שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

קצר ועבה - הטיפוס לפיסגת הטובקל 4,167 מטרים

טיפוס רגלי לפסגה המושלגת של הרי האטלס יכול להיות נוח וקל (באופן יחסי) בקיץ אך גם יכול להיות קשה - במיוחד אם דוחסים זאת לתוך 20 שעות של טיפוס וירידה בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות בשלג.

על הטובקל - 4,167 מטרים בפסגת הרי האטלס

על הטובקל - 4,167 מטרים בפסגת הרי האטלס

הדרך לפסגה... וחזרה למטה

כל טיפוס לפסגה הוא מיוחד וכל כיבוש של פסגה הוא חוויה לצד סיפוק עילאי. ולפעמים לא צריך ללכת רחוק, או לטפס מאוד גבוה כדי להתגבר על מכשולים שבדרך ולגעת בפסגת הר. 4,167 מטרים של הטובקל - פסגת הרי האטלס במרוקו, מינוס 20 מעלות ושלג רב מסביב סיפקו לי חוויה עוצמתית של טיפוס, התגברות על קושי וכיבוש פסגה. בטח ובטח שהטיפוס היה לגובה אנכי של 1,200 מטרים יחד עם הירידה חזרה לנקודת היציאה בפחות מ-20 שעות של הליכה מאומצת.

image

הרי האטלס

הרי האטלס הם רכס הרים בצפון מערב יבשת אפריקה והוא המפריד בין הים התיכון מצפון למדבר הסהרה מדרום. רכס ההרים משתרע לאורך של 2,400 קילומטרים, דרך שלוש מדינות: רובו הגבוה במרוקו, אלג'יריה ומגיע עד תוניס. הנקודה הגבוהה ביותר על הרכס של האטלס הגבוה היא ג'בל (הר) טובקל, הנמצאת מדרום לעיר מרקש וגובהה 4,167 מטר. הטובקל בולט מכול עבר, במיוחד בחורף שכל הרכס של האטלס הגבוה מושלג - פסגת הטובקל היא סלעית וחשופה (הרוח מעיפה את השלג ולא מאפשרת לו להיערם על הפסגה).

image

אטלס במיתולוגיה היוונית

ביוונית הפירוש של המילה אטלס הוא זה שהעז או סבל (כנראה שגם היוונים טיפסו לפסגת ההר...). במיתולגיה מספרים כי זאוס, הוא שליט האלים, העניש את אטלס בנשיאת הנטל של כיפת השמים והארץ על כתפיו וכי אטלס נהפך לאבן על ידי פרסאוס בעזרת הראש של מדוזה. אבל הסיפור הפיקנטי הוא שהרקולס (הגיבור והחזק) ביקש מאטלס להחזיק לרגע את השמיים והשאיר אותו עם הנטל... אטלס הוא הדמות הנראית בציורים רבים כורע על ברך אחת ותומך בגלובוס עגול ענקי על גבו וכתפיו.
ומדוע דווקא רכס ההרים של צפון מערב אפריקה קיבל את התואר של אטלס? כנראה כי האירופאים מאמינים כי אלו ההרים התומכים בים התיכון וביבשת אירופה הנמצאת מצפון לו.

image

מסלול הטיפוס לפסגה

תחילתו של המסלול היא בכפר אימליל הנמצא בגובה של 1,740 מטרים בקצה כביש האספלט היוצא דרומה ממרקש. מי שמכיר את הרי האטלס יודע כי גם מדרום לרכס הגבוה, בלב השטח, תחת אגם דיפני, ומנותק מכל כביש, קיים עוד כפר בשם אימליל... לו נקרא אימליל הדרומי. כ-5 שעות הליכה וטיפוס מתון מאימליל לאורך של כ-9 ק''מ מביא אותנו לבקתות ''ניצולים'' בגובה של 3,207 מטרים. כאן קיימת ביקתה מקומית מרוקאית ובקתה של המועדון האלפיני הצרפתי (אולי מועדון המטפסים המכובד ביותר בעולם). עוד כ-3 שעות של טיפוס וכ-4 ק''מ של הליכה מהבקתות מביאים את המטפס, מתנשף ומזיע, לפסגת הטובקל 4,167 מטרים - המקום הגבוה ביותר בהרי האטלס וההר הגבוה ביותר בצפון אפריקה. הירידה כבר מהירה יותר כ-5 שעות של הליכה מהפסגה לבקתות וחזרה לכפר אימליל.

image

מתחילים לטפס באימליל

מתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימלילמתחילים לטפס באימליל

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

סוף דבר...

זה אף פעם לא נגמר... ותמיד הרצון לחזור שוב ולהעפיל אל הפסגה ''תוקף'' אותך לאחר שהדופק יורד והאדרנלין נספג בדם... ואולי בפעם הבאה דרך אגם דיפני שמדרום... ואולי מצד אל צד.... עוד ימים יגידו!

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

קישור לכל יומני המסעות של טיפוס הרים
קישור לכל יומני המסעות ממרוקו

תגובות

3 תגובות

1

ilan4x4

30 במרץ 2011 ב 01:04

אוויר פסגות טעים יותר?

2

אורח/ת

30 במרץ 2011 ב 12:31

מה זה המכשיר הירוק?

3

אורח/ת

15 במאי 2011 ב 22:33

לבד? למה לא צילמת את החברה קצת?