שטח 4X4 > כתבות > שטח

צמיגים

הגיע העת להחליף צמיגים. אתם מגיעים לפנצ'ריה להחליף והנה, הינכם עומדים לפני הר, חומה עצומה, פירמידה אדירה של צמיגים, כולם מיועדים לרכבי - שטח. איך נוכל להבחין, איזה צמיג מיועד לג'יפון העירוני, שאינו יורד מהאספלט, לצמיגים המיועדים לעבודת שטח נטו? מה עלינו לחפש ואיזה צמיג יתאים לרכב שלנו? ממה להיזהר?

סוגי צמיגים

ובכן, צמיגים מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים: צמיגים בעלי נטייה לכביש, צמיגים דו - שימושיים, וצמיגי שטח. בקצה הסקאלה, יש צמיגים בעלי אוריינטציה חדה יותר, כמו צמיגי כביש בלבד וצמיגי טח טהורים. איך ניתן להבחין ביניהם? פשוט מאוד! לצמיגים בעלי הנטייה לכביש, סולייה אחידה עם ''קוביות'' קטנות וצפופות, ולרוב, גם תעלות ניקוז מים אורכיות. מיבנה הסולייה אינו שונה מהותית ממה שנמצא בצמיגי מכוניות פרטיות. אם כי, מציגים אלו גסים וחזקים יותר (מצמיגי הפרטיות), וזאת, בשל הצורך לשאת את מישקלו הגדול של הג'יפ. צמיגים אלו, יגיעו לרוב, כצמיגים הסטנדרטים בג'יפ.

סוגי צמיגים

יכולתם הטובה היא, בביצועי הכביש, שעליו הם מקנים אחיזה מצויינת ומרחקי בלימה בטיחותיים. יכולתם בשטח אינה מבריקה אך היא תוכל לספק את הצורך בנסיעת שטח תונה. מיבנה הסולייה הצפוף אינו מאפשר ניקוי מהיר של הסולייה מבוץ או חדירה לקרקע תחותה. למרבית הצמיגים, מסוג זה, דופן רכה ודקה (כדי לשפר את נוחות הנסיעה), ויש להיזהר מאוד, שלא לצבוט את הדופן בשטח. עבור מי שממעט ''לרדת'' לשטח, צמיגים אלו יהיו הבחירה הנכונה והבטוחה בכביש. מהעבר האחר, קיימים צמיגי הבוץ או צמיגי השטח הייעודים. צמיגים אלו, ייקנו אחיזה מצויינת במיגוון רחב של סוגי שטח. מבוץ, חול, אבנים, מישטחי סלע ודרדרת. ניתן לזהותם, על המדף, בקלות על - ידי מיבנה הסולייה הגס. הסולייה מורכבת מקוביות גדולות ומרוחקות אחת מהשנייה, בסידור אגרסיבי ביותר. שימוש בצמיגי שטח ''יעודיים'', יאפשר לכם ''לתקל'' שטחים בביטחון מלא. במצבים קיצוניים של אחיזה גבולית, שיפועי צד, בלימה במורדות ונהיגת שבילים מהירה, התמורה של צמיגי השטח, היא מעל ומעבר ועושה את הנהיגה בשטח לבטוחה ומהנה יותר. צמיגים אלו, הם בעלי מיבנה חזק וגס. עמיד בפני צביטות, אבנים חדות ודקרים. הסיכויים לסיים טיול ללא תקר טובים לעין ערוך מאשר עם צמיג בעל נטייה לכביש. לעומת זאת, בכביש, המצב מישתנה לרעה. הצמיגים מפיקים רעש רב, בשל ''שריקת'' הקוביות במגע עם האספלט. שטח המגע של הצמיגים עם האספלט מוגבל, מכיוון, שרק הקוביות באות במגע עם הכביש. כתוצאה מכך תיפגע אחיזת הכביש, מרחקי הבלימה יגדלו. אם עברתם לצמיג במידה גדולה, הרי שגם מרכז הכובד של הרכב ישתנה,ואם הוא גבוה יותר, הרי שנטיית הרכב להתהפכות תיגדל, ואפילו הספידומטר עשוי לזייף(תלוי ביצרן הרכב). זה לא כל-כך גרוע כמו שזה נשמע, אבל עליכם לזכור שאחיזתכם בכביש לוקה, ויש להתאים את נהיגתכם אליה. על כביש רטוב היזהרו שבעתיים!

להורדת הקובץ לחץ כאן

צמיגים אלו יתאימו, לדעתי, למי שמבלה את עיקר זמנו בשטח. אם זה חברות לטיולים, חקלאים ועוד. חברי הגרעין הקשה של הג'יפאים, גם הם משתמשים בצמיגים מקטגוריה זו אך כאמור, בכביש צריך להיזהר.

בין הצמיגים בעלי הנטייה לכביש, לבין צמיגי השטח הטהורים, נמצאים הצמיגים הדו שימושיים. על המדף ניתן לזהותם ע''י הרכב סולייה אגרסיבי יותר מצמיגי הכביש, אך עדין יותר מצמיגי השטח. צמיגים אלו, מנסים לשלב את המיטב של שני העולמות. יכולת כביש טובה ויכולת שטח טובה. כמו כל פשרה, גם הצמיג הדו-שימושי יהיה פחות טוב בכביש מצמיג הכביש, ופחות טוב בשטח מצמיג שטח. אך הצמיג הדו-שימושי יכול לתת מענה מצויין על-פני קשת רחבה יותר, משני הצמיגים האחרים גם יחד. הצמיגים הדו-שימושיים אינם מרעישים בכביש, ניקוז המים בהם טוב, שטח המגע עם האספלט גדול ואחיזתם בכביש איתנה. כך גם נקבל מרחקי בלימה טובים(קצרים). לנסיעת שטח הם מצויידים במבנה סולייה אגרסיבי, המקנה אחיזה במרבית סוגי השטח, מלבד שטח רך במיוחד. גוף הצמיג מאסיבי ומוגן יותר מצמיג הכביש, ולכן לא יהיה פגיע בשטח כמו צמיג הכביש. בעיניי, צמיג דו-שימושי, יהיה הפשרה הטובה ביותר עבור המטייל הרציני, הדורש יכולת שטח טובה, אך אינו מוכן לוותר על איכות החיים והבטיחות בכביש.

באשר לרוחב הצמיג. לפני הכל צריך לשבור מיתוס. צמיג רחב, לא בהכרח, ייקנה אחיזה משופרת, ואפילו להיפך. בשטח אנו רוצים לחדור את פני הקרקע, לשם כך, אנו זקוקים לצמיג שמשקל הרכב יוכל ללחוץ אותו פנימה. צמיג רחב, מפזר את משקל הרכב על פני שטח גדול יותר ומפחית את עוצמת ''הנשיכה'' של הצמיג(בחול, לעומת זאת, איננו רוצים לשקוע ולכן נצטרך צמיג רחב כדי להפחית את הלחץ על החול הרך). לדעתי, הטוב ביותר להצמד למידות הצמיג המומלצות ע''י ייצרן הרכב. בטוחני, שלייצרני הרכב, נסיון רב יותר ומחלקת מו''פ, מיקצועית יותר מכל ''מומחה'' בשכונה. כך גם, יימנע מכם מפגש לא נעים עם החוק. אם תרצו להרכיב צמיגים רחבים בשביל ה''פוזה'', זו סיבה טובה כמו כל סיבה אחרת, רק קחו בחשבון את הפגיעה בביצועי הרכב ובעומס המוגבר על מערכותיו המאכניות ואת חיבת המשטרה?

תגובות

0 תגובות