שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ בטיחות

לא עובר באדום?

לא רק באיטליה, גם בישראל נהגים רבים עוברים ברמזור אדום. ליאור רייטר, מנכ"ל חברת טריגו – המרכז להדרכת נהיגה, עוזר לכם לשנות תפיסה ולשמור על חייכם

נהגים בישראל עוברים באור אדום. בכל העולם עוברים באור אדום, במדינות רבות זה מותר בחוק (ימינה באדום) ובאחרות זה מקובל כנורמה. התפיסה בישראל היא כי מעבר באור אדום היא טאבו, אסור לעבור באדום. רוצח עפי הפרסומות הוא מי שעובר באדום. אבל בישראל עוברים באדום. מיליונים של מעברי אדום בשנה! אז מה עושים? אם נתייחס אל העוברים באדום כקומץ עברייני תנועה, רוצחים העוברים בכוונה תחילה, אז אולי אכיפה וענישה קשה יעזרו (האם באמת עבריין מועד וידוע נרתע מהעונש?!?).

אבל המצב הוא קשה הרבה יותר לטיפול, משום שעוברי האדום הם אמא שהסתובבה לילד שלה במושב האחורי, בחור שדיבר בדיבורית ולא שם לב, אדם רציני וחכם שהתכופף להרים משהו מרצפת הרכב ברגע הלא נכון ועוד ועוד. רוב עוברי האדום הם לא עברייני תנועה ולא עושים זאת בכוונה, אך עדיין באותה פעם יחידה ובודדה של היסח דעת הם עברו באדום והתוצאה של פעולה זו יכולה להיות קטלנית, להם ולסביבה!

אז מה עושים עם מקרים אלו, ולא אחרי שזה קרה, אלא איך מונעים את הפעם הבאה? הפתרון לכך הוא קשה ומורכב - איך מונעים מאנשים טובים, שומרי חוק ונורמטיביים לעשות טעות כזו טראגית. איך בכלל גורמים ליצור אנושי לא לטעות והרי זה הדבר הכי טבעי? לצורך כך צריך שינוי תפיסתי ומודעות לכל נושא הנהיגה. אנחנו בחברת טריגו מאמינים כי נהיגה היא ערך וכך צריך להתייחס אליה. נהיגה חייבת להיות מודעת, נהיגה זו עבודה וזה הנושא הכי חשוב כשאנחנו על הכביש. אך גם לימוד של טכניקות נהיגה עוזר להימנע ממצבי ביש כאלה. אגב, גם למנוע מאיתנו להיות הצד שעובר באדום וגם למנוע מאיתנו להיות בצד שעובר בירוק ומישהו עבר לו באדום.

קודם כל הצעד הראשון שהוא כבר פתרון מעשי הוא לקבל את הקביעה: נהגים עוברים באור אדום. כשאני מגיע למדינה בה עוברים באדום ואני מודע לכך אני נזהר גם בירוק, אך מותר לעבור באדום (באותן מדינות) גם אני אעבור באדום אך כמובן בזהירות. לכן אני נהג שנזהר בירוק ונזהר באדום, או פשוט נהג שנזהר. למילה נזהר יש מילים נרדפות בנהיגה שנשמעות קצת יותר טוב: צפי, תכנון, חלוקת קשב, איסוף אינפורמציה וסינון אינפורמציה, מקרים ותגובות, תרחישים... כל מושג כזה הוא תרגיל מעשי וכל תרגיל מעשי משפר את יכולת הביצוע שלנו. מעין ארגז כלים איתו אני נוהג בארץ ובכל מקום וברגע הצורך שולף את כלי העבודה שיעזור לי להתמודד עם המצב בשטח.

אמרו לנו כבר בכביש אל תהיה צודק, היה חכם - אתה צודק אם עברת בירוק ומישהו פגע בך, אבל זה לא ממש עוזר להיות מאושפז וכואב וצודק. היה חכם משמעו לפתוח את הראש, את העיניים, להפעיל שיקול דעת. התפיסה כי זו הזכות שלי אז יתנו לי אותה, היא תפיסה שגויה ומסוכנת, שמסירה מאיתנו את האחריות לבדוק, לחפש ושוב לצפות, לאסוף אינפורמציה לחלק קשב לסכנות, לתרחישים וכו' וכו'.

טעויות לעולם יקרו. אם אתם חפצי חיים, השאירו לכם מקום לתיקון הטעות לאחר שקרתה!

לאתר האינטרנט של חברת טריגו הקליקו כאן

תגובות

3 תגובות

1

רני פלג

20 בפברואר 2008 ב 14:19

יש לך משהו נגד נשים?

תתבייש

2

Ogash Ofer

20 בפברואר 2008 ב 15:27

צריך להסביר לו

אנשים זה כולל נשים! ובשביל לא להסתבך בהכללות נוספות אכתוב כי יש הרבה נשים שנוהגות טוב יותר ממגזרים שלמים, אפילו מקצועיים, בקרב הנהגים הגברים.

3

גלעד4X4

20 בפברואר 2008 ב 16:48

חס וחלילה

Ogash Ofer כתב/ה:
"אנשים זה כולל נשים! ובשביל לא להסתבך בהכללות נוספות אכתוב כי יש הרבה נשים שנוהגות טוב יותר ממגזרים שלמים, אפילו מקצועיים, בקרב הנהגים הגברים."
חס וחלילה, אין לי דבר וחצי דבר נגד נשים, להפך. אבל לכול חברי המלומדים עד כמה שידוע לי אנשים מגיע משורש איש ואיש זה זכר לכן כתבתי אנשים (זכרים) ונשים (נקבות)