אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ק.ט.מ KTM FreeRide 350 בהשקה עולמית

ק.ט.מ KTM לוקחים צעד חשוב דווקא אחורה, ומציגים פלייבייק מודרני - אופנוע שטח חדש הכלאה בין אופנוע אנדורו לבין אופנוע טריאל.

אביעד אברהמי נסע עד מרוקו על מנת לבחון את האופנוע מקרוב.

אם תביטו רגע בפרספקטיבה רחבה על האבולוציה של אופנועי השטח, תגלו שכמו בכביש, גם בשטח, האופנועים הפכו להיות צרים וממוקדי מטרה עם שימושיות אפסית.
האופנועים היום מחולקים לנישות, כשבכל נישה יש תתי נישות ואפשרויות כמעט בלתי סופיות להגיע בדיוק מאד גבוה לכלי שמתאים לצרכיך.
ליין האנדורו של ק.ט.מ למשל, מונה לא פחות מ-8 דגמים, 2 ו-4 פעימות, ובכל נפח אפשרי. ואלו רק אופנועי אנדורו. על זה תוסיפו את המוטוקרוס ויש גם אופנועי מיני.
כשהכלים הפכו לספורטיביים יותר ויותר עם השנים, כמעט ושכחנו שחלקנו הגדול רוכב על אופנועים לא כדי להתחרות ולנצח מרוצים, אלא סתם כדי ליהנות.
גם בק.ט.מ הבינו את זה, לקחו צעד אחורה וייצרו את ה-FreeRide 350 – הפלייבייק המודרני.

Ready To Race?

אז מה זה בכלל הפרירייד? בק.ט.מ חשבו איך לפנות לשווקים חדשים, והחליטו שהגיע הזמן להיכנס לנישת הטריאל.
אה-מה-מה, הנישה הזו כבר נשלטת על ידי מספר יצרנים עתירי ניסיון שמייצרים אופנועי טריאל מעולים כבר הרבה מאד שנים, ואילו לק.ט.מ אין את הידע והניסיון והם צריכים להתחיל מאפס. בנוסף, עוגת הטריאל היא לא בדיוק עוגה, אלא יותר עוגייה, או אפילו רקיק, והאוסטרים לא ראו איך הם מתחילים לגלגל הון מהשוק המצומק הזה.
לכן הלכו בק.ט.מ על קונספט חדש של אמצע הדרך – הכלאה בין אופנוע אנדורו לאופנוע טריאל, שתשתמש ביתרונות של כל אחת מהדוקטרינות ותיצור למעשה פלייבייק. אופנוע שעשועים לא תחרותי שיאפשר ללא-רייסרים שמבין הרוכבים ליהנות מאופנוע אנדורו קטן, קל, ידידותי ועם עבירות גבוהה.
בשיחות לא רשמיות מודים האוסטרים שה-T-Ride של סקורפה, שלמעשה המציא את הנישה הזו לפני כמה שנים, בהחלט היה מודל לחיקוי, אולם זה האחרון היה אופנוע לא אפוי, עם מנוע חלש, מתלים רופסים וגימור לוקה בחסר.
אצל האוסטרים כמו אצל האוסטרים, הולכים עד הסוף ומשחררים לשוק אופנוע שלם, אפוי ומגומר, כזה שמתאים בדיוק לייעודו.

חווית רכיבה חופשית

רק בואו נעשה סדר מעכשיו – לא מדובר על אופנוע דו-שימושי שמיועד לשימוש יומיומי וגם לשטח, אלא על אופנוע לשעשועי אנדורו, לטיולים, גם מאד טכניים, ובגדול לרכיבות כיף (תחזוקה בכל 20 שעות מנוע).
בק.ט.מ מדברים על חוויית רכיבה חופשית. כזו שבה אתה יוצא עם החברים לרכב בסופי שבוע, בלי תחרותיות ובלי אגו. רכיבת אנדורו מהנה בהרים ולא במסלול סגור.
באירופה המערבית אין סיכוי לעשות כזה דבר מפני שכמעט ואין שטחים פתוחים לרכיבה, ולכן הרחקנו הפעם עד להרי האטלס שבמרוקו כדי להיפגש עם הפרירייד ולבחון אותו בתנאי המחייה הטבעיים שלו.
במשך יומיים רכבנו בשבילי חמורים המשמשים את הברברים הכפריים המקומיים להובלת סחורות ומזון מהעיירות אל הכפרים הנידחים שאליהם כלי רכב לא יכולים להגיע.
ברום של כמעט 2,000 מטרים רכבנו על מורדות ההרים, על הרכסים, בוואדיות ובעמקים, טיפסנו עליות בתולות שעליהן טרם דרכו כפות רגליים או צמיגים, ובאופן כללי רכבנו רכיבה חופשית: פרירייד.

הקוטן קובע

הפרירייד 350 אינו נשען על דגם אנדורו (פרט למנוע, אליו תכף נגיע), אלא דווקא על פלטפורמת האופנוע החשמלי של ק.ט.מ, הפרירייד E, עם שלדת עריסה כפולה (צמד צינורות פלדת כרומולי במקום קורה מרכזית באנדורו). זאת על מנת לאפשר להכניס את מכל הדלק בין צינורות השלדה כדי ליצור אופנוע נמוך יותר.
מיכל הדלק, אגב, בן 5.5 ליטרים, מתאים ליום רכיבה מלא (בדקנו את זה), ובחלקו האחורי יש תושבת למחסנית פלסטיק נשלפת שבתוכה יושב מסנן האוויר. סידור נחמד.
אל העריסה מתחברים בשני הצדדים צמד פלטות אלומיניום יצוקות, כשאליהן מתחברת שלדת הזנב הייחודית העשויה מפלסטיק ומאחסנת בין היתר את מחשב ניהול המנוע.
המחשבה על גודל פיזי קטן וכן על משקל נמוך עמדה בראש מעייניהם של מתכנני הפרירייד, וכך זה מתבטא גם בשאר מכלולי השלדה. יחד עם זאת, אין מדובר במכלולים פשוטים, אלא בכאלו העומדים בסטנדרט האיכות המוכר מק.ט.מ. כך למשל הבולמים, שתוכננו ומיוצרים במיוחד עבור הפרירייד – מזלג הפוך בקוטר 43 מ''מ מלפנים (48 מ''מ באנדורו) ובולם יחיד מסוג PDS מאחור, המחובר לזרוע אלומיניום, כשבשני הצדדים הם מציעים כיוונים מלאים.
המהלך הוא 250 מ''מ מלפנים ו-260 מ''מ מאחור בלבד, מה שעוזר לגובה הכללי הנמוך, שכן גובה המושב עומד על 895 מ''מ - כמעט 10 ס''מ פחות מאופנועי האנדורו של החברה.

בהמשך מתכוונים להציע בק.ט.מ קיט הנמכה לבולמים שינמיך את האופנוע ב-25 מ''מ נוספים, וזאת בנוסף למושב נמוך אופציונלי, שמוריד את גובה המושב ב-20 מ''מ נוספים ויאפשר שתי רגליים על הקרקע גם לנמוכים במיוחד. המושב אגב, נפתח בפתיחה מהירה ונע על ציר בחיבור למיכל. נחמד.
גם הבלמים מיוצרים במיוחד עבור הפרירייד, על ידי חברת FORMULA שמוכרת מתחום האופניים. הקליפרים מחוברים על ידי תושבת רדיאלית בשני הצדדים, כשמלפנים הקליפר בעל 4 בוכנות, אבל עדיין קטנצ'יק.
פיצ'ר מעניין נמצא דווקא במשאבת הבלם הקדמית והמצמד ההידראולי – שתי המשאבות סימטריות לחלוטין, כך שידית אחת מתאימה גם לבלם וגם למצמד. בק.ט.מ מספרים שניסו בלמים של אופנוע טריאל, אבל אלו הגיעו לדעיכה מהר מדי. בלמים של אופנוע אנדורו פשוט גדולים מדי ולא מתאימים לרוח האופנוע.

תמונות מפרט האופנוע

תמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנועתמונות מפרט האופנוע

הצמיגים

במסגרת הקטנת החלקים גם צירי הגלגלים דקים מהמוכר, וכך גם הנאבות. החישוקים המצופים ומעוצבים הם במידות אנדורו מקובלות – ''18 ו-''21, אך מותקנים עליהם צמיגי טריאל של דנלופ – D803. על הנקודה הזו שווה להתעכב לרגע.
בק.ט.מ אומרים שצמיגי הטריאל יתאימו לכ-95% מהשימושים באופנוע, ויתרונם הגדול הוא אחיזה מעולה גם בתנאי חוסר אחיזה גרועים במיוחד. אין הספקי מנוע גבוהים שיפרפרו את הגלגל ויטחנו את הצמיגים, כך שהם גם צפויים להחזיק לא רע.
בסיום יומיים של רכיבה, שחלקה מאד אינטנסיבית, הצמיגים נראו שלמים עם סימני בלאי ראשוניים בלבד. בק.ט.מ גם אומרים שניסו צמיגי טריאל שונים, ובסוף בחרו בדנלופ. מישלין למשל היו רכים מדי ונתנו תחושת חוסר יציבות. כך או כך, בשל מידות החישוקים הסטנדרטיות ניתן יהיה להרכיב גם צמיגי אנדורו או מוטוקרוס קונבנציונליים.

המנוע

המנוע כאמור נלקח מה-350EXC-F החדש. בק.ט.מ יודעים לספר שהם בחנו גם את מנוע ה-250, אפילו מוגדל ל-280, אבל זה לא היה זה כי היה חסר מומנט, ולכן הבחירה נפלה על ה-350, אולם נעשו בו מספר שינויים שהפכו אותו לחיה אחרת לגמרי. ראשית, השסתומים עשויים מפלדה במקום טיטניום, ותזמונם שונה, כך שמהירות המנוע המרבית ירדה ל-10,000 סל''ד.     רגלית ההתנעה בוטלה ויש רק מתנע חשמלי, ולכן בלוק המנוע עוצב מחדש ומיוצר בתהליך ייצור שונה. את מיקום מנגנון רגלית ההתנעה תפס מצבר עם תושבת חדשה.     מערכת הזרקת דלק חדשה מסכמת את הפרק הזה, וכל השינויים מגבילים את הספק המנוע ל-27 כ''ס בלבד, אולם ביחס ל-EXC-F יש מומנט רב שמתקבל כבר מסל''ד מאד נמוך, עם עקומת מומנט כמעט שטוחה ותגובת מנוע איטית ושלווה.   יש גם בחירה בין 3 מפות ניהול מנוע, רכה, אגרסיבית וסטנדרטית, כשההבדלים מתבטאים בתגובת המצערת ולא במומנט או בהספק.
מכיוון שהספק המנוע נמוך, אין הרבה חום שצריך לפנות וזה אומר שאפשר להשתמש ברדיאטור קטן. 
לפרירייד יש רדיאטור אחד, קטן מאד, שנמצא מאחורי השלדה ולא מצדדיה כמו באופנוע אנדורו ומאחוריו מותקן מאורר חשמלי. התוצאה הישירה של הסידור הזה היא זווית צידוד כידון שלא מוכרת משום אופנוע אנדורו ושמאפשרת רדיוס סיבוב שקטן יותר מאורכו של האופנוע עצמו. בסיס הגלגלים אגב, קצר ב-50 מ''מ מאורכם של אופנועי האנדורו של ק.ט.מ. עוד סידור מיוחד נמצא במערכת הפליטה, שעוברת מתחת למנוע ולא מצידו הימני, וזאת על מנת להקטין את ממד הרוחב, מבלי לפגוע במרווח הגחון.     בקצה ישנם צמד מפלטים, כשבכל אחד מהם ממיר קטליטי. הסידור הזה מאפשר שני יתרונות – לאפשר זנב צר, שכן מפלט אחד צריך היה להיות עבה יותר, וכן לאפשר שקט. והפרירייד אכן שקט. שקט מאד אפילו. וזה מצוין. מערכות פליטה חלופיות של אקרפוביץ' לא מתוכננות לזמן הקרוב, אם במקרה תהיתם.

Ready To Play!

מפגש עם האופנוע במציאות מיד מדגיש דבר אחד עיקרי – הפרירייד אופנוע קטן. אפילו יותר קטן ממה שנראה בתמונות. אני עולה על האופנוע עם 174 הס''מ שלי ושתי הרגליים נוגעות בבטחה בקרקע.
מרוב שהוא קטן הוא עלול לפגוע באגו. כי מה, אחרי שרכבנו על כלים גדולים נעבור פתאום לאופנוע של ילדים? חצי גודל? חכו, זה שווה את זה.
הוא לא רק נמוך, אלא מרגיש קטן גם בשאר הממדים. חיפויי המכל צרים במיוחד, הרבה יותר צרים משל אופנועי אנדורו. המושב עצמו צר, וגם הכידון צר יותר ממה שהורגלנו. עם כל הצרות הזו, כשעולים על האופנוע מרגישים כמו על אופנוע מיני.

הרוכב והאופנוע

בנוסף לכך שהפרירייד קטנצ'יק ביחס לאופנועי אנדורו, גם תנוחת הרכיבה עליו מעט שונה.
המרחק האופקי בין רגליות הרוכב לבין הכידון גדול יותר מבאופנועי אנדורו ומזכיר תנוחה של אופנועי טריאל שבה הגב שפוף יותר. ניתן גם להרחיק את הכידון על ידי שינוי מיקום התושבת על המשולש העליון, ובנוסף, דבר חדש – ניתן לסובב את תושבות רגליות הרוכב ועל ידי כך להזיז אותן 8 מ''מ אחורנית ולקבל תנוחה שאפילו קרובה יותר לטריאל. התנוחה הזו מזמינה רכיבה בעמידה. אנחנו לא זוכרים אופנוע שעליו עמדנו כל כך הרבה.
למעשה, למעט העובדה שהמושב צר וקל לזוז עליו, אנחנו לא יכולים להגיד עליו עוד כלום, פשוט מפני שלא ישבנו כלל.
כך או כך, התנוחה הזו יחד עם הגודל הפיזי והמשקל הנמוך שעומד על 99.5 ק''ג, נותנים המון ביטחון ויכולת שליטה גבוהה על האופנוע.
האופן שבו הפרירייד מגיב לעבודת רגליים למשל, לא זכור לנו משום אופנוע אנדורו. לחיצה על רגלית, והאופנוע בהטיה. סביר להניח שזה קשור גם לזווית ההיגוי הקיצונית שעומדת על 23 מעלות ויוצרת תחושה של גלגל קדמי בעגלת סופרמרקט. לשם השוואה, זווית ההיגוי באופנועי האנדורו של ק.ט.מ גדולה ב-3.5 מעלות משמעותיות. אגב, הזריזות הפסיכית הזו ביחד עם זווית הצידוד הגדולה עלולים להכניס את הרוכב לבעיות. כמו בפעם שנכנסנו לקטע בוצי על שביל, הכידון נסגר והתעופפנו מעל לאופנוע. לכולם שלום, אם התעניינתם.
אחרי שמתרגלים התופעה לא חוזרת ונהנים רק מהזריזות הגבוהה.
מצד שני, הפרירייד מזמין עבודת גוף לאיזון האופנוע כמו בטריאל, במיוחד בקטעים הטכניים, ואחרי פרק חיבור קצר לאופנוע זה קורה פשוט לבד ומתקבלת הרמוניה נפלאה בין הרוכב לאופנוע. פנטסטי.

אופנוע קל לשליטה ותמרון

הפרירייד קל מאד לשליטה ולתמרון, ולכן עשוי להתאים מאד למתחילים בתחום האנדורו וגם למאותגרי גובה. המנוע גם הוא תומך ומתאים לאופי האופנוע, שכן הוא שופע מומנט כבר מסל''ד אפס ותגובת המנוע בו רכה ונעימה. אין פה התפרצויות כוח או זריזות מנוע, אלא עבודה 'טרקטורית' שופעת מומנט. להחליק את הזנב למשל תחת גז זה דבר כמעט בלתי אפשרי.
המנוע עצל מדי בשביל זה. אם תצאו מפנייה בהילוך שני על קרקע עם אחיזה נמוכה ותפתחו פול גז, המקסימום שתקבלו זה פסיעה של הגלגל האחורי 2 ס''מ הצידה, נשלט לחלוטין וללא דרמות.
אם תפתחו פול גז לאורך זמן, תגלו שהוא מפסיק לנשום יחסית מהר ושהוא מעדיף לעבוד על התחומים הנמוכים והאמצעיים. טרקטור כבר אמרנו?

אופנוע שעושה את רוב העבודה לרוכב

יחס ההעברה הקצרצר (גיר של 350EXC-F אבל גג''ש קדמי 11 שיניים) מאפשר מהירות סופית של לא יותר מ-90 קמ''ש, אבל מאידך מאפשר מומנט זמין בכל הילוך וכמעט בכל מהירות. גם אם זה אומר להרים את הגלגל הקדמי בהילוך שישי ב-50 קמ''ש (עם קצת עזרה מהמתלים, כמובן).
הגיר אגב, לגמרי בסטנדרטים של ק.ט.מ, ועם תוספת המצמד ההידראולי ההילוכים עוברים במהירות ובדיוק רב.
מהר מאד מצאנו שחוץ ממכונת ווילי'ז שמרימה גלגל בקלות, נעים מאד לרכב על האופנוע הזה בהילוך גבוה ובמהירות מנוע נמוכה. ככה מקבלים הרבה דחף על הרבה שקט, ובעיקר רוגע. פשוט נעים לרכב עליו ככה.
בכלל, הפרירייד מסתמן כאופנוע ירוק למדי. הוא שקט מאד, תצרוכת הדלק שלו נמוכה – כ-20 ק''מ/ל', ובניגוד לאופנועי אנדורו הוא לא משאיר קוליסים מכוערים על קרקע בתולית ולא חורץ את האדמה. גם אם מטפסים עליית דרדרת בפול גז, המקסימום שמקבלים זה סימן קל על הקרקע. אין ספק שלזה תורמים גם צמיגי הטריאל.
עכשיו, השילוב בין כל המאפיינים האלו יוצר לא רק אופנוע מתחילים נהדר, אלא גם מכונת עבירות וטיפוסים שאליה שום אופנוע אנדורו לא יכול להתקרב, וזה אחד היתרונות הגדולים של הפרירייד ואחד המאפיינים שנלקחו מתחום הטריאל. עליות דרדרת ארוכות עם מדרגות סלע, שבהן כל אופנוע אנדורו עם כל רוכב יפרפרו בשלב כזה או אחר ויאבדו אחיזה, הפרירייד שותה ב-3,000 סל''ד כמו טרקטור, ללא שום החלקה ועם אחיזה פנומנלית מצמיגי הטריאל. המתלים מצידם רכים וסופגים מצוין, מצמידים את הגלגלים לקרקע היטב בכל השימושים האופייניים לפלייבייק, אבל מאידך, ימהרו להיטרק בנחיתות מקפיצות גבוהות. למען האמת אנחנו חיים עם הטרייד-אוף הזה מצוין. רוכבי הארד-אנדורו אקסטרימי, שרכבו עד היום על אופנועי אנדורו, עשויים לגלות פה אופנוע שקרנים – כזה שעושה את רוב העבודה עבור הרוכב. רק לכוון אותו לפסגה, לשים את הגיר בהילוך שלישי, להחזיק גז קבוע, ואתה למעלה. כמעט בלי מאמץ.

יקר כמעט כמו אופנוע אנדורו

כאמור, בק.ט.מ לקחו את הקונספט שאותו המציאה סקורפה עם ה-T-Ride, והלכו עם זה עד הסוף.
התוצאה שהתקבלה היא אופנוע שעשועים ידידותי קל לשליטה שמזמין את הרוכב לשחק באנדורו ולעשות דברים שלא חלם.
באופן כמעט מפתיע, הפרירייד 350 מתאים למגוון רחב של רוכבים. החל ברוכבים מתחילים שעושים את צעדיהם הראשונים באנדורו ומחפשים כלי לא מאיים, דרך רוכבים נמוכים, נשים, רוכבים לא-תחרותיים שמחפשים אופנוע אנדורו לרכיבות סוף שבוע, ולא פחות חשוב – רוכבי אקסטרים אנדורו שמחפשים כלי שיעבוד בשבילם ויאפשר להם לטפס רחוק יותר, גבוה יותר ובקלות רבה יותר.
אנחנו לגמרי רואים מקום לפרירייד 350 בשוק הישראלי, שכן כאמור הוא מתאים למגוון רוכבים, שעד היום נהנו אמנם מהיצע אדיר של אופנועי אנדורו מקצועיים, אולם לרוב מטרותיהם הם היו אובר-קיל, ויותר מכך – היתרונות שלהם ברכיבת אנדורו תחרותית היו חסרונות ברכיבת פנאי של סוף שבוע.
וכאן אנחנו מגיעים למחיר – 70,000 ש''ח יעלה הפרירייד בישראל, לעומת 86,000 ש''ח שעולה ה-350EXC-F.
בהחלט הרבה מאד כסף לאופנוע פנאי.
יחס המחירים בינו לבין אופנועי האנדורו זהה גם בחו''ל. בגרמניה למשל, המחירים הם 7,000 ו-8,500 יורו בהתאמה. בכל מקרה ברור היכן הושקע הכסף. בק.ט.מ אגב, הולכים לייצר בשנה וחצי הקרובים 7,500 כלים במקום 6,000 שתוכננו מלכתחילה, כשהייצור הסדרתי החל לפני כשבועיים, ולארץ הוא יגיע בחודש מאי הקרוב.
צפי המכירות של ק.ט.מ מורכב מ-80% קהל חדש ו-20% קהל שיעבור מאופנועי האנדורו של ק.ט.מ, אם כי לנו נראה שבארץ המצב יהיה הפוך ו-80% מרוכשי האופנוע יהיו לקוחות קיימים. כך או כך, הם ייהנו מאופנוע אנדורו מגניב במיוחד.

לסרט, למפרט הטכני ותמונות נוספות עברו לדף הבא >>>>

למבחני רכיבה נוספים הקליקו כאן ליומני מסעות ממרוקו הקליקו כאן

סרטון מאירוע ההשקה של KTM

ק.ט.מ פרירייד 350 – מפרט טכני

תצורת מנוע: צילינדר יחיד, 349.7 סמ''ק, 4 שסתומים, גזע''כ, קירור נוזל
הזנת דלק: הזרקת דלק של קייהין עם גוף מצערת בקוטר 42 מ''מ
הספק / מומנט: 27 כ''ס
קוטר קדח/ מהלך בוכנה: 88.0, 57.5 מ''מ
יחס דחיסה 12.3:1
הילוכים: 6 עם מצמד בתפעול הידאולי
מתלה קדמי: מזלג טלסקופי הפוך של WP בקוטר 43 מ''מ עם כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה. מהלך 250 מ''מ
מתלה אחורי: זרוע אלומיניום עם בולם יחיד של WP בתצורת PDS עם כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ איטי ומהיר ושיכוך החזרה. מהלך 260 מ''מ
צמיגים: דנלופ D803. קדמי: 2.75-21; אחורי: 4.00-18
בלמים: קדמי: דיסק בקוטר 260 מ''מ עם קליפר רדיאלי 4 בוכנות, אחורי: דיסק בקוטר 210 מ''מ עם קליפר רדיאלי 2 בוכנות
מיכל דלק: 5.5 ל'
בסיס גלגלים: 1,418 מ''מ
גובה מושב: 895 מ''מ
מרווח גחון: 325 מ''מ
משקל: 99.5 ק''ג ללא דלק
מחיר: כ-70,000 ש''ח

קישורים נוספים:

למבחני רכיבה נוספים הקליקו כאן   ליומני מסעות ממרוקו הקליקו כאן

תגובות

0 תגובות