שטח 4X4 > כתבות > טכני

גיר רובוטי - דומו אריגטו מיסטר רובוטו

מיהו הרובוט ששכרתם את שירותיו כדי שיעביר הילוכים בשבילכם? הגיר הרובוטי הוא נושא כתבה שלישית ואחרונה בסדרה על תיבות הילוכים בנות זמננו

כל דבר בחיים שלנו מוכתב על ידי אופנה, או נתפס דרך פריזמה של אופנה או העדרה. פעם בלונד היה באופנה ומרילין מונרו עשתה מזה קריירה, מאוחר יותר שחור היה הדבר ונערות העולם מיהרו להידמות לעורבים. ואפנה, רק שתדעו, אינה נחלת עסקי שקר החן והבל היופי בלבד, אלא מגיעה עד לאחרון המנגנונים המכאניים במכונית שלכם. תיבות הילוכים, למשל. לפני עשור היה השם טיפטרוניק שגור בפי כל סוכן מכירות. היום הבלונד הנוכחי הוא גיר רובוטי, אז בואו נאיר קצת את החושך סביב המושג המאוד שגור הזה.

גם בזה אפשר להאשים את הירוקים

סיפרתי לכם פעם כי בעבר העולם היה פשוט ונחלק לשני סוגים: ידני, או אוטומטי. ניסיתי גם לשווק את הבדיחה הקדומה על מוט ההילוכים שמערבב את הדלק, אבל נתקלתי בגלי חוסר הבנה עוינים, אז עמכם הסליחה. באנדרלמוסיה השוררת היום יכול להיכנס אזרח תמים לאולם התצוגה, אזרח אשר השתייך כל ימיו למפלגת האוטומטיים ולצאת לאחר שהמיר את דתו ללא ידיעתו, רחמנא ליצלן. דמיינו למשל מישהו הרוכש היום טויוטה יאריס אוטומטית, אך מבלי משים יכול למצוא עצמו נוהג במכונית שלה גיר ידני, אך כזה המחובר לכמה מנועים חשמליים, אשר דואגים להחליף את ההילוכים בעצמם. האם האיש בוגד?

גם בזה אפשר להאשים את הירוקים

אז זהו בעצם הגיר הרובוטי: גיר ידני למהדרין, אשר קיבל תוספת של מנועי סרבו חשמליים, אשר מקבלים פקודות ממחשב ומייצרים עבור המשתמש פעולה כמו-אוטומטית, שהרי הנהג רק לוחץ על דוושת התאוצה ולא טורח לגעת, או לחשוב על מוט הילוכים. למה זה טוב? כפי שהסברתי בעבר, גיר אוטומטי הוא יצור המבזבז כוח ודלק, ללא כל בושה. גיר רובוטי (שם שטבעה רנו, השם האמיתי של הז'אנר הוא automated manual gear), מצליח לייצר חוויית נהיגה אוטומטית (כמעט) והוא קל, פשוט, זול וחסכוני בדלק, בהשוואה לגיר אוטומטי. ולמה הופיעה המילה כמעט בסוגריים? כי ברוב התיבות הללו החוויה רחוקה מלהיות קרובה לאוטומטית, בגלל שהמחשב משלב הילוכים ומצמד ביותר נחישות מרגישות והטלטולים קדימה-אחורה הם כרגע החיסרון העיקרי שלו – קחו סיבוב בטויוטה יאריס, או קורולה ותבינו על מה אני מדבר.

ככה זה כשיש שניים

המין האנושי תמיד שואף לעשות דברים מהר יותר, גבוה יותר וחזק יותר. זוהי הסיבה מדוע ישבו מהנדסי פולקסווגן והגו בשנת 2003 את הגרסה שלהם לנושא הגיר הרובוטי – DSG. גם כאן מדובר על גיר ידני, אבל שונה. השוני הוא בכך שבניגוד לגיר ידני סטנדרטי (וכמובן גם רובוטי), בתוכו נע ציר בודד, ל-DSG שני צירים, אשר אחד מביניהם מארח את ההילוכים הזוגיים והשני את ההילוכים האי-זוגיים. נכון, העסק קצת יותר מורכב, אבל זהו מחיר פעוט לשלם עבור היתרונות, שהם מהירות גבוהה יותר של שילוב הילוכים ונוחות גבוהה יותר הנגזרת ממנה.

ככה זה כשיש שניים

תיבת DSG, בעזרת המוח האלקטרוני השולט בה, מוכנה תמיד להעברת הילוך, על ידי כך שההילוך הבא כבר משולב על הציר המקביל והעברת ההילוך מתבצעת על ידי ניתוק מצמד אחד (של ההילוך בו נסעה המכונית) וחיבור מצמד שני, המחובר לציר השני, בו משולב ההילוך הבא. כך משיגים מהירות וחלקות תפעול וזה טוב גם לנהגים הספורטיביים וגם למשפחה שאינה רוצה להרגיש כאילו הנסיעה היא סדרה מתמשכת של נענועים קדימה-אחורה.

סוף דבר

זהו, שזה בדיוק כך – סוף דבר. אחרי שסקרנו את כל הפתרונות הטכניים לנושא העברת כוח של מנוע בעירה פנימית לעבר גלגלי המכונית שלנו, אפשר להגיע לכמה מסקנות חשובות, אך נפתח דווקא בשורה התחתונה: התיבה האוטומטית מתה וישרדו התיבה הרציפה והגיר הרובוטי ובעיקר הגיר כפול המצמדים (חוץ מפולקסווגן יש כזה גם בוולוו ובפיאט). אבל זה הסוף, שכן בעתיד הקרוב יעזוב אותנו מנוע הבעירה הפנימית. גם המכוניות ההיברידיות בתצורתן הנוכחית יעזבו אותנו ונקבל סוגים שונים של מכוניות חשמליות ואלה לא ממש יזדקקו לתיבות הילוכים בצורתן המוכרת. היות והנבואה ניתנה לשוטים, אני חייב לסיים בכך ולרוץ לשתות כמה בירות כדי להצדיק את התואר.

סוף דבר

לחצו כאן לכתבה הראשונה בסדרה על תיבות הילוכים

לחצו כאן לכתבה השניה בסדרה על תיבות הילוכים

לחצו כאן לטיפ טכני בנושא תיבות הילוכים

תגובות

0 תגובות