שטח 4X4 > כתבות > שטח

בטיחות מרוכזת

כמה ידיים צריך נהג מצוי? כמה עשרות, אם נספור את כל הפעולות שאנו עושים בזמן נהיגה. קצין הבטיחות אהרון טרייסטמן מסביר מדוע צריך בכל זאת להתמקד בנהיגה

לאחרונה התבשרנו, כי שר התחבורה עומד להתקין תקנה, שתשלש את סכום הקנס על שיחה באמצעות טלפון נייד שלא באמצעות דיבורית קבועה המותקנת ברכבינו לסך של 2250 שקלים, בתוספת כמות נכבדת של נקודות. בשולי הדברים צריך רק לזכור כי גם דיבורית קבועה ברכב מסיחה את דעתו של הנהג, אבל שימוש בטלפון בלעדיה במהלך נהיגה הוא מסוכן ביותר.בדרך כלל, איני נוהג להזדהות עם מהלכי הרגולאטורים במדינתנו לפחות אלה העוסקים בתחבורה. הפעם אני מסכים עם מדיניותו של שר התחבורה מופז, כיוון שלדעתי האישית והמקצועית הגיעו מים עד נפש! ברצוני לחדד נקודה מסוימת הקשורה לנושא הנהיגה ועל נקודה זו אכתוב הפעם.

ובכן, רבים מאיתנו חוטאים תוך כדי נהיגה בעישון סיגריה. פעולה זו גורמת להסחת הדעת בצורה חמורה מאד, כיוון שצריך להוציא את הסיגריה מהקופסא? צריך! לצורך כך צריך בדרך כלל 2 ידיים? צריך. איזו יד אוחזת בהגה באותו רגע? נניח שאת הפעולה הזו צלחנו בשלום? עכשיו צריך להצית את הסיגריה ואז אנו מחפשים במבטינו את המצית, לוחצים עליו, ממתינים וכשהוא קופץ מציתים את הסיגריה – פעולה המצריכה ריכוז כדי שלא ניכווה חס וחלילה. עד עתה ולכל אורך הפעולות הנ''ל איבדנו את הריכוז בנעשה בכביש!!! לאחר שהצתנו את הסיגריה ועד שנכבה אותה (רוב הסיכויים שאת האפר והסיגריה נשליך דרך החלון – נכון?) אנו נוהגים ביד אחת!!! היד השנייה מושבתת לטובת הסיגריה! אם אנו צריכים להחליף הילוך או לבצע פעולה אחרת נוספת – אנו במצוקה! כל העסק המתואר היה רק סיגריה. אנו עוסקים תוך כדי הנהיגה בעשרות פעולות לוואי שמפריעות לנו להתרכז בדבר החשוב באמת והוא ל נ ה ו ג !!! אנו מתעסקים עם הרדיו והצ'יינג'ר והווליום והטלפון הנייד, לעיתים אנו קוראים עיתון תוך כדי הפקק, הנשים שבינינו מתאפרות, ''עושות גבות'', מושחות אודם, ועוד ועוד פעולות רבות והמשותף לכולן? נכון – הכול תוך כדי נהיגה!!!

לנהוג פירושו להתרכז בנהיגה! להיות קשוב למתרחש מסביבנו, להעיף מבט למראות, להקשיב לצליל המנוע, לבחון את הכביש עליו אנו נוהגים, להקפיד להתאים את מהירות הנהיגה לתנאי הדרך, לשים לב לתנועה הסובבת אותנו, לשמור מרחק מכלי הרכב שלפנינו, לשמור מרחק גם לאחור מכלי הרכב שמאחורינו, להעביר הילוכים בזמן (לאלו מבינינו שנוהגים ברכב לא אוטומטי) להפעיל את ידיות המחוונים ועוד ועוד. הנהיגה היא אם כן פעולה הדורשת מאיתנו את ריכוז מלוא חושינו ואל לנו להסיח את ריכוזינו ע''י פעולות שונות גם אם אנו חושבים שאנו יכולים הכול!

לא מזמן, רכבתי על אופנועי בכביש 20 (דרך איילון) מכיוון דרום לצפון כשהבחנתי כי נוצר פקק לאורך הנתיב השמאלי. כשהגעתי לראש השיירה הבחנתי במכונית שנהגה עסוק מאד ומרוכז במבטו אל גלגל ההגה תוך שהוא נוהג במהירות של כ-50 קמ''ש בנתיב השמאלי, מדי פעם סוטה לימין מתקן, סוטה לשמאל – מתקן. הבחנתי בעת שרכבתי לצדו כי הנהג הדביק איזו שהיא תוכנית עבודה להגה מכוניתו והוא עוסק בסידור התוכנית הזו תוך כדי הנהיגה!!! לא התאפקתי, עצרתי אותו בצד ולפני שהספקתי לומר לו מילה, הודיע לי שאינו מבין למה עצרתי אותו ובאיזו זכות???!!! הוא לא נסע מהר!!! לאחר שנרגע מעט הסברתי לו שבזמן נהיגה אינו רשאי לעבוד!!! הנהג פשוט המשיך את עבודתו השוטפת והכול תוך כדי נהיגה בכביש מהיר במהירות איטית שסיכנה אותו ואת הסובבים אותו!!! כל כך היה שקוע שכלל לא הבחין באיתותים ובצפירות של הנהגים מאחוריו!!! לאחר שהסברתי לו ובאריכות וסובלנות את חומרת מעשהו, הודה לי והמשיך בנסיעתו, הפעם ללא התוכנית על גלגל ההגה.

זו רק דוגמא אחת מיני רבות. נהיגה, כפי שאמרתי קודם, היא עיסוק מורכב מאד ועלינו להיות מרוכזים אך ורק בנהיגה ולא בשום דבר אחר. אובדן ריכוז לשנייה אחת מהווה סיכון משמעותי ורב ויכול לעלות בחיי אדם רבים. הפעם גם איני מזדהה עם הסיסמא ששיווקה בגאונות את הטלפון הסלולרי כמכשיר ההופך שעה אבודה לשעת עבודה. סיסמה זו טובה למשווקים, אך אימוצה המוחלט על ידי הצרכנים הוא תמצית האיוולת. תחת זאת הייתי מציע תוספת: הופך אמנם שעה אבודה לשעת עבודה, אך עלול לגרום לאיבוד החיים. נסיעה בטוחה

תגובות

0 תגובות