שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פאזל - רנו קוליאוס - Renault Koleos

בדרך לשבילי העפר בחרה רנו לשחק בפאזל של חלקים מבית ניסן, שיחד עם החטיבה הקוריאנית סייעה לה לחזור לתחום הפנאי. אחרי שהם הרכיבו את החלקים יצאנו לראות התמונה

''איזה פאזל'' אני מסנן לעצמי שנייה אחרי שרוני מוסר לי את מפתחות הרנו קוליאוס החדש שנחת בארץ. ולא בגלל שהוא החליט להפתיע אותי בשי צנוע לחג באריזת צלופן, אלא כי מול עיני המשתאות מתגלה סביבת נהג ששוזרת מאפיינים ברורים של רנו וניסן. כזו שתעסיק אותי בפקקי התנועה ותהפוך למשחק טריוויה. בקרת האקלים למשל הגיעה מניסן (קשקאי במקרה הזה) וכך גם בורר ההילוכים וחלק מהמתגים. אפילו הצלילים והתחושות של ההגה מדברים ב''ניסנית'' שלא לדבר על פתיחת מיכל הדלק היפנית. אבל חלק אחר מהמתגים, למשל הפיקוד מההגה על מערכת  השמע או על מחשב הדרך מוכרים מהמגאן, ממש כמו איור המכונית שנותן חיווי על דלתות פתוחות. אפילו הכרטיס החכם ומתג ההתנעה הגיעו מרנו וכמו התאים הנפתחים בדפנות בדלתות (רק שלא ייפול לתוכם משהו – הם מאוד עמוקים) מוכרים ממשפחת המגאן היוצאת. ואוסף הדוגמאות הזה מזכיר לי שדווקא בדגמי הפנאי כפולי ההנעה רנו אלופים בפירוקים והרכבות.

''מה. זה רנו?''

זו השאלה שלוותה אותנו לאורך המבחן במפגשים אקראיים עם עם ישראל. מבחינת מראה הקוליאוס מעורר תגובות מעורבות ובייחוד סקרנות. הוא אינו ממש יפה או פורץ דרך, בוודאי לא ברמה שרנו הרגילה אותנו במשפחת המגאן היוצאת, אבל יש לו נוכחות. בייחוד מסייע לכך החלק האחורי המשופע שיוצר רושם מעט ספורטיבי. החזית מדברת רנו והיא דומה למגאן היוצאת. כונסי האוויר הגדולים שבפגוש הקדמי מנסים ליצור תחושה דינאמית אבל גם יוצרים קשר עין לא מקובל עם מכללים מכאניים ובראשם המצנן של המזגן וזה יוצר תחושה קצת פגיעה. גם האחוריים, בייחוד בגלל יחידות התאורה, יוצרים קשר למותג הצרפתי. אבל הצללית מזכירה יותר כלי פנאי קוריאנים וחסרה משהו מהניחוח האלגנטי של צרפת.  ולמרות המראה הקומפקטי הוא למעשה ארוך מהטוסון ומהקשקאי ונהנה מבסיס גלגלים ארוך אפילו מה-X טרייל.  

''מה. זה רנו?''

מבפנים מציג הקוליאוס קווים מודרניים למדי, וגוונים נעימים, בייחוד אם מתייחסים לטוסון הוותיק כהשוואה. המחוונים מודרניים, יש צג עילי שמוקף במסגרת כרום בוהק (שמשתקפת לעיתים על השמשה) וגם החומרים איכותיים למדי. אבל לא הכל מבריק, כך רווחים מסוימים בין החלקים, כך מספר מתגים (אלה של ההנעה הכפולה למשל) וכך אפילו אטימת הרוח שבמהירות גבוהה יצרה שריקה ממסגרת החלון (טוב זה היה יום עם רוח חזקה). מכונית המבחן הייתה מהגרסה המצוידת ביותר ולכן גם כללה בקרת אקלים עם שליחה לאחור (כולל שליטה), אבל היא ממוקמת נמוך יחסית ומרוב מתגים קטנים שיש עליה ועל מערכת השמע המורכבת לא רואים את היער וקצת קשה לשלוט.
את האווירה הנעימה משלימה תנוחת נהיגה טובה שמרגישה גבוהה, שלטת ועם ראות טובה. התחושה יוצרת אשליית שטח כמו פעם, וזה טוב. קו החלונות הנמוך יחסית ממשיך לאחור וגם הילדים שמחו לדווח על ראות מצוינת מאחור. זאת אחרי שהורידו את הרגליים מהמגשים שהגיעו, כמו התאים ברצפה, ואלה שבדפנות הדלתות (עם המגנט המוזר) מדגמי הסניק. דיברנו כבר על הפאזל ורנו נחושה הייתה לעמוד בהצהרות הקומוניקט שמדבר על שימושיות של מיניוואן. זה קצת מוזר...

רנו כמובן היו רוצים שנאמין שהקוליאוס הוא כלי שלהם ומזכירים את פלטפורמת C  שלהם שמשמשת את המגאן. הם אפילו מכנים אותו בשם ששימש אותם כבר בעבר במכונית תצוגה , אבל למעט החזית, שבאופן מבלבל ומוזר קשורה דווקא למגאן היוצאת ולא החדשה, הרכב החדש נשען בכבדות על ניסן, ואפילו ברנו מודים/גאים שהוא מבוסס על הX-טרייל (עם אותה מערכת הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית שמעבירה לאחור עד 50 אחוזים מהכוח) וגם עם שימוש ברכיבים מהקשקאי. זה בעצם מהלך די טבעי כי הקוליאוס מיוצר בקוריאה על ידי החטיבה האסייתית של רנו שמכונה שם עדיין ''סמסונג'' ומתמחה בייצור כלים של ...נכון, ניסן. יכול להיות שבצרפת השובינסטית יש אולי פאן לא מחמיא בהתבססות הזו על ניסן אבל אצלנו מן הסתם זה רק מוסיף נקודות לכלי החדש.

הרעיונות השימושיים ממשיכים לתא המטען שם מציע הקוליאוס פיצול, חלק תחתון נפתח מטה, והשמשה כלפי מעלה. כבר ראינו פתרונות כאלה בעבר אבל כאן זה עשוי היטב עם בולמים שמרסנים את ירידת החלק התחתון. בפיקניק אפשר להושיב עליו שני אנשים וכלב בתנאי שהם לא כבדים מ-200 קג. אבל זה אומר שבפתיחה רגילה של החלק העליון כאשר כיסוי תא המטען הגמיש פרוש (לא כל כך איכותי) קצת קשה דחוק לשם דברים.

מי מתחבא בחרטום?

על הפלסטיק השחור שמכסה את יחידת הכוח של הקוליאוס כתוב ובגדול רנו.  אבל לא צריך לחפש בזכוכית מגדלת כיתובים של ניסן על החלקים הסמוכים שמסגירים את המוצא היפני. מדובר במנוע ה-2.5 ליטר החזק למדי שפגשנו ב-X טרייל ואשר מייצר 170 כ''ס. מדובר  במנוע חובב סל''ד בו המומנט (23.1 קג,,מ) מיישר קו ב-4400 סל''ד. הנייר מבטיח נתונים טובים למדי, גרסת ההנעה הקדמית מן הסתם זריזה יותר (9.9 ש' למאה מול 10.3 ש') אבל גם כך כושר התנועה שמייצר הקוליאוס טוב למדי. ובסך הכל הביצועים טובים, החל ביציאה הראשונית מהרמזור, ועד לעקיפות. למרות שכרגיל התיבה הרציפה נוטה לייצב את המנוע על סל''ד גבוה, בידוד הרעשים מוצלח למדי ויחידת הכוח אינה רועשת באופן מטריד. תפעול הבורר, שרנו ניסו ליצור לו מסילה מקורית, אינו נוח במיוחד אך לרשותכם גם אפשרות לתפעול ידני עם שישה הילוכים. ולמרות שהראשון ארוך מדי השאר מסודר באופן הגיוני יותר ומסייע כשמחפשים בלימת מנוע או תחושה מחוברת יותר לכביש. היכן שהתיבה הזו קצת פחות מספקת זה בנהיגה עדינה. כשמחפשים לצאת בעדינות (זחילה) מעמידה התגובה שלה מיידית מדי. זה יפריע במיוחד בשטח.
צריכת הדלק נעה בין 9 ק'מ בשיוט רגוע ביותר ל- 7 ק,,מ/ל' בתנאים ריאלים יותר. כך שבשום אופן קשה לצפות מימנו להיות חסכוני.

מי מתחבא בחרטום?

מבחינת ניהוג הקוליאוס אינו פורץ דרך אך גם כאן מציע יכולת סבירה לגמרי ועושה הכל בסדר. ההגה אמנם פותח בצורה רעה עם רעש מאוד מוזר בתמרוני חניה ומשקל קל מדי אבל הופך צפוי יותר כאשר מתחילים לנוע בקצב. וכאשר ההנעה הכפולה מחוברת הקוליאוס מרגיש מאוזן ומחובר למדי בפניות. על החלקות כוח אי אפשר ממש לדבר אבל סחיפות ניתן לייצר ובסך הכל גם בתנאים המאוד חורפיים בהם נהגנו הוא הרגיש טוב. לכך תורם גם הריסון של תנודות המרכב בפניות ועל גלים. מעבר מעניין למצב הנעה קדמית מגלה שבתנאים כאלה הוא מרגיש פחות מחובר ופחות אוחז. איך שהוא לפחות בטווח קצר לא הרגשנו שהמצב תורם לחיסכון (בין היתר כי גם במצב הנעה כפולה עובר רוב הזמן הכוח לפנים).

בעיר, בעיקר בחניות, יכול כושר התמרון הלא מבריק של הקוליאוס להעיק. אבל מה שמפריע יותר הוא נוחות הנסיעה. לכיול הנוקשה של הקליאוס יש מחיר ברור, והנוחות בעיר אינה טובה במיוחד. על גבשושיות גדולות הוא מרגיש נוקשה מדי ולא מייצר את האווירה הנינוחה בסגנון הצרפתי לה ציפינו. ולכן אולי מפתיע לגלות שדווקא על השבילים הוא מציע יכולת נעימה  ומטפל לא רע בתנאי השטח. הוא מאפשר ללא קושי נהיגה מהירה ובתנאים אלה הוא מהנה למדי. זאת  בין היתר כי אינך צריך להיות מודאג מנדנוד מיותר של המרכב וצלילת חרטום מדאיגות. מערכת ההנעה הכפולה תפקדה היטב כאשר הגענו לתנאים חלקים ובוציים ובקרת המורד עשתה את שלה אבל... לא תמיד בעקביות הראויה

בסופו של דבר

 הקוליאוס הוא רכב טוב: שימושי, מרווח ונעים  אבל לא מבריק מדי ולא מחדש בקטגוריה. חסרים לו קצת אופי, ברק, ותעוזה אולי גם אווירה יוקרתית. ובתחום בו הפוזה היא העיקר המראה שלו אינו מפתה במיוחד-הוא לא נראה מספיק שטח אבל גם לא מספיק צפון-בון. הוא עושה הכל בסדר, וגם נראה די בסדר, אבל שום דבר בחבילה הזו לא מבריק. בייחוד לא המחיר של הגרסה שנבחנה שהיא היחידה עם הנעה כפולה.  רוב הסיכויים שהוא אכן טוב מהאופוזיציה הקוריאנית אבל בגרסה שבחנו הוא יקר- כ-200,000 שקלים. וגם היא אינה מעניקה תחושה יוקרתית במיוחד. זה אומר שיש להניח שעיקר הקהל יעדיף את גרסאות ההנעה הקדמית הזולות בהרבה. הן אמנם פחות מצוידות אבל מחירן נע בין 155,000-185,000 שקלים (יש גם גרסה ב-165,000 שקלים) וזה כבר נשמע טוב יותר.

בסופו של דבר

יחי ההבדל הגדול

רנו השתמשה בפעם הראשונה בשם קוליאוס ב-2000 עם מכונית תצוגה שנחשפה בז'נבה. היא סימנה כוונה של רנו לרדת לעפר אבל יותר מכך ספקה רמז לכיוון המעז אליו תצא רנו עם הדור השני של המגאן (שנחשפה שנתיים מאוחר יותר).
ההבדל העצום, או יותר נכון חוסר הקשר המוחלט, בין העיצוב של מכונית התצוגה והקוליאוס הסדרתית מראה על השמרנות שפקדה את רנו בשנים האחרונות. וקשה למצוא קשר מלבד היומרות בין הכלים האלה.
אלא שבאופן מעניין הוא שמבחינת אורך מכונית התצוגה קצרה רק בס''מ (451 ס''מ), בעלת גובה דומה (170 ס''מ במצב הגבוה, היא ידעה גם לרדת) ורחבה ב-3 ס''מ (190 ס''מ). ואולם הוא נשענה על בסיס גלגלים ארוך יותר (273.5 ס''מ לעומת 269 ס''מ) שהינו דומה לזה של הגרנד-סניק. עוד פרט מעניין הוא שלמרות שימוש במנוע שונה -2.0 ליטר טורבו של רנו-ההספק דומה -170 כ''ס. אבל הקוליאוס המקורי היה רכב היברידי שצויד במנוע חשמלי שהניע את הגלגלים האחוריים (מנוע הבנזין יועד לקדמיים). לפי תפיסה דומה שפיז'ו חשפה במכוניות התצוגה שלה שמונה שנים אחרי. זה אגב גם מזכיר שוב שאגאסי לא גילה לרנו את החשמל...

יחי ההבדל הגדול

כרונולוגיה של הרכבות

הקוליאוס אולי מוגדר כרכב הפנאי האמיתי הראשון של רנו ומבחינות רבות זה אפילו נכון-זו פעם ראשונה שמדובר בדגם נפרד ולא בגרסה למכונית קיימת. אבל מבחינת הטריוויה וההגדרות כלליות הוא לא הניסיון הראשון של רנו בתחום ובאופן מרתק כל הכלים האלה נוצרו ממשחק פאזל. זאת אפילו אם נתעלם מהרודיאו של שנות השבעים, שלא היה כפול הנעה, אבל היה מבוסס על רנו 4 ''מפורקת'' ומופשטת. כי בתחילת שנות ה-2000 ראינו את הסניק RX4 שלמרות המראה המאוד מאוד דומה לדגם הרגיל הציג אף הוא פאזל לא קטן של רכיבים. מערכת הנעה כפולה שהגיעה משטייר האוסטרית (שפתחה את הרכב), מתלה אחורי חדש שגרר את הזזת הצמיג הרזרבי לאחור ושינויים במידות היו רק חלק מפרטי המשחק. גם כפול ההנעה הבא שלהם, הקנגו, שיחק את משחק ה''שבץ נא'' עם מערכת הנעה כפולה שהגיעה מניסן. ובקוליאוס מביאים אנשי רנו את המשחק לשיאו אולי בגלל שהפעם הבסיס לדגם הוא דווקא של ניסן.

כרונולוגיה של הרכבות

טבלת נתונים רנו קוליאוס 2.5 אוט'

מנוע
מנוע 4 צילינדרים, רוחבי,
תזמון גל זיזים עילי כפול , 16 שס'
נפח  2488 סמ''ק
מהלךxקדח 100/ 89 מ''מ
הספק/סל''ד 170 כ''ס/6000
מומנט/סל''ד 23.1 קג'מ/4400
  
מרכב
הנעה כפולה קבועה
הילוכים אוט', רציף
מתלים ק' תמוכות מקפרסון, מוט מייצב
מתלים א' רב חיבורי , מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/ דיסק
מערכות עזר  ESP, ABS ,6 כ''א
צמיגים 225/60R17
  
מידות
בסיס גלגלים 269 ס''מ
אxרxג   452 X 185.5 X 171 ס''מ
משקל 1655 ק''ג
תא מטען 450 ל'
מיכל דלק 65 ל'
  
ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 187
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.3ש'
צריכת דלק (מבחן) (ק''מ ל' )6.7 ליטר
טווח נסיעה (מבחן) 435 ק''מ
מחיר
מחיר     199,000 ש''ח
אחריות 36  חודשים
  

טבלת נתונים רנו קוליאוס 2.5 אוט'

זווית גישה 27.0
זווית גחון 21
זווית נטישה 28.9
מרווח גחון31
קוטר סיבוב 11.6 מ'

תגובות

1 תגובות

1

Ahnu50

07 במרץ 2015 ב 05:02

כתבה חדשה - פאזל - רנו קוליאוס - Renalt Koleos