שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

ראלי סובב אופקים - מסלול טיול למי שלא רוצה לצאת מהמזגן

מסלול של 75 ק"מ ליום קיץ חם ולמי שרוצה לתת בגז בסגנון ראלי ולהישאר במזגן לאורך כל הדרך.
חוץ מזה המסלול מקיף את העיר אופקים וחוצה את ערוצי הנחלים הרחבים ועמוסי הצמחייה של הנגב המערבי, מגיעה דרומה עד האנדרטה של סיירת שקד וחוזר צפונה על שבילי השדות המהירים לצד שביל השפד"ן.

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה בימי הקיץ.
בימי החורף ובמיוחד לאחר הגשם חציית הערוצים והנסיעה בתוכם יכולים להפוך לעבירות קשה מאוד עד בלתי אפשרית (לצאת מהנחלים החוצה).
שימו לב בקיץ וסעו בזהירות בנסיעות האבק!
חלק מהטיול נמצא בשמורות טבע ורובו נוסע בין שטחי חקלאות - הקפידו בנסיעה רק על שבילים מסומנים ולא לרדת עם לשדות.
הטיול אפשרי בכל ימות השבוע ללא מגבלות שטחי אש של צה''ל.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 30 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה כקובץ TWL (בסוף הכתבה).

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

שיטת הניווט

הניווט רובו על שבילים. חלקם מסומנים במפה אבל כמעט ולא מסומנים בשטח מסומנים. מומלץ להשתמש במפה ה 1/50,000 וכדאי להשתמש בכשיר GPS – יקל מאוד על הניווט בשטחים הפתוחים וגם בערוצי הנחלים הרחבים שסביב אופקים.
מה עושים?
יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט

הכנות למסלול

בקיץ מומלץ לצאת למסלול עם שני רכבי 4X4, אין צורך בהילוך כוח. בחורף חובה לצאת עם ציוד גרירה וחילוץ המתאים לבוץ חלקלק ולפחות רכב אחד עם הילוך כוח.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – יהפוך את הניווט לקלי קלות
מפת סימון שבילים – מפה מספר 13 (הנגב המערבי)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שטח

הכנות למסלול

תחילת המסלול

בצומת בית קמה פונים מערבה עד לכיכר (מעגל תנועה)
מימין תחנת דלק של פז – מומלץ לתדלק.
נ.צ. 1 – כיכר בית קמה

תחילת המסלול

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מערבה על כביש 293 לכיוון דורות, רוחמה ושדה צבי
2.8 ק''מ על הכביש עד לצומת שדה צבי
נ.צ. 2 – צומת שדה צבי

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר לכיוון נתיבות ושדה צבי (ימינה זה לשדרות)
2 ק''מ בצומת פונים ימינה לשדה צבי, מבצעים פרסה וחוזרים לצומת (T)
חוצים את הצומת ישר לשביל שמנגד
נ.צ. 3 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים על השביל ישר ודרומה
0.5 ק''מ עוברים עיקול S שבסופו פונים ימינה
0.7 ק''מ (מצטבר) מתחברים לשביל רחב יותר ופונים שמאלה
1.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T שמימין היישוב פעמי תש''ז
נ.צ. 4 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון דרום-מזרח ובירידה לערוץ הנחל
0.2 ק''מ חוצים את הערוץ
0.5 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון החורשה שבאופק ונוסעים לצד נחל צידה
1.1 ק''מ צומת מיד לאחר עץ אשל ולפני החורשה בו ממשיכים ישיר על השביל שמימין – מצפון לערוץ הנחל ומעליו
2.8 ק''מ (מצטבר) השביל פונה ימינה עוקף חריץ – ערוץ עמוק וחוזר שמאלה בחזרה לצד הערוץ המרכזי
3.6 ק''מ (מצטבר) צומת T שמולו ערוץ נחל עמוק ומצוקי
נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה
0.1 ק''מ השביל פונה שמאלה ומקיף ערוץ נחל וחורשת עצים בטיפוח של קק''ל
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת T עם ציר ישר ועליו שילוט של ''רצועת צינורות''
נ.צ. 7 – צומת רצועת הצינורות

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה חוצים את הערוץ ומטפסים לגבעה
0.5 ק''מ צומת V בו פונים ימינה
0.6 ק''מ (מצטבר) מתחברים לשביל מרכזי (מסומן באדום על המפה)
נ.צ 8 – שביל מרכזי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים מערבה על השביל המרכזי (מידי פעם תמצאו סימונים אדומים)
1.7 ק''מ צומת T ולפניו גדר שלאחריה תל שרע וערוץ נחל גרר
פונים ימינה ומטפסים מעלה כשהשביל מתעקל ימינה לצד הגדר
2 ק''מ (מצטבר) חולפים על פני פתח בגדר שהוא הכניסה לחוות בודדים וממשיכים מערבה מעל הערוץ הרחב והעמוס עצים וצמחייה של נחל גרר
3.1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה לגשר אירי החוצה את נחל גרר ולצידו צינור מים ירוק וגדול
נ.צ 9 – גשר אירי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הגשר וממשיכים ישר על שביל הכורכר דרומה
0.3 ק''מ שביל הכורכר פונה שמאלה (ליד השביר המגודר) ואנו ממשיכים ישר לכיוון החורשה
0.7 ק''מ (מצטבר) מעט לפני העצים (ולפני השיבר) צומת V בו פונים שמאלה וחוצים את קו העצים
0.8 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה ונוסעים מזרחה ששדרת העצים משמאל לדרך
2.2 ק''מ (מצטבר) שדרת העצים מסתיימת והשביל ממשיך בעיקול רחב ימינה
2.6 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים ימינה לכיוון העץ הבודד והסוללה שמשמאל לדרך
3 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה חוצים תעלה וסוללת עפר ופונים ימינה
ממשיכים על השביל שהסוללה מצד ימין לדרך (במפה השביל מסומן באדום)
5.1 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה בים עצי אשל
נ.צ. 10 – עצי אשל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל שמימין עצי האשל ומקדימה על הגבעה חוות יבולה
1.8 ק''מ שורת האשל מסתיימת והשביל פונה ימינה ומיד שמאלה
לאחר כמה עצי אשל מגיעים לצומת V בו פונים ימינה (ויש סימון אדום)
1.9 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר וימינה לכיוון שדה הקקטוסים
2 ק''מ (מצטבר) צומת T, לפני הקקטוסים, בו פונים שמאלה לכיוון ריכוז עמודי החשמל והשלט הירוק שעל כביש 25 שבאופק (צומת גילת)
3 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר עם השביל המתעקל שמאלה לנחל
3.2 ק''מ (מצטבר) הגשר של נחל שמריה תחת כביש
נ.צ. 11 – גשר שמריה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הגשר ומגיעים לצומת T בו פונים ימינה ומטפסים על הגדה
פונים שמאלה ונוסעים מערבה על השביל שמעל ערוץ הנחל
0.6 מגיעים לפרדס מימין לדרך ונוסעים לצידו
0.8 ק''מ (מצטבר) בסיום הפרדס השביל פונה שמאלה וממשיך מעל ערוץ הנחל
2.1 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה לפני המזבלה ונוסעים עד למעבר הנחל משמאל
נ.צ. 12 – מעבר הנחל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הנחל, פונים ימינה וממשיכים מעל הנחל
0.6 ק''מ השביל יורד לנחל וחוצה אותו ומיד פונה שמאלה וממשיך עם הנחל וקו המתח הגבוה
השביל חוצה את קו המתח דרומה ומתקרב לישוב בטחה
1.6 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר על השביל המרכזי
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת T שמולו ערוץ הנחל וקו מתח
נ.צ. 13 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ונוסעים על השביל המרכזי לצד נחל פטיש שמימין
1.3 ק''מ השביל יורד לגשר של נחל פטיש ומתחת לכביש הכניסה לאופקים
נ.צ. 14 – גשר פטיש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים תחת הגשר וממשיכים על השביל המרכזי
0.3 ק''מ חוצים צומת עם שביל כורכר כבוש
0.6 ק''מ (מצטבר) השביל המרכזי מתעקל ימינה
0.8 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל שוב ימינה
1.5 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה במקביל לנחל אליו יורדים
1.6 ק''מ (מצטבר) חציית הנחל
נ.צ. 15 – ערוץ הנחל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הנחל ומטפסים לגדה שממול
0.1 ק''מ פונים שמאלה בצומת T ועולים לשביל שמשמאלו שדה פתוח
0.3 ק''מ (מצטבר) פונים בחדות ימינה ויורדים לנחל
0.5 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה את הנחל
נ.צ. 16 – צומת בקצה הנחל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם הנחל
0.2 ק''מ בנקודת החיבור של נחל פטיש עם נחל אופקים פונים שמאלה לכיוון קו המתח הראשון וחולפים תחתיו לכיוון קו המתח השני
0.6 ק''מ (מצטבר) מתחת לעיקול בקו המתח השני יורדים לתוך הערוץ של נחל אופקים
נ.צ. 17 – נחל אופקים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את נחל אופקים לכיוון החורשה (חדי העין יזהו את מבצר פטיש על הגבעה) ונוסעים דרומה בתוך הוואדי על השביל המרכזי
0.8 ק''מ רואים את מבצר פטיש על הגבעה מימין וממשיכים דרו מה לכיוון החווה החקלאית שמימין ערוץ הנחל מצוקי ועמוק
1.3 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לצומת T עם שביל רחב
נ.צ 18 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ועולים לכיוון החווה החקלאית
0.2 ק''מ בקצה הגדר של החווה פונים ימינה לשביל כורכר לכיוון תל מנוח ושני קווי מתח
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת Y
נ.צ. 19 – צומת Y

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על שביל כורכר לכיוון קו המתח
0.8 ק''מ חוצים תחת קו מתח נמוך ולאחריו פונים שמאלה על השביל לכיוון קו המתח (ולא חוצים את הנחל)
1.2 ק''מ (מצטבר) חוצים שוב תחת קו המתח
1.4 ק''מ (מצטבר) בצומת הראשון פונים חזק ימינה, שומרים על הימין וחוצים ערוץ קטן
1.8 ק''מ (מצטבר) חוצים שוב תחת קו המתח ובאופק רואים את הגשר הישן ונוסעים לכיוונו
2.3 ק''מ (מצטבר) מצד ימין תעלה עמוקה ולאחריה פונים ימינה לגשר
2.4 ק''מ (מצטבר) גשר הרכבת הישן והאנדרטה של סיירת שקד
אפילו שחם בחוץ ובאופן חריג לטיול זה – כאן מומלץ לעצור וללכת בין האנדרטאות
נ.צ. 20 – סיירת שקד

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים עם קו המתח דרומה
0.1 ק''מ צומת T בו פונים ימינה ויורדים לכיוון הנחל
0.3 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה וחוצים את הנחל לכיוון דרום-מערב
0.6 ק''מ (מצטבר) עולים על השביל המסומן בכחול ונוסעים מערבה עד כביש הכניסה לבסיס חצרים
1.3 ק''מ (מצטבר) כביש אספלט – זהירות! הנוסעים על הכביש אינם מצפים לרכב המגיע מהשבילים
נ.צ. 21 – כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הכביש בזהירות ונוסעים דרום-מערבה על השביל שבין השדות
0.4 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים ימינה לכיוון צפון-מערב
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר
2 ק''מ (מצטבר) עוד צומת בו ממשיכים ישר
2.4 ק''מ (מצטבר) צומת שלאחריה תחנת שאיבה על קו השפד''ן (קו מי הקולחין המתוארים המגיע מראשון לציון לנגב)
נ.צ. 22 – תחנת שאיבה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על השביל לכיוון דרום- מערב וחוצים 3 צמתים (0.3 , 0.8 ו- 1.2 ק''מ)
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים
נ.צ. 23 – צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל
0.3 ק''מ מטע עצים
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר
1.5 ק''מ (מצטבר) חווה חקלאית מגודרת שלאחריה ממשיכים ישר חוצים תחת קו מתח ונכנסים לחורשת עצי אשל קטנה
השביל מתעקל מערבה ונוסע לכיוון קו מתח גבוה
2.9 ק''מ (מצטבר) צומת V בקצה חורשת אשל בו פונים ימינה כשבאופק רואים את צלחות האנטנות של אורים
3.5 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה לכיוון קו המתח הגבוה
3.8 ק''מ (מצטבר) צומת T מתחת לקו המתח הגבוה
נ.צ. 24 – קו מתח גבוה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

בצומת T פונים שמאלה
0.4 ק''מ השביל מתעקל ימינה לכיוון צפון מערב, נכנס בין שדרת עצים וממשיך ישר לכיוון האנטנות של אורים
4.8 ק''מ (מצטבר) כביש אספלט בין צומת אורים לצומת צאלים – זהירות!
נ.צ. 25 – כביש 234

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים בזהירות את הכביש ונוסעים ישר על השביל לכיוון קיבוץ אורים
0.7 ק''מ צומת V בו פונים ימינה
0.9 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה עם הגדר
1.2 ק''מ (מצטבר) חוצים את כביש הכניסה לקיבוץ אורים ונוסעים לכיוון המטעים
1.4 ק''מ (מצטבר) לפני שדרת הברושים פונים שמאלה
1.5 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל ימינה וממשיכים על השביל הימני לכיוון הכביש
2.3 ק''מ (מצטבר) חוצים סוללה מעל צינור פונים חצי ימינה לכיוון הכביש
2.5 ק''מ (מצטבר) כביש 241 שמימין צומת אורים
נ.צ. 26 – כביש 241

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים בזהירות את הכביש
0.1 ק''מ השביל תופס כיוון צפונה במקביל לכביש 234 שמימין
1 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה לכיוון הכביש
1.3 ק''מ (מצטבר) חוצים את כביש ליד העץ וממשיכים בכיוון צפון מזרח
1.4 ק''מ (מצטבר) לפני שדרת הברושים פונים שמאלה
2.1 ק''מ (מצטבר) צומת T
נ.צ. 27 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה - צפונה
1 ק''מ חוצים שביל מרכזי וממשיכים ישר
2.4 ק''מ (מצטבר) שוב חוצים שביל טוב וממשיכים צפונה שמשמאל סוללת עפר נמוכה
3.6 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים ימינה
3.7 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה
3.9 ק''מ (מצטבר) בצומת פונים שמאלה – צפונה לכיוון קו המתח הגבוה
4.6 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר עם השביל המכוסה בצמחייה
5.5 ק''מ (מצטבר) חוצים תחת קו המתח הגבוה
5.7 ק''מ (מצטבר) עולים על שביל השפד''ן - שביל כורכר טוב
נ.צ. 28 – שביל השפד''ן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון החממות והחווה החקלאית לצד קו המתח
0.9 ק''מ חוצים את נחל גרר
2.8 ק''מ (מצטבר) גשרון לצד מטע עצים מגודר
נ.צ. 29 – גשרון

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפון – מזרח בין קו המתח הגבוה לקו המתח הנמוך
3.3 ק''מ חוצים כביש-שביל – זהירות!
4.8 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר לצד קו המתח הגבוה (קו המתח הנמוך פונה שמאלה)
7.3 ק''מ (מצטבר) נפרדים מקו המתח הגבוה ומקיפים את מתקן מקורות ''כלורינטור תקומה''
7.4 ק''מ (מצטבר) נוסעים לצד קו המתח הנמוך
8 ק''מ (מצטבר) מתקן שאיבה גדול של השפד''ן וכביש 25
נ.צ. 30 – כביש 25

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן 75 ק''מ של נהיגה

ימינה לנתיבות, אופקים ובאר שבע
שמאלה לצומת סעד, שדרות, אשקלון ותל אביב
שבוע טוב ולהתראות בטיול הבא...

סוף מסלול - עד כאן 75 ק''מ של נהיגה

הקואורדינאטות ברשת ישראל הישנה

נ.צ.
צפוניות
מזרחיות
תיאור
1
1094569
127483
כיכר בית קמה
2
1094555
124694
צומת שדה צבי
3
1094669
122660
צומת T
4
1093538
121939
צומת T
5
1093207
122330
צומת שבילים
6
1091349
120254
צומת T
7
1090854
120129
צומת רצועת הצינורות
8
1090291
120261
שביל מרכזי
9
1088594
118180
גשר אירי
10
1085328
119118
עצי אשל
11
1083282
116967
גשר שמריה
12
1083284
115138
מעבר הנחל
13
1082913
113934
צומת T
14
1081795
114315
גשר פטיש
15
1081327
115734
ערוץ הנחל
16
1081085
115742
צומת בקצה הנחל
17
1080673
115659
נחל אופקים
18
1079403
115798
צומת T
19
1078503
116874
צומת Y
20
1076807
116707
סיירת שקד
21
1076517
115994
כביש אספלט
22
1076439
114270
תחנת שאיבה
23
1075270
113156
צומת
24
1077325
110274
קו מתח גבוה
25
1078822
105797
כביש 234
26
1080639
104504
כביש 241
27
1082075
105061
צומת T
28
1086671
102168
שביל השפד''ן
29
1089004
103812
גשרון
30
1095155
108980
כביש 25

קובץ TWL של נקודות הציון להורדה למחשב

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות בטבלה למעלה הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''. (או לטעון ישירות את הקובץ מתוכנת הנביגייד)
להורדת קובץ TWL הקליקו על הקישור:

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL של נקודות הציון להורדה למחשב

תגובות

5 תגובות

1

yoni_0000

07 באוגוסט 2009 ב 05:05

איך לכל מסלול אתה מביא רכב אחר???

2

Ogash Ofer

07 באוגוסט 2009 ב 05:41

רכבי ניסאן במסלולי טיול

יש לנו הסכם עם היבואן של ניסאן לישראל (קרסו).
מסלולי הטיול נכתבים עבור מגזין שטח ואתר השטח ומצולמים עם רכבי ניסאן.
הסכם זה מאפשר לי לנסות בכל פעם רכב אחר של ניסאן (תענוג...).

3

סיגל אדלשטיין

07 באוגוסט 2009 ב 17:44

ניסאן

אז מן הסתם מגיע גם לבעלי ניסאן טיולים מודרכים ב-100 ש''ח לא?

4

Ogash Ofer

07 באוגוסט 2009 ב 18:37

יכול להיות נחמד...

סיגל אדלשטיין כתב/ה:
"אז מן הסתם מגיע גם לבעלי ניסאן טיולים מודרכים ב-100 ש''ח לא?"
אבל טיולים לניסאן זה לא בשליטתנו... חוץ מזה 250 ש''ח (לרכב) לטיול בארץ - נשמע סביר - ואת כמובן מוזמנת.  

5

baruchperl

08 באוגוסט 2009 ב 14:42

לא מומלץ לנסות בחורף לבד!!!

יכול להסתיים בשליפה ע"י טרקטור מנחל בוהו שנראה צר ורדוד אבל הוא מלכודת בוץ טובעני......כנ"ל בנחל גרר