שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

טויוטה לנדקרוזר - Toyota Land Cruiser - התעוררות

שנים הוא שולט בסגמנט השטח, קובע אמות מידה ומהווה מושא לקנאה וחיקוי. דגם חדש ממשיך את השלטון?

יש את כל הסיבות לקנות לנדקרוזר. נחשב יוקרתי, סחירות מעולה ושמירת ערך, בעל יכולת מוכחת בשטח ומוניטין אמינות טובים. אוקיי, כמעט טובים. כולם זוכרים את הסיפור ההוא על הדיפרנציאלים. בכל מקרה, בכמעט חצי מהמקרים, בחרו אזרחים טובים בלנדקרוזר על פני מתחריו. והדור האחרון הבשיל יפה עם שילוב של מראה טוב, איכות חיים טובה על הכביש ויכולת שטח מפתיעה.
עכשיו מגיעה שנת 2010 ונושאת בכנפיה לנדקרוזר חדש, חידוש עמוק מאד, אשר לצד שינויים מינוריים במערכת ההנעה והשלדה, עושה שינוי מהותי במראהו החיצוני ושינוי בשיעור דומה גם בפנים. עם רטט בעין ושיר בלב או להיפך יצאנו לנסיעת המבחן החשובה ביותר של השנה – הזו וכנראה גם של 2010 – בלנדקרוזר החדש.

150

זה שם הדגם החדש למען ידעו ההדיוטות כי לא ב-120 של פעם מדובר. אבל באמת שלא צריך להיות מעורה ברזי הקידוד הפנימי של טויטה, או לעשות פסק זמן ולקרא מפרט לשם שינוי, כדי להבחין שמדובר בדגם חדש. המעטפת מאד שונה והיא מוחצנת ואגרסיבית מתמיד. זה מתחיל משבכה אגרסיבית, יחידות תאורה מוגדלות, כנפיים ומכסה מנוע משוכים מעלה וניפוחים עתירי מאצ'יזמו בצדדים.
גם מאחור קיבל הלנדקרוזר טיפול דומה עם יחידות תאורה גדולות – LED כמובן – ספויילר עליון שהוא גם אכסניה למגב ודלת גדולה נטולת ספייר שירד להיקשר לגחון. הפרופורציות השתנו מעט עם הנמכה של 2 ס''מ של הגג והעדר הגלגל על הירכתיים, אשר משווים ללנדקרוזר צללית ארוכה יותר למראה למרות שהמידות כמעט שלא השתנו.

150

סביבת הנהג ותא הנוסעים חדשים לחלוטין. אין הרבה חלקים שעברו מהדגם היוצא וכך גם החומרים שנמצא קרובים יותר לאלו של ''טויוטה'' הנוכחית – וזה לא בהכרח דבר טוב. המירוץ לצמרת של טויוטה יחד עם המשבר העמוק של ענף הרכב נתן אותותיו גם בלנדקרוזר.
הפנים, הוא ''בסדר'' ולא יותר מזה. מגוון סוגי הפלסטיקה בהחלט שמרשים ויש שיפור משמעותי במדד המגע והמישוש החשובים כל-כך במכונית שעל גבול הפרימיום. העיצוב, באופן מאד מפתיע ומוזר לדגם ומותג כה חזקים, הוא כל-כך לנד רוברי שגרם לרבים מעמיתיי לפרוץ בצחוק רם. הגרסה היפנית מצוידת אפילו בוורסיה של ''טריין ריספונס'' שנקראת שם ''מולטי טריין''. האם טויוטה איבדה את דרכה? מדוע טויוטה הענקית צריכה ''לספור'' יצרן כה קטן ולקחת ממנו טיפים? מוזר.

מול הנהג ניצב לוח מחוונים רגיל למדי עם צג מידע מתחלף במרכזו המכיל מחשב דרך. ההגה הממותג נהנה מציפוי עור נהדר והוא כיף ללפיתה וגם הוא מזכיר הגה של לנד רובר (אלוהים אדירים). הזחת המבט לקונסולה המרכזית מגלה מבנה ''עמוד'' מאסיבי המפלח את משטח הדשבורד ומכיל בתוכו את מערכת השמע, בקרת אקלים מפוצלת, מדף ומיתוג מערכת ההנעה. זו הנקודה שבה תגלו כפתור התנעה ומפתח אלחוטי. ארבע משואות בתוך הלנדקרוזר מאתרות את מיקום המפתח ומונעות אפשרות נעילת המכונית כשהוא בתוכה או נסיעה והתרחקות ממנה ללא מפתח. בין המושבים תגלו תא עמוק מאד וממוזג מאד ומעל ראשכם חלון שמש ענקי.

שורת המושבים השנייה מפוצלת 40/20/40, ניתנת להזחה וכיוון זווית המשענת. הכניסה לשורה השלישית מתבצעת דרך צידה הימני של המכונית ושם תגלו עוד שני מושבים אשר – לראשונה בטויוטה – משתלבים לתוך הרצפה. בתא המטען יש כמובן אוזני עגינה ושקעי מתח כשאחד מהם נהנה משירותי ממיר 220V ומסוגל לספק עד 100W. בדיוק מה שצריך לשורת נורות בחניון הלילה או לטעון טלפון נייד שסוללתו התרוקנה. סידור המושבים לתוך הרצפה משחרר המון מקום למטען, מקום שבעבר הוגבל בשל שיטת קיפול המושבים הקודמת. אבל גם הסידור החדש לא מגיע בחינם ומבט לא מאד בוחן מגלה שריצפת תא המטען גבוהה בכ-10 ס''מ משפת ההטענה.

173

המפרט הטכני נותר דומה-עד-זהה ללנדקרוזר היוצא. מנוע טורבו דיזל בנפח 3.0 ל' המפיק 173 כוחות סוס ו-41 קג''מ כשהתחום היעיל נפרש מ-1600 ועד 3400 סל''ד. ראוי לציין שהמנוע הוא עדיין בתקן יורו 4 למרות שרוב סביבת המתחרים כבר עברו ליורו 5. (משרד התחבורה עדיין מאפשר שיווק מכוניות עם יורו 4 בשל רמת הסולר אצלנו) תיבת ההילוכים האוטומטית חוזרת ללא שינויים ועם חמישה יחסי העברה. תפעולה השתנה בדמות יכולת לערבב הילוכים ידנית ועדכוני תוכנה. תיבת ההעברה נהנית מהפעלה חשמלית באמצעות מתג ''ברז'' קטן בתחתית הקונסולה המרכזית – תשכחו מהידית הקטנה. הטרנספר מצויד בדיפ' טורסן המחלק את המומנט בין הדיפ'ים. ברגיל החלוקה היא 60:40 ובטווחי הקיצון ינוע בין 50:50 ל-70:30 לפי הצורך במומנט. יש כמובן נעילה מלאה באמצעות מתג חשמלי בתא הנהג. המשך שרשרת ההנעה סטנדרטי למדי וכולל מתלים נפרדים בחזית (עצמות עצה כפולות) וסרן חי מאחור. המתלים נשענים על קפיצי סליל בכל פינה. זה המקום לציין את גרסת ה''לימיטד'' המאובזרת עד לאוזניים (תעלה 500 קילו ₪) ומצוידת בקפיצי אוויר מאחור ומוטות ייצוב אקטיביים. מגוון מערכות העזר האלקטרוניות גדול מאוד וכולל בקרת יציבות, מערכת למניעת דרדור הרכב בגלישה, מערכת לסיוע בזינוק בעליה, בקרת משיכה. כל זה כדי לגבות את אחת השלדות ארוכות המהלך שאנו מכירים.
עוד באגף הטכנולוגי ראוי לציין את מערכת ההיגוי שהיא בעלת ספיקה משתנה (VFC). המערכת משנה את תגבור ההגה ממהירות זחילה וחניה (קל מאד) ועד לנהיגת כביש מהירה (מתקשה). המערכת יודעת לזהות שילוב ל-Low ולהקל על ההיגוי והיא מנוטרלת במצב של ''הגה ישר'' כדי לחסוך בדלק.

173

90

כביש 90 נגמר עבורנו מול עין חצבה. אחרי שיוט ארוך מאד בכביש שהחל בחמש ורבע לפנות בוקר. הדרך הארוכה דרומה חשפה לנדקרוזר שהכרנו והוקרנו. איכות הנסיעה טובה יחסית ועל הצד הרך של המשוואה. מנוע הדיזל מפמפם לו ב-1900 סל''ד כשמחט המהירות מצביעה על 100 קמ''ש. מייד מרגישים בגג המונמך ובזווית החדשה של השמשה הקדמית, זה מעט מוזר בתחילה אך מתרגלים לזה נורא מהר. לצד השיפור במראה ובתחושה של תא הנהג, האופן שבו האוטו זז הוא מאוד...שנות ה-80'. המנוע מרעיש ונוכח בכל טווח הסל''ד. העברת ההילוכים חלקה לרוב ולעיתים המעבר מראשון לשני ידפוק מעט – בעיקר תחת מצערת מלאה. רעשי הרוח נוכחים מ-120 קמ''ש ונובעים ממראות הצד הענקיות וקורה A. מתחת לזה, ורוב הזמן נהיה שם, רעשי הרוח אינם ובמקומם ממלאים את חלל האוטו הקולות ממערכת השמע הטובה.

90

דילוג בין המושבים מגלה שהשורה הראשונה היא הנעימה והנוחה ביותר, איכות הנסיעה בשורה השנייה מעט פחות טובה, יותר קופצנית ונשמע רחש מבתי הגלגלים מאחור. והשורה השלישית...שמורה לקצרי רגליים בלבד ולאלו שהעדר פתחי מיזוג/אוורור לא מטרידים אותם.
תגבור ההגה המשתנה מורגש מאד והוא מאד יעיל ועובר באופן רציף ממצב למצב. בעיר או בין סלעים הוא מאד רך וקל ומתקשח – אבל לא יותר מדי – מחוץ לעיר. בהקשר הזה יש לי הערה קטנה. כניסת ההגברה לעבודה מורגשת כשינוי משקל קצת אחרי תחילת הפניית ההגה. זה ממש ניואנס אבל לעיתים, כשהקצב או העומס עולים, התופעה עשויה לגרום לסטייה קצרה מהקו.
בתוך העיר מטפלים המתלים מצוין בשיבושים הקטנים ומספקים נוחות טובה יחסית. המרכב נקי מקרקושים ומרגיש מוצק ואחוד – וזו תחושה שתלווה אותנו גם בשטח.  קוטר הסיבוב די מגביל את היכולת לפרסס או לחנות במקומות צרים – כמעט 12 מטרים זה די הרבה. אולם הראות החוצה טובה מאוד והקרניים שבקצה מכסה המנוע מסייעות לקבל מימד עומק. יציאות מרמזורים והאצות עירוניות קצרות יחשפו רעש מנוע גבוה מהמקובל אצל מובילי הסגמנט והאמת שציפינו ל-NVH טוב יותר מכלי כל-כך חשוב.

2.57

עם יחס העברה קצר מאד שימושי של 1:2.57, מתלים ארוכי מהלך שמפיקים ארטיקולציה מדהימה של 39% RTI, אין המון מכשולים שיטרידו נהג בלנדקרוזר. וכאן טויוטה ממשיכה יפה את המסורת שלה ונשארת נאמנה ליכולת שטח מצוינת טבין ותקילין. הוסיפו לכך מרווח גחון של 22 ס''מ, זוויות מרכב שימושיות ושלל מערכות עזר וזה יאפשר לכם לצלול לשטח בלי פחד. וזה מה שעשינו.
בשבילים הפתוחים יעדיף הלנדקרוזר קצב של 50 עד 80 קמ''ש על פני זחילה איטית. זו הנקודה המתוקה של המתלים ואלו מגהצים יפה מאוד את השברים הקטנים של הדרך. גלים או קיפוצים שיגרמו לנדנוד ירוסנו אחרי שניים וחצי מהלכים של המתלה וזה מעיד על מחסור מה בשיכוך. עמידות המתלים בסגירת מהלך טובה מאד וזה כמעט שלא קרה לכל אורך היום. נסו להתגלגל בקצב איטי (מכונית ריקה להזכירכם) ואז ב-30 קמ''ש תרגישו היטב בשטח דרך הישבן.   בקרת היציבות לא מאד מתערבת ולא מטרידה אבל כשמערכת הפיקוד שלה חושבת שאתם מגזימים או אז יגיע חיתוך מאד אגרסיבי שכולל גם סגירת מצערת אלימה. רוב הזמן המערכת שקופה ומאד שומרת שתשאירו את הרכב היקר בצד הנכון של השביל.

2.57

עבירות ונהיגה טכנית תמיד היו הצד החזק של הלנדקרוזר וגם הפעם לא התאכזבנו. מעבר הצלבות עובר ממש ללא דרמה ועם תצוגת יכולת מרשימה של מערכת ההנעה. (ראו רצף) מערכת ההיגוי החדשה הופכת את תפעול ההגה בזחילה לקלילה ועם ראות טובה החוצה קל מאד לעבור מכשולים מרשימים. אני חייב להסתייג מאופי הפעולה של בקרת הירידה במורד ושל בקרת המשיכה. אופי הפעולה הגס מזכיר מאד מערכות כאלו מדורות העבר ויעילותן – על אף שקיימת – לא טובה כמו מקבילותיהן אצל מתחרים רבים אחרים. מעט מאכזב.
ובכל זאת, לנדקרוזר סטנדרטי לגמרי וחף ממיגון (שאגב ''רסטה'' יסגרו בקרוב את הפינה בעניין הזה) מסוגל להכניס אתכם עמוק מאד לשטח בלי חשש שיהיה משהו – זולת אסון בקנה מידה תנ''כי – שיעצור אתכם.

370

370 אלף שקלים יהיה המחיר של גרסת הלאקצ'רי הארוכה שעיניכם רואות מעל דפים אלו. היקר מתוך סגמנט בן שלוש מכוניות הכולל גם את מיצובישי פאג'רו וניסן פאת'פיינדר. משני האחרים הוא הכי שונה לקראת 2010 אבל ככל שהלנדקרוזר שונה, הוא נשאר אותו הדבר. מתחת למרכב החדש (יפה או לא אתם תשפטו) אשר שואב השראה ממקורות מחוץ לטויוטה ומתחת לפנים המשודרג שאיכות החומרים בו לא מבריקה וגם הוא חסר ייחוד, תמצאו את אותו לנדקרוזר אהוב אשר שלט בטבלת המכירות במשך העשור האחרון. אלו חדשות טובות אך גם פחות טובות. מכיוון שהנהיגה ב-150 החדש חושפת את גילו בשל דינאמיות ו-NVH שכבר נעלמו ממכוניות ברמת מחיר כזו. 800 קילומטרים מתחילת נסיעת המבחן חוזר הלנדקרוזר לסוכנות ואני חוזר למשרד לכתוב את הדו''ח הזה ברגשות מעורבים. כלי השטח שהיה אמת המידה, נותר מאחור.

370

תגובות

12 תגובות

1

Shohat123

18 בינואר 2010 ב 17:34

זה לא מה שינצח את ההצלחה של הפאג'רו החדש

2

italo@012smil

19 בינואר 2010 ב 00:00

כתבה טובה אבל...

אני חושב שהגזמתם שאין כמעט שינוי בלנדקרוזר..יש ועוד איך, באתרים אחרים בחו"ל
רושמים שיש שינוי פנים אדיר וחדש מהדגם הקודם.. שינוי חוץ רואים והוא יפה מאוד.
חוץ ממנוע חדש אך עם אותם ביצועים כמו הישן קצת איכזב..
שורה תחתונה הלנדקרוזר כלי אולטימטיבי לשטח ונסיעה משפחתית

3

italo@012smil

19 בינואר 2010 ב 00:02

עדיך לנדקרוזר על פג'ארו.. כי

אני מעדיף טויוטה על מיצובישי מסריחה למרות שהפג'ארו הוא הרכב החביב עליי
אבל שזה מגיעה לטויוטה אני מעדיף את הלנדקרוזר..למה כי האיכות,היופי,ביצועים ואיכות חלקים טויוטה מדברת יותר לעיניין

4

אורח/ת

19 בינואר 2010 ב 00:12

איך מתקינים וו גרירה כשהגלגל למטה?

5

shay

20 בינואר 2010 ב 23:08

אני חושב..

אני אוהב את הלנד-קרורזר אבל המוצר לא מצדיק את המחיר.
אם כל הכבוד במחיר גרסת הלקשורי של הלנד קרוזר אני יכול להביא את גרסת הלימטד המאובזרת בהרבה של הפג'ארו ולהשאיר בכיס עוד 20 אלף ש"ח.

6

21 בינואר 2010 ב 18:27

בעל ניסיון

מעניין אם גם בזה הפלסטיקה מיתפרקת והיצרן מיתחמק

7

אורח/ת

24 בינואר 2010 ב 19:29

לכל יחצני הפאג'רו

תמצאו לעצמכם חיים, באמת. זריקת משפטים כמו "זה לא מה שינצח את ההצלחה של הפאג'רו" אלו שטויות. כולם יודעים שלנד קרוזר מוכר בכל העולם פי 2 מפאג'רו למרות מחירו. הרכב איכותי יותר, מורכב טוב יותר, וכמובן טוב יותר בשטח.
הרכב הזה לא היה צולח בשוק באוסטרלי אילולי היה חיית אמינות ועבירות, שם הפאג'רו רק חולם להגיעו למיקום הפראדו.
אם כבר דיברנו על תקלות, הפאג'רו מתפרק יותר בקלות (מתחת פניי השטח), איכות הנסיעה שלו ירודה יותר אבל ספורטיבית יותר, השילדה שלו פחות חזקה ויכולה להתעקם יותר בשטח במצבי קיצון.

8

אורח/ת

26 בינואר 2010 ב 21:17

ניסן פספיינדר

לדעתי לאחר נסיעת מבחן הוא הטוב ביותר מאחר ואיכות הבניה שלו טוב, איכות הנסיעה מעולה והמנוע טוב יותר

9

אורח/ת

27 בינואר 2010 ב 03:26

עוד דבר שנשכח זה שאין בדגם החדש מחשב דרך

הצג המועיל עם המצפן, צריכת הדלק, טמפרטורה המוכר נעלם ואיננו וחבל מאד.
מה שכן סוף סוף בטויטה גילו את ה MP3 כי עד 2009 הורכב עדיין רדיו דיסק ענתיקה.

10

אורח/ת

30 בינואר 2010 ב 19:51

מיצובישי פאג'רו בחירה יותר אולטמטיבית

11

אורח/ת

02 בפברואר 2010 ב 14:53

כתבה ברמה נמוכה מאוד.

תכנסו קצת לאתרים אוסטרלים ותקראו מבחנים רציניים שנערכו ללנד קרוזר.
בקשר למחיר בארץ באמת מוגזם ולא מצדיק. חבל שהספייר לא מאחור כמו בדגם הקודם וכמו שנמכר באוסטרליה.

12

maor2000

10 באפריל 2010 ב 10:30

פלסטיקה בלנדקרוזר

כתב/ה:
"מעניין אם גם בזה הפלסטיקה מיתפרקת והיצרן מיתחמק"
ברשותי  לנדקרוזר  2005 שמורה  במצב חדש  לאחרונה התפוצץ הדשבורט  הקידמי  ללא  שום  סיבה  שהגעתי לחברה ניסו להתחמק  בהלגנתיות לאחר בדיקה  עם מכרים הבנתי שאני  לא  הראשון  בסוגיה הזאת  במידה ומישהו  נתקל  באותו תופעה  אנא  צור  קשר  חוץ מזהל  לא יתכן שברכב כזה שאי  אפשר  להגיד  מילה אחת  רעה  יתחמקו מפק  ביצור  פשוט רכב  מדהים