שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

ארץ המרחבים האין סופיים

שמעתי רבות על הר שגיא והר כרכום לכן לקראת יום ההולדת של בני שגיא החלטנו שהגיע הזמן שנכבוש עוד חלק ארץ שעדיין לא ביקרנו בו ובטח את ההר הזהה לשמו של בני (שגיא).

כתב וצילם: דותן רם

נפגשנו 2 ג'יפים בתחנת הדלק האחרונה לפני מצפה רמון, הלא היא התחנה בכניסה לגן לאומי עובדת, עמוסי כל טוב החל ממים דרך העצים למדורה וכמובן הגברת פויקה, שאם לא היא, לא תהיה ארוחת ערב !!! יצאנו מתחנת הדלק לכיוון דרום ובצומת הרוחות פנינו לכביש 171, ממשיכים בכביש המפותל עד החיבור עם הדרך הכחולה של נחל ערוד, פונים בה מזרחה ונפרדים לשלום מהדרך הסלולה. לאחר כמה דקות לא ארוכות המתינה לה תצפית מדהימה ע''ש אורן זיו על כל האזור, כולל סלע עם רישום התצפית, מנקודה זו צופים על כל המכתש המלא במגוון צבעים ,שחור ,חום,צהוב ועוד...

הר שגיא

רגע לפני שממשיכים בודקים שהפויקה במקומה וקדימה ''דוהרים'' במרחבי הנגב. הנוף, אחח, הנוף הזה שאין לו סוף. אף פעם לא ניתן לשבוע ממנו. נוסעים בדרך הכחולה עד המפגש עם הדרך האדומה, בה פונים דרומה לכיוון בקעת חסון, במהלך הדרך ישנם עצי אלה מדהימים שבתקופה זו יש להם פריחה אדומה יפיפייה בתקופת הסתיו... והנה לאחר כמה ק''מ טובים כבר רואים באופק את הר שגיא. כולנו כבר מתרגשים לקראת המפגש עם ההר הנחשף. הדרך האדומה מסתיימת במפגש עם הכביש של הר שגיא, עולים בכביש עד המצפור של הר שגיא... נו נו לשם כבר הגענו כולנו עם שירי יום הולדת לשגיא. מקום מושלם לחגיגת יום הולדת, או סתם הפסקת תה צמחים עם עוגיה טעימה.

חניון הלילה של הר כרכום

משם גולשים במורד הדרך ומתחברים לכביש הגבול. עד הכניסה לדרך האדומה המובילה להר כרכום, עד עכשיו הנסיעה הייתה קלילה אבל הדרך הקצרה יחסית להר כרכום היא דרך 'מג'עג'עת', אך בהחלט עבירה ללא בעיות מיוחדות (ל-4X4 כמובן). הגענו לחניון הלילה וישר קפצנו לראות האם הפויקה איתנו - המסכנה כל הדרך קופצת לה על הגגון, מי יודע אולי נמאס לה והחליטה לאבד את עצמה לדעת... לשמחתנו החליטה היא להישאר איתנו. מאושרים מהמחשבה על טעם ארוחת הערב שנכין התחלנו לעלות רגלית להר כרכום לגלות את הציורים על האבנים. מסלול לכל המשפחה חביב ולא קשה בכלל, מעגלי ונוח. ניתן לבצע אותו בכמה אפשרויות, אנחנו עלינו בכחול וירדנו בירוק, לקח לנו כשעתיים וחצי, הילדים נהנו לגלות מה הציור שעל האבן.

הר כרכום (כתב: עופר אוגש)

הר כרכום, הנמצא בדרום הר הנגב, בולט בכל המרחב וניתן לראותו ממרחקים. ההר שגובהו 840 מטרים נחשב בעיני רבים כהר מתן תורה. על ההר נמצא אוסף ציורי הסלע הגדול בעולם ונמצאו עליו כלי צור רבים מתקופת הברונזה. פרופסור עמנואל ענתי שחפר בהר במשך עשרות שנים טוען כי זהו הר מתן תורה, שכן על ההר נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים המוכיחים כי ההר קדוש, למרגלותיו ישוב המתוארך לזמן יציאת מצרים וכי ההר נמצא במקום המתאים למסלול ההליכה של בני ישראל ממצרים לארץ ישראל. למרגלות ההר נמצא אתר ''12 המצבות'' שעל פי החוקרים מסמלות את 12 השבטים שיצאו ממצרים. על ההר ציורי סלע רבים, חלקם מתוארכים לתקופה העתיקה של לפני 10,000 שנים וחלקם תואמים את סיפורי התורה: מטה שהפך לנחש, מנורה ואף ציור הדומה ללוחות הברית.

ארוחת הערב - פויקה, כמובן

בגעגועים עזים הגענו לחניון הלילה ובלי להמתין רגע מיותר כל אחד ניגש להכין את חלקו בארוחות הערב: אורז, טחינה, סלט גדול, שניצלים וכמובן ירקות מבושלים בפויקה. איך מכינים? שמים בפויקה קצת שמן זית, חצי בקבוק יין לבן וקצת אדום, זורקים פנימה תפוחי אדמה, גזר, עגבניות, בצל, קישואים, בטטות חתוכים לחתיכות גדולות , מלח, אבקת מרק עוף, פלפל. ממלאים הכל במים, מערבבים פעם אחת ושמים על המדורה למשך כשעה. טיפ: לא לערבב בזמן הבישול, לבדוק מדי פעם האם עוד יש נוזלים ואם חסר, להוסיף. על בטן מלאה זחלנו כל אחד לאוהל שלו, לא לפני תה צמחים לקינוח ושירים שקטים סביב המדורה...

הקניון הלבן

למחרת מנקים!! מעמיסים את הכל חזרה על הגגון ובזהירות בזהירות מעלים את גברת פויקה שסיימה לטיול זה את תפקידה. שבעים מארוחת האתמול אך רעבים לראות עוד מהנופים החומים המרשימים. יוצאים מהחניון נוסעים בקטנה על הדרך האדומה והופ פונים דרומה על דרך שחורה. הדרך נוחה וניתן ל''גהץ'' אותה יחסית מהר. בחיבור עם הדרך הכחולה ממשיכים בכחול דרומה לנחל שגיא. נו אתם בטח מתארים לעצמכם איזו שמחה הייתה ברכב: גם הר מאתמול. נחל היום וילד ולכולם קוראים שגיא. זקני צפת לא זוכרים חגיגה שכזו. באמצע הדרך ישנו מפגש עם הדרך הירוקה המובילה לקניון הלבן- לא לפספס .. קטע הליכה קצר ויפה מאוד מעל הקניון הלבן... מקום מושלם לארוחת הבוקר או סתם לקפה קטן על הדרך. אין מנוס אלא לחזור חזרה בדרך הירוקה והתחבר שוב לנחל שגיא. מכאן ישנן הרבה אופציות איך לסיים את המסלול, אנחנו בחרנו בדרך האדומה של נחל קטיפה ולאחר מכן מתחברים לדרך השחורה של נחל צניפים. הנחל מלא עצי שיטה, שתחת אחד מהם התיישבנו לארוחת צהרים קלילה לסיום. בדרך ראינו גם כמה עדרי איילים או בפי הבת הקטנה הנה הבמבות (שינוי קטן לבמבי). סיימנו בחיבור עם כביש 40.

אז מה היה לנו:

נופים מדהימים, קטעי הליכה נחמדים, דרכים בעבירות בינונית, פריחה, בעלי חיים, אווירה טובה וכולם מרוצים. האם חסר משהו? כמובן שחסר פרט אחד אבל הכי חשוב, לשטוף את הפנים לפני שעולים על הכביש. בדרך הביתה עושים עוד עצירה להתרעננות וכמו שאצלנו אומרים טיול טוב מסתיים כשהדברים חוזרים למחסן.

קובץ נקודות הציון להורדה לתוכנת NAVIGUIDE

יש ללחוץ על הקישור ולשמור את הקובץ אצלכם במחשב (מומלץ בספרייה יעודית לקבצי הניווט) יש לפתוח את הקובץ באמצעות תוכנת NAVIGUIDE אפשר לטעון את קובץ הנקודות למכשיר GPS ו/או לשמור את קובץ הנקודות במחשב כף היד שמסוכרנן למחשב ועליו תוכנת NAVIGUIDE