שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: ג'יפ קומפאס - Jeep Compass

ג'יפ מרעננת ומעדנת את רכב הפנאי הקומפקטי שלה עם ניתוח פנים ופנים

 

ג'יפ קומפאס - Jeep Compass

 

ג'יפ קומפאס - Jeep Compass ג'יפ קומפאס - Jeep Compass

 

רכב הפנאי הקומפקטי

 

''עדיף מאוחר מלעולם לא'' (באנגלית זה נשמע יותר טוב), אומר המשפט הידוע, ובמקרה של רכב הפנאי הקומפקטי – של היצרן שמזוהה יותר מכל עם המילה ''שטח'' – זה יותר מנכון.
ג'יפ הצטרפה, באיחור לא אופנתי, לשוק רכבי הפנאי הקומפקטיים בשנת 2006 בראש חץ כפול – הקומפאס והפטריוט, אחים למכניקה שנבדלו בעיצוב – במטרה לסגור במהירות את הפער מהמתחרים הוותיקים בקטגוריה. 
פלטפורמת הקומפאס היא זכר לימי שיתוף הפעולה קרייזלר-דיימלר-מיצובישי ז''ל, שמשרתת גם את המיצובישי לאנסר ואאוטלנדר, כמו גם את אחיו מבית, הפטריוט והקליבר (דודג').
מנועי 2.0 ו-2.4 ליטר בנזין המשודכים לתיבה אוטו' רציפה אחראים להנעה, כאשר באירופה מוצע גם מנוע 2.0 ליטר דיזל המגיע מפולקסווגן.
כבעבר, שלוש גרסאות הנעה קיימות בהיצע: קדמית, כפולה לשטח קל וכפולה לשטח אתגרי יותר, הכוללת גם הגבהת מרכב וצמיגי שטח  (Freedom Drive I ו-II, בהתאמה).
לארץ מגיע ''המצפן'' רק במפרט אחד: הנעה כפולה (Freedom Drive I), מנוע 2.4 ליטר בנזין, 168 כ''ס ו-22.4 קג''מ, המועברים דרך תיבה רציפה עם שישה יחסי העברה מתוכנתים ואפשרות לשליטה ידנית מהבורר.

רכב הפנאי הקומפקטי

 

 

מה נשתנה?

 

לקראת 2011 עבר הקומפאס ''מתיחת פנים'' – בשווא ובקמץ.  איכות החומרים וההרכבה של פנים הרכב שופרה, והקומפאס קיבל את ארשת פניו של אחיו הגדול (הגרנד צ'ירוקי), כאשר עדכונים קלים מהצד ומאחור (פגושים, יחידות תאורה, עיצוב חישוקים), אמורים להקנות לו מראה רענן יותר. החזית אכן מרשימה, והזיהוי המשפחתי המיידי תורם לפרסטיז'ה, אבל היא לא לגמרי מתחברת לשאר המרכב, ובדרך מאבדת את החייכנות והמקוריות של החרטום המקורי. וחבילת הכרום שמוסיפים בארץ רק גורעת, בפרט בידיות הדלתות מאחור, שעוצבו להיות מוסוות ע''י המסגרת השחורה, א-לה קופה.    חשוב יותר הוא העדכון לתא הנוסעים, אשר היה אחראי לקיתונות של ביקורת בדגם המקורי, ובצדק. הפלסטיקים החלולים למגע והזולים למראה, פינו את מקומם לפלסטיקים מוצקים אבל עדיין נוקשים – וגם הרבה יותר שחורים. אין כאן תחושת יוקרה, אך איכות ההרכבה אכן שופרה, והדשבורד הגבוה משדר מוצקות ועמידות.
189,000 שקלים עולה הגרסה הנבחנת, ה''ספורט'', ולמרות רמת אבזור נאה – בקרת שיוט, בקרת אקלים (לא מפוצלת), חימום למושבים הקדמיים, גלגל הגה מרופד עור, מחשב דרך מפורט עם מצפן, המראה את כיוון הנסיעה, חיישני לחץ אוויר – התחושה בתא איננה עשירה, נהפוכו. דברים קטנים אך משמעניים, כמו תאורת איפור או שיכוך ידיות אחיזה, חסרים. בכל זאת, תג המחיר לא ממש זול.
מה עוד חסר? תאי אכסון שימושיים (גם בדלתות הם קטנים), תא כפפות מקורר, פתחי מיזוג לאחור. פנס הלד הנשלף בתא המטען (נחמד לכשעצמו), לא מפצה על חסרונם של אלו.

מה נשתנה?

 

 

עיצוב פנים

 

לטובה נציין את המיזוג, שהציג יכולת קירור משובחת באקלים המזרח תיכוני – וגרם אפילו לגיא לטעון שקר לו... מושב הנהג בעל מסעד קצר מידי (גם הנוסע התלונן), אך התחושה עדיין גבוהה ושלטת כמו שתצפו מ''ג'יפ''. ההגה שמתכוונן רק מעלה ומטה (?!), יוצא מתוך מנהרת פלסטיק המפריעה לברך ימין, אך מעבר לכך המרווח מלפנים בסדר.
מעבר למושב האחורי, מגלה מסעד קצר וגבוה אך רך יותר, משענות הגב קשיחות למדי ומעוצבות בצורה ש''דוחפת'' את הגב התחתון קדימה, לא ממש נוח. המרווח נאה לשני מבוגרים, אך גם ילד לא ייהנה להיות בתווך.
תא המטען גבוה ושטוח (רזרבי בגודל מלא), נפחו (328 ל') אינו מרשים, ובשביל להכניס מטען גדול תצטרכו לקפל את גב המושבים (ואז תקבלו 1269 ל').
מציאת תנוחת הנהיגה מופרעת בעיקר ע''י ההגה, שכאמור חסר כוונון לעומק. הראות החוצה מוגבלת מעט, תוצאה של שטח חלונות קטן יחסית סביב וקורת A עבה. לפחות המראות גדולות ושימושיות.
 

עיצוב פנים

 

 

ביצועים

 

ממנוע עם 168 כ''ס ו-22.4 קג''מ (ב-4500 סל''ד) ציפיתי לקצת יותר נמרצות, אך ההססנות המוכרת של תיבות רציפות ביציאה מהמקום מופיעה גם כאן. בתנועה המצב כבר טוב יותר – לחיצה על דוושת הגז גוררת עליה מהירה של התיבה לסל''ד גבוה (והרבה רעש מנוע) ותאוצה ראויה.
בנסיעה עירונית שילוב המנוע עם התיבה עובד נעים בסה''כ, עם זמינות כוח טובה ו''העברות הילוכים'' חלקות. בשיוט רגוע במהירות בין עירונית המנוע סובב לו לאיטו (100 קמ''ש ב-1900 סל''ד), ואינו חודר או מפריע בתא הנוסעים.
רעשי רוח וצמיגים יחלו להישמע מעל ל-110 קמ''ש, כאשר כרגיל, לאיכות האספלט חלק חשוב בכמות הדציבלים שתיווצר. במהירות חוקיות, בכבישים בין עירוניים ממוצעים, הקומפאס שומר על נוחות סבירה, וגם אם קפלים וגלים בולטים בכביש יגיעו לתא הנוסעים, זה לא יהיה בצורה אלימה. על כבישים עירוניים משובשים יותר, המתלים, מקפרסון מלפנים/רב חיבורי מאחור, צריכים לעבוד מהר יותר, ונראה שלא כל כך בא להם, עצלנים שכאלה.
הספיגה של הבולם עצמו סבירה, אך שיכוך ההחזרה לוקה בחסר – לא נורא, אך יכול להיות טוב יותר. מה שכן טוב הוא ריסון זוויות הגלגול, ההגה המהיר יחסית, נכונות המרכב לשנות כיוון, והרבה מאוד אחיזה. אלו יחדיו יוצרים קצב תנועה מהיר ומפתיע בכבישים מפותלים, עם הרבה ביטחון ומעט דרמה, יפה. חבל רק שדוושת הבלם עצית וקשה, ומצריכה לחיצה איתנה לקבלת התאוטה הנדרשת.

ביצועים

 

 

מהכביש לשביל

 

צריכת הדלק במהלך המבחן, עם נסיעה בין עירונית לרוב ובקצב רגוע יחסית, עמדה על ממוצע של 9 ק''מ לליטר, לא משהו. בהתחשב באופי הנהיגה. 
עם שם משפחה כזה, המתנוסס בגאון על מכסה המנוע, אין ממה לחשוש בירידה מהכביש לשביל, נכון? על אדמה מוצקה, מרוצפת אבנים ומעט משופעת, הקומפאס איננו מתקשה לייצר קצב התקדמות, אך החמרת פני השטח גוררים רעידות ואנחות מכיוון המרכב והמכלולים (ומתא הנוסעים, שהיה שקט בכביש). וגם כאן מורגש המחסור בשיכוך ההחזרה. עצירה בשיפוע מתון יחסית וניסיון חזרה לתנועה, לא מתבצעים בצורה חלקה. הרכב נע לאחור, והתיבה צריכה קצת זמן איפוס להתגברות על כאילו החלקה של הקלאץ' לפני התחלת התנועה לפנים.
כדאי במצב כזה לנעול את ההנעה הכפולה, ולחסוך לפחות את ההשהיה הקצרה בהעברת כוח לגלגלים האחוריים. על שבילי כורכר מפולסים, המתלים מצליחים להתמודד טוב יותר, והקצב המהיר שניתן לייצר נפגם בעיקר בגלל תחושת ניתוק מוחלטת מהחרטום, הן מהמתלים והן מההגה.

מהכביש לשביל

 

 

סיכום

 

בחול צצה עוד בעיה מוכרת של תיבות רציפות – רגישות להתחממות, שגוררת החלקה של התיבה ופוגעת בדחף.
הקומפאס מציע מרווח גחון סביר, זוית גישה טובה יחסית אבל זוית נטישה שטוחה למדי, וכל אלו מאפשרים לו לתקל גם מעבר ערוץ מזדמן – אבל כדאי לא להגזים.. 
בערב, יצאתי לסיבוב נהיגה קצר נוסף, והתחושה העיקרית שעלתה בי היא אכזבה. זה לא שהקומפאס הוא רכב גרוע – הוא לא. אבל הוא גם לא מספיק טוב – לא ביחס למותג ולמסורת ולא ביחס למחיר. אז נכון שבימינו לשם ולתדמית יש מחיר, אך לא בכל מחיר.
בסיכום הסעיפים השונים, הקומפאס הוא רכב פנאי בינוני למדי, בלי נקודת יחוד בולטת. הוא לא נכשל, אבל גם לא מצליח לתת תשובה טובה יותר ממתחריו לדרישות המקובלות מרכב פנאי מודרני. וחבל, כי אי אפשר לברוח מההרגשה שעם מעט יותר השקעה, יכלו החבר'ה בג'יפ לספק מוצר שלם יותר . 
   

סיכום

 

 

Compass

 

מנוע מנוע בנזין, רוחבי, 2360 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סלד 168 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 22.4 קג''מ/4500 מרכב הנעה כפולה קבועה הילוכים אוטו' רציפה, 6 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון/רב חיבורי בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS,ESP צמיגים 215/60-17 קונטיננטל קונטיפרמיום קונטקט 2 מידות   מידות בסיס גלגלים 263.5 ס''מ אxרxג 440x181x163 ס''מ משקל 1475 ק''ג נפח תא מטען 328-1269   ביצועים מהירות מרבית (יצרן) 185 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.3 שנ' צריכת דלק (מבחן) 9.2 ק''מ/ל'   מחיר מחיר 189,000 ש''ח אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות