שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

שמורת בארי לימי הגשם

טיול משפחתי לימי גשם והימים שבניהם.
מתאים לכל רכבי 4X4.
מסלול יפה העובר בין אתרים היסטוריים וצמחייה לצד ערוצי נחלים רחבים המנקזים את הנגב המערבי לים התיכון.

מצורף קובץ טורבוCD/נביגייד להורדת המסלול אליכם למחשב.

טיול לימי הגשם בשמורת בארי

טיול באווירה מיוחדת לימי החורף ומתאים גם לימי גשם. הטיול עובר באתרים ישנים מתקופת הבריטים ומתקופת ההתיישבות בנגב טרום הקמת המדינה. המסלול חוצה את הנחלים המנקזים את הנגב הצפוני וזורמים מערבה לים התיכון ונע בין שדות ובין חורשות ועצי שקמים עתיקים. הטיול עובר רובו על כבישי שירות של החקלאים החוצים את שמורת בארי ומחייב רכב 4X4 בשל הסחף הרב הנמצא על הכבישים. ביום גשם ויומיים לאחריו לא מומלץ לרדת מהכבישים לצדי הדרך בשל סכנת ההחלקה על אדמת הלס הספוגה במים - דומה לנסיעה על משטח קרח. לא תמיד הכביש חשוף - אך מי שייסע עם סיפור הדרך ועל הקוליסים מתחת לגלגלי רכבו סלול מצע קשה ויציב. מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים מספר 13 של צפון הנגב.

צילם: גלעד וגנר (ינואר 2009)

צילם: גלעד וגנר (ינואר 2009)צילם: גלעד וגנר (ינואר 2009)צילם: גלעד וגנר (ינואר 2009)צילם: גלעד וגנר (ינואר 2009)

איפוס מד המרחק

השביל הופך לכביש סלול לאחר מעבר התלולית שבירידה מהכביש ואנחנו ממשיכים עליו כק''מ עד למאגר המים החדש של נחל-עוז. המאגר משולט ובפתחו עמדת תצפית מעוצבת באבנים גדולות וזקופות ולצידן שולחנות וספסלים. בנקודה זו מומלץ לבאים מרחוק לעצור לארוחת הבוקר. לאחר 1.8 ק''מ מגיעים לצומת T בו פונים ימינה ונוסעים לאורך הסוללה של מאגר המים (בסימון שבילים שחור), נקודת ציון 2 הכביש יתעקל שמאלה וימינה ולאחר 4.3 ק''מ משמאלכם שדרת עצים מאונכת לכביש ולאחריה צומת בו עליכם לפנות ימינה עם השילוט ל''בארות יצחק הישנה''.

הוראות הגעה לתחילת המסלול:

תא השטח בו נטייל נמצא מערבית לעיר שדרות בדרום הארץ - מתחיל ליד קיבוץ סעד ומסתיים ליד צומת גמה. לבאים מהצפון מומלץ לנסוע לכיוון אשקלון ובצומת יד מרדכי לפנות מזרחה לכיוון שדרות על כביש מספר 34. בצומת גבים לפנות לכיוון צומת סעד, על כביש 232, שם מתחיל טיולנו. לבאים מדרום מומלץ להגיע דרך נתיבות ומשם על כביש 25 לצומת סעד. תחילת המסלול בצומת סעד, לבאים מצפון - פונים שמאלה בצומת T ומיד לאחר תחנת ההסעה שבצומת נכנס שביל ימינה לתוך השטח. נקודת ציון מספר 1

איפוס מד המרחק

לאחר 50 מטר על הכביש שביל שמאלה הנכנס לשטח ועולה עד מגדל המים הנטוש של בארות יצחק הישנה. (בימי גשם לא ניתן לטפס למקום עם רכב).

קיבוץ בארות יצחק

קיבוץ בארות יצחק הוקם על שמו של הרב יצחק ניסנבוים שנספה בגטו ורשה והיה מראשי יהדות פולין. הקיבוץ הותקף ונהרס על-ידי הצבא המצרי בשנת 1948 ואנשיו פונו צפונה - שם הוקם הקיבוץ מחדש.

מבקרים במגדל וחוזרים לכביש

ממשיכים על הכביש עם סימון השבילים הכחול ולאחר 1 ק''מ פונים ימינה, לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה, לאחר 2.6 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה -עוזבים את השביל עם סימון השבילים הכחול, ומיד פונים ימינה באותו כיוון ממנו באתם. נקודת ציון 3 ב 3.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בו פונים ימינה, נקודת ציון 4 לאחר 4.7 ק''מ (מצטבר) משמאלכם מתחיל החורש, נקודת ציון 5 ולאחר 5.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בו פונים שמאלה לצד החורש. נקודת ציון 6

איפוס מד המרחק

לאחר 0.5 ק''מ פונים שמאלה על כביש חצי סלול וחצי כורכר לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לשלט הפונה ימינה ליד אנז''ק. 200 מטרים לאנדרטה ו-200 מטרים בחזרה לאחר שעצרתם לנוח במקום.

יד אנז''ק

מצבת זיכרון גדולה לחללי הקורפוס הניוזלנדי - אוסטרלי שלחמו על כיבוש עזה מידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה. המצבה בצורת A כאות הראשונה במילה ANZAC.

איפוס מד המרחק

700 מטרים עד הצומת בו ניתן לפנות ימינה ולנסוע 500 מטרים הלוך עד לשיקמים עתיקים ויפים וחזרה 500 מטרים לצומת בו נמשיך ישר לתוך החורשה. (סה''כ 1.8 ק''מ). הצומת - נקודת ציון 7

לאחר 800 מטרים, על כביש בסימון שבילים ירוק, מגיעים לגשר גדול מעל נחל סחף שהוא חצי גשר אירי - כלומר מים יכולים לעבור מתחתיו אבל בשיטפון הם זורמים למעלה. לאחר הגשר הכביש הופך לכביש בטון - שריד מהתקופה המנדטורית ולאחר 500 מטרים נוספים אפשר לפנות שמאלה ולטפס למבנים של בארי הישנה - נח'ביר. הצומת - נקודת ציון 8

בארי הישנה

בארי הישנה - נח'ביר (בערבית: אדמה מבותרת) בשנת 1946 הוקם כאן קיבוץ בארי הישן במסגרת הקמת 11 הנקודות בנגב ונקרא על שם ברל כצנלסון. במלחמת העצמאות בארי לא נפלה ובמקום התנהלו קרבות מרים. לאחר המלחמה עבר הקיבוץ למזרחה לאזור עם אדמו טובות יותר.

מכרות הגופרית

חוזרים לצומת ופונים שמאלה על כביש הבטון המנדטורי לאחר 800 מטרים מגיעים למכרות הגופרית הפתוחים בהם מומלץ לטייל ברגל. נקודת ציון 9 לאחר המכרה הפתוח השביל ייקח אותנו ימינה למפעל הגופרית הישן. במפעל אפשר לבקר ולהתרשם מהבאר העמוקה - שלא רואים את תחתיתה (זהירות).

מפעל הגופרית

את מכרות הגופרית גילה חייל בריטי בזמן מלחמת העולם הראשונה והקים כאן את החברה הארץ-ישראלית למכירת גופרית.

אפשר להקיף את המבנים בשביל העוקף ולחזור לצומת ממנה נכנסנו למפעל. הצומת בנקודת ציון 9

איפוס מד המרחק

פונים ימינה ונוסעים על הדרך שמשמאלה רואים את הסוללות של מחסני התחמושת מתקופת שלטון הבריטים בארץ.

לאחר 800 מטרים פונים ימינה בצומת מחומשת (5 שבילים), לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) עוברים לצד מגדל תצפית, בנקודת גובה 61 מטר מעל פני הים, וממשיכים ישר לכביש המסומן בסימון שבילים ירוק. לפנינו, מעבר לגדר המקיפה את רצועת עזה, רואים את אל-בריג. לאחר 3 ק''מ (מצטבר) מתעקל השביל המסומן בירוק שמאלה ויורד ירידה חדה לחציית נחל הבשור. נקודת ציון 10

נחל הבשור

מגדולי הנחלים בנגב, מנקז את האזור של הנגב הצפוני החל מאזור רמת עובדת (ליד שדה בוקר) מערבה לים. אגן הניקוז של נחל הבשור כולל את נחל באר שבע ונחל גרר.

לאחר 5 ק''מ (מצטבר) בהם נוסעים בין בוסתנים של עצי שקמה, שקד, תאנים ורימון חוצים את נחל נצרה, לאחר 5.2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת. נקודת ציון 11

איפוס מד המרחק

אפשר לפנות שמאלה על כביש המטפס מעלה ולנסוע בכל כיוון 1.8 ק''מ עד לתצפית על המפגש של נחל אסף ונחל גרר. נחל גרר - מתחיל באזור קיבוץ להב ונשפך לנחל הבשור. הנחל מהווה את קו הגבול הגאוגרפי בין המדבר לאזורים הפוריים של צפון הנגב. נזכר בתנ''ך כמקום המריבה בין אברהם ויצחק, שחפרו בו בארות מים, לפלישתים.

הכביש עליו נוסעים לכיוון התצפית מכוסה בחלקיו בהרבה אדמה המסתירה חלקים ממנו ולכן הקפידו בנסיעה בקו ישר. לאחר התצפית חוזרים לכביש ופונים שמאלה. הצומת - נקודת ציון 11 כאמור.

לאחר 1.5 ק''מ הכביש עם המסומן בסימון שבילים אדום פונה שמאלה. נקודת ציון 12 לאחר 2.7 ק''מ (מצטבר) חוצים את הערוץ של נחל כיסופים ולאחר 4.6 ק''מ (מצטבר)מגיעים לכביש הראשי (מספר 242). נקודת ציון 13 החוזרים למרכז ייפנו שמאלה לצומת גמה ומשם חזרה לצומת סעד ולאשקלון. החוזרים לבאר שבע ימשיכו ישר בצומת לכיוון צומת מעון ומשם לצומת אורים.

תל גמה

אפשר לבקר ולטפס מעלה לתל גמה הנמצא 500 מטר צפונית לתל גמה ולצפות על נחל הבשור הזורם למרגלותיו.

נקודות הציון ברשת ישראל ישנה

מספר צפוניות מזרחיות 105205 1097693 1 104518 1096386 2 101006 1096296 3 100271 1095367 4 99453 1096120 5 99120 1096040 6 98671 1094746 7 98680 1093359 8 98741 1092433 9 95687 1092327 10 94697 1090461 11 94365 1089138 12 94777 1087128 13

להורדת קובץ טורבוCD הקליקו על התמונה

נשמח לקבל בתגובות לכתבה: הערות, תיקונים ועדכונים למסלול, תודה.