שטח 4X4 > כתבות > שטח

17 ק''מ לליטר? ברכב שטח?

אחזקת רכב שטח היא עניין יקר, כשעלויות הדלק המטפסות בלי הרף כואבות מאוד בכיס. חברת מרצדס מנסה לשנות את התמונה, עם מנוע דיזל היברידי, חסכוני ונקי

איך שלא תסובבו את העובדות, צריכת הדלק ברכבי שטח היא דבר כואב. בכיס. אם אתם רוכבים על מונע בנזין, תשיגו במקרה הטוב צריכת דלק ממוצעת של 5-6  ק''מ לליטר; לוגמי הדיזל יגלו ליד המשאבה נתונים קצת יותר טובים: 8-9 ק''מ לליטר. וכן, גם אנחנו מכירים את אלה שהג'יפ שלהם עושה 12 ק''מ לליטר בשטח – אולי בירידה דוך מההימלאיה.

אבל אפשר להתחיל לנשום לרווחה, כי יש בשורה באופק: מרצדס מתכננת לשווק רכב שטח המצויד במנוע דיזל היברידי, שאמור להשיג צריכת דלק  יוצאת דופן למי שמורגל לנהוג ב''שתיין שטח'' ממוצע:  40 מייל לגלון, שבתרגום לנתונים המוכרים לנו נותנים 17 ק''מ לליטר.

מדובר בדגם הוויז'ן GLK, שהוצג כרכב הדגמה בתערוכת ג'נבה לפני חודשים מספר, עם טכנולוגיה שמרצדס מכנה BlueTec hybrid. הרכב יצוייד במנוע דיזל  4 בוכנות בנפח 2.2 ליטר, שיספק 214 כ''ס וכמעט 60 קג''מ (כן, אין כאן טעות!), ובנוסף במנוע חשמלי שייכנס לפעולה בעת האצות חזקות. כמו במרבית כלי הרכב ההיברידיים, המנוע ידומם בעת שהרכב יעצור לפרק זמן מסוים, ויחזור לתנועה עם לחיצה על דוושת הדלק. במהירויות נמוכות הרכב יתקדם רק באמצעות המנוע החשמלי. כוח הבלימה ינוצל לטעינת הסוללות.

ואל תחשבו שהשילוב של מנוע דיזל היברידי משמעותו עגלה: המהירות המקסימלית המתוכננת היא 215 קמ''ש, עם  0 ל-100 תוך 7.3 שניות.   

לא רק שהמנוע הזה חסכוני, הוא גם פחות מזהם. שילוב של ממירים קטליטיים עם תהליכים מתקדמים לטיפול בחומרים הרעילים יביא לכך שפחות גזים מזיקים יפלטו לאוויר. פליטת ה-2CO של המנוע היא  157 ג'/ק''מ, הנתון הנמוך ביותר מכל רכבי השטח הקיימים היום.

כרגע עדיין אין מידע על תחילת השיווק של רכב זה, אך משערים שזה יקרה ב-2010 או 2011.  אגב, אותו מנוע יוכנס גם לכלי הרכב אחרים של מרצדס ועל הפרק מנוע בעל 6 בוכנות בטכנולוגיה דומה.       

תגובות

0 תגובות