שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סובארו פורסטר ידני Subaru

כיצד גרסה לא מקובלת של הפורסטר מתגלה כרכב שטח אמיתי ורכב פנאי כיפי.

הפורסטר של סובארו הוא קונספט נכון

בשלב אבולוציוני מתקדם יותר מרק ''סטיישן לשטח'' אבל עדיין לא מתהדר בנוצות רכב''ש מלאות, הפך הפורסטר לחוליה החסרה של עולם השטח.
ומה חסר בו כדי שיהפוך לרכב שטח נחשק ומוערך?
מראה ''ג'יפאי'' מסוקס המורכב לרוב מכמה פריטים קבועים: צמיגי שטח גדולים (רצוי 35 אינץ'), צמיג רזרבי תלוי על הדלת האחורית, מרווח גחון של 20 ס''מ לפחות, שבכה קדמית אגרסיבית ונשכנית, פרופורציות מלבניות וקווי מרכב מובלטים המתאמצים להסתיר את העוצמה העצורה מתחת לפח.
כל הנ''ל נעדר מהפורסטר וגם אם הוא מצויד במערכת הנעה מתקדמת ויעילה, והוא רכב פנאי מהשורה הראשונה, והדור האחרון הוא ממש מכונית מצוינת – אין לפורסטר את ''זה'' כדי להפוך כאן ללהיט, שכן – לא נעים להודות – רוכש הרכב הישראלי מעדיף להביט בקנקן ולא בכברו.

הפורסטר המחודש

(השקה אוטושטח 7) קיבל ''בוסט'' עיצובי משמעותי וגם אם עדיין אינו נמנה על היפות שבמכוניות ארה''ק הרי שמראהו המעודכן קל הרבה יותר לבליעה. בסיס הגלגלים לא השתנה עם 252.5 ס''מ וגם יתר מידות המרכב נותרו זהות. המשקל הופחת ב-50 ק''ג על-ידי שימוש ברכיבי אלומיניום למכסה המנוע ולגג. מערכת המתלים שודרגה עם סט קפיצים/בולמים חדש אשר תומכים טוב יותר במרכב והבולמים מצוידים בקפיץ נוסף לשיכוך החזרה. אך החדשות הגדולות הן בריהוט הפנים שעבר מטמורפוזה של ממש. כל החומרים העתיקים של הדגם היוצא הוחלפו בגומי ופלסטיק מודרניים לגמרי. עיצוב הפאנל הקדמי שונה וחדש ומאוד נאה בעיניי. יש מיתוג בנוסח אלפא 147 (ועתה גם מאזדה 6) בקונסולה המרכזית ולכל המתגים משקל ומגע כשל מכונית פאר. מרשים מאוד. גלגל ההגה נותר, לדאבוני, אותו גלגל ''לגאסי'' עתיק, עתיר קוטר ודל היקף. איכות ההרכבה, התאמת הפאנלים והמשטחים השונים אקזמפלארית וראויה לחיקוי.

הפורסטר במבחן הזה הוא עוף נדיר

מהמעטים (8 מתוך 100בשנת הדגם 2003) שנמכרו עם תיבת הילוכים ידנית. המנוע בחזית הוא אותו בוקסר 2.0 ל' המפיק 125 כ''ס ו-19 קג''מ, שישנו גם בגרסה האוטומטית, אלא שכאן הוא חובר לתיבת-הילוכים ידנית עם חמישה הילוכים ולתיבת-העברה עם LOW ביחס 1:1.45. לדיפרנציאל המרכזי נעילה וויסקוזית אשר לכשתינעל תפצל את המומנט באופן שווה לשני הסרנים. הדיפרנציאל האחורי הוא מוגבל החלקה, כמקובל בקטגוריה. מעניינת העובדה שלגרסה האוטומטית יחס העברה סופי של 1:4.44 קצר יחסית בעוד של גרסה הידנית יחס ארוך יותר של 1:4.11. בנוסף, הותקנה בפורסטר הזה ערכת הגבהה של איתי מליניאק, המוסיפה כמעט 50 מ''מ לגובה של המכונית. הערכה (ראו אוטושטח 5) נבדקה ואושרה על ידי הטכניון, היא מוצעת כאביזר על-ידי יפנאוטו ולא תפגע באחריות. בערכה ארבע ''בוקסות'' מאלומיניום תעופתי מכורסם שנכנסות לתווך בין בית הבולם לבולם, סט ברגים והנמכה למוט מייצב אחורי. הערכה נמכרת במחיר של 3200 ₪ כולל מע''מ ללא התקנה. עוד התווסף מגן גחון מיוחד למכונית שהוצפה בהמון צ'ופארים קוסמטיים פרי הקטלוג העשיר של אביזרי סובארו.

 הפורסטר במבחן הזה הוא עוף נדיר

בעלי פורסטר אטמוספרי

המתוסכלים מהביצועים הגמלוניים של המכונית שלהם ימצאו מזור בגרסה הידנית (אם יצליחו לשכנע את האשה לוותר על האוטומט). הפורסטר הידני עדיין לא רקטה, בטח עם המנוע האטמוספרי ואין ייבוא של טורבו ידני, אך הוא חי יותר, מאיץ מהר יותר מעמידה ובתאוצות ביניים וחש יותר מחובר בכל מצב. יחסי ההעברה מעט ארוכים בין ההילוכים ובכביש ההררי באכה ירושלים ''נפל'' הפורסטר פעם אחר פעם לבור בין הילוך שני לשלישי. ובכל זאת, השלדה המעולה, לא נפגמה בשל ההגבהה, ועם המתלים החדשים שתומכים טוב מאוד במרכב אפשר ממש להינות מהנהיגה במכונית. השלדה ניטראלית ומדויקת רוב הזמן, היא תקטין רדיוס להרמת הרגל מהמצערת וממש תוציא זנב בתגובה להעברת משקל חריפה ומכוונת. מורגשת ירידה קטנה ברמת האחיזה מאחור אך למעט זאת ההתנהגות של הפורסטר מעולה. לחיוב אציין את ההגה שהשתפר מאוד, באופן די ביזארי, מחידוד זווית המתלים. לשלילה באים הבלמים העלובים של סובארו, בגרסה אומללה עוד יותר המצוידת בתופים מאחור והם ממש עלבון למכונית טובה מאוד. זה בסדר לחסוך אבל לא ככה!

מתלים

המתלים של הפורסטר היו טובים באופן מסורתי לאורך כל שנות הדגם והדגם האחרון אינו שונה מהותית. החלפת הבולמים לקשים יותר לא פגמה בנוחות הנסיעה בעיר ועל כביש משובש יתר על המידה. המכונית חשה עתה מוצקה ואחודה יותר מתמיד מבלי לשלם את המחיר בנוחות נסיעה נוקשה ולא נעימה. בכל נקודת מבט עירונית נותן הפורסטר את הטוב בשני העולמות: גם חלל רב לילדים ומטען וגם נוחות רבה עם מפלס נמוך ונוח להעמיס סלים בתא המטען ולטפס לתוך המכונית.

התקנת ערכת השטח הניפה

את מרווח הגחון מ-19 ס''מ מקוריים ל-24 ס''מ סופר-גבוהים. מרווח גדול יותר מפראדו סטנדרטי! ההגבהה גם שיפרה מעט את זוויות המרכב הבעיתיות עם תוספת של 5 מעלות לגישה ונטישה (29 מעלות). זה עדיין רחוק משל רכב שטח אמיתי אבל עם זה כבר אפשר ללכת למכולת. מבחן השטח בא לבדוק עד כמה התרחבה מעטפת השטח של הפורסטר לאחר התקנת ההגבהה וגם לתור אחר יתרונות ה-LOW שהוא בעצם לא כל-כך ''קצר'' במושגי רכב שטח. כך הדרמנו לעבר הערבה ונחליה החצצים עמקי הקוליסים, מעלות מדורגים, שבילי אבנים שלא חסים על המתלים וגם כמה חמאדות מהירות.

כמה קילומטרים לעומק ערוץ נחל ציחור

כבר היינו, תומר ואנוכי, מאוהבים עד לעומק נשמתנו ביפאני הקטן. איכות הנסיעה שהביאה אותנו עד לשטח הייתה יוצאת מן הכלל והקילומטרים הראשונים בנחל הבהירו לנו שאפשר להשתחרר מהפחד של גירוד הגחון וה''סנטר'' בדמות פגוש קדמי בכל חריצון או שקערורית. המתלים שעובדים כל-כך טוב על הכביש עובדים מצוין גם בנסיעת שבילים אפילו שזו לא מהירה. בטווח שבין 40 ל-80 קמ''ש הגיהוץ פשוט מושלם! וזו לא הגזמה. אפשר לשייט בבטחה וכיף במהירות נעימה של כ-50 קמ''ש משוחרר מדאגות ונהנה מהנוף. מתגלגלים בהילוך גבוה וסל''ד נמוך וללא צמיגי שטח ענקיים הפורסטר שקט מאוד (לסביבה) ולא אחת הפתענו בעלי-חיים שלא שמעו את הרכב מתקרב אליהם – מגניב!

פורסטר משובצר עם מתקן גלגל

פורסטר משובצר עם מתקן גלגלפורסטר משובצר עם מתקן גלגל

ה-LOW נכנס לשימוש במעלה דרדרתי ומדורג

שיוצא מזרחה מערוץ הנחל לעבר מישור חיון. שם, בין הדרדרת, בורות הסיחרור של רכבי שטח קודמים ומעט מדרגות סלע, ממצא הפורסטר את ארסנל מערכת ההנעה שלו. גם אם ה-LOW לא מאוד קצר,יש למנוע מספיק מומנט והמשקל מספיק נמוך כדי שלא תהיה בעיית מומנט. אחרי סחרור קצר ננעל הדיפרנציאל המרכזי והסובארו מוצא אחיזה ומתקדם בנחישות, מצליב קמעה פעם מימין ופעם משמאל, עד לראש המעלה. ההילוך הקצר ארוך דיו כדי שאפשר יהיה לטייל ב-LOW והילוך שלישי כדי להיות תמיד ב''היכון'' למקרה שנתקל באמבט חול טובעני או הפתעה לא נעימה אחרת. בעצם, עכשיו כשאני חשוב על זה, לאורך כמעט 80 קילומטרים של שטח מדברי מדהים ביופיו, לא הייתה לנו תקרית אחת שבה הסובארו נחבט בקרקע או שלא הצליח לעבור מכשול סביר. זה היה מרתק לראות מהצד כיצד מערכת ההנעה ננעלת ומעבירה כוח לגלגלים כאשר המכונית מצליבה או כשהמכונית מאבדת אחיזה. אפילו בצילומי האקשן על משטח חצץ סופר-חלק אפשר היה להחזיר את המכונית מהחלקה רוחבית לדרך הישר בקלות יתירה ובשליטה מלאה. זיסל'ה.

לקראת אור אחרון יצאנו בלב כבד מהשטח

בעוד אנו מתכוננים לגיחת כביש ארוכה צפונה, הבטנו תומר אחד בשני והנהנו בראשנו ''כן. זה האוטו הנכון''. אני חושב ש''נכון'' מגדיר את הפורסטר הזה באופן הטוב ביותר. הוא לא רכב השטח הקשוח ביותר, הוא אינו פרייבט עירוני וחסכוני, הוא לא נראה הכי טוב בתוך שורה של דיסקברי, קינגים, פראדואים ודומיהם אך יותר מכל אחד מהכלים הללו, דווקא פורסטר ידני, עם יחס LOW וערכת הגבהה הוא כלי ''נכון'' לחיות איתו מבלי לשלם מחיר בשימושיות וגם לצאת לאותן הרפתקאו השמורות לכאורה רק לרכב''ש מדופלם. זה גם מביא אותנו לעניין התמורה. עבור 165,000 ₪ (ויש גמישות כך הבנתי) תקבלו את הפורסטר ועוד 3200 ₪ לערכת הגבהה. זה מציב את המכונית הזו כרכב הפנאי ה''אמיתי'' הזול ביותר שניתן לרכוש כיום וכשברקע גם ערכת הגז שיפנאוטו מנסה להחדיר לשוק. זה כבר נראה כמו דיל היסטרי. במהלך התחקיר לכתבה נודע לנו שהדור הבא של הידניים (במידה ויגיע לאור מספר הכלים שנמכרו) כנראה שלא יצוייד ב-LOW וזה הופך את שארית המלאי לפריטים שווי ערך לטווח הארוך. שווה בדיקה.

 לקראת אור אחרון יצאנו בלב כבד מהשטח

Subaru Forester נתונים:

סובארו פורסטר 2.0
מנוע
מנוע
 4 צילינדרים, בוקסר, אורכי
נפח מנוע
1994 סמ''ק
תזמון
גל-זיזים עילי, 16 שסתומים
מהלך/קדח
92X75 מ''מ
הספק
125 כ''ס/5,600
מומנט
18.8 קג''מ/3,600
מרכב
הנעה
הנעה כפולה קבועה, LOWLSD 1:1.45, מצמד וויסקוזי,
הילוכים
ידני,5
מתלה קדמי
תמוכות מקפרסון
מתלה אחורי
רב-חיבורי
בלמים ק/א
דיסקים מאווררים/תופים
מערכות
ABS
צמיגים
205/70R15
מידות
בסיס גלגלים
252.5 ס''מ
אורך X רוחב  X גובה
445X173.5X158 ס''מ
משקל
1370 ק''ג
תא מטען
390 ליטר
מיכל דלק
60 ליטר
ביצועים
מהירות מרבית
180 קמ''ש (יצרן)
0-100 קמ''ש
11.4 שניות (יצרן)
צריכת דלק
7.5 ק''מ/ליטר (מבחן)
מחיר
167,500 ₪
אחריות
36 חודשים

תגובות

1 תגובות

1

sangel

24 במרץ 2004 ב 09:22

פורסטר טורבו

האם רמת הביצועים של טורבו אוטומטית עם הגבהה טובה יותר?