שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

שחור ולבן: מרצדס Mercedes G

לא כול יום פוגשים מרצדס G קלאס במדינת ישראל, בטח שלא בשטח ובטוח שלא שני דגמים שונים באותו היום!
G קלאס - רכב השטח של Mercedes נשאר נאמן לאורך שנים לתפיסה הקשוחה אבל עטה מעליו מרכב מפנק, כמו שרק יצרן כמו מרצדס יודע לבנות ולשלב!
מבחן דרכים מיוחד בהמשך להדרכות נהיגה ייחודיות לשני לקוחות של מרצדס G קלאס.

מסורת כבר 35 שנה

G קלאס של מרצדס תוכנן ויוצר כרכב עבודה / צבא קשוח במפרט המקובל לרכב שטח מסורתי - שלדת סולם חזקה, שני סרנים חיים, תיבת העברה עם הילוך LOW (הילוך כוח), זווית גישה, זווית בטן ו- זווית נטישה טובות בזכות מיקום הסרנים, 3 נעילות דיפרנציאל מכאניות נשלטות נהג וצורה ''קובייתית'' ולא אווירודינמית שבאה להצהיר - אני ''יורד'' לשטח לעבוד! וכמה שיותר קשה!! עם השנים הפך המרצדס G לאגדה, בזכות ביצועיו בשוק הצבאי אך בעיקר בגלל ההשתתפות במרוצי עבירות ותחרויות ראלי בעולם, והחל להימכר גם באולמות התצוגה של מרצדס כרכב השטח הקשוח והאולטימטיבי של היצרן.

מרצדס לשטח?!

מרצדס, היודעת לייצר (ולמכור בהצלחה רבה) SUV גדולים וקטנים בעלי יכולת שטח אבל קודם כל בעלי יכולת כביש מעולה, דבקה במקרה של ה-G במפרט הקשוח לרכב שטח, אשר מעמיד את ה-G על הפודיום (בשורה הראשונה) של רכבי השטח הקשוחים הנמכרים בעולם. ההיצע אותו מקובל לראות באולמות התצוגה של מרצדס מתחיל בדגמי ה-ML הפופולאריים (קישור למבחן דרכים ותיק), מעליו דגמי ה-GL הארוכים והיוקרתיים (קישור למבחן דרכים), ומתחת ה-SUV הקטן - ה-GLK (קישור למבחן דרכים). בתחום המשאיות מציעה מרצדס משאיות עבודה קשוחות עם הנעה רבת סרנים ובתחום של המשאיות הקטנות והמיוחדות את היונימוג (קישור לסקירה היסטורית). וכך יוצא, למי שעדיין לא הבין עדיין, שמרצדס שנתפסת בעיני הנהג 'מן היישוב' כיצרן של מכוניות כביש יוקרתיות מתמחה גם בייצור רכבי שטח במגוון רחב כשבקצה הקשוח של הרכבים הפרטיים בולט ה-G קלאס.

רכב שטח קשוח! מאוד!!

המפגש (הרושם) הראשון עם ה-G קלאס אומר הכול! וגם מבט חוקר במה שיש בו, ובעיקר מתחתיו ובתוכו, לא מאכזב!! שלדת סולם מסיבית מברזל שכל המכלולים נמצאים עמוק בתוכה ומעליה, 2 סרנים חיים קשוחים עם דיפרנציאל קדמי ואחורי ממגונים, קפיצי סליל עם מהלך מתלה ארוך מקדימה ומאחור, תיבת העברה עם הילוך כוח, 3 נעילות דיפרנציאל מכאניות נשלטות נהג, מיגונים מברזל מסיבי בחזית עבור מוטות ההגה השמנים ומאחור למיכל הדלק, ווי גרירה ראויים ומרכב גבוה ללא חלקי פלסטיק. מתקן לגלגל חלופי במידה מלאה, אפילו צירי הדלתות מחוזקים ועם ברגים גדולים וחשופים המזכירים את הדגם הצבאי.

מרכב (פנים) מפנק בסטנדרט מרצדס

כשנכנסים פנימה לתוך ה-G משתנה האווירה. ה''שפה'' של גימור הפנים ב-G היא כיום הסטנדרט המקובל בכל רכבי מרצדס והכפתורים מזכירים את סביבת ה-ML וה-GL החדשים ובחלקם זהים לגמרי. בשנת 2012 החליט היצרן ''ליישר קו'' ולהביא את רכב השטח הקשוח שלו לרמת גימור כשל שאר רכבי ה-SUV והכביש שלו כך שאת המפרט המלא והמפואר שפוגשים בכל מרצדס באולם התצוגה מתקבל גם ב-G.

אפשר לקבל את גימור הפנים ברמות שונות ובהתאמה אישית של צבע הריפוד ואף דיפון עור כמקובל ברכבי מרצדס (וזה יוצא מקסים!). המסך של הרכב נראה כמו תוספת מאוחרת יותר ומזכיר את המסך הבולט של דגמי ה-A במרצדס. אפשר לבחור בין סוגי כסאות, כשאלו היקרים כוללים גם מערכת כוונון לחלקי הכסא הפנימיים. ההגה מצופה עור ומאחוריו שני ''פילפרים'' השולטים ידנית על גיר אוטומטי בעל 7 הילוכים.

המערכות האלקטרוניקה בה מצויד ה-G זהות לשאר המרצדסים ובבסיס מקבלים ABS, BAS, ESP - בקרת יציבות, בקרת אחיזה, Attention Assist, בליינד ספוט, Pre-Safe ואפשר גם להזמין ולקבל Distronic. ה-G הארוך מצויד ב-6 כריות אוויר והקצר הפתוח רק בשתיים.

המתגים זהים כאמור לשאר ה-SUV של מרצדס אבל הבדל אחד בולט - 3 כפתורים הבולטים בחזית - נעילות הדיפרנציאל נשלטות הנהג. ידית ה-הנדברקס (בלם היד) היא עדיין מכאנית ומרגישה כאילו מושכים כבל (סביר שזה כך במציאות).

הדבר היחיד המורגש על הכביש הוא הגובה ורעש הרוח והצמיגים המכה על החלון הקדמי הניצב והשטוח שונה מהשקט המוכר של מרצדס.

אין הרבה דגמים... אז לא קשה לבחור...

ה-G מיוצר בעבודת יד ולכן גם יקר! - הכינו לפחות 900,00- ש''ח והתכוננו להשאיר בסוכנות, הקרובה למקום מגוריכם, למעלה ממיליון (עם תוספות ושינויים) או כפול אם חשקה נפשכם ב-G65... ה-G מיוצר במרכב קצר ובמרכב ארוך כשאת המרכב הקצר אפשר להזמין עם גג בד נפתח (חשמלי כמובן). שני מנועים מציעה מרצדס - דגם G350 עם מנוע דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר המספק211 כ''ס ו-55 קג''מ. דגם G500 עם מנוע בנזין V8 בנפח 5.5 ליטר והספק של 388 כ''ס ו-54 קג''מ. שני המנועים מגיעים, כאמור, עם התיבה המוכרת של מרצדס בעלת שבעה ההילוכים. גרסאות ה-AMG G63 ו-G65 (מתי יגיע לארץ G65 למבחן דרכים?), מציעות צמד מנועי בי-טורבו: V8 עם 544 כ''ס ו-77.4 קג''מ ומנוע V12 עם ''רק'' 612 כ''ס ו-101.9 קג''מ ''צנועים''!!!

מה עוד אפשר לקנות...

ל-G אין מתחרים! יאמרו אנשי מרצדס ודי בצדק. אין עוד רכב קשוח המציע פינוק של רכב מנהלים והתנהגות של רכב ספורט. במשרעת הרחבה הזו של קשיחות מול פינוק אפשר להעמיד בצד אחד את הדיפנדר של לנד רובר (קישור ל-5 דיפנדרים) הבנוי בתפיסת שטח/קשיחות זהה ל-G עם שלדת סולם, סרנים חיים, קפיצי סליל וכו'. הדיפנדר, יש יאמרו ממציא הקטגוריה הקשוחה, מציע יכולות שטח גבוהות אבל פנים הרכב מספק לנוסעיו את התחושה והרעש של ''כאן עובדים ולפינוקים לכו הביתה'' והביקורתיים, עדיני הישבן והנפש, יגידו שכיום אפילו טרקטור אמיתי מפנק יותר. אפשר לצרף לקטגוריית הקשוחים / רכבי העבודה את הרנגלר (קישור למבחן) ובמיוחד את דגם הרוביקון של ג'יפ (קישור למבחן דרכים). כיום הג'יפ, שאחרים יאמרו שהוא ממציא הקטגוריה, הוא האופציה הנפוצה ביותר למי שרוצה לקנות רכב שטח אמיתי ובמחיר סביר (באופן יחסי כמובן). בצד השני של יכולות ה-G בחלק של הפאר והפינוק, יחד עם יכולות כביש גבוהות, עומד הריינג' רובר - אם בדגם העדכני (קישור למבחן לדגם החדש), המוצע כיום בישראל (כמו ה-G) גם במחיר ''צנוע'' היכול להגיע ל- 1.25 מיליון ש''ח או גם בדגם הספורט של ריינג' רובר (קישור). שני הריינג'ים, ובמיוחד דגם הספורט, מציעים יכולת שטח צנועה מאוד, בטח אם תרצו לחזור הביתה שלא למוסך פחחות או למוכר הצמיגים והחישוקים. וכך יוצא של-G אין מתחרים! אמיתיים היודעים להציע את כל הטוב בחבילה אחת.

ריינג' רובר ולנד רובר דיפנדר - המתחרים הבולטים של ה-G קלאס משני קצוות הסקאלה

ריינג' רובר ולנד רובר דיפנדר - המתחרים הבולטים של ה-G קלאס משני קצוות הסקאלהריינג' רובר ולנד רובר דיפנדר - המתחרים הבולטים של ה-G קלאס משני קצוות הסקאלה

מבחן אמריקאי - מה עדיף? ריינג' רובר מול מרצדס G63

G בכביש ובשטח

רעש הרוח המיוחד שבכביש המהיר מבהיר מיד כי כאן לא מדובר ברכב מרצדס רגיל. אמנם המנוע והמכלולים שקטים, כמקובל במרצדס, בידוד תא הנוסעים טוב, אבל רעש הרוח מכה בחלון הקדמי השטח הניצב בחזית ה''קובייה'' ואפילו הצמיגים ''מדברים'' ומזכירים שיש לכביש חלופות מאתגרות יותר. ה-G גבוה ומרגיש כאן בעיקולי הכביש וככול שמתקדמים, וגם שהמהירות עולה ויורדת, מקבל הנהג את הביטחון ביציבות ובעיקר במערכות הבטיחות האלקטרוניות. על השבילים המהירים המתלים עובדים מצוין, מגהצים את המהמורות. בקרת היציבות חוזרת לפעול ב-60 קמ''ש וניתוקה במהירות נמוכה אינו מאפשר לבדוק היגוי יתר במהירות גבוהה (ובקיצור לא הצלחתי לייצר החלקות יפות על משטחי כורכר).

בשטח אין מה להתרגל ל-G - התחושה היא מידית - ''אני כאן לעזרתך''! אפילו לא ''דגדגנו'' את היכולות של ה-G בשטח הטכני ועל כל מסלעה או מעלה חלקלק צחק ה-G כאילו היה מדובר בשביל כורכר, טיפס וירד בקלילות ובביטחון רב.
הפעלת נעילות הדיפרנציאל (לחיצה על הכפתור) מחייבת הדרגתיות ואם לא תנעל דיפרנציאל מרכזי (על הכפתור רשום ''1''), לא תוכל לנעול את הסרן האחורי (''2'') ולא את הקדמי (''3''). בכלל אפשר לנעול דיפרנציאל רק בהילוך כוח LOW. לחיצה על כפתורי הנעילות מדליקה חיווי צהוב ורק כאשר הרכיב המכאני ננעל נדלק החיווי האדום. שילוב להילוך כוח מבטלת את בקרת היציבות ונעילת דיפרנציאלים מבטלת גם את ה-ABS. מנוע הבנזין חזק מאוד, על הכביש הוא מאיץ ל-100 קמ''ש בפחות מ-6 שניות! תיבת ההילוכים עובדת מצוין על כל שבעת הילוכיה. בשטח צריך להתרגל לעוצמת הבנזין ואפילו בהילוך כוח לחיצה על הדוושה ''יורה'' את ה-G למעלה (בטח במונחי שטח). מנוע הדיזל ''הגיוני'' יותר. על הכביש הוא צנוע יותר ובשטח מאפשר ל-G להתגלגל בנוחות ובלי הרבה מאמץ וריכוז אצל הנהג ועדיין מאפשר לנסוע טיול שבילים מלא מבלי לחזור ל-HIGH. לסיכום ובקצרה, רק כי חייבים לסכם, ה-G מומלץ מאוד (למי שיכול להרשות לעצמו!).

רכב חלומות: Mercedes G63 AMG 6x6

תודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדת

תודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדתתודה רבה לגבי בוזגלו ולרמי מילטין על החוויה המיוחדת