1.50 אתם במפגש עם הדרך החצצית של נחל צין. נקודת ציון 173245-037268. איפוס. פונים שמאלה. נוסעים בדרך החצצית של ערוץ הצין, מלווים בשיחי אשל לרוב, ופה ושם - צלפים, רתמים, מלוחים ושרביטנים. 0.90 מזלג. לוקחים את הזרוע השמאלית. 1.05 ישנה כאן פנייה שמאלה, למפל נחל חצרה. ממשיכים ישר בערוץ הצין. 1.30 מצרפים זרוע, המגיעה מהערוץ וממשיכים ישר (זו הזרוע הימנית של מזלג 0.90). 1.70 הדרך עוזבת את הערוץ ומטפסת על במה בצדו השמאלי. 2.45 חוזרים לערוץ וחוצים אותו לצדו השני, בסמוך לקטע קניוני, החתור בתוך הערוץ (מקום קלאסי לצפות בשיטפונות החורף - בשל נגישותו הנוחה לכביש הערבה). נקודת ציון 175015-037292. הדרך מתחילה לטפס במתינות, ערוץ הצין משמאלכם. 3.40 הדרך מתעקלת ימינה, מתנתקת מנחל צין. 3.95 אתם בקצה העלייה ומולכם - הערבה על ביתרונות חוואר הלשון והרי עבר הירדן. לשם, מועדות פניכם. 4.80 מפגש עם כביש מס' 90 - 'כביש הערבה'. נקודת ציון 176584-036651. איפוס. חוצים את הכביש לצדו השני. כעבור 20 מ' פוגשים דרך אורך, הנעה במקביל לכביש. פונים אתה ימינה. מייד, כעבור 10 מ' פונים שמאלה וממשיכים בכיוון כללי מזרחה (עמוד פלסטיק לבן - 'גבול שמורת טבע' - צמוד לדרך משמאלה). 0.20 צומת X. ממשיכים בזרוע השמאלית, התחתונה, לתנועה בערוץ נחל אביה. 2.80 מצרפים דרך, המגיעה מאחור, מימין. 4.40 בעיקול הנחל, מימין, פינת צל קטנה (הצל היחיד בכל נחל אביה בשעות הצהרים). 6.10 מגיעים למפתח גדול - חיבור הנחלים אביה ואמציהו. ממשיכים ישר, תוך התעקלות קלה שמאלה, עם דרך שנעה בערוץ האמציהו. 6.70 פוגשים את הדרך הראשית של נחל אמציהו. נקודת ציון 180985-035512. איפוס. פונים ימינה, כמעט אחורה, לתנועה דרומה עם הדרך הראשית של נחל אמציהו. נוסעים, מלווים בסימון שבילים אדום.

נחל אמציהו, היו ימים

תחילתו של נחל אמציהו כ-12 ק''מ מצפון מערב לעין חצבה. בנקודה זו הוא עדיין נראה כמו שני יובלים - נחל סיף ונחל ביתרון. רק סמוך לכביש הערבה, בנקודת התמזגות הערוצים, הופך שמו לאמציהו. עד שנת 1953 שימש נחל אמציהו נתיב הגישה היחיד למפעלי ים המלח בסדום. דרך שתחילתה בבאר שבע, המשכה בדימונה, מעלה עקרבים, עין חצבה, נחל אמציהו, עין תמר ולבסוף סדום. בעקבות סלילת כביש דימונה- סדום, ננטש התוואי. חלפו הימים וגי'פאי יחידות הסיור של צה''ל ובעקבותיהם ג'יפאים רבים נוספים, גילו את הערוץ. וכך הווה נחל אמציהו , שנים רבות, נקודת שיא בסדרות הרכב של סיירות צה''ל. כמעט בלתי נגיש, עם שביל בודד הנע בערוצו. מן שביל מדברי קלאסי - צר, פה ושם נעלם, במרקם קרקע חולי חצצי, המחייב כל הזמן בחירת נתיב נכונה ומאפשר נסיעה במהירויות גבוהות - חיילים, ג'יפים ודם חם. כל זה עטוף בקירות חוואר הלשון הפריכים, מלאי ההוד ומרובי הגוונים. נכון, שראינו אותם במטושטש, במהירויות שבהן חלפנו ביניהם, אבל בהפסקה ליד עין אמציהו, בין החלפת חוויה אחת למשנה נותר זמן להתרשם מנפלאות הנחל. השנים חלפו, קידוחי מים, חקלאות מתפשטת, קווי חשמל. האמציהו, למרבה הצער כמו כולנו, הולך ומשתנה מול עיננו ואתו חולפת לה תהילת עולם. עדיין, בנסיעה בכיוון דרום, הכיוון אליו אתם נוסעים, תוכלו לחוש את עוצמתו, את קסמו של המקום. נכון, הדרך רחבה, לא נוחה, ובוודאי איננה השביל המדברי ההוא, הקלאסי. אבל הסביבה, כמו אז, עוצרת נשימה - עם ''ארמונות ומגדלים'', ומשחקי אור וצל, ופינות אין סוף למחבואים. קחו את הזמן, אל תמהרו. בגומחות, בכוכים ובמבוכים, שבשכבות החוואר הרך, תוכלו למצוא, יחד עם הילדים, קצת מהילדות האבודה שלכם.

נוסעים כל הזמן בדרך הראשית, עם סימון השבילים האדום

3.85 בצדי הנחל נראית מפולת סלע טרייה - עדות לרעידת האדמה הקלה, שפקדה את האזור לפני שנים ספורות. 4.25 מזלג. נקודה שעלולה להטעות. נקודת ציון 178784-032567. מתעקלים קלות שמאלה, עם הדרך הראשית וערוץ נחל אמציהו. 5.65 עץ שיטה יפה, מימין הדרך. מכאן יתחילו להופיע עצי שיטה לרוב. 7.50 מזלג. ממשיכים עם הזרוע השמאלית. 7.70 מזלג. נקודת ציון 177484-029951. איפוס. אתם ממשיכים עם הזרוע השמאלית וסימון השבילים האדום (בנקודה זו אפשר לטעות על נקלה, שכן ערוץ המשנה, שמתחבר כאן, מימין לאמציהו, נראה דומיננטי לפחות כמו האמציהו וגם דרך מתנהלת בתוכו). מכאן, ''נעלמים'' קירות הערוץ בהדרגה ואת מקומם תופסות גבעות עגלגלות ונמוכות ומשטחים רחבי ידיים. 3.40 מזלג כ-50 מ' לפני עץ שיטה. נקודת ציון 176345-027167. איפוס. לוקחים את הזרוע הימנית, עם סימון השבילים האדום (לא מסומן טוב בשטח). ממש ליד עץ השיטה מזלג נוסף. ממשיכים עם הזרוע הימנית, כיוון כללי מערב, בנסיעה בתוך הערוץ. 0.25 שימוש מושכל בגרוטאת הרכב - עליה נצבע סימון השבילים האדום. 0.65 מזלג. ממשיכים עם הזרוע הימנית, מימין לעץ השיטה (השמאלית נעה לכיוון החממות). 1.00 חוצים דרך. 1.60 מפגש עם כביש הערבה הישן. נקודת ציון 174897-027014.

חוזרים הביתה

כולם - פונים שמאלה. 2.65 צומת. פונים ימינה. 3.30 מפגש עם כביש מס' 90 - 'כביש הערבה' סמוך לאבן דרך 160. ימינה - לצפון שמאלה - לחצבה, עין יהב, אילת .