שטח 4X4 > כתבות > טכני

מכשירים להרמה וחילוץ של רכב שטח

בחשיפה של הדובון נסקרו אמצעי ההרמה הקיימים כיום בשוק ה4X4 תוך כדי מעבר על חסרונותיהם הבולטים.
לפניכם סקירת האמצעים מפיו של אבירם ברקאי.

''עולם החילוץ'' - מבוא

אתם תקועים. במידה ואתם רכב בודד בשטח - ולעיתים גם כאשר רכב נוסף לצדכם - תגלו במהרה כי תחילת החילוץ, כל חילוץ, קשורה כמעט תמיד בפעולה אחת - הרמה. נכון, כשאתם על תלולית חול אפשר גם להנמיך את הרכב ולהחזיר מגע לגלגליו שבאוויר; כשאתם ''סתם'' שקועים בחולות אפשר לצאת מהתקיעה באמצעות חפירה מסיבית; כשאתם בהרבה מאוד תסריטים נוספים אפשר פשוט להירתם לרכב אחר - במידה ויש כזה בסביבה - ולהישלף החוצה מהבעיה. הכל נכון. עדיין, בכל תרחישי החילוץ העצמי וגם בחלק מתרחישי החילוץ ההדדי - למרות ריבוי רכבי 4X4 בסביבה - תמצאו לא פעם שפעולת ההרמה היא היחידה, שתוכל לספק את הסחורה, לעשות את הצעד המכריע, הראשוני, לקראת חילוצו של הרכב.

''עולם החילוץ'' - מבוא

אין תחליף לפעולת ההרמה !!!

על מנת להרים את הרכב אתם זקוקים למכשיר מתאים: אמצעי המאפשר להגביה את הרכב – ולהוציאו מתרחישי תקיעה קלאסיים: שקיעה בחולות, טביעה בשלולית בוץ, שיפוע צד ''לא הגיוני'' בטרשים או בחולות, ''התיישבות'' על סלע ועוד. מכיוון שאמצעי הרמה הנו הכלי הבסיסי, החיוני ביותר לפעולת החילוץ העצמי הוא חייב לספק את הסחורה. ציון ''עובר'' אינו מספיק בעולם החילוץ. שם צריך רמה גבוהה יותר. שם אתם זקוקים לאמצעי הטוב ביותר.

אין תחליף לפעולת ההרמה !!!

מגבה הרמה רגיל (ג'ק)

למעט מספר מקרים יוצאי דופן, לא מסוגל המגבה הרגיל – ואין זה משנה אם מדובר במרים הידראולי או מכני - לתת תשובה לבעיות בהן תתקלו בשטח. דמיינו את הרכב שלכם שקוע עמוק בחול. הסרנים, וכל המרכב התחתון, נמצאים במגע צמוד עם אימא אדמה. מגבה רגיל, בגובה כ20- ס''מ במצבו הסגור, לא יוכל להתמקם מתחת לנקודות ההרמה במרכב - אין מספיק מרווח, בעצם אין מרווח בכלל. אם תתעקשו לחלץ אתו תצטרכו לחפור מתחת לנקודות ההרמה המיועדות עד שיפתח מרווח של לפחות 20 ס''מ. לא קל. במידה והתעקשתם, וגם הצלחתם, אתם חייבים מפזר לחץ מתחת למגבה, על מנת למנוע את שקיעתו בחול. המפזר הדק ביותר הנמצא בהישג ידכם הנו שטיחון הגומי של הרכב. בחול טובעני תזדקקו לפחות לשני שטיחונים זה על גבי זה ולעיתים גם זה לא יספיק כדי למנוע את שקיעתו של המגבה בעת תהליך ההרמה. והנה אתם כבר זקוקים לחפירה בגובה של 25 ס''מ מתחת לנקודות ההרמה. ומה עם ניקוי האזור כולו - לא רק מתחת לנקודות ההרמה - כך שתוכלו להרים ולהוריד את ידית הפעלת המגבה במלוא טווח פעולתה? הצלחתם? אולי השקיעה כל כך עמוקה שהרמת המגבה לא תספיק על מנת לשחרר את הגלגלים מהבורות שחפרו לעצמם? בבוץ ובמים המצב מסובך הרבה יותר. נסו לדמיין את עצמכם בניסיון צלילה מתחת לסרנים במים עכורים, או מדמנת בוץ. ומה עם טרשים? שם הבעיה בכלל הפוכה. בדרך כלל מדובר ברכב ''היושב'' על מכשול, גלגליו חסרי הישע נמצאים אי שם באוויר ומגבה סטנדרטי - גם במצב פתיחה מרבי שלו - אינו מסוגל אפילו ליצור מגע עם נקודות ההרמה, הס מלהזכיר הרמה נוספת מעל המכשול. בקיצור, חבל על בזבוז זמן, עצבים ואנרגיה. מעונינים באימון כושר ? יש מכשירים יעילים יותר ממגבה והפעלתם נעשית בתנאי מיזוג מושלמים….

HighLift (הי-ליפט)

בדיוק בשל הסיבות המתוארות מעלה, כמו גם סיבות אחרות הקשורות בחילוץ, עומד לרשותכם מכשיר הנושא מן הסתם את הכינוי ההולם לו HighLift - מכשיר הרמה מכני בעל יכולת הרמה לגובה רב (ברחבי העולם קיימות שתי חברות מובילות למכשירים מסוג זה: Hi-Lift ,Jack-All. לאחרונה, איך לא, מתחילים להגיע לישראל חיקויים מסין וטייוואן). יתרונו הגדול של מכשיר הי-ליפט : אפשרות הרמה באמצעות המעטפת החיצונית של הרכב. כתוצאה מכך מבוטל הצורך בחפירות ארכיאולוגיות מתחת למרכב - מתחברים עם המכשיר במקום הרצוי בהיקפו של הרכב ומתחילים בפעולת ההרמה. כפועל ישיר ממיקומו בהיקף הרכב מאפשר מכשיר הי-ליפט מיקום קל של אמצעי פיזור לחץ (כולל האמצעי היחיד המצליח לא לשקוע בביצה טובענית - הגלגל החלופי). הוסיפו על כך את זרוע ההרמה של מכשיר הי-ליפט - ארוכה מאוד ומאפשרת הרמה לגבהים גדולים בהרבה משל המגבה הסטנדרטי - והרי לכם מכשיר מצוין להרמת גלגלים השקועים עמוק בחול, או בוץ וגם לשחרור רכב מסלע עליו התיישב. מכאן קצרה הדרך להכריז על ההי-ליפט כאביזר ההרמה המומלץ ביותר לרכבי 4X4. כשחגיגות הניצחון מאחורינו מגיע הזמן לחשוף מספר נקודות שמעכירות את אווירת האופוריה. מסתבר שלא הכל זהב עם מכשיר הי-ליפט: 1. מכשיר הי-ליפט דורש את אבזור הרכב בנקודות הרמה מיוחדות - עולה כסף. 2. מכשיר הי-ליפט - גדול, מסורבל, כבד - דורש חלל אפסון גדול: לעיתים מעל מידותיו של הרכב. 3. מכשיר הי-ליפט אינו מאפשר עבודה כאשר הרכב נמצא בשיפוע צד. 4. מכשיר הי-ליפט אינו מאפשר עבודה ממרחק מסוים מחוץ לרכב - כנדרש לא פעם עקב תנאי השטח הסמוכים לרכב התקוע. 5. על מנת שמכשיר הי-ליפט יעבוד כמו שצריך הוא צריך להיות מתוחזק כראוי - אחרת, ברגע האמת, לא ניתן יהיה להפעילו. 6. מכשיר הי-ליפט עלול, בעת הפעלתו, להימעך כנגד דלתות הרכב ולגרום לנזק רב (כאמור בסעיף 4 אין שום דרך להרחיקו באופן משמעותי מהרכב). במידה ולא רוצים למעוך דלתות אמורים לעבוד עם דלתות פתוחות מה שמצר את יכולת תפעולו ויעילותו. 7. מכשיר הי-ליפט ''מבזבז'' בין 10-20 ס''מ ממנוף ההרמה שלו. שיטת ההרמה במכשיר זה דורשת התחברות למרכב העליון של הרכב ומכאן, שלפני שמתלי הרכב אינם נפתחים למלוא מהלכם - גלגלי הרכב אינם מתחילים להתרומם מהמכשול אליו נכנסו. 8. מכשיר הי-ליפט דורש גם הוא עבודת הכנה - לא כמו בג'ק הרגיל, אך בכל זאת ללא עבודת כפיים מקדימה ספק רב אתם תצליחו להפעיל את המכשיר. הסבר: נקודות ההרמה המיוחדות עבור מכשיר הי-ליפט ימצאו עצמן בעת שקיעה עמוקה בקו החול ולעיתים גם מתחתיו. על מנת שניתן יהיה להחדיר את זרוע ההרמה של מכשיר הי-ליפט (הנמצאת במצב התחתון שלה בגובה של כ10- ס''מ מעל פני הקרקע) אל מתחת לנקודות ההרמה, יש צורך בעבודת הכנה – חפירה בעומק 10 ס''מ ובשטח כזה שיאפשר נתיב עבודה ''פתוח'' עבור ידית הפעלת המכשיר. 9. גם כאשר הכל תקין ומתפקד, מהווה מכשיר הי-ליפט בעיה בטיחותית לא פשוטה: הן בגלל חוסר היציבות שלו - משטח הרמה קטן וזרוע הרמה קצרה וצרה, הממוקמים על מנוף גדול והן בשל הצורך לדעת להפעיל אותו נכון בעת הורדה שמא יתחיל לעבוד לבדו, תוך גרימת חבלות חמורות למפעיל. 10. מכיוון שעל מנת לצאת משקיעה רצינית צריך להפעיל את מנוף העבודה של מכשיר הי-ליפט לאורך דרך ארוכה נוצרת כאן פעולה ממושכת. ולא רק ממושכת, אלא גם מאומצת יותר - ככל שגדלה הדרך שעושה זרוע ההרמה, בדרכה ל''שליפת'' הגלגלים מהחול, כך גדל הקושי להפעיל אותה.

HighLift (הי-ליפט)

Lever (מנוף)

סוג של מגבה מכני בעל טווח הרמה מוגדל (ניתן לראות בו סעיף משנה של משפחת הי-ליפט). גם הוא, כמו הי-ליפט, מתגבר על כשלי המגבה הרגיל (ראו שם) בשל התחברותו לנקודות במרכב החיצוני של הרכב. הפעלתו נעשית באמצעות סיבוב של ידית (כעין מנואלה). בהשוואתו מול הי-ליפט מגלים כי המאמץ הנדרש מהמפעיל קטן מזה הנדרש בעבודה עם הי-ליפט; חלל האחסון אותו הוא דורש קטן יותר; אחזקתו פשוטה יותר ואמינותו גבוהה יותר. לעומת זאת מהלך עבודתו קטן יותר משל הי-ליפט. הבעיות המשותפות לו עם מכשיר הי-ליפט מקבלות ביטוי בסעיפים 10,9,7,6,4,3,1.

כרית הרמה מתנפחת

כרית הרמה מתנפחת הנו אביזר עשוי גומי קשיח, המשמש ככלי חילוץ בעת שקיעה בחולות, בוץ, ''התיישבות'' על סלע, או מדרגת סלע וגם, עזר כנגד שיפוע צד חריף (אותו אתם מעונינים למתן). את הכרית מניחים מתחת למרכב הרכב, מחברים אליה צינור גמיש עם שסתום חד כיווני - המאפשר תנועת אוויר רק לכיוונה של הכרית - ואת צדו השני של הצינור, ובו כעין שופר, מהדקים בכוח מעל קצה מערכת הפליטה. מניעים את הרכב. גזי הפליטה ממלאים את הכרית המתנפחת שמרימה את חלקו השקוע/נטוי של הרכב אל מחוץ לבעיה. כשהכרית מרימה רכב אל מחוץ לבעיה זה מחזה מלהיב יותר מכל אמצי ההרמה הקיימים, אולי יותר מכל אביזרי החילוץ באשר הם. מעשה קסמים - בלון ענקי שמתנפח ומרים את הרכב לגבהים שלא יתוארו. מסתבר כי לא הכל חגיגה. גם בכריות הרמה לא הכל זהב: 1. מפעיל בודד ימצא את פעולת ניפוח הכרית כמשימה כמעט בלתי אפשרית – אלא אם כן אדם נוסף לצדו. 2. מערכת הפליטה של הרכב אמורה להיות במצב מושלם. חורים במערכת הפליטה יגרמו לדליפות אוויר חזקות לאוויר העולם ולא יאפשרו את מילוי האוויר בכרית (הבעיה תחריף ככל שהלחץ יגדל). 3. מנועי דיזל, שהם הרוב השולט היום בין מנועי רכבי השטח, ''לא אוהבים'' את האפקט שנוצר על ידי כרית ההרמה. ישנם יצרנים שיצהירו בפירוש - כרית הרמה המוצמדת לפתחו של מפלט, המשודך למנוע דיזל, עלולה לפגום קשות בתפקוד המנוע (הלחץ הנגדי על גלי הארכובה והטלטלים עלול להזיק למנוע). מנועי בנזין? אין בעיה. 4. על מנת שעבודת הכרית תהיה אפקטיבית צריך לדעת איך בדיוק למקם אותה – קצת יותר מידי פנימה/החוצה/ימינה/שמאלה והיא מחליקה/מרימה חלקית - לא מספקת את כל הסחורה. 5. על מנת למקם את הכרית כמו שצריך זקוקים לא פעם לעבודת הכנה – חפירה מתחת למרכב הרכב (עדיין, יותר קל מחפירה הנדרשת עבור מכשיר הי-ליפט וקל הרבה יותר מהחפירה הנדרשת עבור מגבה סטנדרטי). 6. בעת מיקום הכרית חשוב להגן על חלקה התחתון ובעיקר על חלקה העליון, הסיבה - מניעת פנצ'רים. הסבר: ברגע שחלק ממשקל הרכב (בצד אותו מרימים באוויר) נשען על הכרית היא נלחצת כבסד עינויים מול אבנים חדות על הקרקע ו/או ברזלים חדים במרכב. הסיכוי לפנצ'ר גבוה. כמו כן, מגע עם נקודות חמות, כמו גוף המפלט, עלול לגרום להתכת הכרית ו...לפנצ'רים. עם רכישת הכרית מקבלים כחלק מהערכה מעין ''עלה תאנה'' מגומי - חתיכת בד שמביישת את יצרניה הן בעובייה, הן בשטחה. בקצרה: לא מספקת את צורכי ההגנה של הכרית. 7. לא כל האגזוזים מאפשרים את התחברות השופר. ישנם כאלו, כמו פראדו וטרופר דיזל, שמפלטיהם רחבים מידי עבור השופרים. 8. על מנת לגרום לכרית להתנפח צריך להפעיל לחץ חזק על קצה המפלט. ככל שהכרית תלך ותתרומם, כך ימצאו בעלי ידיים שבריריות את תהליך הצמדת השופר לקצה המפלט כפעולה קשה, עד בלתי אפשרית. 9. משטח בוץ מקשה מאוד על עבודה עם כרית: א. קשה לחפור ולמקם אותה. ב. במידה והצלחתם למקם אותה אתם עשויים להיתקל בנטייה ברורה שלה להחליק ממקומה. 10. במידה והכרית חוברה למנוע דיזל, שחרור השופר מקצה המפלט דורש להטוטנות מסוימת. שכן אם ברגע שליפת השופר תישארו בקו קצה המפלט ולא תלהטטו את גופכם הצידה, עננת הפיח השחור שתתפרץ מתוכו תצבע אתכם ואת מחלפותיכם בשחור כהה. ראו הוזהרתם. מנועי בנזין? אין בעיה.

כרית הרמה מתנפחת

תגובות

0 תגובות