שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

המערכת שתציל את חייכם

מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה, ABS, קיימת זמן רב בכלי הרכב שלנו, אך עדיין רבים לא מכירים אותה. קצין הבטיחות אהרון טרייסטמן מסביר מה זה ABS ולמה זה טוב

רוב המכוניות כיום מצוידות במערכת למניעת נעילת גלגלים בעת הבלימה (Anti Brake-lock System), או בקיצור ABS. המערכת הזו תורמת רבות ליכולת השליטה ברכב בעת בלימה במשטח רטוב, בהשארת אפשרות היגוי בעת בלימה קשה ובאפשרויות תמרון הרכב. אנו נשארים בשליטה כאשר המערכת מאפשרת לנו את היגוי הרכב, שהיה אובד במקרה של החלקת גלגלים. הבעיה היא שלא כולנו יודעים להשתמש נכון במערכת חכמה זו.

המערכת למעשה מדמה את פעולת הפמפום על דוושת הבלמים שפעם עשינו, כדי למנוע את נעילת הגלגלים וכניסה למצב החלקה בלתי נשלט. המערכת עושה זאת במהירות רבה פי כמה וכמה מאשר אנו מסוגלים לבצע באמצעות רגלינו, היא מצוידת בחיישנים המודדים את מהירות סיבוב הגלגלים ובהתאם לכך המחשב של המערכת מבצע את הבלימות והשחרור לסירוגין. הבדל נוסף בין ABS לפמפום הוא שהמערכת בולמת כל גלגל בעצמה המתאימה לו, בעוד פעולת הפמפום מטפלת בארבעת הגלגלים באותו אופן ובאותה עצמה.

כל מי שהתנסה בהפעלת המערכת יודע כי הפעולה מלווה ברעידות של הדוושה ובתקתוקים מוזרים. רובינו נבהלים ומרפים את הלחץ מדוושת הבלם ובכך אנו מוציאים את המערכת מפעולתה המבורכת. בכך אנו גורמים למכונית שלא לבלום. במצב בלימה קיצוני או בלימת חירום יש להפעיל את מלוא הלחץ האפשרי על דוושת הבלם ולא להתייחס לתקתוקים המושמעים או לרעידות הדוושה. במצב כזה של לחץ קבוע מתמשך תוכלו לעצור בזמן את הרכב, ואף לנווט תוך כדי בלימה עם ההגה כדי לעקוף מכשולים.

בעיה עקב יעילות המערכת מתעוררת בכך שמרחק הבלימה שלנו מתקצר מאד בכביש רטוב ולכן יש צורך לוודא במראות הרכב כי הרכב שמאחורינו הבחין בבלימה ובולם אף הוא. פעולת המערכת מבורכת ויעילה גם בכביש יבש. בשטח ישנם תנאים בהם חלק ממערכות ABS מאריכים את מרחק הבלימה ולכן מומלץ לנתק את המערכת בתנאים חלקים, או להכיר את פעולתה ומגבלותיה ולנהוג בהתאם.

בברכת נסיעה זהירה ובטוחה

תגובות

0 תגובות