ירידה תלולה בשטח טרשי, קרקע קשה וקרקע חולית

לרדת ירידה, אפילו הקשה ביותר - זו לא הבעיה - בסופו של דבר הרכב יגיע מטה.
האתגר הוא לרדת ללא נזקים לרכב!

הנהג המקצועי הוא זה שיסיים את הירידה כשרכבו שלם ולנוסעים שלום!
(וכן, אפשר לרדת את מעלה ורדית מבלי לגעת או לשפשף אפילו במעט את המרכב/השלדה של הרכב)

שלב ראשון - תכנון

1. בחן את הירידה בעין או בסריקה רגלית - כדאי לרדת עד למטה. כפל קרקע או מדרגה יכולים ל''הסתתר'' דווקא בתחתית הירידה. 2. בחן את סיום הירידה ואת המשך המסלול - זכור כי העלייה חזרה תהיה הרבה יותר קשה! לכן, בטרם הירידה כדאי לבדוק האם יש המשך לשביל או לרדת בירידות שניתן לעלות בהן בחזרה. 3. אתר בורות, מדרגות ומכשולים לאורכה של הירידה. 4. בדוק מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הירידה: - ירידה בקו הניצב לירידה (גלגלים בכיוון הירידה) - אידיאלי אך לא תמיד אפשרי. - תמרון בין מכשולים לאורך הירידה יכול להביא את הרכב למצב של שיפוע צד ולהוות סכנה! 5. הגדר את מסלול הירידה ואם יש צורך - סמן נקודות בולטות בשטח. 6. תכנן היטב את קצב הירידה: - ירידה ''על הברקסים'' - במעבר מכשולים, בירידה עם מדרגות, כשיש צורך לפנות ולתמרן לצדדים, כשלא ניתן לבלום בסוף הירידה. - ירידה ''על המנוע'' (באמצעות בלימת מנוע) - כאשר הירידה ישרה, כשאין עיקולים חדים, בירידה ללא מדרגות, כשקיימת אפשרות להאט לקראת סוף הירידה.

שלב ראשון - תכנון

שלב שני - הכנות

5. פנה מכשולים לאורך ציר הירידה. 6. מלא בורות ומדרגות באבנים ו/או בשקי חול - גם בירידה יש חשיבות למילוי בורות. - הקפד על שימוש בכפפות. - אין לזרוק או לדרדר אבנים. 7. אין להוריד אוויר בצמיגים. 8. שלב להילוך כוח LOW ונעל נעילה מרכזית (או שלב ל 4X4). 9. שלב להילוך נמוך - הילוך ראשון בתיבת הילוכים ידנית וגם בתיבה אוטומטית. 10. התקדם מעט על מנת לבדוק כי תיבת ההילוכים ותיבת ההעברה משולבות היטב.

שלב שני - הכנות

...ועוד מספר הערות חשובות לפני תחילת הירידה

- השתמש במכוון קרקעי אם צריך - חשוב כי המכוון לא יעמוד לפני הרכב אלא לצידו ובמקום גבוה (הרכב יכול להידרדר לכיוונו ללא שליטה). - זכור כי בזמן הירידה אינך רואה את מה שקורה בסמוך לגלגלים. - רצוי להשאיר חלונות פתוחים כדי לשמוע את הרכב ואת המכוון ולהתרכז בירידה. - הרחק את הצופים מצידי הרכב ומלפניו. הרכב יכול להידרדר ללא שליטה לכיוונם. - הקפד להיות חגור בחגורת בטיחות לרבות שאר הנוסעים ברכב.

...ועוד מספר הערות חשובות לפני תחילת הירידה

שלב שלישי - הירידה

11. התחל את הירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס. 12. התקדם באיטיות תוך כדי לחיצה על הברקסים ושחרורם לפרקים קצרים. עשה זאת כך שהרכב יתגלגל קדימה ברצף אך לאט וללא טלטולים מיותרים. 13. סבלנות - רד את המכשול לאט ועם מינימום נדנודים של הרכב (כך אתה שומר על מהלך מתלה מקסימאלי ולא משתפשף בקרקע). 14. אם הירידה מאפשרת זאת (ירידה ישרה, ללא מדרגות וללא פניות חדות) עזוב את הברקס ואפשר לרכב לרדת את הירידה כשרק המנוע בולם את הרכב. 15. זכור כי כאשר הרכב צובר מהירות - לחיצה על הברקס יכולה להיות מסוכנות ולהביא את הרכב למצב של שיפוע צד! (הגלגלים האחוריים יינעלו - שכן השתנתה חלוקת המשקל לטובת קדמת הרכב - וגלגל נעול רוצה להוביל!). 16. אם אתה יורד ''על המנוע'' (באמצעות בלימת המנוע) שמור על הגה ישר. 17. במקרה ואתה מרגיש כי ''התחת בורח'' (החלק האחורי של הרכב מנסה להוביל) לחץ מעט על הגז והרכב יתיישר קדימה.

שלב שלישי - הירידה

שלב רביעי - ממשיכים הלאה

18. בדוק תחת הרכב כי אין שברים ו/או נזילות. 19. אסוף את מה שהשארת בירידה (שקי חול, את חפירה וכו') 20. סע לשלום, עד לירידה הבאה.

שלב רביעי - ממשיכים הלאה

חשוב לדעת

- הירידה בשטח מחייבת ידע, ניסיון ומקצועיות! - אין להיכנס לשטח ללא רכב נוסף! הערה: השימוש בלשון זכר נעשה רק מטעמי נוחות (לנשים יש סבלנות רבה יותר המאפשרת לרדת ירידות באיטיות).

חשוב לדעת

תגובות

4 תגובות

1

*רמי*

08 ביוני 2017 ב 20:57

ירידה תלולה בשילוב רוורס

אהלן עופר.
מה דעתך על השיטה של ירידה תלולה כאשר תיבת ההילוכים האוטומטית משולבת לרוורס. למעשה יורדים ללא נגיעה בברקס רק עם משחק עדין בגז. מעבר למיומנות והמחסום הפסיכולוגי לשחרר ברקס בירידה תלולה.. האם גורם נזק לתיבה? סיכונים? וכו
בתודה מראש.
רמי הרמן

2

Ogash Ofer

08 ביוני 2017 ב 22:27

ירידה-חכם ומועיל !


לא ניסיתי אף פעם ויכול להיות שזה עובד בפועל, אבל לא נראה לי שהיצרן תיכנן את האפשרות הזו ולכן גם הנזק (בעיקר לגיר) יכול להיות גדול.

3

micha_k

09 ביוני 2017 ב 12:42

ירידה תלולה בשילוב רוורס

*רמי* כתב/ה:
"אהלן עופר.
מה דעתך על השיטה של ירידה תלולה כאשר תיבת ההילוכים האוטומטית משולבת לרוורס. למעשה יורדים ללא נגיעה בברקס רק עם משחק עדין בגז. מעבר למיומנות והמחסום הפסיכולוגי לשחרר ברקס בירידה תלולה.. האם גורם נזק לתיבה? סיכונים? וכו
בתודה מראש.
רמי הרמן"
זה טפשי ומסוכן שבעתיים (בכלל בלי להיכנס להיבט הנזק האפשרי) . תמיד, אבל תמיד אתה צריך להיות בהילוך שמשפיע או יכול להשפיע על התנהגות הרכב בדרך צפויה. לכן לא יורדים ירידה בניוטרל כדי לחסוך דלק או לחיצות קלאץ' , לא יורדים עם הילוך אחורי, לא יורדים אחרוה בראשון  וכו'. גם בירידה התלולה ביותר, ייתכן מצב של כניסה לשפצ או כמעט התהפכות. במקרים כאלה, רק נגיעה בגז עם היגוי לכיוון ההתהפכות יעזרו. 

4

ogash4x4

09 ביוני 2017 ב 22:57

ירידה-חכם ומועיל !


מסכים עם כל מילה של מיכה. 

ובקיצור זה גם לא מקצועי לנהוג בהילוך רוורס בירידה. 

אם זו ירידה תלולה מידי עבורך או עבור הרכב תבחר ירידה אחרת.