שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ בטיחות

צמיגים - טיפול נכון ובטיחותי

הצמיגים הינם הקשר היחידי של מכוניתנו לכביש ולשטח.
ושלנו (הנוהגים והנוסעים) עם החיים...תרתי משמע!

להלן מספר כללי בטיחות והוראות לשימוש בטוח בצמיגים:

1. יש להתקין צמיגים במידות שקבע יצרן הרכב!!!

מידות אלה מצוינות לרוב בספר הרכב ובמדבקות לחץ האוויר המודבקות ברכב. מידות הצמיגים הינן ערך חשוב שכן המתכנן התייחס למידות הצמיגים בהתייחס לעומס המופעל על כל מכלולי ההנעה של הרכב דהיינו: ציריות וסיטיליטים, כמו גם לאביזרי השיכוך וההצמדה לכביש כמו: קפיצים, בולמים, כריות הבולמים ועוד. שינוי מידות הצמיגים יגרום גם לסטייה של מד האוץ, כיוון שגם נוסחאות אלה מבוססות על קוטר הגלגל ומספר הסיבובים שהוא מסתובב.

1. יש להתקין צמיגים במידות שקבע יצרן הרכב!!!

2. בעת בה הגיע הזמן יש להחליף את הצמיגים

אם כתוצאה מתקר ואם מכל סיבה אחרת, כמו גומי יבש (בתנאי ארצנו). צמיג מעל 3 שנים יסבול מהתייבשות הגומי וכתוצאה מכך לבלאי בלתי אחיד בסוליית הצמיג לתופעת רעידות ולאובדן אחיזת הכביש, לאובדן יעילות הבלימה ולקשיי ניהוג הרבה לפני שעומק החריצים בסוליה ירד מתחת ל-2 המ''מ המפורסמים... יש להקפיד כי על אותו הציר יותקנו תמיד שני צמיגים זהים לחלוטין! באם אנו מחליפים את כל ארבעת הצמיגים אין בעיה, עדיף תמיד לרכוש ולהתקין 4 צמיגים זהים. באם אנו מחליפים רק זוג צמיגים נקפיד תמיד כי זוג הצמיגים החדש יותקן בציר האחורי של הרכב ולא משנה אם ההנעה היא קדמית או אחורית או רב הינע (4X4) - הסיבה לכך היא בטיחותית בלבד, שכן אם יקרה תקר לאחד הצמיגים בציר הקדמי וחלילה יתפוצץ הצמיג בעת הנסיעה - יש לנו הגה בידיים ונוכל לתקן את הסטייה. אך אם הגלגל מתפוצץ מאחור - רוב הסיכויים שהרכב יתהפך!!! אל תניחו לאיש הצמיגים לחסוך עבודה גם אם זוג הצמיגים שאתם מחליפים הוא הקדמיים, הורו לו לפרק את האחוריים להעבירם קדימה ולהתקין את שני החדשים מאחור. בכל מקרה של החלפת צמיגים מומלץ לערוך בדיקת זוויות לציר הקדמי והאחורי (כיוון פרונט) כדי להחזיר את הצירים לזוויות המקוריות לפי תכנון היצרן. כיוונים אלו משתנים תדיר עקב בורות בכביש, עליה וירידה על מדרכות, במפרים למיניהם, ועוד רעות חולות הפוקדות את כבישי ושבילי ארצנו היקרה.

2. בעת בה הגיע הזמן יש להחליף את הצמיגים

3. לרכב בעל הנעה קבועה לארבעת הגלגלים - יש להחליף את 4 צמיגים יחד

וזאת עקב הנזקים שיגרמו לדיפרנציאלים. במכוניות ממוחשבות כמו הפראדו של טויוטה לסוגיו כיוון שהמחשב סופר את מספר הסיבובים שמבצעים הגלגלים וקוטר לא זהה בין ארבעת הצמיגים יגרום לתקלות שונות בין השאר גם לנזק לתיבת ההעברה (טרנספר).

3. לרכב בעל הנעה קבועה לארבעת הגלגלים - יש להחליף את 4 צמיגים יחד

4. לחץ האוויר בצמיגים - זהו הגורם לרוב הצרות הפוקדות אותנו, שימו לב !

צמיג יכול לאבד כמחצית מכמות האוויר הנדרשת ועדיין לא יראו זאת על פני הצמיג. לחץ נמוך מידי במהירויות גבוהות יגרום להתחממות יתר של הצמיג ולסיכוי טוב כי יתפוצץ! לחץ אוויר נמוך - יגרום לשבירת דפנות הצמיגים ולבלאי יתר, כמו גם לאובדן המגע של סוליית הצמיג עם הכביש. לחץ גבוה מידי יגרום לאובדן אחיזת כביש אך גם יתרום חלקו להתחממות יתר של הצמיג! לחץ אוויר גבוה - יגרום גם לאי מגע תקין של סוליית הצמיג עם הכביש, ולקפיצות ורעידות יתר ברכב. לחץ אוויר תקין (לפי הוראות היצרן) יעזור לשמירה על יציבות הרכב, יעזור לצריכת דלק תקינה ולהתנהגות תקינה של הרכב בזמן חירום. יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בזמן שהצמיגים עדיין קרים זאת אומרת - לפני הנסיעה ורצוי לבצע בדיקה זו אחת לשבוע עד 10 ימים בתנאי הכבישים של ארצנו. לחץ אוויר תקין יתרום גם לשמירה על אורך חיי הצמיג ועל קצב התבלות נכון. כמו גם לניהוג תקין, למרחק בלימה קצר, לאחיזת כביש נכונה וטובה, ימנע התעייפות הנהג מהרעידות וממשיכת ההגה.

4. לחץ האוויר בצמיגים -  זהו הגורם לרוב הצרות הפוקדות אותנו, שימו לב !

בברכת נסיעה בטוחה ומהנה




לטיפ בטיחות נוסף הקליקו כאן
לטיפ שטח הקליקו כאן

 בברכת נסיעה בטוחה ומהנה

תגובות

3 תגובות

1

Ogash Ofer

13 ביולי 2006 ב 09:07

כל הפרש גורם נזק

ככול שההפרש קטן יותר הנזק קטן יותר! ככול שנוסעים לאורך זמן ארוך יותר הנזק גדול יותר! כאלו הפרשים בקוטר הצמיג יכולים להיות אף מהפרשי לחץ אויר בצמיגים. לכן מומלץ לנסוע עם צמיגים זהים ולבדוק לחצי אויר. אם אין ברירה ונוסעים עם גלגל חלופי, שאינו תואם לגלגל בצד השני של הסרן, לאורך מרחקים קצרים (מאות קילומטרים) - הנזק שיגרם קטן.

2

אורח/ת

13 בספטמבר 2016 ב 13:49

לחץ אוויר

האם במעבר מצמיגי H/T לצמיגי A/T יש להמשיך ולנפח במצב קר עפ"י המלצת היצרן / לערך גבוה יותר / נמוך יותר..?

3

Ogash Ofer

13 בספטמבר 2016 ב 14:15

לחץ אוויר בסוג צמיג אחר

הייתי נשאר על אותו לחץ אוויר כפי שהיצרן ממליץ