שטח 4X4 > כתבות > שטח

הנעה בתאי דלק - העתיד כבר כאן

יונדאי הכריזה השבוע כי היא מתחילה בייצור סדרתי של Ix-35 שיונע בטכנולוגיית תאי דלק מימניים

בשולי תערוכת הרכב בפריז שננעלה בימים אלה, שוחררה הצהרה מצד חברת יונדאי, שחמקה במקצת מתחת לרדאר של עתונאי הרכב. יונדאי הכריזה כי היא מתחילה בייצור סדרתי של ה-Ix-35, הקרוס-אובר המצליח שלה, כשהוא מצויד בהנעה של תאי דלק. מדובר אמנם רק על ייצור של אלף כלי רכב מדי שנה בשלב זה, אבל אולי מדובר בסנונית ראשונה שתבשר על פניו העתידיים של עולם הרכב.
הטכנולוגיה של תאי הדלק ידועה כבר מאמצע המאה ה-19, ועיקרה הפקת אנרגיה חשמלית באמצעות ריאקציה כימית בין חומר דליק לחומר מחמצן. תאי דלק יכולים לפעול בצורה רציפה, ללא הגבלת זמן, כל עוד נמשכת זרימת הדלק והחומר המחמצן אל תוך התא.
באמצע שנות החמישים של המאה ה-20 הטכנולוגיה הזו משכה שוב את תשומת ליבם של המדענים, והחלו ניסיונות ופיתוחים בקנה מידה נרחב, בעיקר מצד נאס''א ותעשיות שהיו קשורות בטיסה לחלל. במקביל, החלו ניסיונות לאמץ את הטכנולוגיה גם לתחום הרכב, וכבר ב-1966 בנתה ג'נרל מוטורס כלי רכב המונע בתאי דלק שהוזנו במימן, המשמש עד היום כחומר הבעירה העיקרי בתאי דלק המניעים מכוניות.

מרבית יצרניות הרכב עוסקות היום במחקר ההנעה בתאי דלק, חלקן גם בנו אבות טיפוס שונים, אבל אין עדיין חברה שעברה לייצור בצורה רצינית וההכרזה של יונדאי תפתח בוודאי תחרות גם בתחום הזה.  

רכב המונע בתא דלק מימני הוא נקי לחלוטין, עם פליטת זיהום אפס. הדבר היחיד שנפלט ממנו, הוא אדי מים שנוצרים בתהליך. בניגוד למכוניות חשמליות המוגבלות בטווח נסיעתן ודורשות טעינה בין נסיעה לנסיעה, ניתן לתדלק את מיכל המימן ממש כמו שאנחנו מתדלקים היום בנזין או סולר ולקבל בעצם טווח הנסיעה לא מוגבל, כתלוי במצאי תחנות התדלוק.

בתערוכת פריז הוצג גם דגם קונספט של חברת ניסאן, טרה (TeRRa), שעיקרו אמנם משחק עיצובי אבל גם מערכת ההנעה שלו מעניינת. גם כאן מדובר בהנעה בתאי דלק, עם מנוע חשמלי אחד המניע את הסרן הקדמי ועוד שני מנועים קטנים יותר, אחד בכל גלגל אחורי. כפי שכבר כתבנו כאן לא אחת, קונספט כזה המייתר את כל מערכת ההנעה (תיבת הילוכים, תיבת ההעברה, גלי הינע, ציריות) יהיה ככל הנראה הבסיס לכל רכבי השטח בעתיד, כשכל הגלגלים מונעים בכל הזמן.
ב-TeRRaיש עוד כמה אלמנטים מעניינים כמו דלתות אחוריות שנפתחות הפוך, כסאות המוצבים במדורג כדי שלכל הנוסעים יהיה שדה ראיה טוב, לוח מחוונים שהוא בעצם מחשב טאבלט אותו ניתן לנתק בעת שהרכב עוצר ולהשתמש בו כמחשב רגיל. בשילוב עם מערכת ההנעה, מדובר בחבילה מסקרנת שאולי גם היא מבשרת על העתיד.   

תמונות של ה-TeRRa

תמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRaתמונות של ה-TeRRa

תגובות

0 תגובות