שטח 4X4 > כתבות > שטח

כ-36 אלף דונמים הוכרזו השבוע כשמורות טבע וגנים לאומיים

יותר מ-28 אלף דונמים צורפו לשטחה של שמורת טבע הר הנגב. בנוסף הורחבה גם שמורת פורה, הוכרזו שמורות בתל פארס וברכס אדמי, וגנים לאומיים בשימרון, בתל גדור ובתל דור

36,734 דונמים של שטחים ערכיים הוכרזו השבוע כשמורות טבע וגנים לאומיים. בכך הסתיימו בחלק מהמקרים תהליכי הכרזה שנמשכו שנים ארוכות. שמורות הטבע והגנים שהוכרזו כוללות את שמורת טבע הר הנגב (הרחבה), שמורת טבע נקיקי יפתח, שמורת טבע תל פארס, שמורת טבע רכס אדמי, גן לאומי שימרון, גן לאומי תל דור, שמורת טבע פורה (הרחבה), שמורת טבע וגן לאומי חוף גדור.
להלן פירוט השטחים שהוכרזו.

מכתש רמון

מכתש רמוןמכתש רמון

שמורת טבע הר הנגב: בחלק המרכזי של מכתש רמון מרוכזים כמה אתרים בעלי ערכיות גבוהה מבחינה גיאולוגית. אתרים אלו ראויים להישמר כל אחד בפני עצמו כשמורה, אולם ערכם כרצף גבוה בהרבה לעומת ערכם כיחידות בודדות. בנוסף, בגלל גבולותיו הטבעיים הברורים, מהווה המכתש עבור בעלי חיים, במיוחד אלו שהם בעלי טווח מחיה גדול כמו נמר, זאב, צבוע, פרא ויעל, רצף טבעי אשר לו הם זקוקים לקיומם. השטח שנוסף הינו שטח בלתי פגוע של 28,615 דונם, הכולל ערכי טבע ונוף מיוחדים ונדירים בתחום הגיאולוגי, כמו אתר הנגרייה (המנסרה) וריכוז של מנסרות בזלתיות.
שמורת טבע נקיקי יפתח: חלק ברצף של שטחים שמורים במורדות הרי נפתלי, מנחל קדש בדרום עד מצוקי קריית שמונה בצפון. בשמורה תופעה ייחודית: סדקים קרסטיים בסלעי דולומיט, שהארוך בהם מגיע לאורך של כ-30 מ' ורוחבו 2-5 מ'. לצד הסדקים הייחודיים יש בשמורה תצורת צומח של יער פארק וצמחים עשבוניים, עם מגוון גדול של עצים, שהבולטים בהם הם אלון תבור, אלון מצוי ואלה אטלנטית. מהשמורה ישנן תצפיות מרהיבות מזרחה, לכיוון עמק החולה, החרמון והגולן. שטח השמורה - 44 דונם.

נקיקי יפתח

נקיקי יפתחנקיקי יפתח

שמורת טבע רכס אדמי: רכס הר אדמי הבזלתי הוא המשכו של רכס הר יבנאל. הערוץ המרכזי של נחל אדמי יוצר קניון עמוק ומרשים. מעיינות אחדים נובעים בשטח השמורה, כמו עין אדמי, שהוא איתן ושופע כל השנה, עין סמדר, עין אבצם ועין חומס. הצומח, האופייני לאזורי בזלת, מורכב ממרווה ריחנית וסירה קוצנית וביניהם סחלבים רבים. באביב מתכסה המדרון בפריחת תורמוס ההרים בכחול וניסנית סורית בצהוב. מצוקי הבזלת הגבוהים משמשים בית גידול ומקום קינון לעופות דורסים ובשטח ניתן למצוא שרידים רבים לתרבות אדם עתיקה. שטח השמורה – 3703 דונם.
גל לאומי שימרון: משתרע בגבול הצפוני של עמק יזרעאל, צפונית-מזרחית לצומת נהלל. האזור מאופיין בגבעות מעוגלות שביניהן ערוצי ואדיות מתונים. צמחיית האזור היא ברובה חורש טבעי של אלון מצוי ואלון תבור.  תל שימרון הינו תל ארכיאולוגי, ובאזור קיימים שרידים של מתקנים חקלאיים והתיישבות מתקופות שונות. על התל שרידים של מגדל שמירה וכיום נמצא בראשו מגדל תצפית החולש על הגן הלאומי והעמק שמסביבו. השטח משמש גם כאתר חניה ומנוחה לעופות דורסים בעונת הנדידה. שטח הגן – 1905 דונם.

שמורת טבע תל פארס: הנוף המתגלה לעיני המטייל בגולן הוא נוף שטוח בעיקרו, שבו מתבלטות פסגות הרי הגעש. בגלל טיב הקרקע בהרים אלו, השונה בתכונותיה מקרקעות הבזלת המכסות את רוב רמת הגולן, גדלים על הר פרס צמחים שבית גידולם הרגיל הוא בערבות הספר של האזור הים תיכוני וצמחי קרקעות חול, כמו שיפון ההרים, מאבות השיפון התרבותי, בקיית הבזלת (מין חדש למדע ואנדמי לגולן) אריסימון גולני, חד-שפה מזרחי, מרווה כחולה ופשתנית קטנת-פרחים. כל הצמחים האלה כלולים ברשימת המינים הנדירים בארץ. שטח השמורה - 1412 דונם.
גן לאומי תל דור: יחד עם השמורה שכבר הוכרזה במקום, יווצר רצף טבעי של יחידה אקולוגית, לאורך של כ-4 ק''מ חוף, משמורת טבע הבונים בצפון ועד תל דור בדרום. הגן והשמורה מצויים על רכס הכורכר המערבי, שלרגליו קו חוף מפותל ומפורץ. בשמורה צומח בעל אופי חופי, ים תיכוני ואף מדברי. בית גידול טבעי זה מהווה אזור מחיה ליונקים גדולים וקטנים וציפורים רבות. תל דור הוא אתר ארכיאולוגי, הטומן בחובו סיפורים ומאורעות היסטוריים מהתקופה הישראלית הקדומה ועד ימי הצלבנים. שטח הגן - 223 דונם.  

שמורת פורה

שמורת פורהשמורת פורה

שמורת טבע וגן לאומי חוף גדור: קטע החוף בין מכמורת לגבעת אולגה מהווה את החזית המערבית של פארק השרון, המייצג את הנוף הייחודי הקדום של השרון - יער פארק חופי, אשר אינו קיים עוד בשום מקום אחר בישראל. רכס הכורכר החופי המלווה את חופי ישראל, הוא תופעה גיאולוגית נדירה בקנה מידה עולמי. סלע זה חשוף לרוחות הים ולרסס המלח ומאחר שהינו בעל כושר חלחול מעולה, מרבית מי הגשמים היורדים עליו מחלחלים במהירות ולעומק רב, ואינם זמינים לשורשי הצמחים שגדלים עליו. מסיבה זו מתהווים על גבי הכורכר תנאים דומים מאוד לתנאים מדבריים, למרות מיקומו בחבל הים תיכוני. רק חלק ממיני הצמחים מסוגלים להתפתח על גבי הכורכר, כמו לוטוס מכסיף וקריטמון ימי לצד מינים שמוצאם מדברי כגון קורנית מקורקפת. הדיונות בשמורה מרוחקות מעט מהים ומייצגות מספר חברות צומח וביניהן חברת ידיד החולות, חברת רותם המדבר ולענה חד-זרעית וחברת שמשון סגלגל. בנוסף, כאחד השטחים הפתוחים האחרונים בשרון, מהווה שמורת גדור מקום מפלט לחיות בר רבות: מכרסמים, עופות דורסים, ציפורי שיר וזוחלים. שטח השמורה והגן – 549 דונם.
שמורת טבע פורה: נמצאת באזור אקלימי בין החבל הים תיכוני לחבל המדברי. לאזור זה צומח אופייני, המורכב בעיקר משיחים ובני שיח שמוצאם ים תיכוני יחד עם מינים ממוצא מדברי. בחורף ובאביב פורחים בשמורה שפע פרחי בר, ביניהם וינקה עשבונית – הייחודית לשמורה, דמומית השדה ודמומית משוננת, כלנית, ערטנית השדות ונורית אסיה – השייכים לצמחים הים תיכוניים. אליהם מצטרפים: כלך מצוי, עירית נבובה ועירית גדולה, שלהבית קצרת-שיניים, מרווה ריחנית, צמר מפוצל, לוענית מצויה ואחרים השייכים לצמחי המדבר. השטח שהתווסף לשמורה - 283 דונם.

תגובות

0 תגובות