שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

המלך ואני – מבחן למיצובישי פג'רו במדים

גלעד טל פגש במילואים את רכב השטח החדש של המפקדים הבכירים של צה"ל – מיצובישי פג'רו – וחזר עם עצה חשובה לצבא

יצאנו למילואים

חשבנו עושים חיים

נתנו לנו עוזי

אוכל בוזבוזי וגם פג'רו קינג

יצאתי למילואים בדיוק כמו שאני יוצא בכל פעם, עם מצב רוח טוב לפגוש את החברים, קצת חופש מהשגרה, היעד - צאלים. עם הגיעי, אחרי מס' כאפות, לאטמות, צ'אפחות עם החברה (עם כזו גישה, פלא שנשארו לך עוד חברים – העורך), אני מביט סביב ומה רואות עיני? כפי הנראה מישהו שם בדרג הבכיר של הצבא מחשיב את אתר השטח הישראלי מאוד ברצינות. צהל רכש לקצינים בכירים מיצובישי פג'רו חדשים. ואיך זה קשור? פג'רו נבחר על ידי גולשי האתר כרכב השנה.

פג'רו החליף את איסוזו טרופר, שעבד יפה מאוד בצבע החאקי, ואפילו עבר מלחמה. מעניין מדוע נבחר דווקא פג'רו? אולי בזכות כך שהוא מאוד מרווח גם לנוסעים מאחור, אולי בזכות תא המטען הגדול שמאפשר התקנת מכשירי קשר ויחד עם כך נשאר הרבה מקום לציוד? אני לא בטוח, לדעתי הקינג נבחר בזכות מערכות הבטיחות ומערכות ה-4X4 המתקדמות שבו. למשל מערכת ה-ESP, שתתקן את טעויות הנהג ותציל חיים הרי אנחנו יודעים כי לרוב נוהגים ברכב חיילים צעירים עם ניסיון מועט בנהיגה. זו מערכת המבוססת על החומרה של ה-ABS ויודעת לזהות החלקה של הרכב ולייצב את הרכב. אני מעריך שנבחנה גם מערכת בקרת משיכה שיש ברכב, גם זו מבוססת על אותה חומרה של ה-ABS וזו יודעת לזהות הצלבות ובעזרת מערכת הבלמים להוציא את הרכב מההצלבה מבלי שהנהג בכלל ידע שהייתה כזו. כמובן שיש בפג'רו גם נעילת דיפרנציאל  לסרן האחורי שעם שימוש מושכל יעביר את הרכב כמעט בכל מקום ועל פני כל מכשול. אני סבור שגם בזכות תיבת ההעברה המתקדמת, המאפשרת תנועה בהנעה אחורית, הנעה כפולה, או הנעה כפולה לשטח.

נכון שצבע החאקי הצבאי לא ממש עושה לפג'רו טוב, אבל אמא למדה אותנו לא להסתכל בקנקן אלא בתוכו. משיחה עם מס' קצינים וחיילים שמעתי מהם טענות שיש יותר מידי פלסטיק ברכב ועל כך אני חייב להסכים מכיוון שהצבא כבר השקיע במיגונים מקצה לקצה של חב' אספיר, אז היו יכולים בתוספת לא גדולה גם להחליף את הפגושים במשהו יותר מסיבי.

אבל די עם הדיבורים, לשמחתי גם יצא לי לנהוג באותם מילואים וממש נהניתי, על אף שכבר נהגתי בעבר בפג'רו, ממש נהניתי מהיכולות. על הכביש (נכון שהיה מעט) הרגשתי ממש טוב. הרכב נוסע כמו פרייבט מפנק ושקט. את השבילים הקופצניים והמערבלים של שטחי האש בצאלים פג'רו גיהץ באלגנטיות נעימה, המתלים המדויקים פשוט סופגים כל מהמורה ויושבי הרכב לא מרגישים דבר ובדיונות פג'רו מרגיש כמו קינג אמיתי. נכנסתי לדיונות בידיעה שהקינג שותה את הדיונות בקלות - הוא אפילו לא הזיע. המפקד שלי עוד ניסה בהתחלה להגיד לי מהיכן כדאי לנסוע כדי לא להיתקע, אבל מהר מאוד ויתר והסברתי לו שצריך להיות ממש חמור כדי להיתקע עם קינג בדיונות. יצא לי גם לנהוג כאשר אני לבד ברכב ואז לקחתי אותו למקומות שאם מישהו בצבא ידע כנראה שאשב בקלבוש איזה 14 עד 21 יום, אבל זה יהיה שווה את זה. הרכב לא אכזב, אפילו לא במעט.

קוץ באליה

רק על דבר אחד אני מצר ואת זה אני אומר כמשלם מיסים שמממן את הרכישה המצוינת הזו: למה לא מבצעים הדרכות נהיגה רציניות לנהגים ולמפקדים שנוהגים ברכבים האלו. לאחר שדיברתי עם המפקד שלי ועם הנהג הסדיר שלו הבנתי שההדרכה שהם קיבלו ממש לא ממצה. הם לא יודעים דבר וחצי דבר על היכולות של הרכב, על המערכות המתקדמות שבו על תפעול הרכב בצורה נכונה דברים שימנעו תקיעות מיותרות נזקים מיותרים והוצאות גדולות ומיותרות. אז אני פונה לאותו בכיר בצהל שהחליט לרכוש את הפג'רו, רכב השנה של אתר השטח הישראלי, עשית בחירה נכונה ברכישה, רק תשלים אותה בהדרכה מתאימה.

קוץ באליה

תגובות

11 תגובות

1

drorbn_

09 במרץ 2008 ב 21:36

שוחד קצינים ע"ח הציבור

אפשר לצ'פר את הקצינים בכמה גאג'טים קטנים של מאות שקלים
אבל צעצועים במאות אלפי שקלים זה כבר מוגזם
אף מנהל בשוק האזרחי (ברמות ניהול שוות ערך לקצין בכיר)
לא מקבל מתנות בסכומים כאלו.
ואפשר לחשוב לאן בדיוק הרכבים האלו נוסעים?
הם לא כשירים לנסיעות מבצעיות, כמות המיגונים לרכב פנאי כזה מוגזמת!
הרכב צריך להיות ספרטני כמו סופה או דיפנדר ודומיהם ואז הם גם ינקרו פחות עיניים.

2

bergman

09 במרץ 2008 ב 21:59

יש מכרז- ההצאה הכי זולה זוכה

3

חיית שטח

10 במרץ 2008 ב 08:49

תגובה ל 1 , 2 , 3

יש לכם תעות קטנה הקצינים האלו מנהלים בצבא סידרי גודל של חיילים וציוד שמנכלי"ם באזרחות היו מרוויחים הרבה יותר מהם, הקצינים האלו נתנו לצבא ולמדינה את מייטב שנותהם ימים כלילות שבתות וחגים הם פגעו ועדיין פוגעים בחיי המשפחה שלהם וכול זה כדי שאתם תוכלו לישון בשקט ולעבוד בחב' הייטקולהתקדם בחיים ל4X4 משלכם, אז תוקירו קצת תודה לאותם קצינים ותפרגנו להם קצת אם אתם רוצים לכעוס אז תכעסו על חברי הכנסת והממשלה הם מבזבזים כסף ובגדול

4

Ogash Ofer

10 במרץ 2008 ב 09:19

רכב טוב = כלי עבודה יעיל

אני מאמין שהפג'רו לא נקנה בגלל הפאר שלו אלא בגלל היותו רכב טוב, נוח ובטיחותי. הרכב ניתן למפקדים בכירים בצהלמתוך הבנה כי הדבר ייעל את עבודתם הכרוכה בנסיעות רבות וארוכות ברחבי הארץ. ולמי ששאל - יש להם גם כלי רכב קרבים יותר לשימוש מבצעי. חוץ מזה אפשר גם קצת לפרגן ולהעריך את המפקדים ואת הצבא בכלל.

5

סיגל אדלשטיין

10 במרץ 2008 ב 10:07

ממש לא בזיון מגיע להם אפילו לנד רובר בחצי מליון , לאלו שיושבים בירושלים הייתי קונה פיאט, במקרה הטוב.

6

רני פלג

10 במרץ 2008 ב 21:55

ביזיון שיש תגובות כאלה

אנשים שמנהלים מערכות ששום מנכ"ל אזרחי לא מנהל, שעושים זאת ביום ובליל, בשמש ובצל, על חשבון חייהם הפרטיים, משפחותיהם ורכושם ובאים אנשים שכנראה לא עשו עבודה כזו או דומה לה מעולם ובודקים להם בתא הכפפות. שלו קרוקסייכם מעל רגליכם לפני שאתם באים שטענות על תנאי השרות

7

bebers

11 במרץ 2008 ב 01:08

לידיעתכם

מתוך הצבא אני אומר זאת, הטרופרים מאסו על כולם ואז הוחלפו בסופה 2 שהוכח כרב שטח וטולו.
בצאלים אני משרת וכל ירידה לשטח עם טרופר הייתה חוויה לא נעימה של חילוצים ומוסך אחרי כל שטח ובדרגה שמקבלים את הפג'ארו (מח"ט בסדיר ומעלה)
צריך האל"מ רכב שיוכל להכניס אותו לשטח הכי קשה בקלות - או שעדיף להסיק אותו? (כל שעת טיסה של מסוק עולה כמו פג'ארו באזרחות) אז קינג הוא כן, ובדרגים שנותנים את כל כולם למדינה במשכורות שמנהל מפעם בעל 500 עובדים יקבל פי 10 מהם. מגיע להם לפחות להתפנק כשהם עושים את עבודת הקודש של הגנה על המדינה ותושביה.
הם יותר מראויים למלך שייקח אותם למקומות שאפילו הסופה לא מסוגלת להגיע... (האמרים זה כבר אפיזודה אחרת)

8

erez d

11 במרץ 2008 ב 12:31

מה שכן אפשר "להלבין" את הפאג'רו

אפשר לוותר על קנייה של עוד רכב פרייבט ולתת למחט"ים לנסוע עם הפאג'רו בתור רכב א' והנה יש חיסכון של כ-120000 ש"ח.לא לשכוח שלמקומות יותר מסוכנים יש להם גם דיפנדר ממוגן.

9

evita

11 במרץ 2008 ב 13:14

די לקטר !!!

אני מסכימה עם מס' 4 בהחלט הצבא נותן לנו לישון בשקט, את הטענות לגבי בזבוזים צריך לבוא לחברי הכנסת על אלפי אלפי שקלים שמבזבזים על שטויות ואני יכולה לתת פה דוגמאות בלי סוף . אז תמיד תסתכלו על חצי הכוס המלא .

10

ecarmon

20 במרץ 2008 ב 09:22

הדרכות על הרכב

היבואן נותן יום הדרכה בסיסי
אני מניח כי הצבא שכח לבקש/לקחת

11

אורח/ת

02 בינואר 2009 ב 14:09

מספיק עם הקנאה והעין הצרה

לא אני לא מח"ט ואפילו לא מג"ד אם אני לא טועה הגעתי לסמ"ר וגם זה מהאנרציה שבסדיר מילואים, חברה עכשיו ברצינות אל תשכחו שמי שמקבל את הרכב הנפלא הזה הוא מח"ט ומעלה שעושה ימים ולילות בצבא כבר עשרים שנה, אחראי על חייהם של אלפי חיילים ולא מאות כמו שמישהו כתב כאן, מסכן את חייו, רואה את ילדיו פעם בשבוע (לא כולם) וברוב המקרים מרוויח חצי אם לא שליש ממה שמרווח תואם תפקיד באזרחות וחוץ מזה מי שזה מפריע לו שיחתום קבע, אז אם הצבא מצ'פר אותו בפאג'רו אז אני הראשון לפרגן להם.