שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

טיול בוץ ופריחה - מאזור המרכז לשפלת יהודה

מבוא:

מי שמחפש טיול קרוב לבית אבל עם טבע משגע, קצת היסטוריה עם שרידי ערים עתיקות, ואפשרות לראות חיות ופרחים בשלל גוונים. הנה הצעה לטיול שבת לרכב שטח בלי נסיעה ארוכה בכביש עד נקודת ההתחלה. הרבה ירוק ולא רחוק. זמן משוער לטיול: כשבע שעות אם עושים את כולו אבל ניתן לקצר ולחתוך באמצע כשחוצים כבישים. דרגת קושי: המסלול קל יחסית ברובה של הדרך. דרגת קושי בינונית בעליה לתל צפית ובמעברי בוץ סמוך לנחל שורק. את נחל שורק ניתן לעבור בקלות אבל אם מתעקשים יש גם מעבר מסוכן למקצוענים בלבד. יום אחרי הגשם המסלול הופך בוצי ומצריך מיומנות נהיגה בבוץ. מפות: סימון שבילים מבואות ירושלים וסימון שבילים גוש דן וחוף פלשת. תחנת דלק קרובה: סדש בכניסה לקיבוץ גבעת ברנר. אטרקציות: פריחה של רקפות, אירוסים וכלניות. שרידם לערים עתיקות ותצפיות נוף מרשימות. סיכוי גדול לראות צבאים, ארנבות ושועלים בשטח. (אל תרדפו אחריהם תנו להם לחיות)

הגעה לנקודת התחלה:

מכיוון תל אביב נוסעים לרחובות חוצים את העיר עד לצומת בילו. מצומת בילו נוסעים דרומה (ימינה) ובפניה הראשונה שמאלה לכיוון מזכרת בתיה. ממשיכים עם הכביש ישר, קילומטר וחצי אחרי הפניה חוצה קו מתח גבוה ומסילת רכבת את הכביש ושביל עובר בצמוד למסילה ממערב. זו נקודת ההתחלה. נ.צ. -13780 13810

תיאור המסלול:

מנקודת ההתחלה נוסעים שנים וחצי קילומטרים לכיוון דרום בצמוד למסילה. בדרך חוצים ערוצים קטנים ללא בעיה מיוחדת. אחרי שניים וחצי קילומטרים קצת לפני חורשת אקליפטוסים שלולית גדולה ומעבר בוץ עם קוליסים עמוקים. מומלץ לעבור משמאל לשלולית. *עוד חצי קילומטר עם הדרך לאורך המסילה והגעתם לנחל גדול ושוצף זהו נחל שורק. בימי הקיץ מומלץ לנסוע מתחת לגשר שעליו עוברת המסילה לצד השני ( המזרחי) ולחצות את הנחל. בחורף המעבר מסוכן מאד כיוון שהוא תלול, בוצי ובסופו בור שגורם לרכב להיכנס לשיפוע צד רציני. מי שרוצה נסיעה רגועה יותר מומלץ לנסוע מערבה בדרך על גדת הנחל. אחרי 300 מטר נפרצה דרך המאפשרת לחצות את הנחל בקלות.

נחל שורק-

אחד הנחלים הגדולים שמנקז את זרימת המים מירושלים דרך בית שמש ונשפך ליד קיבוץ פלמחים. לאורך הנחל חיו בעבר בעלי חיים רבים (אפילו תנינים שרצו שם) אבל צייד ובעיקר זיהום מי השופכין של ירושלים פגעו קשות בחיים ליד הגדה. היום מטוהרים חלק מהמים אבל עדיין מי הנחל מזוהמים.

-חוזרים לדרך לאורך המסילה וממשיכים עוד קילומטר עד לכביש. -חוצים את הכביש וממשיכים עם הדרך שצמודה למסילה מהצד השני ( המזרחי) כשני קילומטר. הדרך מסומנת באדום. -מגיעים לקטע קצר סלול ולמעבר של כביש על המסילה. מומלץ לחצות את המסילה ולהמשיך 200 מטר דרומה בצמוד אליה. הדרך מטפסת על גדת בריכת מים גדולה שבה חיים סוגים רבים של עופות מים. אחרי התצפית חוזרים לכביש שחוצה את המסילה. חוצים חזרה ונוסעים על פי השילוט וסימון השבילים האדום מזרחה עם הדרך המובילה לתל מקנה. -תל מקנה נמצא מרחק קילומטר וחצי מהמסילה - במקום שרידי התיישבות עתיקה ובתי בד. נ.צ. 13170 -13630 -מהתל ניתן לנסוע דרומה בצמוד לקו המתח הגבוה עד לכביש או לחזור למסילה ואיתה להמשיך שלושה קילומטר דרומה עד לכביש. ( הכביש המחבר בין צומת ראם מסמיה לצומת האלה)

להורדת הקובץ לחץ כאן

-בכביש פונים שמאלה (מזרחה) ונוסעים עד לצומת מימין כביש הכניסה ליער חרובית ולמתקן החשמל צפית (כשלוש מאת מטר מקו המתח הגבוה וכשלושה קילומטר ממפגש המסילה והכביש) פונים דרומה לכיוון היער. -אחרי עשרים מטר עוזבים את הכביש וממשיכים עם דרך עפר המסומנת באדום. מטפסים עם הדרך במתינות קילומטר עד שמגיעים לקרחת ביער וצומת T -פונים ימינה בצומת וממשיכים עם הסימון האדום עוד קילומטר וחצי בחזרה בתוך היער עד לשרידי חירבת שמרה. -ממשיכים עם הסימון האדום עוד קילומטר ומאתיים מטר בירידה דרך הואדי עד לצומת T על דרך כורכר סלולה בגבול היער. מולנו תל צפית. -בצומת פונים ימינה וממשיכים ישר עוד קילומטר ושמונה מאות מטר כשבדרך חוצים את אפיק נחל האלה. הסימון משתנה לאורך הדרך מאדום לכחול. משמאל רואים את המערות החצובות בסלע הלבן של התל. -פונים שמאלה לשביל המטפס לכיוון התל ומסומן בשחור. -מטפסים עם השביל 700 מטר עד לצומת T בצומת פונים שמאלה לכיוון פסגת התל. -אחרי 150 מטר מתעקלים ימינה ונוסעים באותו קו גובה לכיוון עצי שיזף. -עוד 100 מטר ומתעקלים שמאלה עם הדרך ועולים בדרך התלולה ומלאת המהמורות אל פסגת התל. נ.צ. 12340 - 13565

תל צפית-

ידוע גם בכינוי תל א צאפי -הכפר הבוהק. בעבר חשבו חוקרי ארץ ישראל שכאן שכנה העיר המקראית ליבנה. היום הם מעריכים שכאן שכנה גת פלישתים. העיר שבה נולד גוליית ואליה הובא ארון הברית שנשבה בידי הפלישתים. העיר שאליה ברח דוד מפני שאול ואחת הערים שביצר המלך רחבעם. במקום שכן כפר ערבי עד מלחמת השחרור.

-מהפסגה פונים ימינה לכיוון מכלאת בקר מתחת התל. -קילומטר ומאה וחמישים מטר מהפסגה עוברים עץ אשל ואחריו עץ שיזף גדול שאותו עוקפים משמאל. -נוסעים בצמוד לגדר בקר כ150 ממטר ומתעקלים ימינה חזרה לדרך המקורית שעליה התיישבו הבדויים. -אחרי שלוש מאות מטר נוספים הדרך מתעקלת שמאלה -מאה מטרים אחר כך פונים ימינה (דרומה) בצומת הדרכים לכיוון עץ שיזף. -600 מטרים מהצומת נפגשים עם הדרך הראשית שעליה סימון שחור פונים שמאלה לכיוון מזרח. -750 מטר מהמקום שבו עלינו על הדרך פונים שמאלה בצומת לדרך המסומנת בכחול. לאימות-מולכם שני עצי שיזף גדולים. נ.צ.12220 - 13680

להורדת הקובץ לחץ כאן

-600 מטרים מהצומת נפגשים עם הדרך הראשית שעליה סימון שחור פונים שמאלה לכיוון מזרח. -750 מטר מהמקום שבו עלינו על הדרך פונים שמאלה בצומת לדרך המסומנת בכחול. לאימות-מולכם שני עצי שיזף גדולים. נ.צ.12220 - 13680 -ממשיכים עם השביל הכחול אחרי 2850 מטר חוצים את ערוץ נחל אלה וממשיכים לכיוון עמוד המתח הגבוה ממול 50 מטרים נוספים והגעתם לצומת T ליד אתר שאיבה הלוקח את מימיו מבאר חוחן. פונים ימינה עם הסימון הכחול. -ממשיכים לאורך קו המתח הגבוה עוד קילומטר. עד למזלג. -ממשיכים עם הזרוע השמאלית המסומנת בכחול לאורך מטע זיתים 800 מטר עד למזלג נוסף. -הפעם פונים ימינה ועוזבים את הסימון הכחול. נוסעים קילומטר על כביש פנימי מלא מהמורות. עד שרואים דרך עפר החוצה את הכביש, עץ חרוב ונקודת ביקורת של מקורות. -פונים ימינה בשביל, חוצים את ערוץ נחל אלה וכעבור חמש מאות מטר מגיעים לצומתT . -צומת ימינה וכעבור 300 מטר במזלג שמאלה דרך גדר בקר לכיוון עץ חרוב. -ממשיכים עוד קילומטר עד לעץ שיזף גדול הסמוך לדרך מימין מיד אחריו הדרך מתעקלת לשמאל -עוד 300 מטר ומשמאלכם חירבת עטרבה. חירבת עטרבה- מערות מסתור שנחצבו סביב בור עם מדרגות. -ממשיכים ישר קילומטר כשמשמאל בתי המושב עגור עד צומת T מול עמוד חשמל.

-בצומת שמאלה, ממשיכים 1150 מטר ישר. מימינכם פונה דרך למושב עגור ממשיכים ישר לאורך קו חשמל. -ממשיכים ישר עוד 850 מטר נוספים עד שמגיעים לצומת מולכם עץ שיזף. -פונים ימינה מהשביל, אחרי 50 מטר מצטרפת דרך מימין, -ממשיכים עוד 850 מטר באותו כיוון עם הדרך סמוך לבתי מושב עגור. צומת ראשונה ליד הבתים מתעלמים ממנה ממשיכים ישר - עוד 400 מטר עד שנפגשים עם דרך ראשית סלולה פונים שמאלה. - ממשיכים 150 מטר ובצומת השבילים הבאה שוב שמאלה. מימין גדר בקר. -נוסעים קילומטר מהצומת האחרונה עד לקו מתח גבוה בסוף העלייה. לפניכם תצפית על האזור. -פונים ימינה ב90 מעלות לדרך ונוסעים בכוון על קו גובה 700 מטר מימין מצטרפת דרך וממשיכים איתה עד צומת T -בצומת פונים ימינה ואחרי 300 מטר מפגש עם הכביש המוליך לתל עזקה. נ.צ. 12320 - 14315 - בכביש פונים ימינה ואחרי 500 מטר מגיעים למסעף הפניה לפסגת התל -פונים שמאלה ומטפסים עם הכביש לפסגה.

תל עזקה-

התל שבו מערכת מערות מסתור רבות משקיף על עמק האלה ,מקום הקרב בין דוד וגוליית. כיום ניתן לראות בו את האנטנות הגדולות של שידורי הלווין.

-פסגת התל שוכנת מעל צומת זכריה ניתן לרדת לכיוון צפון ולהתחבר לכביש אחרי 400 מטר וניתן לנסוע על הכביש דרומה ולהתחבר לכביש 500 מטר מדרום לצומת האלה. -מצומת האלה פונים לכיוון מזרח לקיבוץ נתיב הל''ה. ונוסעים 2500 מטר . בקצה המעקה בטיחות מימין יורדים מהכביש לשביל המסומן בשחור. במקום שלט ועליו כתוב הר שוכה. -אחרי 400 מטר בשביל שנע בואדי מגיעים לצומת. אפשר להמשיך בואדי אבל אנחנו נפנה ימינה ונטפס לכיוון הר שוכה. - 550 מטר בעליה מלאת מהמורות והגענו לאוכף צומת T עם שביל המסומן בכחול. כשלפנינו נפרש הנוף של שפלת יהודה. - בצומת פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול. השביל ממשיך על גב הרכס אחרי 750 מטר מגיעים לפסגה מקום נהדר לפיקניק עם תצפית לכל הכיוונים. - 600 מטר אחרי הפסגה מגיעים לצומת שממנו יורד שביל מהרכס. אנחנו ממשיכים עוד 350 מטרים נוספים על הרכס. (1600 מטר מצומת הT על האוכף) ומגיעים לצומת נוסף. -בצומת פונים ימינה דרך ערוץ קטן ואיתו יורדים 950 מטר עד לדרך כורכר ראשית סלולה. -בדרך הראשית פונים שמאלה ונוסעים 800 מטר עד שרואים עמוד ברזל מימין לדרך. נ.צ. 11920 - 14740

להורדת הקובץ לחץ כאן

*בדרך הראשית פונים שמאלה ונוסעים 800 מטר עד שרואים עמוד ברזל מימין לדרך. נ.צ. 11920 - 14740 *פונים ימינה מהשביל הראשי ונוסעים עוד 200 מטר בכיוון דרום מזרח. מגיעים למזלג דרכים . * ממשיכים עם הזרוע השמאלית. הדרך מטפסת בתוך ערוץ קטן באוכף אחרי 400 מטר היא מתעקלת שמאלה * מהעיקול ממשיכים700 מטר בין הטרסות בכיוון מזרח ומגיעים לחורבת ריבוא. נ.צ.11845- 14805- בחורבת ריבוא שרידים עתיקים של בית בד , משקופים ובורות מים מתקופת הביזנטיים. המקום מוזכר עוד בתקופת השלטון היווני בארץ. *ממשיכים מזרחה עוד 250 מטר ומגיעים לצומת T עם שביל ברור *בשביל פונים ימינה ונוסעים עוד650 מטר עד לכביש המקשר את גבעת ישעיהו אדרת ונווה מיכאל. *פונים שמאלה עם הכביש לכיוון אדרת וממשיכים לכיוון נווה מיכאל. אחרי 3400 מטר כביש ימינה לבארות עדולם שמתעלמים ממנו ואחרי 4400 מטר מהנקודה שבה עלינו על הכביש מגיעים למזלג דרכים. אפשר להמשיך לתוך היישוב ואפשר לעקוף אותו כמפורט לעיל. * פונים עם הזרוע הימנית וחוצים את נחל האלה. הכביש מתעקל שמאלה ואחרי 5500 מטר מהנקודה שבה עלינו על הכביש חוצים את נחל גדור ומגיעים לכביש 367. * מכביש367 פונים שמאלה חזרה לנווה מיכאל מהצד השני. *ממשיכים עם הכביש עוד 1300 מטר ומגיעים לצומת עציונה על הדרך הראשית שמובילה מצומת האלה מזרחה. * הכביש ממשיך ימינה או שמאלה, אנחנו ממשיכים 10 מטר שמאלה וחוצים את הכביש על פי הסימון האדום. *השביל מטפס אחרי 500 מטר חוצים שביל נוסף המסומן כשביל חוצה ישראל.(שלושה קווים לבן, כתום, כחול) אנחנו ממשיכים עם הסימון האדום. *ממשיכים עוד 500 מטר השביל מתעקל שמאלה *אחרי 200 מטר נוספים מגיעים למזלג שבילים. *אנחנו נוטשים את הסימון האדום ופונים שמאלה * 100 מטר אחר כך מומלץ לעצור ולטייל ברגל על הגבעה משמאל בעתיקות ובבורות המים של חורבת בית-נטיף. חירבת בית נטיף- שקדייה פורחת עצי תאנה ובורות מים מלמדים על עיר המחוז בית לתפה שישבה כאן בימי בית שני. במקום השתמרה רצפת פסיפס ושרידי כפר ערבי שנהרס ב1948. *חוזרים לרכב ויורדים עם השביל בתוך הואדי עוד קילומטר בדרך עוברים שתי בארות קטנות שנשתמרו בין שרידי הכפר. * הערוץ מתעקל שמאלה דרומה ואנחנו ממשיכים עם השביל מערבה מטפסים עוד 300 מטר ומגיעם לצומת שבילים. *בצומת ממשיכים ישר לכיוון צפון מערב. הדרך יורדת עם הערוץ אחרי 1400 מטר מגיעים לצומת נוסף. מימיננו בולט תל ירמות שעליו שרידי חפירות. זה יעדנו הבא. * פונים ימינה בצומת ומטפסים 400 מטר לצומת T . חזרנו אל השביל האדום. *מומלץ לעלות בצומת ימינה אל התל לתצפית אחרונה לכיוון בית שמש ומנזר בית ג'מאל. ולחזור אל הצומת *ממשיכים עם השביל המסומן באדום ויורדים איתו לכיוון נחל ירמות ורמת בית שמש אחרי 600 מטר מגיעים לכביש ונפרדים מהשטח *בכביש פונים שמאלה (מומלץ לנקות את הבוץ מהגלגלים ומהברקסים) ובצומת רמת בית שמש פונים ימינה לכיוון צומת שימשון וכביש ירושלים תל-אביב.