שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

יש היגיון בשיטפון

חגיגות החורף החביבות עלינו הן בדיוק הזמן בו קיים הסיכוי הגבוה ביותר להיפגע. קצת חומר למחשבה על שלג, שטפונות ומאות הקילומטרים שביניהם

חורף היא עונת החגיגות של הג'יפאים בישראל. תחת כל אתר רענן מתארגנות עשרות התאגדויות ספונטניות לצורך השתכשכות זו, או אחרת. עם הסימן הראשון להרעה בתנאי מזג האוויר ממהרים מאות ג'יפאים לתפוס את השלג/שיטפון/בוץ/ג'קוזי וכדומה. קל להבין את הצורך לחגוג, במיוחד לאור העובדה שאחד עשר חודשים מתוך השנה אנו מבלים מול פתחי המזגן, בניסיון נואש להימלט מחום הקיץ השורר כאן אצלנו במדבר.

מהשלג אל השטפונות

חגגתי רבות בשבוע שעבר. ביום רביעי העפלתי יחד עם קבוצה של אתר השטח אל השלג ברמת הגולן ובעודי יושב למחרת היום, מנסה להפוך את חוויות הקור למחול אצבעות על המקלדת, הגיע הטלפון שהחרידני מרבצי כדי לצפות בשרידי השטפונות בנחל צין ובנחל הבשור. הנקודה המעניינת היא שחגיגות הג'יפאות הללו היו מאוד כבישיות באופיין וכללו מעט מדי נסיעה בשטח, מה שעורר בי את ההגיגים אשר אתם קוראים.


נועם וחבורתו מעפילים לחרמון

מהשלג אל השטפונות

בכל טיול שטח אנו נוסעים מרחק רב יותר על הכביש מאשר בשטח, אך בחגיגות החורף היחס מחריף. נכון, יש לעתים שלג בירושלים, אך לרוב נצפין עד לרמת הגולן כדי לראותו – הרי לכם מתכון לנסיעת כביש ארוכה פי 20, או יותר, מהנסיעה בשטח. כך גם עם ציד שטפונות. היחס הפרטי שלי בשבוע שעבר היה משהו כמו 3 אחוזים של נהיגת שטח מתוך כלל הנסיעה. נזכיר רק כי חגיגות אלה עלולות להערך בתנאי מזג אוויר קשים, על כבישים מוצפי מים ומוסתרי ערפל. בתנאים קשים אלה אנו מנווטים את מרכבות השטח המסוכנות שלנו, בינות לנהגי קופסאות פח הלומי מזג אוויר. אז הנה נקודה אחת לדיר באלאק פראי למדי.

ולפעמים, החגיגה נגמרת

בחגיגה, כמו בחגיגה, צריך לזכור דבר נוסף. מצג הרוח החגיגי, או הרצון לחגוג עלול לגרום לנו להשתטות יתר על המידה, או סתם לכבות את שיקול הדעת. בנהיגה בשלג אנו עלולים להתרגש ממציאת משטח מושלג שטוח למראה, לכוון את ההגה למרכזו, לתת גז ולסיים את החגיגה עם דיפרנציאל מנופץ על ידי סלע חבוי. בציד שטפונות אנו עלולים לשגות בהערכת מהירות וכוח המים הזורמים לפנינו, או למצוא עצמנו תקועים בתוך אמבטיה של אדמת סחף הנראית תמימה למראה, כזו שתחבק את כלי הרכב שלנו באופן עתיר אהבה.

ולפעמים, החגיגה נגמרת

בכל טיול שטח אנו עורכים סוג של חגיגה בסביבה דלת חוקים ומגבלות ועתירת סיכונים. כאשר הסיבה למסיבה היא כה חגיגית ונדירה יש להישמר שבעתיים מפני אובדן ההיגיון ויש להזכיר לעצמנו את הסכנות הכרוכות בחגיגה, אחרת זו עלולה להיגמר באופן מהיר ומר.

תגובות

0 תגובות