שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

מרוקו - מקזבלנקה למרקש בדרך הארוכה

מה בסך הכול ביקשנו?
לטוס למרוקו, לבקר בקזבלנקה, לחגוג במרקש ולחזור עם קצת קניות הביתה.
רק שבדרך שבין קזבלנקה למרקש נהגנו 1,500 ק"מ בשיטה של "רק עוד מאה קילומטר", טיפסנו על האטלס, חצינו את הדיונות בסהרה והגענו לכפרים הנידחים והמנותקים של הברברים - כמעט בקצה העולם.

צילמו: כולם ובעיקר מוסיק (משה) מלכין ויעקב בלום

צילמו: כולם ובעיקר מוסיק (משה) מלכין ויעקב בלוםצילמו: כולם ובעיקר מוסיק (משה) מלכין ויעקב בלום

יצאנו לדרך

התאריך נקבע מזה זמן (סוכות 2009). הקבוצה התאספה והלכה וגדלה עד אשר לא נשארו עוד כרטיסי טיסה. המטרה: סיור משולב בין ערים להרים ולדיונות שבין לבין נוהגים ונוסעים בשטח ובכביש במקומות הכי נידחים שאפשר להגיע אליהם במרוקו... נשמע מעניין!

דרומה הגענו עד לדיונות שעל גבול אלגיר ובלב השממה

דרומה הגענו עד לדיונות שעל גבול אלגיר ובלב השממהדרומה הגענו עד לדיונות שעל גבול אלגיר ובלב השממה

נתחיל מההתחלה

נחתנו בקזבלנקה - בלב מרוקו. הליך מהיר של הויזה הקבוצתית ועוד חיכינו למזוודות שיגיעו על המסוע. לאחר שהתברר שאייר פרנס השאירה 5 מזוודות בפריס - יצאנו לדרך. נסענו למרכז העיר קזבלנקה לביקור במסגד הענק שעל חוף הים. טיילנו בין הוילות הענקיות הצופות לאוקיינוס, אכלנו צהרים במסעדת דגים שעל הטיילת התיירותית של העיר, בקרנו בכנסייה, בארמון של המלך במרכז העיר ולסיכום שתינו קפה עם קצת קניות בכיכר האומות המאוחדות - לא רחוק מהמלון בו ישנו. (וגם הצלחנו להביא 4 מתוך 5 מזוודות שהגיעו בטיסת הערב).

המסגד הכי גדול במרוקו ו-3 בגודלו בעולם

המסגד הכי גדול במרוקו ו-3 בגודלו בעולםהמסגד הכי גדול במרוקו ו-3 בגודלו בעולם

קזבלנקה - עיר עם מסגד

קזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגדקזבלנקה - עיר עם מסגד

המסגד

המסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגדהמסגד

הנסיעה מעבר להרים

עזבנו את קזבלנקה על האוטוסטראדה למרקש (לא לאחר שעוד חיפשנו מזוודה אחת ואחרונה), קבלנו רכבי טויוטה, טיפלנו ברכבים, תדלקנו ויצאנו לדרך - הפעם חצינו דרומה על הכביש העובר במקום הגבוה במרוקו במעבר הרים ששמו טיזי אן-טיקה.   טיפסנו על הרי האטלס - גוש הרים ענק הנושא את העולם ועומד חוצץ בין מרוקו של האוקיינוס למרוקו של מדבר הסהרה. הכביש עמוס ואספלט ושוליים משתלבים יחד תוך כדי תנועה. רוכבי אופניים וקטנועים מעורבבים עם הולכי רגל שגרים לצד הכביש או ממש על הכביש. ים של משאיות עמוסות, איטיות וישנות - ברוכים הבאים למרוקו! את וארזאזת עקפנו ובחושך נכנסו לתחילתו של קניון הדאדס. ומכיוון שהיה ערב סוכות וערב שבת גם זכינו לקבל את פניהם בתפילה ובשינה טובה.

יאללה... יוצאים לדרך

יאללה... יוצאים לדרךיאללה... יוצאים לדרך

ממרקש לקניון הדאדס

ממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדסממרקש לקניון הדאדס

ערב סוכות וליל שבת במרוקו

ערב סוכות וליל שבת במרוקוערב סוכות וליל שבת במרוקו

מהדאדס לטודרה ועד טאזרין שמעבר להרים

בבוקר התעוררנו עם הזרימה בתוך הערוץ של הדאדס. המשכנו בטיפוס על הכביש המתפתל בתוך הקניון הצר של הדאדס. עצרנו בשוק המקומי של מסמריר - הכי אמיתי שיש, הכול מוצג לקהל הרוכשים על הרצפה ובדוכנים - פשוט מדהים! חצינו בשטח בין שני הקניונים הענקיים, ובתוך מה שנראה שומם לגמרי מצאנו ברברים שחיים בכוכים, במערות ובאוהלים קטנים. בקניון הטודרה הלכנו בתוך המצוק ולאורך הדוכנים של השוק התיירותי, פגשנו את המשאית המיוחדת ואת הסיטוראן דה-שבו החוצה את מרוקו, ולא לשכוח את החביתה שעל הנהר. ירדנו למטה לטנריר כדי לתדלק. חצינו את הרי האנטי אטלס לתוך החושך והשממה עד למלון בטאזרין.

מהדאדס לטודרה

מהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרהמהדאדס לטודרה

השוק במסמריר

השוק במסמריר השוק במסמריר

השוק המקומי במסמריר

השוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמרירהשוק המקומי במסמריר

וגם זו דרך לחצות את מרוקו

וגם זו דרך לחצות את מרוקווגם זו דרך לחצות את מרוקו

קניון הטודרה

קניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרהקניון הטודרה

יורדים ללב המדבר

בלב הרי הגרניט של האנטי אטלס חצינו על שביל - לא שביל אזור שומם לגמרי וירדנו לערוץ ענק ובליבו בית חווה מבודד ללא חשמל, ללא מים זורמים, רק עם המשאבה של אונסקו - חיים משל עצמם בלב השממה. בהמשך פגשנו את רוכבי אופנועני השטח מגרמניה שעושים את מסלול הדאקאר של פעם (רק את החלק המרוקאי של הפריס דאקאר). נסענו מהר - מאוד מהר על חלק ממסלול הראלי ונכנסו לתוך מטעי הדקלים האין סופיים בעמק הדרא . עלינו על הכביש לזגורה - השער למדבר הסהרה. תיקנו צמיגים ובמלכודת תיירות ידועה נכנסו לרובע היהודי העתיק לראות בית כנסת ספק סתם בית שרוף. ארוחת צהרים חיכתה לנו במחמיד שבסוף העולם ובסוף הכביש שלפני המדבר. שביל חולי, עם כמה שקיעות ותקיעות כחימום ליום המחר עד לקבלת הפנים המיוחדת במאהל של שגגה. שירה, ריקודים, אוכל טוב וירח מלא רגשו אותנו בלילה המיוחד אותו בילינו בלב הדיונות.

נותנים בגז

נותנים בגזנותנים בגז

בית חווה בשום מקום

בית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקוםבית חווה בשום מקום

נוסעים בשממה

נוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממהנוסעים בשממה

קבלת פנים בלב המדבר

קבלת פנים בלב המדברקבלת פנים בלב המדבר

נותנים בגז לתוך עמק הדרא

נותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדראנותנים בגז לתוך עמק הדרא

מסיבת לילה במדבר

מסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדברמסיבת לילה במדבר

התמונה שלפני הדיונות

התמונה שלפני הדיונותהתמונה שלפני הדיונות

והדיונות לא נגמרות...

והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...והדיונות לא נגמרות...

יום של דיונות ורק חול וחול

דרומה לכיוון אלג'יר זו הסהרה האמיתית. רק להוריד אוויר בצמיגים, לבחור נתיב תנועה נכון, לשמור על מהירות מתאימה - לא מהר מידי כדי שלא לקפוץ או לשבור את הרכב ולא מעט מידי שלא להיתקע בחול (אל דאגה יש רצועה אנרגו-קינטית) והחוויה מתחילה... חגרו חגורות! עולים, יורדים, שוקעים, מחלצים ושוב עולים ויורדים ושוב נתקעים על הסכין. לבסוף ממלאים אוויר וחוזרים לימת המלח של איריקי עד ליציאה מהמדבר. מחסום של משמר הגבול והשטח הופך להררי - הגענו לפום זוגיד. על הכביש צפונה למכרז הציביליזציה של מרוקו - וארזאזאט - עיר הסרטים.

הדיונות של שגגה

הדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגההדיונות של שגגה

דרום מרוקו

דרום מרוקודרום מרוקו

הכפרים הנידחים למרגלות הטובקאל

רק יורדים במעט מהכביש הראשי וכביש האספלט הולך ונהייה צר - הופך לשביל כבוש - הופך לשביל פחות ברור - ולבסוף הופך למשהו מצ'וקמק שלא ברור מי מסכים לנסוע עליו.  אנחנו עשינו זאת בהנאה! מוט רדיוס שבור גרם לנו להצטופף ברכב אחד (לא נורא היה שפע של מקום מראש). כביש חדש באמצע שום מקום מביא אותנו בטיפוס לאימליל, היושבת למרגלות הטובקאל, לכפרים מבודדים של ברברים המנותקים מהעולם, כפרים שחלקם התחברו רק בשנה האחרונה לרשת החשמל וחלקם עדיין מנותקים (בועז נצר הלך וחקר: החיבור לבתים בצורת כרטיסי חיוב של pre-paid). סוף הטיפוס ההררי סחוף לגמרי (מה שסיפק לדרור, ללחסאן ולי חוויה קטנה) והערב מתקרב... עוד בייגלה מתוק אחרון ויאללה יוצאים בחזרה לכביש הראשי. חצינו את האטלס ולמרקש הגענו כבר בחצות. מלון 5 כוכבים קיבל אותנו לשנת לילה מפנקת... סיימנו את טיול השטח.

כפרים נידחים באמצע שום מקום

כפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקוםכפרים נידחים באמצע שום מקום

בתים בהרי האטלס

בתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלסבתים בהרי האטלס

הו... מרקש

זר לא יבין זאת! מי שנכנס לראש המתאים ומי שמגיע עם קבוצה שמבינה עניין נסחף בקסם של העיר. משהו לא מוגדר אבל משדר ייחודיות של רוח מזרחית השואבת אותך לתוך הקסם המיוחד. העיר העתיקה המוקפת חומה (ולמה יש חורים בחומה?) כיכר השוק ההומה, ובלילה עמוסה, מופעי רחוב, נחשים, קופים, מיצים טבעיים, דוכני מזון וחנויות לרב. רחובות השוק, חנויות התבלינים, חנויות הבשמים המזמינות אותך להיכנס למלכודת... ולא נשכח - כולם חזרו עם שקיות של קניות. והכי מיוחד - בית הכנסת החבוי לו בסמטה הקטנה. קשה להיפרד ולחזור לשגרה!

מרקש - עיר עם כיכר

מרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכרמרקש - עיר עם כיכר

בית הכנסת של מרקש

בית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקשבית הכנסת של מרקש

המרוקאים והישראלים

המרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראליםהמרוקאים והישראלים

ויש מי שצילם הרבה דיפנדרים....

ויש מי שצילם הרבה דיפנדרים....ויש מי שצילם הרבה דיפנדרים....

ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...

ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...ורמז: הוא לא צריך רופא עיניים...

והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...

והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...והיו גם אופנועים שהוציאו לנו את העיניים...

ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!

ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!ובשביל האיזון להתקפה המוטורית: היו גם קניות!

יומני המסע של דרורה

היום הראשון - קזבלנקה היום השני - ממרקש לקניון הדאדס (350 ק''מ) היום השלישי - הדאדאס, הטודרה ומה שבניהם (250 ק''מ) היום הרביעי - יורדים למדבר (250 ק''מ) היום החמישי - הדיונות של הסהרה (300 ק''מ) היום השישי - כפרים נידחים למרגלות האטלס (350 ק''מ) היום השביעי - מרקש

ותודה ענקית לכולם!

ותודה ענקית לכולם!ותודה ענקית לכולם!