דף מתוך

מעלה אשתאול או מעלה יער הקדושים

מעלה קלאסי למטפס המתחיל. במדד המעלות מסווג ברמת קושי בנונית פלוס. (לשם השוואה: במדד המעלות משלט 21 מסווג כעבירות בינונית).
המעלה נמצא מול מושב אשתאול בתוך יער הקדושים.
ניתן לעלות במעלה גם ללא נעילה אחורית .אולם, מומלץ להגיע עם רכב נעול.

ההגעה אל המעלה

נוסעים על כביש 38 מכיוון בית שמש לאשתאול, עוברים את צומת אשתאול (עם כביש 395) ולאחר כמאה וחמישים מטרים פונים ימינה לשביל עם סימון שבילים אדום. לאחר כעשרה מטרים פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור. לאחר כמאה מטרים פונים ימינה, יורדים מהשביל, עוברים בין העצים, ממשיכים עוד כשלושים מטרים וישר לפנים - הכניסה למעלה.

המדרגה המדללת

מעלה הקדושים מתחלק לשני שלבים - כשהשלב הראשון הוא ''המדרגה המדללת''.
בכניסה למעלה ניצב לו קיר נחמד בזווית עם שיפוע צד לימין. מי שיחקור את הקיר הימני יבחין בוודאי בסימנים שהשאירו עליו רכבים חבוטים.
עוד לפני שאנו נכנסים למעלה ומנסים לטפס חשוב להדגיש סוגיה מאוד משמעותית והיא הורדת האוויר מהצמיגים.
השאלה היא לא האם מורידים אוויר אלא כמה להוריד?
מהניסיון שצברתי ברכבים שונים כלל האצבע הוא להוריד אוויר לכארבעים אחוזים מהמצב ההתחלתי. כמובן שלא מדובר בנוסחה אבסולוטית אלא כלל אצבע שנועד להקל על חסרי הניסיון והמתלבטים. הורדת האוויר חשובה מעין כמוה בשטח ובפרט בסלעים וזאת על מנת שלצמיגים תהיה אחיזה טובה יותר. אז לאחר שהורדנו אוויר אפשר לחזור אל המעלה או יותר נכון אל הכניסה למעלה. ושם כמו שהסברתי מחכה המדרגה הראשונה או בשפת המטפסים - המדרגה המדללת.
מדרגה מדללת היא מדרגה בה חלק מהרכבים פורשים או עושים אחורה פנה ובאים להמשך המעלה מסביב.
ראוי לציין שהמדרגה הזו היא הקשה ביותר בכל המעלה ומי שעבר אותה סביר שיצליח בהמשך המעלה.

המומנט הוא חבר והמהירות היא האויב

כלל אצבע שני חשוב להדגיש לפני שמנסים לעלות את המדרגה והוא: בטיפוס של מעלה מסולע - מומנט הוא שם המשחק!
יש להבחין בין מומנט למהירות וההבדל בין השניים יכול להיות ההבדל בין לעלות באלגנטיות לבין לשבור חלק או חלקים ברכב, או במקרה קיצוני יותר זה ההבדל בין לעלות בביטחון לבין להתהפך עם הרכב.
לסיכום אגדיר זאת כך: המומנט הוא חבר והמהירות היא האויב.

הכלל הזה נכון לגבי כל מעלה ונכון עוד יותר בכניסה למעלה הקדושים. במעלה זה על מנת לעלות אותו בהצלחה יש להגיע עם גז רציף (מהירות קבועה) וזאת כדי לאפשר לרכב להמשיך במסלולו ישר ולמעלה. אחרת הגלגלים מחליקים ונסחפים לצד ימין - שם כאמור נמצא ה''קיר החביב'' שאוהב להשאיר צלקת ולפעמים אף יותר מזה...
חשוב להדגיש כי מי שלא יקפיד על הכלל השני ויעלה מהר מידי יקבל חבטה עזה בגחון או בטמבון האחורי ברגע שיעבור את המדרגה הראשונה וזאת כיוון שלאחריה ישנו בור חביב שכאילו נחפר על מנת להבהיר מהו ההבדל בין מומנט למהירות.

על כן שוב אני מדגיש כי יש לעלותה בזרימה, עם תנועה קבועה של הרכב אבל לא מהר מידי על מנת שנוכל לעצור ברגע שעברנו את המדרגה.

החלק השני של מעלה הקדושים

לאחר המדרגה הראשונה של מעלה הקדושים ממשיכים עוד כארבעים מטרים עד לשביל.
עם ההגעה לשביל עומדות בפנינו שתי אפשרויות: האחת להמשיך ישר ולמעלה והשנייה לפנות ימינה, לנסוע כשלושים מטרים ואז לפנות פנייה חדה שמאלה בין שני עצים אל חלקו השני והיפה של המעלה.

החלק השני של מעלה הקדושים הוא אחד המעלות הקלאסיים שיש במדינה ואורכו כמאתיים וחמישים מטרים של נהיגה טכנית בסלעים.
חלק זה פחות קשה ממדרגת הכניסה שבחלקו הראשון של המעלה, אבל הוא הרבה יותר טכני ומצריך יכולת נהיגה מדויקת.
לאחר שפנינו שמאלה בין העצים, מגיעים למדרגה נחמדה שעלולה להקשות על חלק מהרכבים. לאחריה, ממשיכים עם השביל עוד כארבעים מטרים ואז פונים שמאלה להמשך טיפוס של המעלה. המעלה מתפתל כנחש ארוך ויש לטפס את המדרגות תוך סיבובים רחבים וזאת על מנת למנוע מהרכב להיכנס להצלבות מיותרות. לקראת סופו של המעלה שתי מדרגות המצריכות תמרון, הכוונה ואולי גם קצת בניה.

סוף המעלה

ביציאה מהמעלה יש לפנות בין העצים ימינה, להיזהר מהשיפוע צד ועל כן אני ממליץ לרדת את המדרגה בשלמותה ורק לאחר שהגלגלים האחוריים השלימו את הירידה לשבור שמאלה לכיוון היציאה ואם נדרש אז לתמרן למרגלות המדרגה ולא עליה.

במעלה הקדושים

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL להורדה

שימו לב כי הנסיעה במסלולים אלו יכולה לגרום לנזק לרכב!

ואף להיות מסוכנת למשתמשים! עד כדי התהפכות!!

הקפידו לשמור על מרחק מהרכב המטפס.

הקפידו על חגירת חגורות בטיחות והישמרו משיפוע צד ו/או קפיצות של הרכב.

כל הנוסע במעלות אלו עושה זאת על אחריותו בלבד ומומלץ כי יהיה בעל ניסיון, מלווה ברכב נוסף ואמצעים לחילוץ, גרירה ומתן עזרה ראשונה רפואית.

אנא הקפידו על השבילים והדרכים שבשטח ושמרו על הטבע, במיוחד בשמורות טבע!

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL להורדה

תגובות

7 תגובות

1

sharona6

16 ביולי 2013 ב 08:01

אז מי בא לטייל שם יום שישי הקרוב?

יש לי איסוזו איפון מעוניין לנסות את העלייה..
כל מי שרוצה לנסות כמוני מוזמן... :)
0509555585

2

אורח/ת

23 ביולי 2013 ב 14:08

האם באמת להוריד אויר ל 40%?

ניראה מוגזם. נניח ברגיל נמצאים על 30 PSI, לאחר הורדה ל 40% זה 12 PSI !

3

קובי53

27 ביולי 2013 ב 00:18

מה סתם לעלות עלייה תלולה?

יש מטרה לעלייה התלולה הזאת? יש משהו מעניין לראות בסיומה או שהמטרה היא לשמוע דפיקות של סלעים בגוף המכונית?

4

Ogash Ofer

27 ביולי 2013 ב 06:53

האם באמת להוריד אויר ל 40%?

אורח/ת כתב/ה:
"ניראה מוגזם. נניח ברגיל נמצאים על 30 PSI, לאחר הורדה ל 40% זה 12 PSI !
"
נראה לי שהכוונה היא להוריד אוויר עד 40% מהמצב המקורי. יש להוסיף את האזהרה מנסיעה על הכביש או נסיעה מהירה עם אוויר מופחת בצמיגים ואת סכנת הצביטה של הצמיג. הורדת אוויר משפרת את האחיזה של הצמיג בקרקע אך מנמיכה את הרכב וחושפת את הצמיג לפגיעות וקרעים. הייתי מוריד אוויר באופן מדורג בהתאם לצורך.

5

Ogash Ofer

27 ביולי 2013 ב 06:55

מה סתם לעלות עלייה תלולה?

קובי53 כתב/ה:
"יש מטרה לעלייה התלולה הזאת? יש משהו מעניין לראות בסיומה או שהמטרה היא לשמוע דפיקות של סלעים בגוף המכונית?"
זה רק האתגר - לטפס ובהצלחה עלייה קשה. אני הייתי משלב זאת במסגרת מסלול בו טיפוס העלייה הוא חובה בדרך ליעד מסויים (למרות שלרב העליות יש מעקפים ואפשרויות אחרות להגיע ליעד).

6

MoshikoBY

10 בספטמבר 2013 ב 22:42

רמת הקושי של המסלול

אין ספק, מסלול טיפוס מאתגר ביותר!

קחו בחשבון שלפחות לאחרונה המסלול הוא בהחלט לא "מעלה קלאסי למטפס המתחיל" אלא "מעלה מאתגר למטפס המתקדם".

בהצלחה!

מושיקו

7

פרדו

14 בנובמבר 2013 ב 10:18

איזה רכבים מתאימים?

האם פראדו ארוך וגרנד שירוקי קצר מתאימים למעלה ועד כמה מתאימים?

דף מתוך