שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > אפריקה

אנדלוסיה האחרת

טריפה - לחוף האוקיאנוס האטלנטי, הוא גן העדן האולטימטיבי לגולשי הגלים מכל אירופה - אך לא רק!
נוף עוצר נשימה, הרי מרוקו כמעט בהישג יד מעבר למייצר, ועתיקות פניקיות ורומיות בקרבת מקום - יוצרים תמהיל כל כך מיוחד שאין מילים לתארו.
טייל וכתב: ברוך טבצ'ניק, ספרד 2006

היה לנו מזל, וראינו שני שועלים, איילה ובואש

במשך טיול לאור הירח מהלנד רובר הממוזג, בפארק הכי גדול באירופה לעצי שעם. הנוף הלילי הקסום הוביל אותנו מהפארק לכיוון חוות טחנות הרוח הגדולה בקרבת Tarifa. חוויה באמת מיוחדת במינה.

מוקדם בבוקר הגענו לאחוזה משפחתית אשר מגדלת פרים מדורי דורות

פרים למלחמת פרים! הקורידה. חיה אימתנית השוקלת 600 ק''ג לפחות. ראינו את החיות בסביבה הטבעית שלהן ושמענו הסברים מקיפים על תהליך הסלקציה שלהם. בדרך לטריפה על החוף יש מערכת מגדלי תצפית מהתקופה המורית בספרד (No hay moros en la costa = אין מוסלמים על החוף) הוא משפט שנשמר בשפה הספרדית עד עצם היום הזה ופירושו העכשווי שאין מצוטטים או שומעים אותך.

כמובן שהיינו גם בJerez de la Frontera

ביקב שהמציאו את היין שרי כל כך אהוב על הבריטים, ובעיר Cadizובעיר Sevilla הנפלאה ובשפך הנהר Guadalquivir (וואדי אל כביר). בקרבת מקום הפארק הלאומי Donana, שהוא שמורת הטבע הגדולה ביותר באירופה,עיר מקלט ענקית לעופות דורסים נדירים, לשטחי דיונות, לשטחי ביצות וליערות גדולים.

עוד אחד מיהלומי הכתר היה הביקור ב- Ronda

הדרכים ההרריות שזורות בכפרים הלבנים המפורסמים הן בלתי נשכחות. לכפרים לבנים רבים יש היסטוריה מעניינת מאוד. יש גם כפרים לבנים עם עיסוק מרכזי אחד לכל הכפר. ראינו כפר שכמעט כל תושביו מתפרנסים מעיבוד עורות, תוך שמירה קפדנית על המסורת של מאות בשנים. יש כפר אחר שמוציא לאור חוברת כרומו מהודרת כל חודש, עם מאמרים ורשימות אשר נכתבים במיוחד לחוברת הזו, על ידי בנים של הכפר אשר משמשים פרופסורים, דוקטורים ופעילי חברה ברחבי המדינה, ושומרים קשר הדוק עם ''האדמה''. מגיעים לעיר Ronda דרך גשר בן ארבע מאות שנה, המתנשא גבוה מאוד מעל וואדי עמוק, צר וגועש, המחבר בין שני חלקי העיר.

הטיילת הארוכה והמרשימה מעל התהום של העמק מאפשרת קליטת נופים ייחודיים

מהמרפסת של הטיילת ''שוחררו'' לתהום אנטי-פרנקיסטים במלחמת האזרחים בספרד, אך על זה לא מדברים שם. Ronda היא המולדת האמיתית גם של מלחמת הפרים המודרנית. הרבה טקסים נוצרו על ידי שלושה דורות של לוחמי שוורים מפורסמים שנולדו שם. שווה לבקר במוזיאון המקומי ובזירת הקורידה העתיקה.

לא היינו בצוק של גיברלטר עם הקופים המפורסמים ואולם הקונצרטים המצוי במערה הטבעית והפעילה בלב הצוק

גם לא ביקרנו בעיר Cordoba, עם המסגד העצום שמשכן עשרות כנסיות. גם לא ביקרנו שם ברובע הישן הכול כך מיוחד. פסל של הרמב''ם, סמטאות צרות. בתים שמתגוררים רק עשירים היכולים להשקיע ולשמר את האופי העתיק האוטנטי של העבר המפואר. אלה בתים שפעם בשנה פותחים שעריהם לתחרות מרהיבה של Patio Andaluz מלא עציצים על הקירות. גם לא טיילנו בגרנדה. La Alhambra עם הארמונות המרהיבים והגנים היפים תחכה לנו לביקור הבא.

לא היינו בצוק של גיברלטר עם הקופים המפורסמים  ואולם הקונצרטים המצוי במערה הטבעית והפעילה בלב הצוק

לא היינו בכל האתרים הנפלאים הללו ולא נסענו מאות קילומטרים בין עצי זית מאופק עד אופק

לא עשינו זאת על מנת להתמקד באזור אחר שדרש את כל תשומת לבנו. כל בוקר אכלנו ארוחת בוקר טיפוסית של אנדלוסיה- טוסט עם רסק עגבניות ושמן זית משובח. בהחלט בדאי לנסות. ארוחת צהריים היא ארוחה דשנה עם מנה ראשונה ומנה אחרונה. מומלץ ללגום גם מהיינות המצוינים של ספרד. רבים הם האנשים שמבקשים במיוחד יין La Rioja, דווקא מצפון המדינה. מנהג ממש משונה הוא של המפיות ניר על הרצפה של בית אוכל. זאת הדרך העממית להמליץ על המקום - הרבה מפיות מעיד על אוכל טוב. בערב, חובה ללכת למקום שמגישים tapas.

לא היינו בכל האתרים הנפלאים הללו  ולא נסענו מאות קילומטרים בין עצי זית מאופק עד אופק

אזור אחר מרשים במיוחד נמצא דרומית לגרנדה

Alpujarra, הוא אזור סקי הררי שרבים מתושבי הכפרים בסביבה גרים במערות, בכפרים ששמרו את אורח החיים הערבי עם רחובות מפותלים וצרים, המטפסים או יורדים בצורה די תלולה.במיוחד אפשר לציין את Capileira הנמצא ב Barranco de Poqueira עם נופים לא מן העולם הזה. מהצפון נכנסים לאזור דרך Puerto de la Ragua, אזור סקי מפותח ויפהפה ב Sierra Nevada. האזור הזה מצטיין בנופים מאוד מיוחדים. בתוך הבתים הבנויים בתוך ההר אפשר לקבל כמעט כל שרות. יש כפר עם מעינות מים חמים, ומצוי בתוכו ספא ברמה גבוהה. יש גם שרותי אינטרנט ומה לא.

יוצאים מן האזור בדרום דרך Alhama de Almeria

ומשם אפשר כבר להשקיף על החוף הנפלא של Costa del Sol. כדאי מאוד להתעכב ב Cabo de Gata ממש קרוב Almeria, ולהתרשם מהשקיפות המיוחדת והנפלאה של מי הים התיכון. את הטיול כולו עשינו בשטח הררי במקביל לקו החוף. התחלנו במערב והגענו למזרח. כל האזורים בהם נסענו נמצאים בקושי שעתיים מחוף הים. איזה הבדל מדהים בנופים, בצמחיה ובחיות ובאורח החיים של התושבים ובמסורת.

טייל וכתב: ברוך טבצ'ניק

הכותב נסע כאורח של חברת Tarteso המבצעת טיולים לפי הזמנה.